Gjest Turi Skrevet 28. april 2004 #1 Del Skrevet 28. april 2004 Var ute og kikket i hagen i dag. Har vært borte en ukes tid. Og hva finner jeg? MAASSSEE ekle sopper!!! :o Soppene er hvite/beige når de er små, og blir brune når de er store. Hattene ser ut som oppbløtt svamp med virkelig store porer, og de kommer i plenen min!!! Hva i hekkfjell gjør jeg med dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. april 2004 #2 Del Skrevet 28. april 2004 Du har fått røyksopp i plenen. Vet ikke hva du kan gjøre med det, men hvis du fjerner dem nå blir det færre som modnes og får spredt sporene sine. Det vil forsatt komme opp nye sopper, men de får ikke formert seg. Det du ser over jorda er bare fruktlegemet, hoved delen av soppen er masse tynne tråder som ligger nede i plenen, spredt over det meste av den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 28. april 2004 #3 Del Skrevet 28. april 2004 Pass deg Sissan - ellers så kommer de og tar deg...... Sopp hører naturen til - og har nok sin funksjon den også. Jeg har bestandig bodd i hus m/hage - og soppen har aldri vært noe problem. Når jeg var lita så husker jeg det var gøy å gå på soppejakt - vi ungene hadde konkurranse om hvem som sparket soppen lengst......... *tar med med papirpose og reiser på sopptur til Sissan* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. april 2004 #4 Del Skrevet 28. april 2004 Noen røyksopp er utmerkede matsopper. Plukk noen og ta med til næringsmiddeltilsynert der du bor å få de sjekket. Hvis de er av den spiselige typen er de bedre enn sjampinjonger. gjorde et søk på nettet, fikk veldig mange musikktreff... pussig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 28. april 2004 #5 Del Skrevet 28. april 2004 Trodde røyksopper var hvite jeg? Mener å huske det fra gamle dager da jeg tråkket på dem... Disse er sikkert 15 cm høye - vokser en og en - ikke i klynger og ligner ikke på noen sopp jeg har sett før. Men jeg bør "høste" dem altså? ÆSJ * roper på S-mann * de var kvalme, jeg orker ikke ta på dem. Herlighet Usikker - hører til naturen??? Jeg vil da for svarte svingende ikke ha NATUR i plenen min!!!!!!!!!!!!!! :evil: :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 28. april 2004 #6 Del Skrevet 28. april 2004 Herlighet Usikker - hører til naturen??? Jeg vil da for svarte svingende ikke ha NATUR i plenen min!!!!!!!!!!!!!! :evil: :-) Har vel plastikk-gress også du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. april 2004 #7 Del Skrevet 28. april 2004 Trodde røyksopper var hvite jeg? Mener å huske det fra gamle dager da jeg tråkket på dem... Disse er sikkert 15 cm høye - vokser en og en - ikke i klynger og ligner ikke på noen sopp jeg har sett før. Men jeg bør "høste" dem altså? ÆSJ * roper på S-mann * de var kvalme, jeg orker ikke ta på dem. Herlighet Usikker - hører til naturen??? Jeg vil da for svarte svingende ikke ha NATUR i plenen min!!!!!!!!!!!!!! :evil: :-) Det finner flere typer røyksopp. ressurssenteret.hive.no nrk.no Jeg har fikset litt på linkene dine jeg - de ble for breeeede (lange) til å passe på siden. Usikker -moderator- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 28. april 2004 #8 Del Skrevet 28. april 2004 For det første er det forskjell på hage og natur - usikker . Gress kan fås på rull hos Hageland - og er dermed interiør. Sopp derimot er sånt som hører hjemme i skogen - natur . Ikke bland min hage med natur takk For det andre ligner ikke soppene mine på noe jeg finner i de linkene.... MYE grovere porer oppå hatten - det virker helt teit - de må jo bli fulle av vann når det regner? Porene er store nok til å putte erter i, og stilken er helt annerledes. Lurer på hva dritten er.... Og ikke minst hvordan jeg skal bli kvitt den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 28. april 2004 #9 Del Skrevet 28. april 2004 Her er guffa jeg har fått i hagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 28. april 2004 #10 Del Skrevet 28. april 2004 Kanskje den guffa heter HAGESTANKSOPP Trykk på den linken i avsnittet - så ser du bildet også........... Ligner litt på "din" sopp da.......... Du - du er sikker på atte det ikke er fotsopp :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 28. april 2004 #11 Del Skrevet 28. april 2004 Denne lignet jo? Den som ligger altså. (er det bare meg som er dirty i kveld, eller lignet den soppen på noe annet også :o ) Ikke bare er den ekkel, den stinker også.... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 29. april 2004 #12 Del Skrevet 29. april 2004 Her er guffa jeg har fått i hagen Luketer den? den minner mistenkelig om en morkel av et eller annetslag soppforeningen Gå inn på våre sopper, bilde nederst på siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*lyseblå* Skrevet 29. april 2004 #13 Del Skrevet 29. april 2004 Æsj! Jeg har akkurat de samme soppene som deg i hagen. Hadde de i fjor og de kommer igjen i år. Tror de jævlene sprer seg, og så går det jo ikke an å fjerne de? :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 29. april 2004 #14 Del Skrevet 29. april 2004 Selvfølgelig sprer de seg. Hvordan skulle de ellers ha overlevd oppigjennom åra tro? Men jammen var de ikke de beste fallossymbolene jeg har sett på evigheter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 30. april 2004 #15 Del Skrevet 30. april 2004 Luketer den? den minner mistenkelig om en morkel av et eller annetslag soppforeningen Gå inn på våre sopper, bilde nederst på siden. Nei, kan ikke si at den lukter. Og det er helt garantert morkel - ser det på soppsidene dine. Plukket en kilo av dem i går (ÆÆÆÆSSSJJJ!!), puttet i en plastpose og rett i søppelkassa. Tør ikke kaste det i komposten, tenk om de sprer seg. Men da er det ikke stinksopp da? Fikk ikke med røttene på guffa - og de var helt hule inni... å - så ekkelt. Og du Usikker - dette er ikke fotsopp - har prøvd å smøre Lamisil på dem, men de dør ikke av det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2004 #16 Del Skrevet 30. april 2004 Noen røyksopp er utmerkede matsopper. Plukk noen og ta med til næringsmiddeltilsynert der du bor å få de sjekket. Hvis de er av den spiselige typen er de bedre enn sjampinjonger. All sopp er spiselig, reaksjonen din variere litt ettersom hvilken sopp du spiser... :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*lyseblå* Skrevet 30. april 2004 #17 Del Skrevet 30. april 2004 Dette er noe av det jeg fant ut om "SPISSMORKEL": "Spissmorkel er blitt vanlige i bed dekket med bark. Da kan de dukke opp i store mengder, gjerne året etter at barken kom på. Nest år kan det komme noen, og så er det gjerne slutt" "Spissmorkel Ekte morkel er en vårsopp. Den har en knudrete, spiss og brun hatt. Denne soppen har tynne vegger og er hul innvendig. Smaken er meget god. Den regnes som eksklusiv" Jeg la masse bark i fjor, så det stemmer jo bra. Vi får trøste oss med to ting; det ene er att det blir mindre for vært år (i motsetning til hva Jolie tydelig mener... ) det andre er at vi har fått oss eksklusive hager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå