Gå til innhold

Når er en person narkoman?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er en person definert som narkoman? Kjenner en del oppegående (de har jobb/skole/familie/venner som går greit) som har prøvd narkotika. Noen har prøvd f.eks cannabis, sopp, E, lsd, mdma, vet også at en av de har prøvd kokain. Noen har prøvd en gang og bestemt seg for at det var greit, kanskje en fin opplevelse, men ikke noe de ønsker å gjøre flere ganger, noen andre har prøvd flere stoffer flere ganger (ved f.eks bursdager, en helg i ny og ne, men fortsatt ikke mer enn maks 1 gang pr 1-2 mnd), men klarer fortsatt å ha et helt vanlig liv.

Jeg lurer egentlig på, når blir man narkoman? Kan man prøve narkotika uten å være narkoman?

NB. Selv tar jeg avstand fra narkotika, så spør ikke fordi jeg vurderer å ta.

Anonymous poster hash: 03a93...5cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at når man får abstinenssymtomer og/eller psykiske symptomer (stress, angst, sinne) om man ikke får dop (eller alkohol, jeg synes dette blir det samme som alkoholisme), så har man et rusproblem.

Anonymous poster hash: aaaf9...7ab
  • Liker 3
Skrevet

Flere innspill? :)

Skrevet

Av Verdens helseorganisasjon (WHO) er narkomani definert som en tilstand som psykisk og av og til fysisk er en følge av et samvirke mellom en levende organisme og et medikament. Tilstanden er karakterisert ved reaksjoner i atferd som alltid omfatter en tvangsmessig trang til å ta medikamenter for å oppnå de psykiske virkningene. Av og til skjer det for å motvirke ubehag som kommer når man ikke tar medikamentene. Trangen kan være der hele tiden (kontinuerlig) eller i perioder. Toleranse kan være til stede eller mangle.

Anonymous poster hash: 6c75c...ce8
Skrevet

Når er en person definert som narkoman? Kjenner en del oppegående (de har jobb/skole/familie/venner som går greit) som har prøvd narkotika. Noen har prøvd f.eks cannabis, sopp, E, lsd, mdma, vet også at en av de har prøvd kokain. Noen har prøvd en gang og bestemt seg for at det var greit, kanskje en fin opplevelse, men ikke noe de ønsker å gjøre flere ganger, noen andre har prøvd flere stoffer flere ganger (ved f.eks bursdager, en helg i ny og ne, men fortsatt ikke mer enn maks 1 gang pr 1-2 mnd), men klarer fortsatt å ha et helt vanlig liv.

Jeg lurer egentlig på, når blir man narkoman? Kan man prøve narkotika uten å være narkoman?

NB. Selv tar jeg avstand fra narkotika, så spør ikke fordi jeg vurderer å ta.

Det du nevner vitner ikke om et rusproblem, mener nå jeg. :) En gang i blant, liksom, og at man kan leve et normalt liv uten og ikke har abstinenser. Får man abstinenser, bruker det ofte(fra mange ganger i uken til flere ganger dagen) og rusen går utover ens hverdag, har man et rusproblem = narkoman.

Jeg har prøvd hasj 2-3 ganger i mitt liv, og det holder med det. Har aldri følt for å gjøre det mer, har bare vært morsomt å prøve det, og that's it. :) Man er ikke narkoman fordi man har prøvd narkotika noen få ganger! Det blir som å si at de som nyter alkohol til fest og kanskje helg er alkoholikere. Det rimer ikke i mitt hode.

Anonymous poster hash: 412f4...ae9

• Liker 1
Skrevet

Er an narkis om man må ta 3 paracet og 3 ibux daglig (ikke samtidig) for å fungere i hverdagen pga mye hodepine, tannpine og muskelsmerter?

Anonymous poster hash: bdeb8...b00
Skrevet

man er narkoman når narkotikaen man tar begynner å ta over dagliglivet og det forstyrres

Skrevet

Når man ikke klarer seg uten rusen.

Skrevet

Er an narkis om man må ta 3 paracet og 3 ibux daglig (ikke samtidig) for å fungere i hverdagen pga mye hodepine, tannpine og muskelsmerter?

Nei, for du oppnår ingen rus ved disse tablettene.

Skrevet

Nei, for du oppnår ingen rus ved disse tablettene.

Nei, men jeg får en indre ro også er det herlig når smertene slipper.

Skrevet

Nei, men jeg får en indre ro også er det herlig når smertene slipper.

Indre ro av Paracet og Ibux? Jaja.. Jeg synes vel egentlig ikke at disse tablettene er sterke nok, til at det kan gi noen problemer. Eneste er at det vil skade leveren din veldig.

• Liker 1
Skrevet

Er an narkis om man må ta 3 paracet og 3 ibux daglig (ikke samtidig) for å fungere i hverdagen pga mye hodepine, tannpine og muskelsmerter? Anonymous poster hash: bdeb8...b00

Indre ro av Paracet og Ibux? Jaja.. Jeg synes vel egentlig ikke at disse tablettene er sterke nok, til at det kan gi noen problemer. Eneste er at det vil skade leveren din veldig. Anonymous poster hash: 412f4...ae9

Disse tablettene er "sterke" nok til at det kan gi problemer.

Dosene som beskrives her, er innenfor det terapeutiske spektret, men en slik dosering daglig over tid vil oftest resultere i alvorlige problemer med lever og nyrer, særlig når de tas i kombinasjon. Langvarig bruk av ibux har også svært negativ effekt på mage og tarm.

Ta kontakt med legen din, og forsøk å få en mere adekvat medisinering.

Beklager avsporingen.

Narkoman er man når man ikke lenger kontrollerer bruken av narkotiske stoffer, slik at det griper negativt inn i hverdagen, f. eks. i forhold til jobb, familie, økonomi og relasjoner. Veien dit kan iblant være svært kort, og de fleste tror feilaktig at de har kontroll lenge etter at de er gått over grensen.

Når det først begynner å gå nedover, går det fort.

Anonymous poster hash: 371c8...313

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes rusmisbruker er et bedre ord.

Det handler om avhengighet av rusen og at en lar jakten på rus overstyre andre viktigere ting i livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...