Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten har det veldig bra sammen helt til vi har en liten krangel, han slår opp og røyker seg fjern..

I starten av forholdet visste jeg at han røyket, og jeg var også på slutten av mitt forhold med hasj. Han sluttet etterhvert og i løpet av det siste året har det kun vært noen tilbakefall. Problemet er at kjæresten min ser ikke problemet med å røyke hasj, og uansett hva jeg sier så forstår han ikke at det ikke er bra, han tror faktisk at det har en bra innvirkning.

Jeg har litt erfaring siden jeg også har vært avhengig av hasj (selv bare en kort periode), og jeg klarte å komme meg unna på eget initiativ med hjelp av strenge foreldre og psykolog. Jeg skjønte av meg selv at jeg ikke kunne fortsette med hasj og oppsøkte psykolog som hjalp meg på veien ut.

Kjæresten min har hatt en traumatisk opplevelse fra barndommen og han har røyket hasj i flere år! Men alle problemene han har blir jo ikke borte ved at han røyker hasj, det bare skjuler dem. Jeg prøver å fortelle han at vi kan løse problemene han har og deretter får han det bedre.. Men han vil ikke snakke med noen om problemene han har og han tror at ingenting kan hjelpe han. Men hasj gjør han virkelig bare dummere og mindre funksjonell i hverdagen. Jeg tror han kan få det mye bedre hvis han slutter å røyke hasj, får seg en jobb og tjener egne penger så han slipper NAV, gjør hverdagslige ting og får seg et "normalt" liv.. Men jeg kan ikke tvinge han til dette, og selv om jeg er helt ødelagt av oppførselen hans så stopper det han ikke.. Hva kan jeg gjøre for at han skal innse at dette ikke går? Det har jo gått så mange år og han tror fortsatt at det er et bedre liv med hasj. Håper noen kan hjelp meg :( han sier at han selv vil slutte, men jeg tror ikke på det etter alt jeg har erfart med han tidligere. Han har fått psykolog time, så jeg håper han møter opp på den..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn å erte han for at han er glemsk, at han har lav sexlyst, at han ikke er så smart lenger, sånne ting. Hvis du virkelig vil være sammen med han må du nok bruke slike virkemidler for at han skal komme seg ut. At du har det vondt driter han tydeligvis tynt i så da må du bruke noe som går på han.

Skrevet

Han bryr seg ikke om noe, så lenge han får hasjen sin. Jeg tok opp med han nå hva han hadde tenkt videre med hasj siden det ligger 2-3 g her, og han sa til meg i går at han hadde lyst til å slutte. Vi begynte å krangle, han skrek til meg at han allerede nå angret for at vi hadde blitt sammen igjen. Jeg ligger å gråter på soverommet hans, og han sitter sikkert å ruller seg en..

Skrevet

Er jo tydelig at hasj ikke er det virkelige problemet. Han sliter med noe mye dypere og hasj er kun måten han takler det på. Hvis han slutter med hasj vil ikke problemene hans bare forsvinne, mest sannsynlig vil han bare finne noe enda verre, som alkohol og flykte fra virkeligheten på den måten. Det kan tom. hende hasjen er det eneste som gjør at han ikke kollapser helt. Hørtes nesten ut som han har depresjon.

Få han til den psykolog timen bare. Når han får profesjonell hjelp vil problemene forhåpentligvis ordne seg etter tid, og han vil ikke trenge hasj lenger.

• Liker 4
Skrevet

Det som er trist er fastlegen vil forsøke å medisinere ham med skumle medisiner som nozinan for eksempel. Og det vil gjøre ham til en slags zombie det ikke går an å kommunisere ordentlig med.

Nei, si nei til alle medisiner fastlegen forsøker å gi ham og støtt ham heller i hverdagen slik at han kan begrense forbruket sitt. For eksempel ikke røyk før middag og sånne ting.

• Liker 1
Skrevet

Det som er trist er fastlegen vil forsøke å medisinere ham med skumle medisiner som nozinan for eksempel. Og det vil gjøre ham til en slags zombie det ikke går an å kommunisere ordentlig med.

Nei, si nei til alle medisiner fastlegen forsøker å gi ham og støtt ham heller i hverdagen slik at han kan begrense forbruket sitt. For eksempel ikke røyk før middag og sånne ting.

Jeg har sterke tvil på at legen vil skrive ut antipsykotikum til en som (så vidt jeg forstår) ikke har psykoser. Ellers er jeg enig i det du sier om å tilby kjæresten støtte og hjelp til å trappe ned. Mulig legen vil foreslå et SSRI-preparat om han er deprimert, men dette er for de aller fleste av oss harmløse medisiner med få og lite plagsomme bivirkninger. Uansett er dette frivillig, og ikke noe normale leger vil påtvinge en pasient.

Skrevet

Hvis han vil slutte, så slutter han. Hvis ikke, så kan du ikke tvinge noen til noe.

Men jeg ville oppfordret til å slutte på en hyggelig måte slik at dere begge kan få et mer behagelig forhold.

Anonymous poster hash: 9a61e...330
Skrevet

Begynn å erte han for at han er glemsk, at han har lav sexlyst, at han ikke er så smart lenger, sånne ting. Hvis du virkelig vil være sammen med han må du nok bruke slike virkemidler for at han skal komme seg ut. At du har det vondt driter han tydeligvis tynt i så da må du bruke noe som går på han.

Ja, det er nok kjempelurt dersom TS har lyst til å bli dumpa.

Anonymous poster hash: 18318...c27

Skrevet

Jeg hadde vært livredf for at han skulle bli psykotisk og gått amok på meg eller andre, ser jo ut som at det er "trenden"utifra hva jeg leser i media i det siste..

Anonymous poster hash: ec1b7...215

Skrevet

Hvorfor i all verden skulle han få nozinan?

Anonymous poster hash: 2b489...f04

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde vært livredf for at han skulle bli psykotisk og gått amok på meg eller andre, ser jo ut som at det er "trenden"utifra hva jeg leser i media i det siste..

Anonymous poster hash: ec1b7...215

En sak der fyren var ruset på både alkohol og cannabis, og samtidig som dette i følge retten ikke var en utløsende faktor, er ikke akkurat en trend.

Skrevet

Har vært i samme situasjon. Han "slutta", men ikke for lenge. Det finnes som regel alltid en grunn for hasjbruk, enten det er på det personlige plan (indre vanskeligheter) eller problemer som er med det å forholde seg til andre/omgivelser. Uff, vanskelig å sette de riktige ordene her.

Så at noen nevnte Nozinan, det tror jeg ikke er et alternativ, det er en medisin for andre problem.

Psykolog, det å snakke med noen om hvorfor hasj er nødvendig, det burde være bra i dette tilfellet.

Jeg har selv prøvd å få folk til å slutte ruse seg på hasj og lignende, men som oftest trengs det det profesjonell hjelp...

Gjest Salmiakkia
Skrevet

Uansett hva det er så kan du ikke hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv. Mange lever med selvbedrag som de døyver, med jobb, fritidsaktiviteter, trening etc etc.

Du bryr deg om kjæresten din og vil han det beste, men kanskje det beste du kan gjøre for han, er å gjøre det som er best for deg selv? Om du frykter at han skal kunne bli psykotisk så er det ikke akkurat noen ideel situasjon på noe slags vis.

Nozinan som ufattelig MANGE andre legemidler har ikke bare de bruksområdene som står på felleskatalogen.no.

Dette gjelder alt fra p-piller, krefthemmende midler og medisin som brukes til å behandle psykiatriske sykdommer.

Gjest Salmiakka
Skrevet

Og det som kanskje er mer viktig her, medisiner som brukes til å behandle psykiatriske lidelser har gjerne en døsende/zombie-lignende effekt i tilvenningsperioden. Etter det vil energinivåene ta seg opp, og man vil kunne fungere normalt igjen.

Skrevet

Det kunne vært verre tenk hvis han hadde drukket alkohol!

Skrevet

Det kunne vært verre tenk hvis han hadde drukket alkohol!

.....eller spist sukker og hvetemel.....

*grøss*

Skrevet

.....eller spist sukker og hvetemel.....

*grøss*

Vi vet ikke om kjæresten hennes er en feit blubbe eller en tynn jævel. Sukker og hvetemel er ganske sunt for folk som er undervektige. Men for overvektige feite folk, så er det usunt.

Skrevet

Vi vet ikke om kjæresten hennes er en feit blubbe eller en tynn jævel. Sukker og hvetemel er ganske sunt for folk som er undervektige. Men for overvektige feite folk, så er det usunt.

Men i følge kg er det livsfarlig!

Skrevet

Men i følge kg er det livsfarlig!

Vell nylige undersøkelser viser at 100% av de som spiser nevnte matvarer dør. Kg er kanskje inne på noe! :O

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sterke tvil på at legen vil skrive ut antipsykotikum til en som (så vidt jeg forstår) ikke har psykoser. Ellers er jeg enig i det du sier om å tilby kjæresten støtte og hjelp til å trappe ned. Mulig legen vil foreslå et SSRI-preparat om han er deprimert, men dette er for de aller fleste av oss harmløse medisiner med få og lite plagsomme bivirkninger. Uansett er dette frivillig, og ikke noe normale leger vil påtvinge en pasient.

Eeh, nozinan brukes ikke bare mot paykoser. Jeg fikk det mot uro og spenninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...