Gå til innhold

Hjelp til strikkeoppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal strikke en hals, og lurer på hvordan jeg skal tolke diagrammet (M.2) til oppskriften:

http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=134&d_id=7&lang=no#pattern_content

Er det riktig at en rad med ruter betyr at man skal strikke en pinne enten rett eller vrang, avhengig av hvilken side man er på?

Så begynner fletten, og der er jeg ganske usikker på hvordan jeg gjør det med hjelpepinnene. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det står 5 masker på hjelpepinnen, for i diagrammet er det jo 10 masker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En rad med ruter betyr en pinne ja, rett på retten, vrang på vrangen, flettingen kommer på retten. Hvis du leser forklaringen til diagrammet som står over M1 så ser du at de 10 maskene omfatter alle maskene som er innvolvert i fletten. Altså du setter 5 masker på hjelpepinnen, strikker de 5 neste, og strikker så de 5 fra hjelpepinnen = 10 masker. Vet ikke om det ble mer logisk, men det er ikke 10 masker som skal på hjelpepinnen, det er de 5 første av de 10 som er markert i diagrammet.

Skrevet

En rad med ruter betyr en pinne ja, rett på retten, vrang på vrangen, flettingen kommer på retten. Hvis du leser forklaringen til diagrammet som står over M1 så ser du at de 10 maskene omfatter alle maskene som er innvolvert i fletten. Altså du setter 5 masker på hjelpepinnen, strikker de 5 neste, og strikker så de 5 fra hjelpepinnen = 10 masker. Vet ikke om det ble mer logisk, men det er ikke 10 masker som skal på hjelpepinnen, det er de 5 første av de 10 som er markert i diagrammet.

Nå ble det mye klarere, tusen takk! Men jeg er fortsatt ikke helt sikker på i hvilken rekkefølge jeg skal gjøre hva. Jeg leste et sted at man skal lese diagrammet nede fra høyre, vil det da si at jeg skal strikke en pinne rett, en pinne vrang, en pinne rett, en vrang, og på neste omgang strikke de 5 første m rett, sette 5 neste på hjelpepinnen på den glatte siden, deretter strikke de neste 5 rett og så de 5 fra hjelpepinnen? Jeg synes det virker litt rart...

Skrevet

Nå ble det mye klarere, tusen takk! Men jeg er fortsatt ikke helt sikker på i hvilken rekkefølge jeg skal gjøre hva. Jeg leste et sted at man skal lese diagrammet nede fra høyre, vil det da si at jeg skal strikke en pinne rett, en pinne vrang, en pinne rett, en vrang, og på neste omgang strikke de 5 første m rett, sette 5 neste på hjelpepinnen på den glatte siden, deretter strikke de neste 5 rett og så de 5 fra hjelpepinnen? Jeg synes det virker litt rart...

Hvorfor er det rart? Det du sier her blir helt riktig. :) Denne halsen strikkes på tvers, ei lang strimle som sys sammen til slutt.

Du leser diagrammet nede fra høyre hjørne, for det er den retningen du strikker i også :)

Anonymous poster hash: 3b583...03a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...