Gå til innhold

Vandrehistorie om japanske roere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har denne lille historien?

Den gikk rundt på mail for en god stund siden og handler om det norske og japanske laget i roing.

Historien går ut på at hvert lang tilsamme kunne ha 10 mann. Japanerene ansetter da 9 roere og 1 til å organisere.

Norge ansetter 1 roer og resten er sjefer, trenere, motivatør, organisator+++

Under neste OL vinner japanerene igjen med sine 9 roere mot vår ene.

Norges roer får dermed sparken.

Er det noen som kjenner til denne historien?

Jeg trenger den til en oppgave, men husker ikke detaljene.

Jeg er VELDIG takknemlig for svar.

-Kiri

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Har ikkje hørt den, nei - men no vart eg skikkeleg nysgjerrig!

Skrevet

"Det var en gang ett stort norsk oljeselskap som avtalte en årlig kapproing med ett japansk selskap. De ble enige om å benytte en åtter, det vil si en båt for åtte personer. Begge mannskapene trente lenge, og da dagen for konkurransen kom var begge lagene i toppform. Det japanske laget vant med klar margin, og etter nederlaget var moralen helt på bunn i det norske selskapet. Ledelsen i oljeselskapet besluttet derfor at de skulle vinne konkurransen neste år. Det ble satt ned en prosjektgruppe for å undersøke hvor problemet lå. Etter nøye undersøkelser fant prosjektgruppen ut at det japanske laget hadde syv mann til å ro og en til å styre. Det norske selskapet hadde derimot syv til å styre og en til å ro.

I denne krisesituasjonen viste ledelsen for det norske oljeselskapet betydelig handlekraft, og fikk et rådgivingsfirma til å undersøke lagets struktur. Etter flere måneders arbeid kom ekspertene frem til konklusjonen at det var for få roere. På bakgrunn av ekspertenes rapport ble det straks foretatt endringer i laget. Det ble nå fire styrmenn, to overstyrmenn, en styreleder og en roer. Dessuten besluttet ledelsen å gi roeren større arbeidsområde og mer ansvar.

Året etter vant japanerne med enda større margin. Det norske oljeselskapet sparket roeren for dårlige prestasjoner, og besluttet å utvikle en ny båt. Rådgivingsfirmaet ble rost for et godt stykke arbeid, og ledelsen ble belønnet for meget godt prosjekt og skikkelig initiativ. "

Er det denne du mener?

Skrevet

JA!!! Det var akkurat den jeg mente lmari.

Vet du om det finnes en kilde til denne eller er den bare en vandrehistorie uten opphav?

Kan ikke få sagt hvor glad jeg blei nå.

You make my day :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...