Gå til innhold

Han har det vondt. Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en mann som sliter så veldig i jobben sin.Han jobber som selger. Det er bare 3 år siden han begynte der og han sier han aldri har hatt en så flott jobb. Men problemet er at han ikke greier budsjettet sitt. Han selger rett og slett for lite.

Dette tærer altså så psykisk på han. Han er trist å lei seg hver dag etter jobb og prøver stadig å finne ut hva han skal gjøre for å bli bedre. Han føler seg misslykket og vet ikke hva han skal gjøre.

Sjefen hans pirker stadig på han og trykker ned selvtilitten hans. I tillegg til at kollegaene gjør det veldig bra, får han veldig dårlig selvtilitt av det.

Han har jobbet som selger i alle år og har alltid gjort det veldig bra. Han er faktisk kjent for å være veldig dyktig, så det er et skikkelig nederlag for han at han ikke får til denne jobben.

Jeg prøver å muntre han opp med å si at det sikkert kommer til å snu osv..Men han er bare så nedbrutt av dette..

Han ønsker heller ikke skifte jobb, fordi han mener at han burde være i en jobb en stund før han skifter, pluss at han egentlig elsker dette, men det er det at han ikke får det til som gjør at det tærer...

Hva skal man gjøre med dette da???

Anonymous poster hash: 7a29e...1b3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden han absolutt ikke vil slutte i jobben sin, kunne han vel hatt en samtale med sjefen sin og spør om han kan dra på et kurs hvor han kan lære mer om salgsteknikker?

Kan jeg spørre hva han selger?

Skrevet

Salg går alltid i bølgedaler. Før eller senere ryker man på en smell. Skal man være med på leken må man tåle steken.

Vil si det så drastisk som at hvis han vil at DU skal ha det bra, så finner han seg noe annet å gjøre. For de nedturene der kommer til å gå utover deg.

Anonymous poster hash: fb994...79f
Skrevet

Jeg har dessverre ingen gode råd. Men jaggu er han heldig som har en dame som deg. :hug:

Skrevet

Tusen takk, så snille dere er som svarer meg.

Han har sagt klart i fra at han ikke kan skifte jobb. Mye fordi han virkelig vil prestere dette og fordi at han mener det vil bli vanskelig å få noe nytt, når han slutter så tidlig i denne jobben. Det har vært slik som det her helt siden han startet..Han gjør alt han kan for å bli bedre, og jo, han selger, men ikke nok. Dette firmaet har høye forventninger. Han har en ganske høy lønn og mye goder, så han "bør" prestere. Jeg synes det er skikkelig slitsomt å se han komme hjem å være trist. Fortelle en ny historie om hvordan de andre på jobben jublet om 10 millioners salg, og der sitter han å prøver å være glad på deres vegne, men er bare helt knekt innvendig. Han er jo også stolt, og viser det ikke til noen. Sjefen er av den kalde og kyniske typen. Man kan ikke "snakke" med han for å si det sånn. Jeg har sett han selv. Han presser nede de "svake" og heier på de som er sterke. Helt feil ledertype spør du meg. Han sender mailer og sier ting som "nå må det bli noe salg her før jeg må gå drastisk til verks. Dette er veldig dårlig" Istede kunne han skrevet noe som gir de ansatte pågangsmot og selvtilitt. Han bryter bare mannen min ned. Og min mann har til vanlig masse selvtilitt..Aldri sett han slik han sånn som han er når han har jobbet der..Jeg fatter ikke at han "elsker" denne jobben sånn, når det er slik :/

Men han sier det har mye med utfordringene å gjøre. Spennende reising, kunder, medarbeidere, at han brenner for det han gjør. Sikkert derfor det er ekstra kjipt å ikke nå opp..Jeg bare håper at det ikke er sånn livet vårt kommer til å være.

At jeg må se en trist mann komme hjem hver dag. Han gleder seg ikke til noe lenger...Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å gjøre han glad..

Jeg ga han en søt kjærestegave i går og laget en god middag. Han takket jo så mye, men jeg så jo at det ikke var genuint..Han var stille hele ettermiddagen og la seg i 9 tiden..

Jeg skjønner at dette ikke er store problem i forhold til det mange andre sliter med. Jeg skulle sikkert ikke klaget i det hele tatt, men nå er det jo sånn at det går utover meg også..Jeg går å tenker på at han "må selge, han må selge" hele tiden, og jeg merker at jeg ikke ønsker å la dette styre livet vårt.

Takk til dere som orket å lese.

Skrevet

Først må jeg si at jeg føler veldig med deg.

Mannen din har lagt veldig mye av sin identitet i jobben. Det er ikke uvanlig at menn gjør det.

Problemene oppstår som nå når ting butter imot i jobbsammenheng.

At han mener at dette "burde" være drømmejobben betyr ikke så mye når det faktisk er en helvetesjobb.

- Han presterer ikke nok, og føler seg mindreverdig

- Blir trakkasert pga manglende resultater, istede for å få støtte og hjelp

- Er på vei til å utvikle depresjon, eller møte veggen, eller noe, bassert på hva du sier.

- Tar med seg "jobbmodusen" hjem, og legger en mørk sky over samlivet deres.

Om han fortsetter i samme spor, så risikerer han å forgifte samlivet med deg, forpurre sin videre karriære da han mister all selvtillit pga jobben han har nå, og få en psykisk tilstand som kan være tung å endre.

Det er ingen stor sak å bytte jobb om man ikke trives. At det blir kort tid på samme sted spiller ingen avgjørende rolle i senere ansettelser. Om man har mot til å si at "jeg likte forsåvidt jobben godt, men merket at jeg ikke oppnådde de resultatene som det var ønske om. Derfor foretrakk jeg å finne noe annet hvor jeg vet at jeg fungerer bedre" så bør enhver fornuftig personalsjef være fornøyd. Bare ikke sleng drit om den gamle jobben.

Det er mye lettere for han å søke jobb nå, enn om ett år etter at han er fullstendig knekt.

Foreslår at dere får hjelp av noen til å sortere tanker rundt dette. Han trenger hjelp, og han trenger å gjøre noen grep!

Skrevet

Først må jeg si at jeg føler veldig med deg.

Mannen din har lagt veldig mye av sin identitet i jobben. Det er ikke uvanlig at menn gjør det.

Problemene oppstår som nå når ting butter imot i jobbsammenheng.

At han mener at dette "burde" være drømmejobben betyr ikke så mye når det faktisk er en helvetesjobb.

- Han presterer ikke nok, og føler seg mindreverdig

- Blir trakkasert pga manglende resultater, istede for å få støtte og hjelp

- Er på vei til å utvikle depresjon, eller møte veggen, eller noe, bassert på hva du sier.

- Tar med seg "jobbmodusen" hjem, og legger en mørk sky over samlivet deres.

Om han fortsetter i samme spor, så risikerer han å forgifte samlivet med deg, forpurre sin videre karriære da han mister all selvtillit pga jobben han har nå, og få en psykisk tilstand som kan være tung å endre.

Det er ingen stor sak å bytte jobb om man ikke trives. At det blir kort tid på samme sted spiller ingen avgjørende rolle i senere ansettelser. Om man har mot til å si at "jeg likte forsåvidt jobben godt, men merket at jeg ikke oppnådde de resultatene som det var ønske om. Derfor foretrakk jeg å finne noe annet hvor jeg vet at jeg fungerer bedre" så bør enhver fornuftig personalsjef være fornøyd. Bare ikke sleng drit om den gamle jobben.

Det er mye lettere for han å søke jobb nå, enn om ett år etter at han er fullstendig knekt.

Foreslår at dere får hjelp av noen til å sortere tanker rundt dette. Han trenger hjelp, og han trenger å gjøre noen grep!

Tusen takk for glimrende innlegg! Jeg tok faktisk og kopierte dette og byttet ut "deg" med han, og sendte til han! Jeg synes det var så flott skrevet! Kanskje han skjønner at han burde bytte jobb...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...