Riskrem Skrevet 23. september 2013 #1 Skrevet 23. september 2013 Jeg har nylig begynt å løpe og løper både ute på grusvei og inne på tredemølle på treningssenteret. Men jeg merker at det er så utrolig stor forskjell på det å løpe ute og inne. På mølle løper jeg på ca. 8-8,5 kmt. Ute løper jeg på rundt 9-10 kmt (måler med en app på telefonen). Hvis jeg setter farten på 10 kmt på mølla føler jeg at jeg virkelig spurter, og jeg klarer overhodet ikke holde ut i den farten mer enn 2 minutter. Hva er greia egentlig? Det virker så rart!
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 Hm det er kanskje lettere å løpe ute siden det ikke er så monotont? men at du føler at du spurter på 10 km er jo litt rart. Jeg går raskt på 7 km på mølla. Og løper vanlig jogging på 10. Mål med appen neste gang du er på møllen om det stemmer. Eller er du kanskje veldig lav ? Vet ikke hvordan det kan ha noen sammenheng, men jeg bare ser for meg at å løpe på mølle bli veldig mye vanskeligere da. (Den appen funker kanskje bare om du faktisk beveger deg fremover kom jeg til å tenke på nå... så da funker vel ikke akkurat mitt råd.) Du får heller vente til en litt mer potent bruker svarer her Tror ikke jeg er så mye til hjelp... Anonymous poster hash: cefe2...17e 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #3 Skrevet 23. september 2013 Jeg har ganske mye lengre steg når jeg løper ute enn på mølle, antar det spiller inn på snitthastigheten. Kommer lenger per steg. Anonymous poster hash: 90834...1db
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #4 Skrevet 23. september 2013 Jeg har ganske mye lengre steg når jeg løper ute enn på mølle, antar det spiller inn på snitthastigheten. Kommer lenger per steg.Anonymous poster hash: 90834...1db Og mobilappen er nok ikke nøyaktig rekner jeg med Anonymous poster hash: 4cb79...2d3
Riskrem Skrevet 23. september 2013 Forfatter #5 Skrevet 23. september 2013 Åh, blir så misunnelig på de som "koser" seg på mølla i 10-12 kmt På mølle er det veldig fort for meg, og jeg kommer opp i makspuls. Jeg er hverken lav eller feit, så problemet her er nok teknikken (ettersom jeg ikke har løpt så mye før). Jeg har ganske god kondisjon ellers, og er ganske sterk også. Får bare jobbe litt mer med teknikken tror jeg. TS.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #6 Skrevet 23. september 2013 Off topic, men tredemølle er ikke bra. sliter veldig på knærne spesiellt, sa eksen min som er ergoterapaut/fysioterapaut. Anonymous poster hash: 4220f...a60 1
Gjest Runforit Skrevet 24. september 2013 #7 Skrevet 24. september 2013 Åh, blir så misunnelig på de som "koser" seg på mølla i 10-12 kmt På mølle er det veldig fort for meg, og jeg kommer opp i makspuls. Jeg er hverken lav eller feit, så problemet her er nok teknikken (ettersom jeg ikke har løpt så mye før). Jeg har ganske god kondisjon ellers, og er ganske sterk også. Får bare jobbe litt mer med teknikken tror jeg. TS. Det kommer. Det er som sagt teknikk som setter seg når du løper ofte nok 10-12 km/t i en halv mil er en fin rolig morgenøkt for meg. Da jeg startet så holdt jeg på å fly av mølla på både 10, 11 og 12
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #8 Skrevet 24. september 2013 Off topic, men tredemølle er ikke bra. sliter veldig på knærne spesiellt, sa eksen min som er ergoterapaut/fysioterapaut.Anonymous poster hash: 4220f...a60 Det er nok lurt å ha litt stigning på mølla for å unngå skader på knærne. Anonymous poster hash: 1be87...d99 1
Gjest Euforia Skrevet 24. september 2013 #9 Skrevet 24. september 2013 Det er nok lurt å ha litt stigning på mølla for å unngå skader på knærne.Anonymous poster hash: 1be87...d99 Jeg har også hørt dette... Hvor mye stigning er det snakk om? Jeg har sjeldent mer enn 1... (noe jeg bare setter den på for å få god samvittighet.....)
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #10 Skrevet 24. september 2013 Jeg har også hørt dette... Hvor mye stigning er det snakk om? Jeg har sjeldent mer enn 1... (noe jeg bare setter den på for å få god samvittighet.....) Jeg har alltid 2 % eller mer. Lavest ved rolig jogg og høyere ved intervaller. Anonymous poster hash: 1be87...d99
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #11 Skrevet 24. september 2013 Åh, blir så misunnelig på de som "koser" seg på mølla i 10-12 kmt På mølle er det veldig fort for meg, og jeg kommer opp i makspuls. Jeg er hverken lav eller feit, så problemet her er nok teknikken (ettersom jeg ikke har løpt så mye før). Jeg har ganske god kondisjon ellers, og er ganske sterk også. Får bare jobbe litt mer med teknikken tror jeg. TS. Det kommer. Det er som sagt teknikk som setter seg når du løper ofte nok 10-12 km/t i en halv mil er en fin rolig morgenøkt for meg. Da jeg startet så holdt jeg på å fly av mølla på både 10, 11 og 12 Hva menes egentlig med "teknikk"? Hvordan lærer man "teknikk"? Løping er jo en naturlig bevegelse som man lærte seg som barn. Hva skal man da liksom gjøre for å forbedre teknikken? Jeg sliter også som TS å løpe fort. Høy puls begrenser meg etter ganske kort tid. Har løpt intervall og innimellom jogget, ca en gang i uken som supplement til annen trening i over ett år..uten nevneværdige forbedringer. Har også prøvd flere løpeøkter i uken uten at det utgjore noen forskjell. Har forøvrig ingen problemer med å jogge en times tid i mitt eget tempo. Anonymous poster hash: bbfa2...8e8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #12 Skrevet 24. september 2013 Hva menes egentlig med "teknikk"? Hvordan lærer man "teknikk"? Løping er jo en naturlig bevegelse som man lærte seg som barn. Hva skal man da liksom gjøre for å forbedre teknikken? Jeg sliter også som TS å løpe fort. Høy puls begrenser meg etter ganske kort tid. Har løpt intervall og innimellom jogget, ca en gang i uken som supplement til annen trening i over ett år..uten nevneværdige forbedringer. Har også prøvd flere løpeøkter i uken uten at det utgjore noen forskjell. Har forøvrig ingen problemer med å jogge en times tid i mitt eget tempo.Anonymous poster hash: bbfa2...8e8 Om du klarer å beholde teknikken fra barndommen er jo dette bra. Men de fleste mister denne og lander tungt på hel, faller fremover mm. Man skal også ha de rette musklene for å få riktig fraspark mm. Skal du forbedre din puls så må du trene intervaller. Anonymous poster hash: 1be87...d99
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #13 Skrevet 24. september 2013 Om du klarer å beholde teknikken fra barndommen er jo dette bra. Men de fleste mister denne og lander tungt på hel, faller fremover mm. Man skal også ha de rette musklene for å få riktig fraspark mm. Skal du forbedre din puls så må du trene intervaller.Anonymous poster hash: 1be87...d99 Hvordan vet man om man har beholdt "teknikken" fra barndommen? Hvordan vet man om man aktiverer rette muskler? Og hvis man likevel ikke kommer opp i særlig hastighet, er det vel heller ikke snakk om så stort utslag i muskelaktivitet som ved raskere løping, og da har vel teknikk mindre betydning? Jeg trener intervaller, men det skjer ingen forbedring. Anonymous poster hash: bbfa2...8e8
juliane Skrevet 24. september 2013 #14 Skrevet 24. september 2013 Jeg har det på akkurat samme måte. Begynte å løpe i vår på mølla og sleit skikkelig med å løpe på selv lave hastigheter, og følte jeg knapt klarte å stokke beina på hastigheter over 9. Så begynte jeg å løpe ute og fikk helt sjokk av hvor fort jeg faktisk løp. Har ikke løpt på mølla på en god stund nå, er spent på hvordan det blir når jeg må trekke inn igjen!
Gjest gjest- silje Skrevet 24. september 2013 #15 Skrevet 24. september 2013 (endret) Samme problemet her. 40 min på mølla og jeg ligger i en pytt av svette, skjelven og pusteproblemer. Og da ligger jeg på 9.5 i fart. 1t ute og jeg har kommet godt over mila, og har nok krefter til å fullføre uten å ligge paddeflat når jeg kommer hjem. Jeg har skjønt at jeg ikke er en rask jogger, jeg bruker tid og er ganske slow, men det er helt ok, da det heller aldri har vært målet mitt. Fordelen med mølla er at jeg kan sprenge meg selv uten å være redd for å ikke komme meg hjem igjen, derfor er jeg mer forsiktig ute, i tilfelle astma eller ekstrem hold. Så på mølla trener jeg mer intervaller, men over kortere tid. I begynnelsen var det enda verre, da klarte jeg bare 7,5 i fart og trodde min siste time hadde kommet! Endret 24. september 2013 av gjest- silje
Riskrem Skrevet 24. september 2013 Forfatter #16 Skrevet 24. september 2013 TS her igjen. En skulle tro at løping var det mest naturlig i verden, men gud så mye man på tenke på. Hvordan man lander på foten, hvor rett man skal være i ryggen, holde skuldrene ned fra ørene, albuene i 90 graders vinkel, ikke hoppe så mye opp og ned, lande med foten rett under hofta osv osv. Jeg synes i alle fall ikke løping føles så naturlig for meg, men jeg synes det er spennende å øve på å lære nye ting. Og så er det deilig å få frisk luft mens man løper. Skal definitivt løpe på noen % stigning på mølle (har også hørt det mange ganger før). Helt utrolig å lese om dere som løper koseturer på 10-12 kmt. Det høres helt utrolig ut i mine øyne. Jeg startet på 7,5 på mølle jeg, har økt til 8,5 nå så fremgangen er jo der, men likevel føles det langt igjen
Gjest Runforit Skrevet 24. september 2013 #17 Skrevet 24. september 2013 TS her igjen. En skulle tro at løping var det mest naturlig i verden, men gud så mye man på tenke på. Hvordan man lander på foten, hvor rett man skal være i ryggen, holde skuldrene ned fra ørene, albuene i 90 graders vinkel, ikke hoppe så mye opp og ned, lande med foten rett under hofta osv osv. Jeg synes i alle fall ikke løping føles så naturlig for meg, men jeg synes det er spennende å øve på å lære nye ting. Og så er det deilig å få frisk luft mens man løper. Skal definitivt løpe på noen % stigning på mølle (har også hørt det mange ganger før). Helt utrolig å lese om dere som løper koseturer på 10-12 kmt. Det høres helt utrolig ut i mine øyne. Jeg startet på 7,5 på mølle jeg, har økt til 8,5 nå så fremgangen er jo der, men likevel føles det langt igjen Jeg startet selv på 7,5-8 km/t. Fokuset for meg var å klare å jogge lange distanser fremfor fart så konsentrerte meg først og fremst å klare lengre distanser sammenhengende og på pusteteknikk. Farten kom bare av seg selv dess mer jeg jogget, så sånn sett er det ikke en teknikk jeg bevisst jobbet mot, men som kom automatisk. Så ikke tenk på farten; det kommer av seg selv
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #18 Skrevet 24. september 2013 Det er lettere å få opp farten uten. Jeg personlig føler det siden jeg føler meg friere ute og har større rom for hver bevegelse. På mølla så er steget begrenset - jeg har i hvert fall en lei tendens til å løpe helt oppi panelet, og da vil jeg også automatisk ta kortere steg. Anonymous poster hash: 1be87...d99
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #19 Skrevet 24. september 2013 Jeg syns det er litt rart at det er flere som opplever at de løper raskere ute enn på tredemølle, for iflg "ekspertene" skal det være motsatt. Det skal være tyngre å løpe ute, fordi man på tredemølle får "hjelp" fra båndet som går selv, slik at man egentlig ikke trenger samme frasparket for å komme fremover som ute. Det holder i prinsippet bare å holde seg i luften, for å få lagt ned distanse på en tredemølle. Det anbefales ofte å legge på en stigning på tredemøllen for å kompansere for at det er lettere å løpe på den enn ute. Link 2 under anbefaler en stigning mellom 0,5 - 1,5 for å gjøre mølletreningen like anstrengende som utetrening. http://aktivtrening.com/lop/lopetrening/naturen-vs-tredemollen http://www.runnersworld.no/blogs/christian/effektiv-trening-pa-tredem-lle-2.htm Anonymous poster hash: bbfa2...8e8
Nephthys Skrevet 24. september 2013 #20 Skrevet 24. september 2013 Jeg syns det er litt rart at det er flere som opplever at de løper raskere ute enn på tredemølle, for iflg "ekspertene" skal det være motsatt. Det skal være tyngre å løpe ute, fordi man på tredemølle får "hjelp" fra båndet som går selv, slik at man egentlig ikke trenger samme frasparket for å komme fremover som ute. Det holder i prinsippet bare å holde seg i luften, for å få lagt ned distanse på en tredemølle. Det anbefales ofte å legge på en stigning på tredemøllen for å kompansere for at det er lettere å løpe på den enn ute. Link 2 under anbefaler en stigning mellom 0,5 - 1,5 for å gjøre mølletreningen like anstrengende som utetrening. http://aktivtrening.com/lop/lopetrening/naturen-vs-tredemollen http://www.runnersworld.no/blogs/christian/effektiv-trening-pa-tredem-lle-2.htm Anonymous poster hash: bbfa2...8e8 Der skrev du det jeg skulle skrive! Syns det er mye lettere å løpe på mølle enn ute, og har lest at det (logisk nok) stemmer i og med at møllen går bakover og hjelper deg å flytte benene. Har også lest at man må ha en viss helning på møllen for at det skal tilsvare å løpe ute?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå