Gå til innhold

Dominerende hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hannhunden min på to år forsøker å jokke på babyen min. Hvorfor? Det kommer ut av det blå.

Googlet det, engelske folk mener det er at han prøver å dominere henne. Rang osv. Men jeg har lært at hunder gjør forskjell på mennesker og andre hunder, at rangsystemet ikke brukes på mennesker.

Hva er grunnen til at han holder på sånn? Hva er riktig reaksjon fra meg? Er det aggressiv oppførsel?

Og sist, men ikke minst, er det grunn nok til å kastrere ham? (Vet det ikke er seksuell adferd, men noen mente det kunne hjelpe...)

Anonymous poster hash: 484a8...944

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jokking er ikke dominanse,men heller mer stress-relatert

Å kastrere en hund som jokker? Nei det tviler jeg på er særlig vellykket

Kan du glemme dominanse,rangstige osv? Det er gammelt og utdatert.

Denne babyen er ny skjønner jeg,ikke rart at hunden også får en reaksjon.

Jeg ville fjernet hunden,gitt h*n noe å bryne hodet på.

• Liker 1
Skrevet

Hunder er flokkdyr av natur, og har ikke kapasitet til å forholde seg til andre vesener på en måte som ikke passer med deres egen sosiale struktur.

Jokking trenger ikke å være dominansrelatert, dog.

Kastrering er noe man bør gjøre uansett, for å spare hunden for seksuell frustrasjon, unngå uønskede kull, osv.

Anonymous poster hash: 5a7e2...668
  • Liker 1
Skrevet

Hunder er flokkdyr av natur, og har ikke kapasitet til å forholde seg til andre vesener på en måte som ikke passer med deres egen sosiale struktur.

Jokking trenger ikke å være dominansrelatert, dog.

Kastrering er noe man bør gjøre uansett, for å spare hunden for seksuell frustrasjon, unngå uønskede kull, osv.

Anonymous poster hash: 5a7e2...668

Jeg tror kanskje det er greit å lese seg opp på litt nytt innen hundeverden :-)

1. Hunder er ikke flokkdyr som sådan. De er streifere som tilpasser seg nye partnere/venner/familie/flokk om du vil, før de kan vandre alene og treffe nye "venner".

2. Hunder er ekstremt tilpassningsdyktige, så det å tilpasse seg er normalt ganske enkelt for de. Nettopp derfor er de det mest vanlige kjæledyret vi mennesker holder i hus.

3. Kastrering er ikke nødvendig i Norge. Vi har ikke løshunder på samme måte som i andre land, og vi har strenge regler mht båndtvang og å omgås andre. Langt fra alle hannhunder har problemer når det gjelder løpetid hos tisper.

Til TS:

Nei jokking har ingenting med aggresjon eller dominans å gjøre. Det er stress. Hundens atferd viser at den er stresset/frustrert og dette er et av de vanligste tegnene på det. Å kastrere vil ikke løse problemet med stress i forhold til et barn eller andre stressrelaterte ting. Kastrering kan i visse tilfeller hjelpe på atferden til en hannhund som reagerer veldig på tispers løpetid. Uansett er innlært atferd (som jokking) noe som man må jobbe for å få bort. Det forsvinner ikke av seg selv, eller ved kastrering.

Grunnen til at han oppfører seg slik kan være mange. Det er umulig for oss her på et forum å gjette seg frem til det. Det beste er å se hunden.

Du bør ta kontakt med en hundetrener for enten privattimer, eller konsultasjon. Den kan hjelpe deg å legge opp et treningsprogram for deg og hunden og forklare mer i forhold til stress og atferden hans. Jeg anbefaler dog på det sterkeste å bruke en god hundetrener/atferdskonsulent. En som bruker metoder av ny dato, og ikke utdaterte ting som dominans og andre tulleting.

Det finnes flere som tilbyr privattimer osv. På disse listene står noen av de:

www.sgeh.net og www.nafs.no

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke råd til å bruke tusenvis av kroner på problemadferd .

Nei, babyen er ikke ny.

Vil psykisk anstrengelse hjelpe på stress? Hvis det er stress, hvorfor oppsøker han da situasjonen selv og til og med når babyen er rolig og stille?

Det er ikke sånn at han gjør dette hver dag, men innimellom..

Skrevet

Hjernetrim, gode turer og jevnlige turer der han kan springe løs funker.

Ellers er det bare å avlede inne når han gjør det.

Skrevet

Hjernetrim, gode turer og jevnlige turer der han kan springe løs funker.

Ellers er det bare å avlede inne når han gjør det.

Han kan ikke springe løs, det er båndtvang til og med i skogene her, må langt avsted forå komme til utmark, der det er lov å slippe løs hunden.

Men kan bruke langline. På femten mtr eller noe.

Han får gode, jevnlige turer.

Skrevet

Langline er flott om ikke det er inngjerdet hundepark f.eks i området.

Hva slags rase har du, forresten?

Skrevet

Boston terrier..

Nei, ingen hundepark på 16 km omtrent. Dessverre. Kanskje prøve å slite ham ut hver dag, med mindre det stresser ham mer?

Skrevet

Det er viktig å være obs på overstimulering, ja!

Men prøv med hjernetrim som søk eller agility f.eks.

Begynn forsiktig og øk gradvis til du finner passe mengde for din hund.

Er han er selskaplig klump som trives med mennesker og hunder vil jeg varmt anbefale agility gjennom hundeklubb eller videregående hundekurs. :)

Skrevet

Det er han ikke, han er redd fremmede mennesker og hunder :P

Men han liker å søke i hagen. Etter rått kjøtt. Vanskelig å vite hva som overstimulerer ham da.

Skrevet

Jeg har ikke råd til å bruke tusenvis av kroner på problemadferd .

Nei, babyen er ikke ny.

Vil psykisk anstrengelse hjelpe på stress? Hvis det er stress, hvorfor oppsøker han da situasjonen selv og til og med når babyen er rolig og stille?

Det er ikke sånn at han gjør dette hver dag, men innimellom..

Det er da overhode ikke "tusenvis av kroner". Du har så mange spørsmål at det er rart du ikke skjønner at du bør ha proff hjelp. Jeg fikk hjelp med min hund hos en som var under utdannelse. Kostet oss 300 kr og fikk topp oppfølging.

Anonymous poster hash: ba651...4e5

Skrevet

Det er da overhode ikke "tusenvis av kroner". Du har så mange spørsmål at det er rart du ikke skjønner at du bør ha proff hjelp. Jeg fikk hjelp med min hund hos en som var under utdannelse. Kostet oss 300 kr og fikk topp oppfølging. Anonymous poster hash: ba651...4e5

Hvor mange timer var det?

Du trenger forresten ikke å være frekk :) dessuten vet neppe en annen person f.eks hva som overstimulerer min hund, da det er forskjellig fra hund til hund.

Skrevet

Du trenger forresten ikke å være frekk :) dessuten vet neppe en annen person f.eks hva som overstimulerer min hund, da det er forskjellig fra hund til hund.

Men denne "annen person" er jo en som er utdannet på området. Klart de har litt peiling. Jeg stoler såpass på frisør, tannlege osv. Går man til noen som er utdannet på hund og er flink, så kan de finne ut av hva årsakene er. Det er jo litt av poenget ;)

Skrevet

Om du bor i Oslo - Grenlandsområde så tar hun 250 kr for privattime. Veldig flink!

Skrevet (endret)

SI bestemt NEI og fjern hunden hver gang den gjør dette.. om det er på baby, folk eller bamser etc..slik oppførsel er ikke lov!

Når du går tur med dyret.. ikke la den markere over alt, ei eller "sparkebakut" når den har gjort fra seg, ihvertfall ikke så lenge den er i bånd. Når du er ute å går tur med den, skal den gå på do.. også skal dere GÅ..ikke stopp hver stolpe etc hold gjerne ett godt tempo- super godt for både deg og hund.

Sørg for at den har sitt eget skjermet plass i huset, som den kan trekke seg tilbake til, og barn har ingen adgang.

hund og baby skal IKKE være alene, baby ikke får herje med hunden ,hund ikke skal herje med baby.

Kastrering vil mest sannsynlig bare gjøre adferden verre..i tillegg er det forbudt ved norsk lov å kastrer hund uten medisinsk nødvendighet.

Endret av xinnia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...