AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #1 Skrevet 23. september 2013 Med tre små barn begynner klesvasken å vokse over hodet på oss. Det er vanskelig å klare seg med bare tørkestativ, så nå vurderer vi sterkt tørketrommel. Den eneste grunnen til at vi hittil ikke har kjøpt det er at det sliter på klærne så jeg tenker at hvis den bare skal brukes på sengetøy og håndklær uansett er det ikke verdt det. Finnes det noen måte å bruke trommelen på slik at man unngår slitasje, f.eks. tørke alt på svak varme (vet det tar lenger tid da)? Anonymous poster hash: 0af90...13e
Zzyzx Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 Du unngår selvsagt ikke slitasje, men klærne slites ikke så fort som man kanskje kan få inntrykk av. Hadde jeg hatt tre unger så hadde det altså vært helt uaktuelt å ikke ha tørketrommel, slitasje eller ikke. De vokser vel ut av klærne ganske fort uansett.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #3 Skrevet 23. september 2013 Tromle klærne halvtørre og tørk de ferdige på stativ. Anonymous poster hash: 498ea...52f
kalinka85 Skrevet 23. september 2013 #4 Skrevet 23. september 2013 Jeg har bare 1 barn, som nå er over 10. Og mann og husdyr. Kan love ddeg at en trommel er absolutt verdt det. Vi bruker den på håndklær, sengklær og undertøy. Av og til til vanlige klær men det er meget sjelden. Helt uvurderlig. Ville mye heller vaska klærne i badekaret framfor å være uten trommel. Og jeg har et stort hus med all verdens tørkemuligheter både ute, på vaskerom, bad og et bad til, Det vil du merke den dagen dere kjøper den. Framfor alt er det tidkrevende å skullehenge opp alt av dynetrekk, laken, kluter, håndklør og undertøy. Og man slipper å ha klær hendende til tørk 24/7. Har ett stativ til vanlige klær, det står til tørk i 1-2 døgn. Tar all klesvasken en dag i uka. Skjønner ikke at det er noe å tenke på en gang. Bruk de ekstra minuttene på mann og barn istedet for å riste å henge opp hver eneste truse og sokk. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #5 Skrevet 24. september 2013 Men hvis det er, som jeg tror, bare sengetøy og håndklær som slenges i trommelen så ser jeg virkelig ikke poenget. Vi vasker kun én maskin sengetøy/håndklær i uka, mens det derimot er 4-5 maskiner klær hver uke. Det er jo dette som er tidkrevende å henge opp, ikke et par store laken. Så jeg kan ikke helt se at jeg sparer så mye tid på å slippe å henge opp denne ene maskinen. Anonymous poster hash: 0af90...13e 1
kalinka85 Skrevet 24. september 2013 #6 Skrevet 24. september 2013 Da lurer jeg på hvilken kapasitet den maskinen har? Vi er 2 voksne og ett barn. Vi vasker 4 maskiner i uka med sengeklør, håndklør og undertøy. Har 6 kg kapasitet på maskinen. Vi skifter på sengene hver uke, alke dusjer daglig, så vi skifter håndklær 2-3 ganger i uka. Skjønner ikke hvordan du får alt i en maskin med 2 voksne og 3 barn. Med mindre du har en industrimaskin med 40 kg kapasitet eller slurver med sengeskuft, håndkleskift og undertøyskift. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #7 Skrevet 24. september 2013 Men hvis det er, som jeg tror, bare sengetøy og håndklær som slenges i trommelen så ser jeg virkelig ikke poenget. Vi vasker kun én maskin sengetøy/håndklær i uka, mens det derimot er 4-5 maskiner klær hver uke. Det er jo dette som er tidkrevende å henge opp, ikke et par store laken. Så jeg kan ikke helt se at jeg sparer så mye tid på å slippe å henge opp denne ene maskinen. Anonymous poster hash: 0af90...13e Men du sparer mye plass når du ikke har sengetøy, håndklær, truser og sokker hengende til tørk. Dermed går det raskere å få hengt opp det andre. Ta en vurdering, de klærne som du ikke kommer til å ta vare på etter at ungene har vokst ut av de er bare å tromle i vei. Husk å vrenge klærne både når du vasker og tromler. Det som er pent, som du vil gi bort eller ta vare på eller som er helt nytt henger du opp. Av voksenklær kan tenke det samme. Gamle joggebukser og skjorter som egentlig har vært moden for utskifting en stund kan du tromle, mens penklær, "vanligklær", og plagg du er glad i henger du opp. Anonymous poster hash: 755a0...329 2
Zzyzx Skrevet 24. september 2013 #8 Skrevet 24. september 2013 For ikke å snakke om at tørking på stativ kan forårsake dårlig inneklima: http://www.aftenposten.no/bolig/Advarer-mot-a-torke-klar-her-7319731.html#.UkF-Tj9Q4RM
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #9 Skrevet 24. september 2013 Klærne henger til tørk i vaskerommet så det påvirker ikke inneklimaet i resten av huset. Takk for svar uansett, må tenke litt mer på det. Anonymous poster hash: 0af90...13e Anonymous poster hash: 0af90...13e
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #10 Skrevet 24. september 2013 Vi bruker tørketrommelen til sengetøy, håndklær, undertøy, sportstøy. Andre klær har ikke godt av trommelen. Man kan mase om klima, men vi har ikke plass til eget tørkeskap på badet og har verken balkong eller andre tørkemuligheter ute. Hva skal man gjøre da? Anonymous poster hash: e3446...097 2
_Aries Skrevet 26. september 2013 #11 Skrevet 26. september 2013 Som nevnt lenger oppe i tråden så sliten ikke tørketrommel så mye på tøyet som folk skal ha det til. Tørker bortimot alt i trommel, Unntatt bher, fine topper og jakker. Alt, utenom håndklær, tørkes på svak varme. Uansett burde alle klær tørkes i trommel pga alt støvet og lo, det er faktisk MYE mer støv i klærne enn hva folk flest tror. Og som nevnt, lufttørking er ikke bra for inneklimaet heller.
Athene Skrevet 26. september 2013 #12 Skrevet 26. september 2013 Jeg har en god trommel, som brukes til sengetøy, handklær og kokvask. Jeg trur kvalitet på trommelen har en del å si, for den forrige vi hadde slet en del på sengetøyet. Nå kjøpte vi en av de dyrere modellene, og jeg ser ikke slitasje. Et godt tips er imidlertid en luftavfukter. Jeg har en stående fast på vaskerommet, og det gjør at klærne der tørker på få timer, selv når jeg har satt opp to stativ. Mener prisen var 4 600, så det er jo en del mindre enn man bruker på en god trommel.
Gjest Ciegus Skrevet 26. september 2013 #13 Skrevet 26. september 2013 Jeg hadde ikke nølt med å tromle klærne til ungene hvertfall. Mine klær gikk alltid i tørketrommelen da jeg var liten, frem til jeg ble gammel nok til å henge opp egne klær selv (hvis jeg var bekymret for kvaliteten). Bruker ikke tørketrommel nå, siden jeg ikke ville tromlet mine egne klær. Men om jeg får barn skal en tørketrommel definitivt skaffes! Barna trenger jo ikke at plaggene skal bare like lenge som en voksen trenger, de vokser gjerne ut av klærne før de er utslitt pga vasking (de slites vel heller ut pga hard bruk).
Gjest Cevita Skrevet 28. september 2013 #14 Skrevet 28. september 2013 Elsker tørketrommelen min Den gjør at jeg kan gå ute uten å være full av hundehår på klærne!
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #15 Skrevet 28. september 2013 Den dagen du begynner å tromle sokker er den dagen du innser hvor mye raskere du burde kjøpt tørketrommel. Anonymous poster hash: 1fb48...014 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #16 Skrevet 28. september 2013 Den dagen du begynner å tromle sokker er den dagen du innser hvor mye raskere du burde kjøpt tørketrommel.Anonymous poster hash: 1fb48...014 Signerer!Anonymous poster hash: 16302...386
Gjest Ciegus Skrevet 28. september 2013 #17 Skrevet 28. september 2013 Den dagen du begynner å tromle sokker er den dagen du innser hvor mye raskere du burde kjøpt tørketrommel. Anonymous poster hash: 1fb48...014 Tror jeg skal fortelle det til samboeren min så han innser at det er på tide med tørketrommel, å henge opp sokker er det verste som finnes...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå