Pinnedyr Skrevet 23. september 2013 #1 Skrevet 23. september 2013 Er det skadelig for dataen, om den går i ventemodus når jeg ikke bruker den?
#Sunrise Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 den blir nok varm og kan begynne og brenne, har du laptop?
Pinnedyr Skrevet 23. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 23. september 2013 den blir nok varm og kan begynne og brenne, har du laptop? Jeg har stasjonær pc.
Pinnedyr Skrevet 23. september 2013 Forfatter #4 Skrevet 23. september 2013 Er det derfor at prosessoren er 87 grader, fordi jeg har latt dataen stå på? Og går det greit om dataen settes i dvalemodus da?
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #5 Skrevet 23. september 2013 Nei, det er ikke skadelig. Anonymous poster hash: cf395...9d8
fruBeist Skrevet 23. september 2013 #6 Skrevet 23. september 2013 Det er nok lurt å skru den av en gang innimellom. Dette gjelder både telefoner og datamaskiner. Slikt har en tendens til å jobbe tregere jo lenger tid det går mellom hver restart. Jeg kjenner forøvrig en dame som mista alle babybildene hun hadde av ungene sine på pc'n pga lynnedslag. Selv har jeg aldri strømmen kopla på maskina mi når den ikke er i bruk.
Lutetium 71 Skrevet 23. september 2013 #7 Skrevet 23. september 2013 (endret) Er det skadelig for dataen, om den går i ventemodus når jeg ikke bruker den?Når den går i ventemodus, står den i en slags standby, og bruker mye mindre strøm. Så akkurat brannfare trenger ikke være noe større problem her enn det er på tv-apparater osv. Men det er lurt å åpne den opp, og blåse bort støvet i vifta en gang i blant (luft på boks). Siden du har en stasjonær er dette mye enklere enn på en laptop.Reiser du bort, eller ved fare for tordenvær bør du skru den av, og koble den fra strømmen. Bruk en strømforgrener. (For å beskytte den mot overspenning fra tordenvær, bør du dog plugge den helt fra) Det er nok lurt å skru den av en gang innimellom. Dette gjelder både telefoner og datamaskiner. Slikt har en tendens til å jobbe tregere jo lenger tid det går mellom hver restart.Jeg kjenner forøvrig en dame som mista alle babybildene hun hadde av ungene sine på pc'n pga lynnedslag. Selv har jeg aldri strømmen kopla på maskina mi når den ikke er i bruk.Prøvde hun å fiske ut harddisken og hente ut bildene direkte? Mange kaller kassa på en stasjonær pc "harddisk". Selve harddisken er egentlig noe mindre. Endret 23. september 2013 av Lutetium 71
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #8 Skrevet 23. september 2013 Det er ikke farlig så lenge kjølesystemet klarer å holde den kjølig nok, men den trenger jo en re-start innimellom pga. f.eks. oppdateringer. Pluss at i lyn og torden vær bør man jo slå den av. Du kan godt sette den i dvalemodus, da bruker den mindre strøm og dermed skal det ikke like mye kjøling til for å holde den kald. Anonymous poster hash: 9d9fa...e67
Lutetium 71 Skrevet 23. september 2013 #9 Skrevet 23. september 2013 Det er ikke farlig så lenge kjølesystemet klarer å holde den kjølig nok, men den trenger jo en re-start innimellom pga. f.eks. oppdateringer. Pluss at i lyn og torden vær bør man jo slå den av. Du kan godt sette den i dvalemodus, da bruker den mindre strøm og dermed skal det ikke like mye kjøling til for å holde den kald.Anonymous poster hash: 9d9fa...e67 Dvalemodus bruker ingen strøm, da den lagrer hele sessionen (I like nynorsk) på harddisken. Man kan koble den fra strømmen, og den starter likevel opp der man var når man plugger i.
fruBeist Skrevet 23. september 2013 #10 Skrevet 23. september 2013 Prøvde hun å fiske ut harddisken og hente ut bildene direkte? Mange kaller kassa på en stasjonær pc "harddisk". Selve harddisken er egentlig noe mindre. Aner ikke om hun gjorde noen forsøk på å få ut noe. Dette er mange år siden, og hun fortalte det i en liten bisetning, at alle babybildene hadde gått tapt som følge av lyn.
Zzyzx Skrevet 24. september 2013 #12 Skrevet 24. september 2013 87 grader er litt mye (avhengig av hvilken prosessor og kjøler du har), rens gjerne maskinen for støv for å sikre god nok luftgjennomstrømming. Kabinettet må selvsagt åpnes for formålet. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #13 Skrevet 24. september 2013 Det er svært sjelden slikt utstyr begynner å brenne (selv om det er en statistisk liten sannsynlighet for at det kan skje), de fleste nyere maskiner slår seg av dersom de blir for varme uavhengig om de er i dvalemodus eller vanlig modus. Anonymous poster hash: c9a4e...593
Pinnedyr Skrevet 24. september 2013 Forfatter #14 Skrevet 24. september 2013 Jeg skal kjøpe nye datadeler til bursdagen min. Det er fordi cpuen er for gammel. Det er en Intel og selv om vi har skiftet vifte til kaldluftvifte så er cpuen 100 grader når jeg renderer i blender eller pinnacle, og når jeg åpner programmer. Pappa sier jeg ikke vil merke forskjell på en 6 kjerners amd og en 8 kjerners amd. Men jeg har sett på youtube at en 8 kjerners prosessor er mye bedre. Er dette sant?
-Jiinxs- Skrevet 24. september 2013 #15 Skrevet 24. september 2013 Du burde kanskje se etter en cpu kjøler (lukket system)
Pinnedyr Skrevet 24. september 2013 Forfatter #16 Skrevet 24. september 2013 Du burde kanskje se etter en cpu kjøler (lukket system) jeg tror det var dt pappa kjøpte, men selvom det var en kjølevifte og en annen vifte som blåste den varme lufta ut hullene, så er den nå enda varmere enn hva den var, for før var det 81 grader. Han tok på god kjølerpasta også.
-Jiinxs- Skrevet 24. september 2013 #17 Skrevet 24. september 2013 Tenkte på vannkjøling,lukket system slik at du slipper å vedlikeholdet på noen spesielle måter.
Pinnedyr Skrevet 24. september 2013 Forfatter #18 Skrevet 24. september 2013 Tenkte på vannkjøling,lukket system slik at du slipper å vedlikeholdet på noen spesielle måter. Ok. Pappa mente at en ninja cooler ville være nesten bedre enn vannkjøler. Har han rett da?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #19 Skrevet 24. september 2013 jeg tror det var dt pappa kjøpte, men selvom det var en kjølevifte og en annen vifte som blåste den varme lufta ut hullene, så er den nå enda varmere enn hva den var, for før var det 81 grader. Han tok på god kjølerpasta også. Kjølepasta skal legges på i et syltynt lag. Den kjøler ikke noenting i seg selv, den skal bare bedre varmeoverføringen mellom kjøleribba og prosessoren. Legger man på for mye, virker den ikke etter hensikten. Anonymous poster hash: 554dc...072
-Jiinxs- Skrevet 24. september 2013 #20 Skrevet 24. september 2013 (endret) Hva program bruker du til å sjekke temperaturen til CPU? Du forveksler ikke GPU og CPU varmen? Eller, det er nesten verre om GPU ligger på opp i mot 100 grader... Jeg bruker Open Hardware Monitor, enkelt og gratis. Og det var denne jeg tenkte på når det kom til CPU kjøling. Det er hvertfall det jeg kommer til å kjøpe når jeg skal bygge meg en ny pc. Vet du hva produktnavnet er på CPUen din? Jeg kjører i5-2500k (ikke overklokket) 3.3ghz og jeg har vel en idle temp på ca 30-33 og stiger vel kanskje til ca 50 under spilling o.l. Endret 24. september 2013 av -Leon-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå