AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #1 Skrevet 24. september 2013 Har et merkelig problem; Mannen min og jeg bor i 4.etasje i en boligblokk. Flere ganger har naboen under (flyttet inn ca et halv år etter oss) klaget på at vi går. Han har spurt om vi kan gå mer stille, og om vi kan la være å gå etter klokka 10 om kvelden fordi han står opp tidlig. Vi bor i en leilighet på ca 60 kvadrat, så det er jo begrenset hvor mye vi faktisk går om dagen. Når jeg er hjemme går jeg bare mellom sofa, kjøkken og do et par ganger? Er det enighet om at naboen min er tullerusk, eller kan dette være et faktisk problem? Jeg hører jo de i 5.etasje som går, men ikke så mye at jeg gidder å bry meg. Mannen min og jeg diskutere noen ganger høylydt, og hører ofte på musikk, og har mye besøk og sånn.. kan det hende at naboen egentlig mener dette når han klager? Jeg blir litt paff, egentlig. Hva skal jeg gjøre? Bry meg, ikke bry meg? Gå, ikke gå? Beklage? være flau? Gi blaffen? Anonymous poster hash: 1fdda...c85
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #2 Skrevet 24. september 2013 Skru ned musikken, og gå ut i skauen når dere krangler om dere ikke klarer holde volumet nede. Anonymous poster hash: 54210...800 11
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #3 Skrevet 24. september 2013 Ehm. Hva...? Hahah, det er noe av det særeste jeg har hørt. Du bor jo der like mye som han. Han kan ikke forvente du skal la være å GÅ i hjemmet ditt fordi han trenger natteroen sin. Hadde du trampet, løpt eller hatt høylytt sex i en knirkende seng hver eneste kveld, hadde jeg kunnet forstå det. Men om mannen ikke takler at noen bor og lever over han... Vel, da er kanskje ikke blokk en løsning for han? Anonymous poster hash: d1882...88c 7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #4 Skrevet 24. september 2013 Det kan være et helt reelt problem. Tenk hvor slitsomt det er å ha naboen sitt liv inn i stua di hele tiden. Selvfølgelig må dere få gå, men tenk over hvordan dere går. Går dere på hælene? Kan dere bruke tøfler? Jeg gjør alt automatisk stillere på kvelden, og det mener jeg alle bør gjøre. Selv om jeg er vokst opp i en stor enebolig uten naboer å tenke på går jeg alltid stillere på kvelden, åpner og lukker dører stillere osv. Man skal jo kunne leve, men jeg mener at om man ønsker å spille musikk ofte, diskuterer høylytt og har folk som går inn og ut i tide og utide så får man skaffe seg enebolig. Man kan ikke gjøre som man vil når man bor i blokk. Anonymous poster hash: d7a70...5c5 20
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #5 Skrevet 24. september 2013 Høylytt diskutering og eventuell høylytt musikkbruk bør dere kutte ut - men gåing? Spør han om han mener bokstavelig talt gåing - og forklar at dette nok handler om dårlig isolsering og er lite dere kan gjøre noe med. Dere forholder dere til husordenreglene på dette, og ifølge de skal man kunne leve helt normalt og ha det normalt rolig etetr 23(normalt rolig = ikke høy musikk/tv/droppe vaskemaskin /støvsuging osv). Anonymous poster hash: 8c97d...b0e 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #6 Skrevet 24. september 2013 Går dere forøvrig med sko inne? Anonymous poster hash: 8c97d...b0e 5
Ciara Skrevet 24. september 2013 #7 Skrevet 24. september 2013 Herregud. Hadde naboen bedt om å la være å gå vet jeg ikke om jeg hadde begynt å le eller blitt fly forbanna. Med mindre dere bruker tresko er det bare å gå akkurat det dere lyster. Tåler ikke naboen det er det HAN som bør finne seg en enebolig. 6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #8 Skrevet 24. september 2013 Man kan ikke gjøre som man vil når man bor i blokk.Anonymous poster hash: d7a70...5c5 Nei, og derfor må man følge ordensreglene. De sier vanligvis at det skal være stille etter 2300, og det er ingenting som sier at man ikke kan bevege seg normalt rundt i sin egen leilighet, uansett hva klokka er. Man kan heller ikke forvente total stillhet når man bor i blokk. Her er det naboen som både er unormalt sensitiv og som har uvanlige sovetider, så han får kjøpe ørepropper eller flytte. Anonymous poster hash: ca95f...649 5
deadmansmarionet Skrevet 24. september 2013 #9 Skrevet 24. september 2013 Jeg bor i blokk, og har aldri vært plaget av at naboen over meg bråker før(har bodd her i to år, med tre forskjellige leieboere over). Men nå i høst flyttet det inn et nytt par, og de bråker helt sykt når de går. Hører lite støy ellers fra leiligheten, men de tramper skikkelig når de går, og ting rister på veggene nede hos oss. Dette har ikke skjedd tidligere med noen andre fra den samme leiligheten... Kanskje det er dere som går tungt over gulvet? Likevel, jeg har ikke nevnt noe om dette til mine naboer, selv om jeg til enhver tid hører hvor i leiligheten over meg de befinner seg. Jeg kjøpte meg ørepropper. 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #10 Skrevet 24. september 2013 Noen mennesker TRAMPER når de går, er dere sånne? Går det an å dempe med f.eks. tepper eller tøfler? Jeg mener han bør tåle såpass med lyd når han bor i blokk, men det går jo an å ta litt ekstra hensyn når dette åpenbart er et problem for ham. Anonymous poster hash: 0afc8...f35 9
Barcelone Skrevet 24. september 2013 #11 Skrevet 24. september 2013 Jeg bodde i en leilighet en gang hvor det nærmest hørtes ut som om naboen tråkket gjennom taket hver gang de gikk. Utrolig irriterende! Kan være at dere selv ikke er bevisst på hvordan dere går. Ser at noen her foreslår tøfler, eventuelt så kan dere prøve og legge på noen tepper som demper for støyen. Men synes ikke dere nødvendigvis skal avvise naboen deres som sær og vanskelig, for det kan faktisk være et reelt problem. 13
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #12 Skrevet 24. september 2013 Blanda meninger her - det liker jeg! Hmm jeg vet at jeg ikke er en tramper, men mannen min heller litt mer mot en tramper enn jeg gjør. Særlig etter at vi fikk klage har jeg blitt veldig bevisst på gåingen min, og jeg går som en fjær om dagen! Kan prøve oss med noen tøfler, kanskje det kan fungere? Men går man så går man? Det høres ut som om noen av dere har bodd under trampere, mulig vi er noen sånne selv. Godt å høre ulike meninger. Jeg VIL jo ikke lage drama i blokken. TS Anonymous poster hash: 1fdda...c85 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #13 Skrevet 24. september 2013 I den forrige leiligheten vår ble vi også bedt om å slutte å trampe. Vi går helt vanlig, gulvene var fulle av tepper, så jeg regner med det var en annen grunn. Her vi bor nå er det som om det er elefanter over oss og i trappeoppgangen. Det er jo ikke mye man kan gjøre med det. Uansett må man kunne få lov til å gå vanlig i sin egen leilighet. Det kommer sikkert an på mye forskjellig hvorvidt det høres av naboene. Anonymous poster hash: 69e0f...4a0
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #14 Skrevet 24. september 2013 I den forrige leiligheten vår ble vi også bedt om å slutte å trampe. Vi går helt vanlig, gulvene var fulle av tepper, så jeg regner med det var en annen grunn. Her vi bor nå er det som om det er elefanter over oss og i trappeoppgangen. Det er jo ikke mye man kan gjøre med det. Uansett må man kunne få lov til å gå vanlig i sin egen leilighet. Det kommer sikkert an på mye forskjellig hvorvidt det høres av naboene. Anonymous poster hash: 69e0f...4a0 Kunne du vurdert å klage på "elefantene"? For jeg er veldig påpasselig med hva jeg klager på. Da naboen ristet teppene sine over terrassen vår, DA klaget jeg fordi det kom støv over alle utemøblene (og oss som satt der med kaffen!), men dersom de driver med musikk til klokka 12 en lørdag så lar jeg dem holde på. Hvor går grensa for hva man klager på? TS Anonymous poster hash: 1fdda...c85 3
Gjest Sakone Skrevet 24. september 2013 #15 Skrevet 24. september 2013 Kanskje det er bassen fra musikken som gir fra seg "trampelyd" ^^
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #16 Skrevet 24. september 2013 Kunne du vurdert å klage på "elefantene"? For jeg er veldig påpasselig med hva jeg klager på. Da naboen ristet teppene sine over terrassen vår, DA klaget jeg fordi det kom støv over alle utemøblene (og oss som satt der med kaffen!), men dersom de driver med musikk til klokka 12 en lørdag så lar jeg dem holde på. Hvor går grensa for hva man klager på? TS Anonymous poster hash: 1fdda...c85 Nei, jeg tror ikke jeg vil klage. Vi har nettopp mottatt egne tepper etter rens, tidligere var vi elefanter selv her i leiligheten - ved helt vanlig gange. Og trappeoppgangen er rett og slett pga tilstanden til trappeoppgangen. Anonymous poster hash: 69e0f...4a0
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #17 Skrevet 24. september 2013 Jeg bor i enebolig med 2 selveier leiligheter der jeg eier 1 etg og naboen 2 etg. På de 12 årene jeg har bodd her har leiligheten oppe skiftet eier 5 ganger (de blir gravide og finner seg større bolig) Er rimelig lytt her, og jeg hører godt når de går oppe, eller d.v.s når jentene går oppe. Med guttene så er det slik at jeg ikke tror at noen er hjemme, helt til jeg hører døra går nede, og han går ut. Med jentene er det aldri tvil om at hun er hjemme, og slik har det vært med samtlige par som har bodd oppe. Det er akkurat som vi jenter går på hælene. Anonymous poster hash: a1262...8df
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #18 Skrevet 25. september 2013 Har et merkelig problem; Mannen min og jeg bor i 4.etasje i en boligblokk. Flere ganger har naboen under (flyttet inn ca et halv år etter oss) klaget på at vi går. Han har spurt om vi kan gå mer stille, og om vi kan la være å gå etter klokka 10 om kvelden fordi han står opp tidlig. Vi bor i en leilighet på ca 60 kvadrat, så det er jo begrenset hvor mye vi faktisk går om dagen. Når jeg er hjemme går jeg bare mellom sofa, kjøkken og do et par ganger? Er det enighet om at naboen min er tullerusk, eller kan dette være et faktisk problem? Jeg hører jo de i 5.etasje som går, men ikke så mye at jeg gidder å bry meg. Mannen min og jeg diskutere noen ganger høylydt, og hører ofte på musikk, og har mye besøk og sånn.. kan det hende at naboen egentlig mener dette når han klager? Jeg blir litt paff, egentlig. Hva skal jeg gjøre? Bry meg, ikke bry meg? Gå, ikke gå? Beklage? være flau? Gi blaffen?Anonymous poster hash: 1fdda...c85 Høres ut som en nabo til noen jeg kjenner. Vedkommende er paranoid, spionerer på naboene og hører ting som ikke finnes. Så jeg får visse mistanker, ja. Ta det opp med styret i borettslaget. Er han koko, har de nok mottatt flere klager på'n. Anonymous poster hash: 5a67b...705 1
Luckiness Skrevet 25. september 2013 #19 Skrevet 25. september 2013 Bor man i en leilighet hvor det er lytt, så må man da tåle litt gå-lyd. Regner jo med dere går uten sko, så er vel begrenset hvor mye lyd det faktisk blir? Selvfølgelig bør dere gjerne diskutere med lavere stemme og skru ned volumet på musikken. Kan jo hende, som du sier, at det egentlig er det han klager på. Men hvorfor ikke bare fortelle det isåfall? Om han er så ømfintlig for lyd, så burde han sjekket ut "støynivået" før han flyttet inn.
Rosalie Skrevet 25. september 2013 #20 Skrevet 25. september 2013 Jeg sitter i styre i borettslag, og du verden hva enkelte klager på. Også slikt som at naboen går eller lukker dører for hardt. Da er det bare å svare tilbake at man må påregne lyd fra naboene når man bor slik. Så dette skal du ikke bry deg om. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå