Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei der.

Vet ikke om jeg skal putte dette her eller under helse når de passer i begge.

Det har seg slik at jeg er sammen med en fantastisk fyr, men når natta kommer blir han skummel. Mens han sover så slår han og sparker han med alt kraft han har, samt skriker/snakker i søvne. Etter å ha blitt nesten slått til i fjeset flere ganger, og en gang sparket så hardt jeg endte langt ut på gulvet har jeg sluttet å sove sammen med han. Derfor har vi nå to soverom.

Vi er begge halveis i 20årene, og tenker såklart på å gifte oss om ca 3 år, og starte familie etter det. Syns det er en trist tanke om vi aldri får dele seng lengre, og skummelt om vi senere får barn han kan slå til uten å mene det. Trenger bare å ta på han mens han sover så knyttneven kommer.

Har noen opplevd noe lignende/har erfarling med dette?

- Desperat samboer

Anonymous poster hash: 7f5ac...d3b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med å kontakte legen. finnes mange forskjellige søvn sykdommer.

Anonymous poster hash: f3d26...1ce
Skrevet

hva med å kontakte legen. finnes mange forskjellige søvn sykdommer.

Anonymous poster hash: f3d26...1ce

Prøver å finne lege jeg kan kontakte. Men bor i asiatisk land og har problemer pga språket her. Min samboer tror ikke at han er så ille som han er, husker jo ingenting når han våkner opp. Så prøver å finne ut av det alene

Skrevet

Hva med å ha to enkeltsenger på samme rom? :)

Anonymous poster hash: e27e5...7a0
Skrevet

Prøver å finne lege jeg kan kontakte. Men bor i asiatisk land og har problemer pga språket her. Min samboer tror ikke at han er så ille som han er, husker jo ingenting når han våkner opp. Så prøver å finne ut av det alene

Ta en telefon hit:

http://helse-bergen.no/omoss/avdelinger/sovno/Sider/behandlingstilbod.aspx

http://helse-bergen.no/omoss/avdelinger/sovno/Sider/enhet.aspx

Evt kanskje han kunne utredes her, dersom dere reiser til Norge på ferie?

Her er oversikt over søvnsykdommer:

http://helse-bergen.no/omoss/avdelinger/sovno/Sider/sovn-og-sovnsjukdommar.aspx

Skrevet

Eventuelt Bergen søvnsenter. De er de flinkeste i landet på søvn!

Skrevet

Mareritt og rykninger når man sover er klare tegn på traumer tidligere i livet. Er jo ikke nødt å være det, men er en svært vanlig årsak.

Skrevet

Hva med å ha to enkeltsenger på samme rom? :)

Anonymous poster hash: e27e5...7a0 [/ac

Ja kanskje senere :) Nå bor jeg i liten leilighet (typisk med småe leiligheter her jeg bor) så ikke plass...Lå på samme rom før, han i senga og jeg på gulvet, men sover fortsatt dårlig i og med at han snakker mye i søvne, krangler og skriker. Pleide å bruke ørepropper, men hjalp ikke

Skrevet

Takk! Det skal jeg virkelig huske på når jeg drar tilbake hjem med han nestegang

Skrevet

Eventuelt Bergen søvnsenter. De er de flinkeste i landet på søvn!

Takk!!!

Skrevet

Velger å svare som anonym for samboeren min sin skyld.

Vi har en lignende situasjon her, det er ikke så ofte det skjer, men noen ganger blir jeg vettskremt. Vi har barn sammen, og barna sover aldri på rommet vårt, det har de aldri gjort, og skal aldri gjøre det.

Barn våkner gjerne om natten og tusler inn til mamma og pappa, da er det jeg som står opp og følger tilbake i sengen. Vi har en kosekrok på hvert rom, så det går an å ta madrassen derfra og sove ved siden av senga til barna hvis de er syke f.eks. Da de var nyfødte sov jeg på gjesterommet med de til de begynte å sove på eget rom. Så det går an :)

Anonymous poster hash: 7e485...b6d

Skrevet

Velger å svare som anonym for samboeren min sin skyld.

Vi har en lignende situasjon her, det er ikke så ofte det skjer, men noen ganger blir jeg vettskremt. Vi har barn sammen, og barna sover aldri på rommet vårt, det har de aldri gjort, og skal aldri gjøre det.

Barn våkner gjerne om natten og tusler inn til mamma og pappa, da er det jeg som står opp og følger tilbake i sengen. Vi har en kosekrok på hvert rom, så det går an å ta madrassen derfra og sove ved siden av senga til barna hvis de er syke f.eks. Da de var nyfødte sov jeg på gjesterommet med de til de begynte å sove på eget rom. Så det går an :)

Anonymous poster hash: 7e485...b6d

Takk for svar. Så bra dere har en løsning med barna. Har også tenkt på når den tid kommer, og de vil sove med oss osv. høres jo rett og slett farlig ut, usj..

Har du lagt merke til om det er noe som utløser det de gangene samboeren din gjør noe i søvne? Har sett ting som sukker, alkohol osv kan være noe som utløser slåing osv i søvne, men vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med dette, men tenker også at det kan være lurt å kontakte lege og få utredet han.

Dette må være utrolig vanskelig for dere, håper dere klarer å finne ut av det og får en løsning på det, er jo trist å ikke kunne sove sammen og :(

Skrevet

Om han ikke er norsk statsborger og medlem av folketrygda her, så tror jeg ikke det nytter å oppsøke norsk helsevesen. Dessuten bør han få oppfølging, og det bør vel gjøres der dere bor.

Hva om å sette opp et kamera (fortrinnsvis IR, så ser det i mørket) som filmer han om natten. Da kan han se hvordan han oppfører seg.

Første skritt her må være at han aksepterer at situasjonen er alvorlig for deg. Har du vist han blåmerker, etc etter slag, spark og fall? Jeg synes det er graverende at han forsøker å feie det under teppet.

Deretter må han oppsøle en behandler. Det er tross alt han som har ting som må jobbes med. Dette er en ting du ikke kan gjøre for han.

Enig i at det trolig er en del traumer i forhistorien hans som kommer til overflaten når han sover.

Aner du hva det kan være?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...