Gå til innhold

Brukerfeil på tørketrommel- burde jeg visst dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min nesten 4 år gamle vaskemaskin begynte å fuske og jeg bestilte reperasjon som jeg var sikker på skulle dekkes av garantien. Jeg har fulgt bruksanviningen iforhold til vedlikehold av maskinen, men det var visst ikke nok:(

Han som skulle reparere maskinen skrudde opp deksel på baksiden av maskinen og viste meg at det var kommet inn vann og lo/ grums i maskinen og sa at det var ikke et uvanlig problem. Men det dekkes ikke av garantien og ble derfor definert som brukerfeil og jeg måtte ut med 1550,- hvis han skulle fikse det.

Grunnen til at det kommer inn vann i tørketrommelen er fordi tøyet som blir tromlet har blitt vasket på for lav temperatur. Man må kokvaske innimellom.

Jeg sa at jeg strengt talt ikke synes det er brukerfeil når man har fulgt bruksanviningen. Da svarte han bare at det var kanskje ikke brukerfeil men jeg burde visst at man må kokvaske innimellom.

Er det noe jeg burde visst??

Har lyst å klage men vet ikke om det er noe vits...

Anonymous poster hash: ea5f1...c3c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tørketrommel! Jeg skrev feil i starten av innlegget....

Skrevet

Hæ? Mener han at ALT tøy må kokvaskes innimellom? Dette har jeg aldri hørt om, og jeg tror ingenting på det heller.

• Liker 3
Skrevet

Så hvis jeg forstår reparatøren riktig så mener han at du har fått vann inn i tørketrommelen fordi du ikke har kokvasket klærne nok?

Det høres virkelig helt på jordet ut spør du meg.

• Liker 5
Skrevet

Var ikke sentrifugert han sa da? Om du har kokevasket tøyet eller ikke kan ikke ha noen betydning for tørketrommelen, det gir ikke mening...

Skrevet

En tørketrommel har jo ingen aning om hvordan klærne har blitt vasket i forkant. Den går ut i fra vekt på vått tøy, mengde og hvilket program du har innstilt på. Så lenge det ikke er en kombinert vask- og tørketrommel så hadde jeg aldri godtatt den forklaring.

Anonymous poster hash: 06d3a...6ce

• Liker 2
Skrevet

En tørketrommel har jo ingen aning om hvordan klærne har blitt vasket i forkant. Den går ut i fra vekt på vått tøy, mengde og hvilket program du har innstilt på. Så lenge det ikke er en kombinert vask- og tørketrommel så hadde jeg aldri godtatt den forklaring.

Anonymous poster hash: 06d3a...6ce

TAKK! Det mener jeg og!

Han sa at man må kokevaske tøy i vaskemaskina innimellom. Det er for å rense vaskemaskinen slik at klærne ikke drar med seg "rester" i tørketrommelen.

TS

Skrevet

TAKK! Det mener jeg og!

Han sa at man må kokevaske tøy i vaskemaskina innimellom. Det er for å rense vaskemaskinen slik at klærne ikke drar med seg "rester" i tørketrommelen.

TS

Det er da noe alle vet at en må kjøre vaskemaskina på kokvask innimellom, for å holde den fri for bakterier og gruff? Har ikke tørketrommel selv, men er da ganske selvsagt at en da vil spre gruffa dit.

Anonymous poster hash: 9fe54...ae4

• Liker 1
Skrevet

Det at man må kjøre en kokvask innimellom for vaskemaskinens del er for meg selvsagt. Men det at det skal påvirke tørketrommelen høres fjernt ut.....

Jeg vet at jeg måt rense filteret innimellom, det var ikke det som var feilen da?

• Liker 1
Skrevet

De finne alltid på en unnskyldning sånn at en ikke får ting på garantien. Har selv hatt problemer med tørketromler. Nå jeg gitt opp og kasta den ut. Den siste var bare 4 år. Hadde fjerna lo og der en komme til selv men det var inni maskinen som var problemet. Og fikse den svarte seg ikke da det ble dyrere enn en ny. Helt sykt spør du meg. Hadde tross alt betalt over 4000 kr for den. Penger rett ut vinduet. Så investerte i flere tørkestativ heller.

Anonymous poster hash: ae2b7...2e1
Skrevet

Kokevask fjerner da vel ikke lo fra alle klær? Det er jo heller ikke alle klær som skal kokvaskes. Selv om jeg tørketromler håndklær etter kokevask blir det jo akkurat like mye lo i lofilteret.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjører kokvask innimellom for vaskemaskinas skyld, men at det skulle påvirke tørketrommelen? Neppe. Ikke alt tøy kan kokvaskes heller.

Anonymous poster hash: 597db...04c

• Liker 3
Skrevet

Kjører også kokvask innimellom for vaskemaskinen sin del. Men at det skal påvirke tørketrommelen slik er bare det dummeste jeg har hørt. Snakk om å vri seg unna ansvar. Jeg hadde jaggu heller satt en advokat på saken enn å betale de pengene! Fy fader så sleipt!

Anonymous poster hash: 35c08...a90
Skrevet

Men hvordan vet han at du aldri kokvasker - og hva definerer han som "avogtil"?

Ingen tørker jo tøy som er finvask/ullprogram - man tørker klær som er vasket på 60-90 grader, ergo, men kokvasker avogtil.

Enkelte tar jo aldri 90gradersvask, men hvordan skal han kunne vite at du ikke gjør det? Høres veldig rart ut.

Jeg ville påklagd avgjørelsen og krevd dokumentasjon på at det faktisk er høyst sannsynlig en brukerfeil og sjekket litt hos forbrukerportalen.

Anonymous poster hash: b577d...305
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kan si at selv om jeg kokvasker innimellom (minst en gang pr uke), så drar klærne med seg ting videre til tørketrommelen.

Og tørketrommelen skal tåle det. Ikke gi deg med den forklaringen, og be som skriftlig dokumentasjon som andre skriver over her.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...