AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #21 Del Skrevet 23. september 2013 En ting du kan tenke på er at det er veldig vanlig å få kryssallergi mot melk - enten laktosen eller proteinet. Den beste måten å teste på er å holde deg unna all ost, melk og yoghurt for å se om det gir utslag. Ja, du vet jo egentlig allerede godt hvordan du tester. Jeg er ikke testet for glutenintoleranse men har problemer med hvetemel og havre så disse unngår jeg. I tillegg er jeg laktoseintolerant. Fikk et nytt liv da jeg skjønte hva det var i melken jeg ikke tålte, Tror ikke jeg reagerer på melk. Drikker som oftest et glass om dagen og spiser mye ost, har hvert fall ikke merket at jeg har blitt noe dårlig de dagene jeg får i meg melk, og de dagene jeg ikke får i meg, men er litt vanskelig å vite egentlig. Har jo aldri hatt en normal mage tydeligvis, har bare alltid trodd at det var normalt, men det siste året ble den mye mye verre. Så nå som jeg føler meg bedre enn jeg noen gang har gjort så vet jeg jo ikke om jeg nå føler meg slik man skal, eller om jeg fremdeles har problemer. Litt vanskelig å forklare. Anonymous poster hash: bb86a...c53 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/775092-gluten-hjelp/page/2/#findComment-13289841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 23. september 2013 #22 Del Skrevet 23. september 2013 Tror ikke jeg reagerer på melk. Drikker som oftest et glass om dagen og spiser mye ost, har hvert fall ikke merket at jeg har blitt noe dårlig de dagene jeg får i meg melk, og de dagene jeg ikke får i meg, men er litt vanskelig å vite egentlig. Har jo aldri hatt en normal mage tydeligvis, har bare alltid trodd at det var normalt, men det siste året ble den mye mye verre. Så nå som jeg føler meg bedre enn jeg noen gang har gjort så vet jeg jo ikke om jeg nå føler meg slik man skal, eller om jeg fremdeles har problemer. Litt vanskelig å forklare. Anonymous poster hash: bb86a...c53 Jeg vet godt hvordan det er å ikke vite hvordan "normal" føles når en aldri har opplevd normal. Men på generell basis skal det ikke være vondt i magen fordi man har spist. Verken kvalme, luft eller oppblåsthet er normalt for "friske" - mens det er normalen for oss når vi får i oss feil mat. Et lite hint om at det kan være laktosen i melk: hvordan reagerer du på brunost, fetaost og annen saue og geiteost? Disse er det mye laktose i. Ingen problemer med disse (vondt i magen - sånn ordentlig mageknip, ca 15-30 minutter etter du har spist det) som varer ca en halvtime. Det samme med risgrøt eller rømmegrøt, bare at rekasjonen varer lenger fordi det er større mengder laktose som skal fordøyes. Det er jo ikke sikkert du har dette, men det kan være greit å være obs på det. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/775092-gluten-hjelp/page/2/#findComment-13289893 Del på andre sider Flere delingsvalg…
up! Skrevet 23. september 2013 #23 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Åh slike toastposer hørtes skikkelig smart ut. Men vil de ikke smelte etterhvert? Virker litt skummelt. Og vil de fungere i en toaster/smørbrødmaskin også, eller bare i rister? Var egentlig under utredning pga. en kronisk sykdom, vi har nå funnet ut hva det var, som vi ikke skjønte hva kunne være, fordi jeg trodde symptomene var til den sykdommen, men egentlig var det en blanding av det og gluten, men den ble også forsterket av gluten. Så hoved fokuset har egentlig ligget på den sykdommen, får vel begynne å sette meg litt mer ordentlig inn i ordentlig mat, istedenfor de ekle glutenfrie brødene. Men syntes det er så vanskelig når jeg alltid har vært en så stor brødspiser. Ja, har nok fått i meg alt for mye gluten, det er hvert fall kroppen min enig i, skulle jo egentlig vært ingenting. Tusen takk til alle som tar seg tid til å svare Anonymous poster hash: bb86a...c53 Neida, de smelter ikke De kan brukes 100 ganger hver før du må kaste de, to stykker i en pakke, så du får ristet en del brød Vet ikke om de kan brukes i toastjern, du kan jo prøve? Jeg fikk også oppdaget min cøliaki i kjølvannet av en annen sykdom Jeg blir dårlig av laktose og havre også. Kan tåle ørlite havre, så lenge den er glutenfri selvfølgelig, som feks rundstykke på Bakefri (glutenfritt bakeri i Oslo), men det kan ikke være en vanlig del av kostholdet. Kan spise vanlig smør (heldigvis), men ikke melk, følte osv. Kan ha noe ost på pizza etc, men da helst mozzarella eller ost av geitemelk. Ost som pålegg blir jeg kvalm av. Så regagerer jeg på omtrent alt av kunstige tilsetningstoffer. Bare sånn for enkelhetens skyld... Blir veldig sunn da! Bare rene matvarer. Styrete, men for en forskjell det gjør! Det er verdt det. Edit: Mange med laktoseintoleranse tåler meieriprodukter laget på sauemelk, geitmelk og bøffelmelk. Prøv deg frem Edit2: Brunost er laget av kumelk og har skyhøyt laktoseinnhold. Endret 23. september 2013 av up! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/775092-gluten-hjelp/page/2/#findComment-13289900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topplue Skrevet 23. september 2013 #24 Del Skrevet 23. september 2013 Man kan få kjøpt brunost som er laget av geitemelk. Den er mindre enn den vanlige brunosten. Tror det er en blå pakke. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/775092-gluten-hjelp/page/2/#findComment-13289934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
up! Skrevet 23. september 2013 #25 Del Skrevet 23. september 2013 Man kan få kjøpt brunost som er laget av geitemelk. Den er mindre enn den vanlige brunosten. Tror det er en blå pakke. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/775092-gluten-hjelp/page/2/#findComment-13289944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #26 Del Skrevet 24. september 2013 Ts her Jeg er ganske sikker på at jeg tåler laktose altså. Jeg har hvert fall ikke merket noe spesielt mageknip etc. etter jeg har spist eller drukket det. Spiser en del brunost, trodde faktisk det var laget av geitemelk jeg. Men selv om glutenfritt er det jo dager magen min ikke er 100% optimalt, men det tenker jeg kanskje er normalt, ikke spesielt smerter eller noe slikt, bare litt lyder og sånn, men det kommer vel kanskje av at man har spist for mye av noe, f.eks fet mat. Sist gang jeg fikk i meg karragenan og ble dårlig hadde jeg også fått i meg fløte, men blir ikke dårlig før uttover kvelden/morningen, så da er det vel for sen reaksjon til at det kan være laktose? Når magen blir normal igjen etter en dustete venninne så kan jeg jo prøve å kutte ut laktose helt en stund å se om jeg merker noen forskjell. Skal også innføre spelt og se om jeg tåler dette, har spist speltlomper en dag, og det gikk helt fint, hadde jo vært veldig deilig å tåle spelt Men om jeg finner ut at jeg ikke reagerer på spelt, kan det være forskjell på hvor mye spelt jeg reagerrer på da? At jeg får gluten reaksjoner om jeg spiser for mye spelt, men ikke ved litt spelt liksom? Kan heller ikke spise noe som er for syrlig og heller ikke drikke alkohol, og heller egentlig ikke noe sterk mat eller fet mat, men er heldigvis ikke så glad i det, utenom hvitløk, så håper jeg skal slippe å utelukke enda mer. Dette er på grunn av den andre sykdommen, så dette kan hende at jeg kan innføre igjen i kostet, men savner egentlig ikke noe av dette. De toastposene hørtes geniale ut, de må jeg skaffe meg. Anonymous poster hash: bb86a...c53 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/775092-gluten-hjelp/page/2/#findComment-13290494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 24. september 2013 #27 Del Skrevet 24. september 2013 TS her http://gluten-celiaki.blogspot.no/2011/03/korsreaktioner-allergier-gluten.html fant egentlig bare den lille greia under grønnsaker om potet, så er nok ikke så vanlig å reagere på det, vet ikke om det stemmer en gang. Men jeg har merket at jeg ikke tåler karragenan, stabilisator som brukes i noen matvarer og drikker. Reagerer ikke veldig sterkt, men blir litt rar i magen av det. Var derfor jeg fant den siden der i første omgang. Og siden jeg reagerer på karragenan så begynte jeg å lure litt på de andre tingene på den siden. Anonymous poster hash: bb86a...c53 Jeg ville IKKE stolt på det som står i en blogg der overskriften er "Gluten och mjölk er källan till moderna sjukdomar" for det er noe av det dummeste jeg har hørt. Gluten er ikke bra for dem med cøliaki, laktose er ikke bra for folk med laktoseintoleranse, men ellers er et variert kosthold med korn, meieriprodukter, frukt, grønnsaker og kjøtt helt greit for et vanlig menneske. Jeg blir utrolig frustrert over alle disse bloggerne som mener vi ikke kan spise noen ting, unntatt visse grønnsaker. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/775092-gluten-hjelp/page/2/#findComment-13290577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #28 Del Skrevet 24. september 2013 Jeg ville IKKE stolt på det som står i en blogg der overskriften er "Gluten och mjölk er källan till moderna sjukdomar" for det er noe av det dummeste jeg har hørt. Gluten er ikke bra for dem med cøliaki, laktose er ikke bra for folk med laktoseintoleranse, men ellers er et variert kosthold med korn, meieriprodukter, frukt, grønnsaker og kjøtt helt greit for et vanlig menneske. Jeg blir utrolig frustrert over alle disse bloggerne som mener vi ikke kan spise noen ting, unntatt visse grønnsaker. TS Ja, jeg stolte ikke helt på den bloggen jeg heller. Jeg bare lurte siden jeg spiste poteter i går og følte meg jo dårlig, men det var nok på grunn av kaken fra søndag. Også fant jeg den siden mens jeg søkte opp Karragenan, for det stoffet har jeg blitt dårlig av begge ganger jeg har fått det i meg, men ikke noe i nærheten av gluten dårlig. Anonymous poster hash: bb86a...c53 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/775092-gluten-hjelp/page/2/#findComment-13290601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå