Gå til innhold

Foreldrene mine bruker så mye penger på meg - dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så dårlig samvittighet at det nesten ødelegger meg. Jeg er student, og har veldig dårlig økonomi. I tillegg har jeg fått avslag på studielån dette semesteret, så lever rett og slett på mamma og pappa.

De betaler altså husleie, mat, ja alt jeg trenger. De har kjøpt TV og ny PC til meg. I det siste har det vært mange store feiringer med vennegjengen, og foreldrene mine har betalt flybilletter, kjoler, gaver, og alt annet jeg har trengt. Jeg mistet iPhonen min, og de har kjøpt en ny til meg.

Dette er bare en brøkdel av hva de har gitt meg. I tillegg er de jo verdens beste foreldre, og kjører og henter meg overalt, blir med meg til andre byer for at jeg skal slippe kollektivtransport. Vi gjør det til en familietur da, som de også koser seg på. Kort oppsummert; de er de beste foreldrene jeg kunne bedt om.

Men jeg sliter med dårlig samvittighet. Skulle ønske jeg kunne forsørge meg selv, men det kan jeg ikke. De har helt normale inntekter begge to, så det er ikke som om de bare kan strø om seg med penger. Heldigvis synes de at jeg er verdens beste datter :) Har kontakt med mamma hver eneste dag via meldinger, og vi snakker sammen et par ganger i uken. Pappa følger med i bakgrunnen. Jeg er ofte hjemme hos foreldrene mine, og bidrar litt i form av husarbeid. Vi drar på turer sammen, og har generelt et godt forhold. Så håper liksom at det gjør opp for det økonomiske.

Hva synes dere? Burde jeg ha dårlig samvittighet?

Håper at jeg får en godt betalt jobb når jeg er ferdig, så jeg kanskje kan tilbakebetale noe hvertfall.

Anonymous poster hash: 5969e...e42
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan du ikke ta deg en jobb mens du studerer? Veldig mange gjør det, gjorde det selv også, faktisk siden jeg var 17 år.

Foreldrene dine er virkelig snille mot deg som ordner ut alt for det og dekker alt! Personlig så ville jeg ikke ha taklet det, da jeg ville ha følt meg lite selvstendig, og jeg har ikke ville levd på andre.

Om du bør ha dårlig samvittighet eller ei kan jeg ikke svare på, men tror nok du kjenner litt på samvittigheten siden du oppretter et innlegg om dette.

(du bør iallefall ta godt vare på tingene dine, å miste en Iphone for så å få en ny rett etter er uansvarlig. Hadde min datter mistet Iphonen sin så skulle hun faktisk ha fått nøyd seg med en billigmobil til hun hadde spart opp beløpet og kjøpt seg en ny).

• Liker 1
Skrevet

Jeg har så dårlig samvittighet at det nesten ødelegger meg. Jeg er student, og har veldig dårlig økonomi. I tillegg har jeg fått avslag på studielån dette semesteret, så lever rett og slett på mamma og pappa.

De betaler altså husleie, mat, ja alt jeg trenger. De har kjøpt TV og ny PC til meg. I det siste har det vært mange store feiringer med vennegjengen, og foreldrene mine har betalt flybilletter, kjoler, gaver, og alt annet jeg har trengt. Jeg mistet iPhonen min, og de har kjøpt en ny til meg.

Dette er bare en brøkdel av hva de har gitt meg. I tillegg er de jo verdens beste foreldre, og kjører og henter meg overalt, blir med meg til andre byer for at jeg skal slippe kollektivtransport. Vi gjør det til en familietur da, som de også koser seg på. Kort oppsummert; de er de beste foreldrene jeg kunne bedt om.

Men jeg sliter med dårlig samvittighet. Skulle ønske jeg kunne forsørge meg selv, men det kan jeg ikke. De har helt normale inntekter begge to, så det er ikke som om de bare kan strø om seg med penger. Heldigvis synes de at jeg er verdens beste datter :) Har kontakt med mamma hver eneste dag via meldinger, og vi snakker sammen et par ganger i uken. Pappa følger med i bakgrunnen. Jeg er ofte hjemme hos foreldrene mine, og bidrar litt i form av husarbeid. Vi drar på turer sammen, og har generelt et godt forhold. Så håper liksom at det gjør opp for det økonomiske.

Håper at jeg får en godt betalt jobb når jeg er ferdig, så jeg kanskje kan tilbakebetale noe hvertfall.

Nyt det!!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Visa tacksamhet mot dem.

Sök ett extrajobb för att tjäna lite pengar.

och ge dem något extra när du slutat studera och jobbat i några år.

(Jag köpte en resa till Island åt mina föräldrar som tack för "gratis husleie och mat, och stöd med mindre lån vid behov". Jag bodde gratis men jobbade, köpte egna kläder och utrustning. Då hade jag jobbat i tre år efter examen)

Endret av Furstina
Skrevet

Først og fremst vil jeg si at du er heldig som har så godt forhold til foreldrene dine, og omvendt. De er nok veldig glade i deg. Det er vanskelig for meg å svare på om du skal ha dårlig samvittighet eller ikke. Om du er usikker kan du jo ta det opp med dem, og spørre om de er i ferd med å ruinere seg når de hjelper deg så mye. Men jeg tror egentlig ikke de gjør det. Den eldre generasjonen er ofte flinke med penger og økonomisk styring. Hvis du er en god datter og stiller opp for dem, så er det kanskje derfor de liker å stille opp for deg. Kanskje du kan si nei takk til de mest unødvendige gavene og tilskuddene. Ofte trenger man jo ikke en Iphone, man kan nøye seg med en billigere telefon. Hvis dere har besteforeldre i familien kan du jo kanskje stille opp for dem med husvask, snømåking eller lignende? Det vil nok dine foreldre sette pris på.

Jeg mener at det er normalt at familiemedlemmer stiller opp for hverandre. Når de blir gamle og syke er det kanskje du som hjelper dem. :)

Skrevet

Har du søsken? Hvis du har, og de var av den typen som fikk seg jobb mens de studerte, og klarte seg mye selv, ville jeg kanskje vært litt forsiktig. For det kan lett bli søskensjalusi, selv om man er voksen :) Anonymous poster hash: 9cb80...ed2

Skrevet

Det minste jeg hadde forventet av mine døtre om de var i din situasjon, var at de levde NØYSOMT og fikk seg en deltidsjobb. Jeg hadde ikke vært villig til å betale for ny iPhone, pc eller tv og ihvertfall ikke venneturer rundt omkring! Jeg skjønner ikke at du faktisk er så frekk at du ber om penger til dette. Blir helt flau på dine vegne...

• Liker 4
Skrevet

Er det ikke slik de fleste barn har dett i dag da? Begge foreldre i full jobb og masse penger. Ingen gidder å jobbe som barnevakt, butikk, avisbud, klippe plener ect når de får en 10-15 000 mnd rett i lomma av egne foreldre :) Så dette er da resultatet av curling-foreldrene. De får barn som ikke gidder å jobbe mens de går på skolen, mange ender opp hos nav tilslutt da, med 0 jobb og 0 utdanning. Da blir det verre når foreldrene blir pensjonister og mister mye av inntektene sine selv. Nei, bret opp ermene og finn deg en jobb. Så mye bedre å tjene egne penger.

Anonymous poster hash: d1f81...72f
Skrevet

TS her.

Jeg holder på å fullføre mastergraden, så jeg har ikke tid til å jobbe nå. Satser på en godt betalt jobb når jeg er ferdig. Skal snart flytte inn hos mamma og pappa igjen (mens jeg leter etter jobb), hehe, så da slipper de hvertfall husleie-utgiften :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...