Gå til innhold

Mensen og presentasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

En paracet og en ibux er ingenting. Du kan i hvert fall ta to av hver. Voltarol ville ikke hjulpet meg, men alle er forskjellige.

Hvis du ikke kan bruke p-piller så kan du nok ikke bruke Primolut heller, da begge deler er hormoner.

• Liker 2
Skrevet

Pleier bare å ta en paracet og en ibux sammen, hjelper ikke stort. Kan det hjelpe å ta større dose? Har prøvd Naproxen, men det ødela magen min fullstendig.

ts

Anonymous poster hash: 387e0...eeb

Gå til legen og be om resept på Cataflam. Det er i mot mensensmerter som du tar sammen med paracet. Jeg har endometriose, så jeg må ha sterkere saker enn det, men kan tenke meg at cataflam tar mensensmertene til de fleste.

Anonymous poster hash: 397a0...d7b

• Liker 1
Skrevet

En paracet og en ibux er ingenting, virkelig. Prøv 600 mg Ibux. Hjelper ikke det så bør du gå til lege for å få noe annet.

Voltarol du får kjøptreseptfritt kan også hjelpe, men mulig du må ta to. Er litt usikker på om de fortsatt er 12,5 eller om det også selges 25 mg reseptfritt. På resept får du 50 mg og 100 mg (da som stikkpille).

Anonymous poster hash: 81c2c...7b4
  • Liker 1
Skrevet

Voltarol fås reseptfritt på apoteket. Men alvorlig talt, det er ofte li livet at man må gjøre ting selv om man har menssmerter, hva forventer du i arbeidslivet? Å være vekke fra jobb hver gang du får mensen? Du får hive innpå smertestillende og ta deg sammen i 20 min så går det nok greit. Mensen en ingen sykdom, det er en ubehagelighet man må lære seg å leve med.

Anonymous poster hash: 29d43...7a6

Haha, du aner ikke hva skikkelige menssmerter er.

• Liker 12
Skrevet

Enig. Er så lei sånne folk som tror at mensensmerter ikke er noe ille i det hele tatt. Er ikke bare å hive innpå en paracet når man ligger på baderomsgulvet i fosterstilling og skriker av smerter..

• Liker 7
Skrevet

Jo, det gjør jeg. Har sterke magesmerter, diare og oppkast når jeg får mensen. I tillegg får jeg kraftig migrene med synsforstyrrelser, svimmelhet og kvalme de første tre dagene. Men jeg tar smertestillende, håper på det beste og drar meg på jobb. Hvis du virkelig tror at du kan være vekke hver gang du får mensen en hel yrkeskarriere så har du misforstått alvorlig. Ikke har du nok egenmeldingsdager til det heller, og har du tenkt å få sykmelding en gang i måneden så skal du jammen få problemer med at jobben godtar det etterhvert. Dessuten blir det jo ikke så enkelt å få jobb når referansen din er at "Lise er sikkert grei hun, men borte fra jobb hver gang hun får mensen". Kommer nok til å friste alle de mannlige sjefene rundt omkring, som i tillegg bekymrer seg for svangerskap, permisjon og ammefri. Det er faktisk sånn i livet at man noen ganger rett og slett må gjøre ting selv om man har det vondt, og dette er en sånn gang. Folk er altfor pysete. I dag er det også gode måter å behandler menssmerter på, men da må du faktisk gidde å dra deg til legen og legge frem problemet.

• Liker 7
Skrevet

Jo, det gjør jeg. Har sterke magesmerter, diare og oppkast når jeg får mensen. I tillegg får jeg kraftig migrene med synsforstyrrelser, svimmelhet og kvalme de første tre dagene. Men jeg tar smertestillende, håper på det beste og drar meg på jobb. Hvis du virkelig tror at du kan være vekke hver gang du får mensen en hel yrkeskarriere så har du misforstått alvorlig. Ikke har du nok egenmeldingsdager til det heller, og har du tenkt å få sykmelding en gang i måneden så skal du jammen få problemer med at jobben godtar det etterhvert. Dessuten blir det jo ikke så enkelt å få jobb når referansen din er at "Lise er sikkert grei hun, men borte fra jobb hver gang hun får mensen". Kommer nok til å friste alle de mannlige sjefene rundt omkring, som i tillegg bekymrer seg for svangerskap, permisjon og ammefri. Det er faktisk sånn i livet at man noen ganger rett og slett må gjøre ting selv om man har det vondt, og dette er en sånn gang. Folk er altfor pysete. I dag er det også gode måter å behandler menssmerter på, men da må du faktisk gidde å dra deg til legen og legge frem problemet.

Herregud, skjerp deg.

Det er flott om smertestillende funker for deg, men det er ikke sånn at alle har det akkurat sånn som deg. Bare for at du vet hva mensensmerter er, så betyr ikke det at ingen har det verre enn det du har det.

Du er litt som søsteren min du, som kom og sa "gå på apoteket å kjøp naproxen! For jeg har da mensensmerter jeg og, og det er da ikke ille i det hele tatt!" Da jeg hadde vært hos gynekologen og fått diagnosen endometriose etter å ha vært så dårlig i noen måneder at jeg mange dager ikke engang kunne gå.

Er ikke alle som er så heldig som deg som kan i det hele tatt gå under menstruasjon vet du ;)

• Liker 9
Skrevet

Herregud, skjerp deg.

Det er flott om smertestillende funker for deg, men det er ikke sånn at alle har det akkurat sånn som deg. Bare for at du vet hva mensensmerter er, så betyr ikke det at ingen har det verre enn det du har det.

Du er litt som søsteren min du, som kom og sa "gå på apoteket å kjøp naproxen! For jeg har da mensensmerter jeg og, og det er da ikke ille i det hele tatt!" Da jeg hadde vært hos gynekologen og fått diagnosen endometriose etter å ha vært så dårlig i noen måneder at jeg mange dager ikke engang kunne gå.

Er ikke alle som er så heldig som deg som kan i det hele tatt gå under menstruasjon vet du ;)

Vel, skjerp deg selv kjerring!

Jeg sa aldri noe om at smertestillende funket, jeg sa jeg håpte på deg beste, jeg har også endometriose, livet stopper ikke av den grunn. Jeg har flere andre kroniske sykdommer og alvorlige diagnoser også, og har for lengst lært meg at dersom man skal legge seg ned og sutre hver gang man blir dårlig så blir man ikke bedre fra noen ting. Her er det snakk om å stå oppreist i 20 minutter en gang i livet, og det kan ts klare hvis hun gidder å gå inn for det. Da går man evt til lege først og får andre smertestillende.

Og når sånne småpiker som deg, som er dillet og dullet rundt hele livet av mor og far kommer ut av bomullsredet og skal klare dere selv, ja da må dere ikke klage over at dere ikke får de meste spennende prosjektene på jobb, de artige konferansene, de interessant kursene eller de kule oppdragene, nei for dere er ustabile arbeidstakere som er hjemme pga mensen. Dere er stakkars-meg jenter som bekrefter enhver sjefs kvinnemotstand fordi dere må være hjemme under mensen. Dere er de som gjør det vanskelig for andre å få oppdrag basert på kjønn. Verden er nemlig sånn lille venn, at må man så må man, og da kan man. Det er omtrent som de som tror de ikke kan føde - men det kan de, de som tror de ikke gjennomlever gastroskopi - men det gjør de, og de som tror de ikke kan gå utenfor huset med migrene - men det går. Vilje vet du småen, er undervurdert. Det er mye bedre å ligge på gulvet og skrike "kan ikke! vil ikke!" å få sympati her inne enn å tåle at noen motsier deg. Hva? Er du ikke fjortis? Neimen, så slutt å argumentere som en da! Forsøk å gjøre noe til tross for viiiiiiiil ikkeeeee mentaliteten, og du skal se at det lar seg gjennomføre. Småbarn diskuterer jeg forøvrig ikke med, takk for meg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg sa aldri noe om at smertestillende funket, jeg sa jeg håpte på deg beste, jeg har også endometriose, livet stopper ikke av den grunn. Jeg har flere andre kroniske sykdommer og alvorlige diagnoser også, og har for lengst lært meg at dersom man skal legge seg ned og sutre hver gang man blir dårlig så blir man ikke bedre fra noen ting. Her er det snakk om å stå oppreist i 20 minutter en gang i livet, og det kan ts klare hvis hun gidder å gå inn for det. Da går man evt til lege først og får andre smertestillende.

Og når sånne småpiker som deg, som er dillet og dullet rundt hele livet av mor og far kommer ut av bomullsredet og skal klare dere selv, ja da må dere ikke klage over at dere ikke får de meste spennende prosjektene på jobb, de artige konferansene, de interessant kursene eller de kule oppdragene, nei for dere er ustabile arbeidstakere som er hjemme pga mensen. Dere er stakkars-meg jenter som bekrefter enhver sjefs kvinnemotstand fordi dere må være hjemme under mensen. Dere er de som gjør det vanskelig for andre å få oppdrag basert på kjønn. Verden er nemlig sånn lille venn, at må man så må man, og da kan man. Det er omtrent som de som tror de ikke kan føde - men det kan de, de som tror de ikke gjennomlever gastroskopi - men det gjør de, og de som tror de ikke kan gå utenfor huset med migrene - men det går. Vilje vet du småen, er undervurdert. Det er mye bedre å ligge på gulvet og skrike "kan ikke! vil ikke!" å få sympati her inne enn å tåle at noen motsier deg. Hva? Er du ikke fjortis? Neimen, så slutt å argumentere som en da! Forsøk å gjøre noe til tross for viiiiiiiil ikkeeeee mentaliteten, og du skal se at det lar seg gjennomføre. Småbarn diskuterer jeg forøvrig ikke med, takk for meg.

Ærlig talt, nå må du trekke til deg tentaklene dine. Nå er du langt utenfor.

Det er ingen her som forsøker å få sympati, det var noen her som forsøkte å få gode råd til hvordan håndtere en situasjon, og folk forsøker å hjelpe etter beste evne ut i fra de erfaringene de har. Dine og deres erfaringer er ikke riktig/ gale, gode/ dårlige, bare forskjellige. Så du får til mye når du er syk, flott for deg! :)

Hvorfor er du så fordømmende og sint? Hvor er medfølelsen, forståelsen, godheten og omtanken. Aksepten for at vi er forskjellige. Du snakker om barn, men argumentasjonen om at alle andre bør klare det du får til er i høyeste grad ikke et argument som hører hjemme i voksenverden. Det vet du om du får tenkt deg litt om.

• Liker 10
Skrevet

Herregud, skjerp deg.

Her er det mensenmonsteret på gang?

Jeg syns dette blir for dumt, kommer seg ikke ut døren pga mensen og jeg har hørt skrekkhistorier om menn som har klaget på at dama blir monster når hun har mensen. Det er virkelig ikke OK!

Anonymous poster hash: 0eca1...bc3

• Liker 1
Skrevet

Hahaha :D Usaklig og morsomt!

• Liker 2
Skrevet

Herregud, slapp av nå. Har sagt at jeg det ikke er et alternativ å utsette, jeg er bare ute etter råd for å klare meg igjennom dette. Har aldri vært hjemme fra hverken jobb eller skole, da jeg oftest kan sitte rolig. Men å stå oppreist og konsentrere seg om å ha et fremlegg er fysisk umulig uten smertelindring.

Skal prøve voltarol, håper det hjelper bedre. Takk for forslag :)

ts

• Liker 2
Skrevet

Hahahahaha, nå ler jeg så mye at jeg har vondt i magen her :ler:

Vel, jeg har immunsvikt jeg da, så jeg kan ikke si det er sjeldent jeg går ut av huset med infeksjoner og feber når legen råder på det sterkeste at jeg må holde meg hjemme slik at jeg ikke blir innlagt på sykehus (noe jeg blir noen ganger i året) så du trenger ikke komme her å være tøff i trynet.

Men nå er jeg så langt oppe selv jeg da, så jeg har ingen sjef jeg :)

• Liker 2
Skrevet

Er en AB her inne som har PMS ihvertfall. Det er det ingen tvil om :fnise:

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Ærlig talt, nå må du trekke til deg tentaklene dine. Nå er du langt utenfor.

Det er ingen her som forsøker å få sympati, det var noen her som forsøkte å få gode råd til hvordan håndtere en situasjon, og folk forsøker å hjelpe etter beste evne ut i fra de erfaringene de har. Dine og deres erfaringer er ikke riktig/ gale, gode/ dårlige, bare forskjellige. Så du får til mye når du er syk, flott for deg! :)

Hvorfor er du så fordømmende og sint? Hvor er medfølelsen, forståelsen, godheten og omtanken. Aksepten for at vi er forskjellige. Du snakker om barn, men argumentasjonen om at alle andre bør klare det du får til er i høyeste grad ikke et argument som hører hjemme i voksenverden. Det vet du om du får tenkt deg litt om.

:Nikke:

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror sjelden jeg har sett slik en fantastisk samling av hersketeknikker i et og samme innlegg. :sjokkert:

Gratulerer så mye. :blomst: :blomst: :blomst:

• Liker 5
Skrevet

Voltarol fås reseptfritt på apoteket. Men alvorlig talt, det er ofte li livet at man må gjøre ting selv om man har menssmerter, hva forventer du i arbeidslivet? Å være vekke fra jobb hver gang du får mensen? Du får hive innpå smertestillende og ta deg sammen i 20 min så går det nok greit. Mensen en ingen sykdom, det er en ubehagelighet man må lære seg å leve med.

Jeg kan fortelle deg at det ikke alltid bare er å "ta seg sammen"... Før jeg begynte på hormonprevensjon ble jeg sengeliggende første dag av mensen. Ble svimmel og kastet opp... Det ble litt bedre i perioder jeg trente veldig hardt og var veldig streng med kostholdet mitt, men da ble jeg bare dårlig på andre måter (bla skadet av all treningen 7 dager i uka...). Fortsatt ble jeg så dårlig at jeg ikke kunne gå på jobb. Redningen var at jeg som regel fikk mensen i helgen, slik at jeg slapp å ta ut sykemelding 12 ganger i året... Men opplevde faktisk å måtte gå hjem fra jobb:da husker jeg ikke engang hvordan jeg kom meg hjem fra jobben, siden jeg var så svimmel...

Anonymous poster hash: 10252...037

Skrevet (endret)

Vel da er du heldig, når jeg får mensen så hjelper ingen smertestillende. Og jeg har gått på alt fra ibux - til cataflam, utredning for endometriose, p plaster osv osv. Annenhver måned ligger jeg i forsterstilling i sengen, tygger smertestillende, varmeflaske, og kryper kun ut av sengen når jeg må på toalettet og ha mat. Ellers er det ingen bevegelse den første dagen.

Det går faktisk helt fint å få sykemelding når man har mensen, en kollega av min mor har gjort det slik at hun (pga. p piller prøver å få mensen i helgen), men hun har også legerklæring. Det har gått fint i alle årene hun har jobbet. Hun er borte en til to dager hver måned. Det var hun som rådet meg til å ta kontakt med spesialist, og få til en ordning med lege at jeg skulle ringe inn uten å måtte komme inn til time.

Jeg selv har og en ordning om at jeg ringer inn den dagen jeg får menstruasjonssmerter og får erklæringen med en gang. Jeg er ellers aldri borte fra min jobb utenom den uheldige første dagen jeg får min mens.

Det er veldig fint at du sier folk er pysete, når det er så innmari store forskjeller på hvor noen ikke engang merker de får mensen, mens andre uheldige som oss og verre er faktisk veislakt de dagene man får dette. Jeg har kommet meg på skolen og jobb de dagene jeg har fått smerter, men har i de aller fleste tilfeller blitt sendt hjem igjen, fordi det gikk bare ikke selv om jeg prøvde.

EDIT: TS; prøv voltaren eller se om du kan få resept på Cataflam :) De siste var de sterkeste jeg gikk på en liten periode (før de sluttet å fungere for meg), og de lindret ganske godt. Til gjengjeld blir man veldig sløv, men mener det hadde gått fint å komme seg gjennom en presentasjon. Lykke til!

Endret av Nikee
Skrevet

EDIT: TS; prøv voltaren eller se om du kan få resept på Cataflam :) De siste var de sterkeste jeg gikk på en liten periode (før de sluttet å fungere for meg), og de lindret ganske godt. Til gjengjeld blir man veldig sløv, men mener det hadde gått fint å komme seg gjennom en presentasjon. Lykke til!

Cataflam og Voltaren er det samme - virkestoffet Diclofenac. Det er ikke sløvende i det hele tatt, men kan være sterkt for magen hvis man tar det på tom mage over lengre tid.

Cataflam får man i 50 mg da, det får man ikke med respfritt Voltaren kalt Voltarol, da må man ha resept.

Men det er ofte virkningsfullt på menssmerter. Jeg bruker Voltaren og Paralgin Forte sammen, det fungerer ganske bra.

Anonymous poster hash: 81c2c...7b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...