AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #1 Skrevet 24. september 2013 Jeg er nysgjerrig på det. Vi får kommentarer på at vi har lavt boliglån med våre 1,7 mill. Det er lavt i forhold til boligens verdi, og to ganger årsinntekten vår. Hvor mye er det vanlig å ha? Når tenker dere at et boliglån er høyt egentlig?Anonymous poster hash: d4788...959
Miss Lucky Skrevet 24. september 2013 #2 Skrevet 24. september 2013 (endret) Et eksakt tall blir feil i mitt hodet, for det avhenger jo av inntekten. Da blir det kanskje mer korrekt å spørre hvor mange prosent av inntekten er normalt å betale i bolig lån Endret 24. september 2013 av Miss Lucky
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #3 Skrevet 24. september 2013 Vi har 1,5 mill. Boligen er verdt ca 2. Kjøpte huset for 3 år siden. Er vel litt under 2x inntekten, tjener til sammen 850 000 ca. Synes jo det er "lite" i dagens marked der folk låner 3-4 millioner til å bygge seg enebolig. Men vi tenker at det skal jo betales også, selv om det "bare" er 1,5 mill.. Man skal sove om natta, og framfor alt skal vi også leve, ikke bare bo oss i hjel. Anonymous poster hash: 97289...11b 2
Rotemor Skrevet 24. september 2013 #4 Skrevet 24. september 2013 Litt usikker på hva jeg legger i begrepet kjenner jeg, men tror jeg lander på lån over 60%. Altså at man reelt eier 60% selv. Litt rotete, men...
juliane Skrevet 24. september 2013 #5 Skrevet 24. september 2013 Jeg tenker at det er et begrep som kan bety veldig mye forskjellig. Boliglånet kan være høyt i forhold til verdien på boliglånet - dvs 100% belåning eller mer. Boliglånet kan være høyt i forhold til inntekt, da tenker jeg at det må være 4x inntekt og opp, samtidig er jo 4x inntekt mye høyere for lavtlønte enn for høytlønte. Når det gjelder et spesifikt tall tror jeg man må opp i minst 6-7 mill før jeg tenker "oi, det var et høyt boliglån!"
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #6 Skrevet 24. september 2013 Vi har ca 3,8 mill i boliglån. Tjener tilsammen ca 1,1 mill. Men vi har utleieinntekt på ca 12.000 i mnd som bidrar til å nedbetale lånet. Boligene våre er verdt rundt 5 mill totalt. Jeg synes at vi har det romslig. Anonymous poster hash: 2dd6f...f26
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #7 Skrevet 24. september 2013 Vi har ca 3,8 mill i boliglån. Tjener tilsammen ca 1,1 mill. Men vi har utleieinntekt på ca 12.000 i mnd som bidrar til å nedbetale lånet. Boligene våre er verdt rundt 5 mill totalt. Jeg synes at vi har det romslig. Anonymous poster hash: 2dd6f...f26 Noe annet ville vært skremmende, da dere får nok inn fra utleie, til å dekke rentene. Anonymous poster hash: e9189...6f2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #8 Skrevet 24. september 2013 Vi har 8 mill i boliglån, det er vel kanskje høyt ;-) Men det er likevel innenfor 60% av boligverdi da det er fordelt på to boliger.Anonymous poster hash: b7478...01a
Martinus Skrevet 24. september 2013 #9 Skrevet 24. september 2013 1,4 i boliglån, boligens verdi er 3,1. Inntekt 1,3.. men vi skal kjøpe oss noe større, og legger oss på en maksgrense på 3 millioner i lån. Jeg synes det virker veldig mye.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #10 Skrevet 24. september 2013 1,4 i boliglån, boligens verdi er 3,1. Inntekt 1,3.. men vi skal kjøpe oss noe større, og legger oss på en maksgrense på 3 millioner i lån. Jeg synes det virker veldig mye. Seriøst, 2 ganger inntekt er ingenting... All historikk har vist at det lønner seg å strekke seg så langt man klarer og betale ned mest mulig raskt, det er da man kan tjene gode penger. Vi har tjent en halv mill i året de siste fire årene på kjøp og salg og bytte av bolig.Anonymous poster hash: b7478...01a 1
Lettpåtå Skrevet 24. september 2013 #11 Skrevet 24. september 2013 Seriøst, 2 ganger inntekt er ingenting... All historikk har vist at det lønner seg å strekke seg så langt man klarer og betale ned mest mulig raskt, det er da man kan tjene gode penger. Vi har tjent en halv mill i året de siste fire årene på kjøp og salg og bytte av bolig.Anonymous poster hash: b7478...01a Neida, boligprisene kan ikke gå ned. (satire vises dessverre ikke på nett)
Gjest Tirkes Skrevet 24. september 2013 #12 Skrevet 24. september 2013 Vi har lavt boliglån. Vi har ca 1,3 mill i boliglån. Det er under 1,5 ganger samlet årsinntekt. Høyt lån for oss ville vært rundt 3 - 3,5 mill. Vi kunne nok fått tilslag på høyere lån enn dette, men jeg ville aldri vært komfortabel med å passere 3 mill i gjeld.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #13 Skrevet 24. september 2013 Jeg og samboeren min har hvert vårt boliglån på 1 150 000. Vi kjøpte boliglån for 2,7 med egenkaptal. Boligen er i dagens marked verdt 3 050 000. Mitt boliglån var i utgangspunktet 1 150 000, men er nå rett under 900.000,-. Vil si det er ganske lavt i forhold til mange andre, har årslønn på 540.000,- brutto, samme med min samboer og vi er i midten av 20 årene. Vi tenker begge at vi ikke ønsker å bo oss i hjel, men heller "leve livet" og fremdeles ha den gode nattesøvnen som noen nevnte over.Anonymous poster hash: 2668b...920
Djungelvrål Skrevet 24. september 2013 #14 Skrevet 24. september 2013 Vi har lån på ca 1,6 mill og inntekt på over 1 mill tilsammen. Huset vårt er verdt rundt 3,3 mill nå. Jeg syns lån på 4-5 mill er mye!
Gjest *kokos* Skrevet 24. september 2013 #15 Skrevet 24. september 2013 Vi har lån på ca 60% av verdien, altså lån på 1,2 og boligverdi på ca 2. Samla inntekt er 6-700 000. Jeg er fortsatt student, og samla inntekt blir 8-900 000 innen to år. Jeg føler vi har lavt lån. Alt over to mill er høyt lån i mitt hode, pga jeg er vant til lav lønn. Samtidig vil jeg nok prioritere å bo trangt og billig framfor stort og dyrt, og heller bruke inntekta vår på å leve.
Cata Skrevet 24. september 2013 #16 Skrevet 24. september 2013 Ut fra tommelfingerregelen om at man ikke bør låne mer enn 3 ganger årsinntekten så ville jeg syntes at ca. 2,5 ganger årsinntekten var "mye". Husker ikke helt hva jeg hadde i inntekt da jeg kjøpte men tror jeg lånte ca. 1,7 ganger årsinntekten min. (Da hadde jeg enda noe studielån igjen å betale også så reell lånebelastning til sammen var nok litt mer.)
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #17 Skrevet 24. september 2013 Høyt boliglån er når man må følge et stramt budsjett for å få endene til å møtes og biter negler hver gang Norges Bank har rentemøte. Vi har alle ulike prioriteringer. Selv valgte jeg å kjøpe såpass rimelig at jeg kunne betale lånet raskt ned og samtidig ha råd til å leve komfortabelt+ underveis. Anonymous poster hash: 527b8...3bc
Gjest Blondie65 Skrevet 24. september 2013 #18 Skrevet 24. september 2013 Høyt boliglån må ses i forhold til rentenivået. Hvis en i dagens marked betaler mer enn halvparten av inntekten i renter og avdrag og har maks nedbetalingstid, er det muligens ikke rom for en renteøkning. For å si det på en annen måte: hvis en må strekke seg så langt for å få kjøpt bolig at en ikke har noe som helst rom for justeringer av rente og risikerer panikksalg i et synkende boligmarked kun begrunnet i renteøkning da har en muligens for høyt boliglån. Selv har jeg samlet lån like under tre ganger bruttoinntekt på en bolig som jeg kan betjene med min inntekt og som jeg kan bo i gjennom en krise. Jeg har bundet renten. For meg er det billigere å eie enn å leie, og hvis det skulle bli helt krise kan jeg leie denne boligen ut for mer enn det renter og avdrag koster per dagens dato. Riktignok måtte jeg da funnet meg en hybel i et kollektiv et eller annet sted, men det ville jeg hatt råd til. Man er nødt å ta inn faktorer som tidsperspektiv, total lånebelastning og om en har tatt høyde for renteøkninger. Noe mer enn halvparten av netto månedsknntekten har ikke jeg lyst å bruke på bolig.
pippip Skrevet 25. september 2013 #19 Skrevet 25. september 2013 Da jeg fikk boliglån for 2 år siden var detpå 1,5 mill og jeg tjente 340 000, tar man med studielånet hadde jeg en gjeldsgrad på 5. Men det var ikke noe problem.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #20 Skrevet 25. september 2013 Ser på å bo seg i hjel som høyt boliglån. Ikke en konkret lånesum. Anonymous poster hash: f03ed...fcd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå