Gå til innhold

Sigrid blir mamma.. Uttalelse fra helsesøster

Anbefalte innlegg

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Ser på det programmet nå, og helsesøsteren sa at det absolutt ikke var anbefalt at babyen sov helt inntil foreldrene dine, pga varmeregulringen, og krybbedød? Stemmer virkelig dette, eller er det denne helsesøsterens egne meninger?

Endret av Magdalene
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser på det programmet nå, og helsesøsteren sa at det absolutt ikke var anbefalt at babyen sov helt inntil foreldrene dine, pga varmeregulringen, og krybbedød? Stemmer virkelig dette, eller er det denne helsesøsterens egne meninger?

Har hørt dette flere andre steder også.

Anonymous poster hash: 10c60...722

Gjest BettyBoop
Skrevet

hun mente vel at det ikke var lurt å sove slik hele natten igjennom?

Skrevet

Noen som har kilder på det? For jeg har motsatt erfaring etter det jeg har lest. Babyen må selvfølgelig ha egen dyne, men ikke noe annet.

Kan man se Sigrid blir mamma noen plass?

Skrevet

Jeg har også hørt det..

Anonymous poster hash: c5e2c...c86

Skrevet

Noen som har kilder på det? For jeg har motsatt erfaring etter det jeg har lest. Babyen må selvfølgelig ha egen dyne, men ikke noe annet.

Kan man se Sigrid blir mamma noen plass?

Tv2 Sumo :)

• Liker 1
Skrevet

Sier seg vel selv det, babyen får jo ikke flytta på seg blir det for varmt.

Anonymous poster hash: 38a71...a2e
  • Liker 3
Skrevet

Eg har også hørt at sjansen er større for krybbedød dersom barnet sover i foreldrenes seng. http://www.cbsnews.com/8301-204_162-57585483/bed-sharing-may-increase-risk-of-sids-by-five-times/

Problemet var vel ikke at babyen sov i foreldrenes seng. Hun sov oppå en av foreldrene, og det frarådde helsesøsteren fordi babyen da sov på mage og det kunne bli for varmt.

Anonymous poster hash: 82029...ee5

Skrevet

Jeg merket at datteren min ble veldig varm av å sove på brystet vårt så vi gjorde det ikke (jeg turte ikke heller, av flere grunner), vi gjorde det på dagen så hun fikk mye nærhet da.

Skrevet

Her ble jentungen lagt i armkroken min første natta på barsel av jordmora. Og der har hun vært siden. Akkurat nå ligger hun å sover i armkroken mens jeg sitter på kg med mobilen. Hun bruker puppen min som "pute", og slik kommer vi nok til å ligge inntil første amming i natt. Da snur jeg nok meg til andre siden av henne. Og hun kommer til å ligge i armkroken til vi våkner.

Jordmødrene oppfordret til det og min helsesøster hadde ingen ting mot det da hun spurte om hvordan vi sov.

Andre linker om emnet ;

http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Sovn/Samsoving-bra-for-hjertet/

http://mobil.aftenposten.no/helse/article2375343.ece#.UkH78o0azCQ

• Liker 3
Skrevet

Den helsesøsteren var jo på bærtur eller også. ''På dagen får hun selvsagt masse nærhet og det hun trenger fra dere, men på natten må hun lære seg å sovne selv.''. Og det var altså en baby på en drøy uke eller så det var snakk om her ...

Jeg har trua på å gjøre det som føles riktig og naturlig. For de fleste er det heldigvis nærhet, og å ikke legge ungen i egen seng for å ''finne søvnen selv'' med det første.

• Liker 6
Skrevet

Hva med premature barn da? Vi brukte kengurumetoden, og barnet sov MYE på magen oppå meg..

• Liker 2
Skrevet

Har ikke linken i hodet, men ja, det har vært sett økt risiko for krybbedød ved samsoving første 2 måneder, og lenger hvis det er andre risikofaktorer i tillegg, som røyking eller bruk av sløvende medisiner. Flere samsovingshendelser gjaldt sofasoving og andre upraktiske sovearrangementer.

Anonymous poster hash: 2b8b9...c02

Skrevet

Er vel det å puste inn karbondioksid som er ille. De som er disponible for krybbedød merker ikke mangelen på oksygen.mens ande ville gråte eller flytte på seg så bare sovner de stille inn.

Faren for å puste inn egen karbomdioksid er større om man har mye bamser/tepper/langhåret skinn rundt seg, så da vil jeg tro det blir det samme om man sover tett inntil noen andre.

Anonymous poster hash: 86d04...092
  • Liker 1
Skrevet

Det er bedre for babyer å være litt kalde enn for varme.

Anonymous poster hash: 1ade4...676

Skrevet

Om natten kan man sove i samme seng, men ikke INNTIL. Det øker risiko for krybbedød, helt korrekt. Samsoving må praktiseres sikkert.

Gjest Magdalene
Skrevet

Om natten kan man sove i samme seng, men ikke INNTIL. Det øker risiko for krybbedød, helt korrekt. Samsoving må praktiseres sikkert.

Men hvor står dette?

Skrevet

På diverse infosider for trygg samsoving.

Skrevet

Det er altså noe helt annet å la barnet sove i armkrok og på brystet på dagen, når man selv er våken og følger med, og det å la et spedbarn ligge inntil en varm og "bevisstløs" kropp om natten som ikke vil kunne oppfatte endret pustemønster, ikke oppfatte når baby er for varm, kunne legge seg inntil munn/nese på baby uten å merke det etc.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...