Gå til innhold

Mensen og presentasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel da er du heldig, når jeg får mensen så hjelper ingen smertestillende. Og jeg har gått på alt fra ibux - til cataflam, utredning for endometriose, p plaster osv osv. Annenhver måned ligger jeg i forsterstilling i sengen, tygger smertestillende, varmeflaske, og kryper kun ut av sengen når jeg må på toalettet og ha mat. Ellers er det ingen bevegelse den første dagen.

Det går faktisk helt fint å få sykemelding når man har mensen, en kollega av min mor har gjort det slik at hun (pga. p piller prøver å få mensen i helgen), men hun har også legerklæring. Det har gått fint i alle årene hun har jobbet. Hun er borte en til to dager hver måned. Det var hun som rådet meg til å ta kontakt med spesialist, og få til en ordning med lege at jeg skulle ringe inn uten å måtte komme inn til time.

Jeg selv har og en ordning om at jeg ringer inn den dagen jeg får menstruasjonssmerter og får erklæringen med en gang. Jeg er ellers aldri borte fra min jobb utenom den uheldige første dagen jeg får min mens.

Det er veldig fint at du sier folk er pysete, når det er så innmari store forskjeller på hvor noen ikke engang merker de får mensen, mens andre uheldige som oss og verre er faktisk veislakt de dagene man får dette. Jeg har kommet meg på skolen og jobb de dagene jeg har fått smerter, men har i de aller fleste tilfeller blitt sendt hjem igjen, fordi det gikk bare ikke selv om jeg prøvde.

EDIT: TS; prøv voltaren eller se om du kan få resept på Cataflam :) De siste var de sterkeste jeg gikk på en liten periode (før de sluttet å fungere for meg), og de lindret ganske godt. Til gjengjeld blir man veldig sløv, men mener det hadde gått fint å komme seg gjennom en presentasjon. Lykke til!

Takk! Men kan jeg bare ringe og spørre om resept? Eller må jeg møte på legetime først? Legen min kjenner meg veldig godt og vet at jeg hater å ta tabletter, så tror ikke han tenker jeg skal misbruke det. Altfor lang ventetid på legekontoret mitt bare :/

ts

Anonymous poster hash: 387e0...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cataflam og Voltaren er det samme - virkestoffet Diclofenac. Det er ikke sløvende i det hele tatt, men kan være sterkt for magen hvis man tar det på tom mage over lengre tid.

Cataflam får man i 50 mg da, det får man ikke med respfritt Voltaren kalt Voltarol, da må man ha resept.

Men det er ofte virkningsfullt på menssmerter. Jeg bruker Voltaren og Paralgin Forte sammen, det fungerer ganske bra.

Anonymous poster hash: 81c2c...7b4

Åå min feil :) Jeg fikk Cataflam på resept, jeg husker ikke helt hvor sterke de var men jeg måtte ta minst to samtidig for at de skulle ha noen som helst effekt. Noen ganger var jeg oppe i 6 stk om dagen, 2 om morgenen, 2 midt på dagen og 2 på slutten :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Men kan jeg bare ringe og spørre om resept? Eller må jeg møte på legetime først? Legen min kjenner meg veldig godt og vet at jeg hater å ta tabletter, så tror ikke han tenker jeg skal misbruke det. Altfor lang ventetid på legekontoret mitt bare :/

ts

Anonymous poster hash: 387e0...eeb

Først og fremst må du snakke med legen din, kan være du slipper å dra inn til han men det er opp til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå min feil :) Jeg fikk Cataflam på resept, jeg husker ikke helt hvor sterke de var men jeg måtte ta minst to samtidig for at de skulle ha noen som helst effekt. Noen ganger var jeg oppe i 6 stk om dagen, 2 om morgenen, 2 midt på dagen og 2 på slutten :sukk:

Huff :( Gynekologen sa til meg at jeg ikke burde ta flere enn 3 om dagen, da man kan få magesår av det. Men på det verste har jeg vel vært oppe i 8 stk på en dag bare for å i det hele tatt klare å gå selv om jeg absolutt ikke tror man skal ta så mange.

Skal heldigvis til gyn igjen om 1 mnd, så da får jeg vel noe mye sterkere..

Anonymous poster hash: 397a0...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :( Gynekologen sa til meg at jeg ikke burde ta flere enn 3 om dagen, da man kan få magesår av det. Men på det verste har jeg vel vært oppe i 8 stk på en dag bare for å i det hele tatt klare å gå selv om jeg absolutt ikke tror man skal ta så mange.

Skal heldigvis til gyn igjen om 1 mnd, så da får jeg vel noe mye sterkere..

Anonymous poster hash: 397a0...d7b

Ja jeg og fikk beskjed om det, det var i grunn derfor jeg måtte slutte på dem fordi det ville ikke være forsvarlig å ta så mange piller på en dag.

Jeg vet ikke, for meg er det annenhver måned som er verst. Og jeg har gått over til Ibuxo of paracept igjen, smertene er der, så jeg ligger i sengen første dagen med varmeflaske. Skal til utredning igjen neste gang jeg er hjemme :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg og fikk beskjed om det, det var i grunn derfor jeg måtte slutte på dem fordi det ville ikke være forsvarlig å ta så mange piller på en dag.

Jeg vet ikke, for meg er det annenhver måned som er verst. Og jeg har gått over til Ibuxo of paracept igjen, smertene er der, så jeg ligger i sengen første dagen med varmeflaske. Skal til utredning igjen neste gang jeg er hjemme :sukk:

Er vel annenhver måned fordi det er verst i ene eggstokken. Jeg har mer vondt i ene eggstokken enn andre jeg også, og går nå på p-piller og hopper over så mye som mulig for å ikke få mensen. Har nå ikke hatt mensen siden slutten av juli, og det er veldig deilig :)

Anonymous poster hash: 397a0...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel annenhver måned fordi det er verst i ene eggstokken. Jeg har mer vondt i ene eggstokken enn andre jeg også, og går nå på p-piller og hopper over så mye som mulig for å ikke få mensen. Har nå ikke hatt mensen siden slutten av juli, og det er veldig deilig :)

Anonymous poster hash: 397a0...d7b

Ah jeg kan ikke hoppe over den! Jeg går på pillen også, og det går fint å hoppe over den i to måneder, men prøver jeg meg på en tredje måned uten mens så kommer den uansett. Som "straff" for at jeg hopper over, gjør det enda mer vondt. :fnise::grine: Jeg hater mensen. Rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Er så lei sånne folk som tror at mensensmerter ikke er noe ille i det hele tatt. Er ikke bare å hive innpå en paracet når man ligger på baderomsgulvet i fosterstilling og skriker av smerter..

Anonymous poster hash: 397a0...d7b

Også enig! Var der i mange år da jeg var yngre, hveeeeeer måned! :sjokkert: Hadde sinnssyke smerter om jeg ikke fikk i meg smertestillende med én gang jeg merket antydning til vondt. Er fullt mulig å bli så syk. Høres merkelig ut, men jeg la meg rett og slett ned for å dø på badegulvet flere ganger, lysegrønn i ansiktet! Så ille var det! Lærte etter hvert at det ikke skal mye smertestillende til. For meg holdt det med to paracet/pinex OM jeg klarte å ta dem før jeg fikk vondt. Da var løpet kjørt.. Med p-piller har jeg null smerter! :danse:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også enig! Var der i mange år da jeg var yngre, hveeeeeer måned! :sjokkert: Hadde sinnssyke smerter om jeg ikke fikk i meg smertestillende med én gang jeg merket antydning til vondt. Er fullt mulig å bli så syk. Høres merkelig ut, men jeg la meg rett og slett ned for å dø på badegulvet flere ganger, lysegrønn i ansiktet! Så ille var det! Lærte etter hvert at det ikke skal mye smertestillende til. For meg holdt det med to paracet/pinex OM jeg klarte å ta dem før jeg fikk vondt. Da var løpet kjørt.. Med p-piller har jeg null smerter! :danse:

Hvilke piller tar du? :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke piller tar du? :blomst:

P-piller tenker du? Prøvd flere, men ender alltid tilbake på gode gamle Yasmin 28 (hopper over mensen hele tiden, men ble dårlig av 21-varianten av en eller annen grunn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller tenker du? Prøvd flere, men ender alltid tilbake på gode gamle Yasmin 28 (hopper over mensen hele tiden, men ble dårlig av 21-varianten av en eller annen grunn)

Ja det var det jeg tenkte på, jeg vurderer nemlig å bytte for å se om det hjelper på smertene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det jeg tenkte på, jeg vurderer nemlig å bytte for å se om det hjelper på smertene :)

Verdt et forsøk! :) Tar jo en stund å venne kroppen til en annen type piller, så ikke gi opp med en gang om det ikke skulle gi seg umiddelbart. Sist gang jeg byttet til et annet merke gikk det helt fint i nesten ett år før jeg fikk en skikkelig reaksjon på dem. Brukte litt tid på å komme i gjenge igjen med Yasmin etter det.. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man få voltarol på resept? Kan jeg bare ringe til legen og få resept, eller må jeg få time også? Har ikke tid til det :( ts Anonymous poster hash: 387e0...eeb

For å få Voltaren 50 mg må du ha resept, de hjelper meg godt og kan kombineres med 1000 mg/2 tabl Paracet (men de kan ikke kombineres med Ibux). De brukes ofte etter operasjoner, altså for store smerter. Du kan ogaå få Pinex Forte å kombinere med, men om du må ha slike mengder smertestillende, ville jeg heller bedt om en sykemelding. Man kan bli litt sløv av sistnevnte.

Du kan kjøpe det samme virkestoffet i 12,5 mg (Voltarol) reseptfritt. Spør på apoteket om du kan ta fre stykker, så tilsvarer det 50 mg Voltaren. Virkestoffet er Diklofenak i begge tilfeller, bare styrken som er ulik.

Anonymous poster hash: 2a31f...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...