Gå til innhold

Si opp medlemskap i fagforening når man har permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal være hjemme i 16 mnd, både lønnet og ulønnet permisjon. Blir jo en del penger å spare hvis jeg sier oppmedlemskapet i denne perioden. Har en fast jobb å komme tilbake til i Oslo kommune. Noen andre som har gjort dette, eller som vil fraråde meg det?

Anonymous poster hash: 1b66f...dd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, er det en gang det virkelig kan lønne seg å ha medlemskapet, så er det rundt graviditet, fødsel og når du kommer tilbake til jobb.

Jeg jobber selv i en fagforening, og vi har et ikke ubetydelig antall henvendelser omkring disse temaene, og også om ammefri, rett til fri ved barnehagestart, og de situasjonene som oppstår når man vender tilbake i jobb og ikke får tilbake arbeidsoppgavene sine/ ikke har vært omfattet av lokale forhandlinger etc.

Skjønner godt at det er sure penger når du går i permisjon, men min erfaring er i alle fall at det ikke alltid går så knirkefritt som det burde, og da kan det være kjekt med gratis juridisk hjelp og rådgivning :)

Anonymous poster hash: 0d9ce...43f
  • Liker 5
Skrevet

Jeg hadde aldri turt det. Du vet aldri hva som skjer. Plutselig forekommer det endringer i bedriften. Hva som kan virke som en stabil arbeidsplass i dag, kan plutselig være under en omorganisering eller annet om 16 mnd.

Jeg ser det økonomiske aspektet, men da må du selv tenke på om de eventuelle konsekvensene veier opp for de ekstra 500 (ca) kronene i mnd.

Skrevet

Jeg hadde aldri sagt opp medlemsskapet nå som jeg er gravid og skal ut i perm.

Det er som de andre sier, er det en gang man er sårbar for endringer/omorganiseringer og gudene vet hva, så er det når man er borte og skal tilbake etter lang tid.

Skrevet

Jeg jobber som sosionom i ruskonsulentstilling på NAV. Det er en fast stilling som er lovpålagt å ha, da skal det vel noe til før det kan skje ting som dere beskriver ovenfor? Det står også i den IA-avtalen at man har lov til å ha ulønnet permisjon, ammefri osv.

Skrevet

Hva med alle godene du får med i medlemskapet da? Innboforsikring og kollektiv ulykkesforsikring etc. Du får jo uansett trukker fra mesteparten på skatten. Jeg hadde aldri i verden meldt meg ut nei.

• Liker 1
Skrevet

Hva med alle godene du får med i medlemskapet da? Innboforsikring og kollektiv ulykkesforsikring etc. Du får jo uansett trukker fra mesteparten på skatten. Jeg hadde aldri i verden meldt meg ut nei.

Jeg har det allerede i min og min manns forsikring.

Prøver virkelig å finne grunner til å beholde det, siden så mange av dere aldri hadde turt, men argumentene hittil gjelder ikke i min situasjon virker det som.

Må tenke grundig over det her skjønner jeg.

Skrevet

Du har jo ikke noe garanti for at de ikke gjør omorganiseringer etc på jobben din selv om du jobber i NAV. Eller, særlig siden du jobber i NAV. Har intrykk av at der blir folk flyttet rundt hit og dit og frem og tilbake.

• Liker 1
Skrevet

Du har jo ikke noe garanti for at de ikke gjør omorganiseringer etc på jobben din selv om du jobber i NAV. Eller, særlig siden du jobber i NAV. Har intrykk av at der blir folk flyttet rundt hit og dit og frem og tilbake.

Hvis dette skjer, holder det ikke da å melde seg inn igjen en måned før jeg skal tilbake på jobb? Da vil jeg vel få hjelp siden jeg igjen har blitt medlem?

Det har vært 4 andre i svangerskapspermisjon dette året, og ingenting har skjedd der, det bare jobber vikarer for de som ikke får forlenget vikariat når de andre kommer tilbake.

Skrevet

Det må du nesten høre med forbundet ditt om. Aner ikke hvordan reglene er.

Skrevet

Jeg synes det virker som du vil ha i både pose og sekk. Når du ikke trenger hjelp, sier du dem opp. Du vet at du vil melde deg inn igjen når permisjonen er over. Synes det er respektløst over de som jobber for at både du og jeg skal få en god arbeidshverdag. Ja, det er penger som forsvinner når du ikke "trenger" dem, men det er likevel ganske egoistisk av deg når du uansett vil melde deg inn igjen.

Anonymous poster hash: be417...f91
  • Liker 3
Skrevet

Jeg synes det virker som du vil ha i både pose og sekk. Når du ikke trenger hjelp, sier du dem opp. Du vet at du vil melde deg inn igjen når permisjonen er over. Synes det er respektløst over de som jobber for at både du og jeg skal få en god arbeidshverdag. Ja, det er penger som forsvinner når du ikke "trenger" dem, men det er likevel ganske egoistisk av deg når du uansett vil melde deg inn igjen. Anonymous poster hash: be417...f91

Det er vel kanskje fordi jeg i min tidligere jobb opplevde at de ikke hjalp i saker som gjaldt mine kolleger. De var med i meklingsmøter med ledelsen osv, men ikke noe utover verneombudet på jobb kunne gjort, og det endte opp med at kollegene ble fryst ut av ledelsen. Har ikke hørt så mange historier det virker som det er verdt pengene man betaler, bare meldte meg inn fordi "alle" på jobb var det. De har heller ikke hjulpet her ved lønnsøkning, alle fikk det samme og personlige lønnstrinn uavhengig av om man var fagorganisert eller ikke.

Skrevet

Det er vel kanskje fordi jeg i min tidligere jobb opplevde at de ikke hjalp i saker som gjaldt mine kolleger. De var med i meklingsmøter med ledelsen osv, men ikke noe utover verneombudet på jobb kunne gjort, og det endte opp med at kollegene ble fryst ut av ledelsen. Har ikke hørt så mange historier det virker som det er verdt pengene man betaler, bare meldte meg inn fordi "alle" på jobb var det. De har heller ikke hjulpet her ved lønnsøkning, alle fikk det samme og personlige lønnstrinn uavhengig av om man var fagorganisert eller ikke.

Men da er det vel ikke noe vits i å være medlem i det hele tatt? Permisjon eller ei...

Anonymous poster hash: be417...f91

• Liker 1
Skrevet

Men da er det vel ikke noe vits i å være medlem i det hele tatt? Permisjon eller ei... Anonymous poster hash: be417...f91

Tenker pengene man betaler for medlemskapet blir litt mer rettferdiggjort når man er i jobb, vet jo ikke om de kan utgjøre en forskjell i mitt tilfelle hvis jeg skulle komme i konflikt med noen på arbeidsplassen. Ser bare ikke for meg noen scenarioer som kan skje under permisjon, jeg ser jo ikke disse menneskene på 16 mnd, utenom at jeg kommer innom med barnet en gang iblant.

Skrevet

Takk for alle svar hittil hvertfall, har fått tenkt mye både for og i mot :)

Skrevet

Hadde meldt me ut. Du sier du ikke har fått noe hjelp, hva er da vitsen? Hvorfor gjøre det kun fordi de andre gjør det?

Skrevet

Hadde meldt me ut. Du sier du ikke har fått noe hjelp, hva er da vitsen? Hvorfor gjøre det kun fordi de andre gjør det?

Du sier noe der. Bare fått høre hele tiden at man er dum om man jobber i offentlig sektor og ikke er fagorganisert, på grunn av alle de dårlige lederne som finnes i det offentlige. Og at det er mye trynefaktor og favorisering i fagmiljøet. Har jo sett det skje med andre, men jeg har hele tiden tenkt at jeg kan stå opp for meg selv, involvere verneombudet eller rett og slett finne en annen jobb med bedre miljø. Trives veldig godt nå med kolleger og klientene. Ledelsen er ikke den beste, men har hatt verre, og har ikke personlig vært i konflikt med ledelsen.

Skrevet

Hvis dette skjer, holder det ikke da å melde seg inn igjen en måned før jeg skal tilbake på jobb? Da vil jeg vel få hjelp siden jeg igjen har blitt medlem?

Det har vært 4 andre i svangerskapspermisjon dette året, og ingenting har skjedd der, det bare jobber vikarer for de som ikke får forlenget vikariat når de andre kommer tilbake.

Tror det et vanlig med karantenetid før du får rådgivning/advokathjelp.

Har to venner der en er medlem i Legeforeningen og en annen i Siviløkonomene (Econa) og i foreldrepermisjon behøvde begge hjelp fordi arbeidsgiverne i privat sektor hadde omorganisert bort arbeidsoppgavene og det var visst problemer med sjefen som ikke brydde seg om kontrakten de hadde inngått om videreutdanning etc.

Ble sjokkert da jeg hørte det men en vet aldri når man behøver kvalifisert rådgivning...

Anonymous poster hash: 2989c...c4a

Skrevet

Oslo kommune elsker jo omorganisering......! Se hva som står i arbeidskontrakten din. Står det spesifisert hvilken stilling du skal ha, med tilhørende arbeidsoppgaver? Hvilken etat du skal jobbe ved?

Det gjør det nemlig ikke i min. Jeg jobber i et direktorat, og i min kontrakt står det kun at jeg er ansatt ved det aktuelle direktoratet. Det står ikke hvor i landet jeg skal jobbe (plutselig kan jeg bli flyttet til en distriktsavdeling), eller hvilket arbeidsområde jeg skal jobbe innen. Når jeg kommer tilbake fra perm kan jeg få beskjed om at jeg skal bytte kontorsted, få ny sjef og helt nye arbeidsoppgaver. Jobbet før med eiendom og skal nå jobbe med fiskeforvaltning, liksom.

Jeg skal definitivt ikke melde meg ut av fagforeningen.

• Liker 1
Skrevet

Aldri i livet om jeg hadde meldt meg ut. Er det én periode jeg vil være ekstra sikret så er det når jeg er borte fra jobben over en lang periode. Man vet jo ikke hva som skjer i mellomtiden. Dessuten vil jeg være med fordi jeg synes fagforeningen gjør en veldig viktig jobb for mange andre enn meg. Hvor ble det av solidariteten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...