AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #1 Skrevet 23. september 2013 Jeg jobber på en relativ stor elkjede. Jeg er 17 år å får 60 kr timen. Er dette lov? Finnes det ikke minstelønn i Norge? Vi er ikke organisert bedrift. Anonymous poster hash: 4c377...52e
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 Minstelønna er på 1 kr.Anonymous poster hash: 2d525...3e2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #3 Skrevet 23. september 2013 Minstesats etter tariff for personer under 18 år er 109 kroner (2012, kan være oppjustert med et par kroner). Anonymous poster hash: 165cf...448
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #4 Skrevet 23. september 2013 Jeg jobber på en relativ stor elkjede. Jeg er 17 år å får 60 kr timen. Er dette lov? Finnes det ikke minstelønn i Norge? Vi er ikke organisert bedrift. Anonymous poster hash: 4c377...52e Nei, det finnes ikke lovbestemt minstelønn i Norge - altså det finnes ingen minstelønn som gjelder alle. Det finnes minstelønn i tariffavtaler, men er du ikke organisert blir du ikke omfatta av tariffen. (I enkelte bransjer er det noe som heter "alminneliggjort tariffavtale", men handel er ikke omfatta av det.) http://www.ung.no/arbeid/44_L%C3%B8nn.html Anonymous poster hash: d62f6...de2 1
Glitnir Skrevet 23. september 2013 #5 Skrevet 23. september 2013 Nei, det finnes ikke lovbestemt minstelønn i Norge - altså det finnes ingen minstelønn som gjelder alle. Det finnes minstelønn i tariffavtaler, men er du ikke organisert blir du ikke omfatta av tariffen. (I enkelte bransjer er det noe som heter "alminneliggjort tariffavtale", men handel er ikke omfatta av det.) http://www.ung.no/arbeid/44_L%C3%B8nn.html Anonymous poster hash: d62f6...de2 Bedriften kan være bundet av tariffavtale selv om de ansatte ikke er organiserte. Men er de ikke det, så finnes ingen minstelønn nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå