Gjest slettetbruker Skrevet 23. september 2013 #1 Skrevet 23. september 2013 og jeg vet ikke hva jeg skal si eller gjøre? Hvordan kan jeg stille opp for henne og være den vennen hun trenger? Jeg er trangsynt, egoistisk, dum, smålig, eier ikke toleranse.. you name it, så jeg føler ikke at jeg liksom .. hva skal jeg si daa???. Hva skal jeg gjøre?????
MajorasMaske Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 Spør hvor mye hun arver, det bør få henne til å se lysere på det.
Red-Ruby Skrevet 23. september 2013 #3 Skrevet 23. september 2013 (endret) Du aksepterer for lett de negative sidene som egentlig finnes i alle mennesker og nekter å forandre deg, eller holde de sidene i bånd. Tipset mitt er å ta en god titt i speilet og tenke hva slags venninne du trenger å være fremover. Tenk før du snakker, tell til ti før du får et utbrudd Endret 26. september 2013 av Bond 5
Gjest slettetbruker Skrevet 23. september 2013 #4 Skrevet 23. september 2013 Spør hvor mye hun arver, det bør få henne til å se lysere på det. Virkelig? Moren hennes skal dø, tror du virkelig det hjelper med penger?? Jeg er ganske sikker på at om hun hadde fått valget mellom å få kjempe masse penger eller at moren skulle fortsette å leve, hadde hun valgt moren sin. 5
Gjest Eurodice Skrevet 23. september 2013 #5 Skrevet 23. september 2013 og jeg vet ikke hva jeg skal si eller gjøre? Hvordan kan jeg stille opp for henne og være den vennen hun trenger? Jeg er trangsynt, egoistisk, dum, smålig, eier ikke toleranse.. you name it, så jeg føler ikke at jeg liksom .. hva skal jeg si daa???. Hva skal jeg gjøre????? Jeg tenker at det er best at du holder deg unna. 3
Gjest slettetbruker Skrevet 23. september 2013 #6 Skrevet 23. september 2013 Jeg tenker at det er best at du holder deg unna. Jasså, så jeg skal bare se på at venninnen min som jeg har kjent i 8 år få dype depresjoner og verre suicidale tanker enn det hun allerede har? Hun kom til meg og ba om hjelp, og alt jeg kunne gjøre var å klemme henne og si at alt kom til å gå bra til slutt og at hun alltid har meg.. Men hva er vitsen i å ha meg når jeg ikke kan hjelpe henne? 1
MajorasMaske Skrevet 23. september 2013 #7 Skrevet 23. september 2013 Virkelig? Moren hennes skal dø, tror du virkelig det hjelper med penger?? Jeg er ganske sikker på at om hun hadde fått valget mellom å få kjempe masse penger eller at moren skulle fortsette å leve, hadde hun valgt moren sin. Men moren hennes lever ikke evig uansett. Å det er kjekt for venninnen din å ha penger når hun er ung. Så jo tidligere hun arver jo bedre er det.
Callisto83 Skrevet 23. september 2013 #8 Skrevet 23. september 2013 Hun kom til meg og ba om hjelp, og alt jeg kunne gjøre var å klemme henne og si at alt kom til å gå bra til slutt og at hun alltid har meg.. Men hva er vitsen i å ha meg når jeg ikke kan hjelpe henne? Å gi venninnen din en god klem, og forklare henne at du vil være der for henne er faktisk hjelp i en slik trist situasjon. Det er desverre ikke mye man kan si som gjør det enkelt, men å være der, bry seg, og ta imot henne med åpne armer betyr mye. 4
Red-Ruby Skrevet 23. september 2013 #9 Skrevet 23. september 2013 Men moren hennes lever ikke evig uansett. Å det er kjekt for venninnen din å ha penger når hun er ung. Så jo tidligere hun arver jo bedre er det. Jeg tror at jeg hadde begynt å gråte hvis noen hadde sagt det til meg. Herregud! - moren min dør.. - alle kommer til å dø, du får i det minste penger da! - eh.. 2
Gjest slettetbruker Skrevet 23. september 2013 #10 Skrevet 23. september 2013 Å gi venninnen din en god klem, og forklare henne at du vil være der for henne er faktisk hjelp i en slik trist situasjon. Det er desverre ikke mye man kan si som gjør det enkelt, men å være der, bry seg, og ta imot henne med åpne armer betyr mye. Ja... Men jeg føler jeg burde gjøre mer. Jeg visste ikke engang hva jeg skulle si... jeg bare klemte henne og begynte å grine?? Det er hun som skal gråte?? Omg jeg er en forferdelig venn og en forferdelig person jeg hater meg selv
Gjest slettetbruker Skrevet 23. september 2013 #11 Skrevet 23. september 2013 Jeg tror at jeg hadde begynt å gråte hvis noen hadde sagt det til meg. Herregud! - moren min dør.. - alle kommer til å dø, du får i det minste penger da! - eh.. jeg liker deg
Callisto83 Skrevet 23. september 2013 #12 Skrevet 23. september 2013 Ja... Men jeg føler jeg burde gjøre mer. Jeg visste ikke engang hva jeg skulle si... jeg bare klemte henne og begynte å grine?? Det er hun som skal gråte?? Omg jeg er en forferdelig venn og en forferdelig person jeg hater meg selv Det er ingen fasitsvar på slike ting desverre. Kanskje det kan hjelpe å tenke på hva du ville satt pris på hvis du var i din venninnes situasjon?
Red-Ruby Skrevet 23. september 2013 #13 Skrevet 23. september 2013 Ja... Men jeg føler jeg burde gjøre mer. Jeg visste ikke engang hva jeg skulle si... jeg bare klemte henne og begynte å grine?? Det er hun som skal gråte?? Omg jeg er en forferdelig venn og en forferdelig person jeg hater meg selv Du sa ingenting fordi det er ingenting å si. Moren hennes dør og det er forferdelig, ingen ord, ingen ordtak, ingen dyp sangtekst kommer til å fjerne sorgen fra henne. Ofte har jeg hørt at folk blir fornærmet hvis man prøver å trøste, spesielt hvis det er folk som ikke har opplevd det samme. Det er egentlig dumt å tro at man har en løsning på det. Gråt sammen og still opp for henne, lytt til henne og spør henne hvordan hun har det, og ikke glem henne bort i dagligdagse gjøremål, så er du en super venninne. jeg liker deg Takk for det! 2
Gjest slettetbruker Skrevet 23. september 2013 #14 Skrevet 23. september 2013 Du sa ingenting fordi det er ingenting å si. Moren hennes dør og det er forferdelig, ingen ord, ingen ordtak, ingen dyp sangtekst kommer til å fjerne sorgen fra henne. Ofte har jeg hørt at folk blir fornærmet hvis man prøver å trøste, spesielt hvis det er folk som ikke har opplevd det samme. Det er egentlig dumt å tro at man har en løsning på det. Gråt sammen og still opp for henne, lytt til henne og spør henne hvordan hun har det, og ikke glem henne bort i dagligdagse gjøremål, så er du en super venninne. Takk for det! Takk <3
#Sunrise Skrevet 23. september 2013 #15 Skrevet 23. september 2013 Syns faktisk du takler det på en bra måte, om du begynner og gråte, så kanskje hun føler at hun kan gråte med deg, og ikke syns det er flaut og fælt. en jeg kjenner mista ungen hun hadde i magen, og jeg sa ingen verdens ting, jeg ga bare en klem og gråt med henne gi hun en bok, som hun kan skrive litt i sammen med moren:) vis dere går på skolen, så kan du lage et kort som dere kan fylle ut og gi til henne, med beskjed om at dere er der for henne:) 1
Gjest slettetbruker Skrevet 23. september 2013 #16 Skrevet 23. september 2013 Syns faktisk du takler det på en bra måte, om du begynner og gråte, så kanskje hun føler at hun kan gråte med deg, og ikke syns det er flaut og fælt. en jeg kjenner mista ungen hun hadde i magen, og jeg sa ingen verdens ting, jeg ga bare en klem og gråt med henne gi hun en bok, som hun kan skrive litt i sammen med moren:) vis dere går på skolen, så kan du lage et kort som dere kan fylle ut og gi til henne, med beskjed om at dere er der for henne:) Takk, så snill du er <3
Gjest Bond Skrevet 26. september 2013 #17 Skrevet 26. september 2013 Tråden ryddet for avsporinger, og er flyttet til Samliv, Bond, adm
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #18 Skrevet 26. september 2013 Du kan være der for henne, lytte når hun har behov for å prate, trøste når hun har behov for det. Ellers tror jeg ikke vi kan anbefale så mye annet... Vær der etter hennes behov. Anonymous poster hash: ec37f...a7b
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #19 Skrevet 26. september 2013 Jeg vet ikke hvor gammel du og din venninne er, og i hvilken livssituasjon dere er i - men jeg kan svare litt på hva JEG satte pris på, i en lignende situasjon, som tips til andre. Jeg mistet mannen min i vinter, etter noen måneders sykeleie. Jeg skjønner det er vanskelig å vite hva man skal si eller gjøre, men den eneste "feilen" man kan gjøre er egentlig å ikke gjøre noe, late som ingenting. At folk later som de ikke ser deg på butikken, plutselig går en annen vei osv. er helt grusomt faktisk. Jeg hadde en venninne som jeg møtte tilfeldig på noen dager etter mannen min døde. Hun smilte forsiktig og jeg så hun var usikker, men så kom hun bort til meg, omfavnet meg og hvisket at hun visste ikke hva hun skulle si så hun ga meg bare en klem. Og det var helt riktig Noe av det jeg satte pris på var venner som sendte meldinger uten å forvente svar, og som ga meg flere sjanser. Ikke bare den ene meldingen "gi meg et pip om det er noe", og så forvente at jeg sa fra når jeg var klar, men jevnlige livstegn. En "tenker på deg, glad i deg" holder i massevis. Jeg foretrakk meldinger framfor telefoner faktisk. Eller rett og slett at de kom uanmeldt på døra, det var faktisk veldig godt. Tilbud om å handle for meg, eller å være med i butikken ("Skal handle om en time, vil du være med eller skal jeg ta med noe til deg?"). Og nesten det beste av alt, feridlaget middag på døra!! Det var virkelig gull! Moren min og den nærmeste venninnen min hjalp meg også dagen etter mannen min døde, med å rydde bort all "sykdom" hjemme hos oss. Samlet alle medisiner, utstyr osv og kjørte det bort og vasket ned badet som bar preg av unntakstilstand. Vær deg selv, vær tilstede og ikke ha noen forventninger er mitt beste råd. Du kan ikke forandre selve situasjonen, du kan heller ikke løfte all smerten bort for venninnen din, men du kan holde henne i hånden og gå sammen med henne. Og akkurat det betyr mer enn du kan forestille deg <3Anonymous poster hash: 7a0cf...d31 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #20 Skrevet 26. september 2013 Noen er såå omtenksomme rett etter de får høre noe sånt, så går det noen uker og mange slutter å vise at de bryr seg. Husk at venninna di går igjennom noe tøft, og kommer til å gjøre det lenge fremover. Vis at du bryr deg, at du vil lytte når hun trenger å snakke. Når som helst. Anonymous poster hash: 438ab...77f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå