AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #1 Skrevet 23. september 2013 For noen måneder siden startet jeg i samråd med legen på en glutenfri diett. Jeg har vært til gastroskopi, ikke gluten, og tatt blodprøver for å teste allergier, heller ingen allergi. Men har vært veldig mye plaget med oppblåsthet, urolig mage, hyppige dobesøk, noen ganger forstoppelse og noen ganger diare, generelt en veldig uregjerlig mage (beklager detaljer). Merket raskt bedring i magen på min glutenfrie hverdag, og når jeg igjen skulle teste gluten kom jeg raskt til samme spor igjen. På søndag var jeg på middags besøk. Til dessert fikk vi en sjokoladekake på glutenfritt mel hadde vi fått beskjed om. Men etter vi hadde spist så tilsto verten at hun bare hadde brukt hvetemel siden hun ikke tenkte det var så farlig og at hun ikke ville ødelegge for resten som kunne spise gluten. (Hadde alt snakket med henne lenge før søndagen om at jeg ikke kunne spise gluten og at hun ikke trengte å lage noe spesielt til meg, men hun insisterte likevel på å gjøre det). Merket først ingenting, utenom at jeg ble veldig kvalm etter noen timer. Begynte å lure på om jeg kanskje tålte gluten plutselig igjen, siden jeg har reagert veldig mye raskere før. Etter 4 timer omtrent begynte magen å oppføre seg veldig rart med lyder og slikt, og litt senere igjen ble jeg veldig oppblåst. Fikk magesmerter og mer ubehag over natten. Masse lyder og fremdeles veldig oppblåst i dag morges. Har hatt vondt i magen i hele dag og veldig ubehag, nå i kveld hadde jeg også veldig løs mage. Det jeg lurer på: er alt dette her bare på grunn av det lille kakestykket med hvetemel?? Er det virkelig normalt å skulle ha problemer med magen i over et helt døgn etter inntak av gluten? Om ja, hvor lenge kan jeg forvente at det varer før det roer seg ned igjen? (Har ikke spist noe gluten på litt over 2 måneder før da i går kl 8 omtrent, etter dette har jeg ikke rørt noe mer gluten. I dag har jeg nesten ikke klart å spise noe som helst siden jeg har vært så kvalm og syk i magen.) Anonymous poster hash: bb86a...c53
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 "...gastroskopi, ikke cøliaki..." Skulle det stå Anonymous poster hash: bb86a...c53
Anehan Skrevet 23. september 2013 #3 Skrevet 23. september 2013 For noen måneder siden startet jeg i samråd med legen på en glutenfri diett. Jeg har vært til gastroskopi, ikke gluten, og tatt blodprøver for å teste allergier, heller ingen allergi. Men har vært veldig mye plaget med oppblåsthet, urolig mage, hyppige dobesøk, noen ganger forstoppelse og noen ganger diare, generelt en veldig uregjerlig mage (beklager detaljer). Merket raskt bedring i magen på min glutenfrie hverdag, og når jeg igjen skulle teste gluten kom jeg raskt til samme spor igjen. På søndag var jeg på middags besøk. Til dessert fikk vi en sjokoladekake på glutenfritt mel hadde vi fått beskjed om. Men etter vi hadde spist så tilsto verten at hun bare hadde brukt hvetemel siden hun ikke tenkte det var så farlig og at hun ikke ville ødelegge for resten som kunne spise gluten. (Hadde alt snakket med henne lenge før søndagen om at jeg ikke kunne spise gluten og at hun ikke trengte å lage noe spesielt til meg, men hun insisterte likevel på å gjøre det). Merket først ingenting, utenom at jeg ble veldig kvalm etter noen timer. Begynte å lure på om jeg kanskje tålte gluten plutselig igjen, siden jeg har reagert veldig mye raskere før. Etter 4 timer omtrent begynte magen å oppføre seg veldig rart med lyder og slikt, og litt senere igjen ble jeg veldig oppblåst. Fikk magesmerter og mer ubehag over natten. Masse lyder og fremdeles veldig oppblåst i dag morges. Har hatt vondt i magen i hele dag og veldig ubehag, nå i kveld hadde jeg også veldig løs mage. Det jeg lurer på: er alt dette her bare på grunn av det lille kakestykket med hvetemel?? Er det virkelig normalt å skulle ha problemer med magen i over et helt døgn etter inntak av gluten? Om ja, hvor lenge kan jeg forvente at det varer før det roer seg ned igjen? (Har ikke spist noe gluten på litt over 2 måneder før da i går kl 8 omtrent, etter dette har jeg ikke rørt noe mer gluten. I dag har jeg nesten ikke klart å spise noe som helst siden jeg har vært så kvalm og syk i magen.)Anonymous poster hash: bb86a...c53 Når jeg spiser noe jeg ikke tåler så kan jeg slite med magen i 5-6 dager etter inntak. Så på en nettside her forleden av det skal så lite som en smule med brød til at man reagerer. Forferdelig leit at de ikke tok deg på alvor, det er desverre flere som tenker at; "jaja, litt kan da ikke gjøre noe skade". Men jo, det kan det så aldeles ;-) God bedring :-)
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #4 Skrevet 23. september 2013 Høres ut som klassisk glutenintolleranse. Og ja, det er vanlig å få så mye plager selv av lite. Jeg tåler ikke engang "spor av" eller smuler, mens andre tåler bittelitt før de får plager. Hvis jeg har vært i selskap og f.eks. fått brun saus med gluten får jeg frostrier og kvalme en times tid etter måltidet. Føler meg verre og verre utover kvelden. Er på do hele natten (noen ganger rekker jeg å sove litt før jeg våkner av det). Er også syke hele neste dag. Føler meg ikke helt bra igjen før kanskje fem dager etter. Spiser jeg større mengder gluten blir jeg mer syk og lengre syk enn dette. Anonymous poster hash: 3e6b5...4dd
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #5 Skrevet 23. september 2013 Takk for svar dere Søren også, er student så er ikke akkurat veldig gøy å sitte i forelesning med slik mage. Har vært så deilig de siste månedene etter jeg endelig fant ut hva som skapte alle problemene mine. Håper det ikke varer så mange dager for min del hvert fall, måtte droppe forelesning i dag siden jeg var så dårlig. Føler meg bare veldig kvalm nå og ganske uggen i magen, men er ikke så oppblåst lenger, så håper det begynner å roe seg ned. Er ganske sur på venninnen min nå, verste er jo at hun insisterte på å bake glutenfritt til meg/oss, selv om jeg sa det ikke var nødvendig. Når hun likevel ikke ville så kunne hun i det minste ha sagt i fra til meg... Anonymous poster hash: bb86a...c53
up! Skrevet 23. september 2013 #6 Skrevet 23. september 2013 (endret) Jeg er så sjokkert at jeg blir helt kald av å høre om "venninnen" din! Et kakestykke med gluten er ikke lite, det er enorme mengder. Tror ikke jeg kunne gått på en måned hadde jeg spist et helt kakestykke. Jeg reagerer også på smuler og spor som AB over her. Har jeg fått i meg gluten merker jeg at det svir øverst i magen umiddelbart. To timer senere får jeg kramper og forsvinner inn på badet. Jeg mister all fargen i ansiktet, blir kjempedårlig og ligger rett ut. Tar i hvertfall en uke før systemet fungerer som normalt igjen. Den uken er jeg totalt utslitt og sliter med influensalignende symptomer. Jeg ville aldri snakket med vedkommende igjen, hadde noen gjort det der mot meg Edit: Har cøliaki Endret 23. september 2013 av up! 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #7 Skrevet 23. september 2013 Egentlig må det jo bare gå sin gang, men noen ganger tror jeg det hjelper meg å drikke mye vann og spise. For meg funker det best å holde seg i ro den første dagen, det er mosjon nok å gå frem og tilbake til toalettet... Anonymous poster hash: 3e6b5...4dd
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #8 Skrevet 23. september 2013 TS her. Ja, jeg er temmelig irritert på henne nå jeg også. Sausen til middagen hadde hun dog laget glutenfritt, men ikke kaken liksom, det var jo koselig. hehe. Mente ikke at det var litt gluten i kaken, men at jeg tok et veldig lite kakestykke, så da blir det jo ikke såå mye gluten hvert fall, men mer enn nok. Er nok bare intoleranse jeg har, så merker nok mye mindre enn dere med cøliaki Har ikke fått "testet" enda om jeg reagerer på smuler, men har jo ristet mitt glutenfrie brød i samme brødrister som andre og brukt samme smør etc. Så smuler reagerer jeg nok ikke på. Jaja, er vel ikke stort å gjøre enn å la det gå sin gang nei... Har drukket mye i dag, men har nesten ikke klart å spise noe. Første gang jeg sluttet på gluten og da jeg sluttet på gluten etter inføringsuken min så var jeg allerede mye bedre neste dag, så syntes det var så rart at jeg skulle reagere så lenge og så kraftig nå, men var kanskje bare heldig med at jeg merket så raskt bedring disse gangene?. Men kan jo være det er siden det er så lenge siden kroppen har fått gluten. Anonymous poster hash: bb86a...c53 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #9 Skrevet 23. september 2013 Du burde absolutt teste noen uker med egen brødrister og fjøl! Da jeg kuttet ut gluten følte jeg meg jo såå mye bedre at jeg tenkte at jeg tålte smuler. Så var det en som overbeviste meg om å prøve noen uker på egen kjøkkenbenk, med eget pålegg osv. Jeg ble enda bedre! Det er verdt å prøve. Anonymous poster hash: 3e6b5...4dd 1
Gjest Blondie65 Skrevet 23. september 2013 #10 Skrevet 23. september 2013 Er ganske sur på venninnen min nå, verste er jo at hun insisterte på å bake glutenfritt til meg/oss, selv om jeg sa det ikke var nødvendig. Når hun likevel ikke ville så kunne hun i det minste ha sagt i fra til meg... Anonymous poster hash: bb86a...c53 Er det ikke festlig? Egentlig skulle du ringt henne i natt når "dritten" begynte og sagt at det umulig kan plage henne at du ringer midt på natten når magen knurrer siden hun er årsaken til det. I allefall synes jeg du skal informere henne om hvor dårlig du faktisk ble. Stor til deg, håper du blir bedre snart.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #11 Skrevet 23. september 2013 Du burde absolutt teste noen uker med egen brødrister og fjøl! Da jeg kuttet ut gluten følte jeg meg jo såå mye bedre at jeg tenkte at jeg tålte smuler. Så var det en som overbeviste meg om å prøve noen uker på egen kjøkkenbenk, med eget pålegg osv. Jeg ble enda bedre! Det er verdt å prøve.Anonymous poster hash: 3e6b5...4dd Hm kanskje jeg burde prøve dette da. Føler meg så fantastisk mye bedre, ikke akkurat nå da , så har liksom bare tenkt at jeg tåler smuler og slikt, men får vel prøve å ikke ha smuler en gang. Men jeg syntes brødet blir så fryktelig tørt de gangene jeg har med brød/rundstykke på skolen, så da pleier jeg å toaste det i toasteren på skolen. Men får vel begynne å spise noe annet til lunsj. Har alltid vært en person som spiser mye brød/knekkebrød etc., så veldig uvant for meg å skulle spise så lite brød. Har forresten et lite spørsmål til. Har lest at proteiner i potet minner veldig om gluten proteinet så derfor kan noen som ikke tåler gluten også reagere på potet, er dette vanlig, eller er det de færreste som opplever reaksjoner på poteter? Anonymous poster hash: bb86a...c53
Gjest Linaria Skrevet 23. september 2013 #12 Skrevet 23. september 2013 Synes det var helt utrolig dårlig gjort av henne å bare den kaka med "vanlig" mel. Både moren og søstera mi har cøliaki og jeg vet hvor utrolig viktig det er at de ikke får i seg gluten. De må ha glutenfri soyasaus osv. Søstera mi har også blitt mobbet på skolen pga. det. Folk har så lite respekt! Ville bare si det.
Gjest Linaria Skrevet 23. september 2013 #13 Skrevet 23. september 2013 Har forresten et lite spørsmål til. Har lest at proteiner i potet minner veldig om gluten proteinet så derfor kan noen som ikke tåler gluten også reagere på potet, er dette vanlig, eller er det de færreste som opplever reaksjoner på poteter? Anonymous poster hash: bb86a...c53 Har en familie med cøliaki, og dette har jeg aldri hørt om i hvert fall. Familien min spiser potet som bare det.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. september 2013 #14 Skrevet 23. september 2013 Folk har så lite respekt! Liten respekt og null forståelse - iblandet en stor porsjon latskap. Det er jo vanskelig å lage noe gluteinfritt ... Not. Det er jo vanskelig å si: jeg fikk ikke tid til å kjøpe glutenfritt mel så den kaken må du ikke spise. Det er vanskelig når en gjør det vanskelig. Hvis en derimot ønsker å være en god vert ser man etter løsninger fremfor å pådra andre problemer.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #15 Skrevet 23. september 2013 Jeg har heller aldri hørt det om potet. Jeg baker mye med potetmel. En brødrister koster noen hundrelapper, jeg ville kjøpt en brødrister og skrevet "skal kun brukes av Anne" og hatt på skolen. Senere kan du ha den på jobb, eller på hytta. Når jeg er på besøk hos andre bruker jeg stekeovnen eller stekepanne. Anonymous poster hash: 3e6b5...4dd
up! Skrevet 23. september 2013 #16 Skrevet 23. september 2013 Med disse kan du riste brødet ditt i glutenbrødrister. Bare vær obs på at posene er veldig varme når du tar dem ut. De selges på Traktøren på Majorstua feks om du ikke vil handle på nett. Man må lære seg å tenke nytt matmessig. Jeg hadde ingen anelse hvordan jeg skulle kutte ut alt brød og knekkebrød, men nå tenker jeg ikke over det en gang. Og alt er jo veldig mye lettere i disse lavkarbo/ paleotider, mye godt som er glutenfritt, ikke begrense deg til den ekle allergihylla Aldri hørt om at proteinet til potet ligner gluten, men jeg spiser svært lite potet og føler de ligger tungt i magen. Aner ikke om det er noen sammenheng, er i allefall ikke spesielt glad i det. Helt enkelt, som gastrolegen min sier: føler du deg uggen eller uvel av å spise noe, la være å spise det. Er ikke verre enn det Skjønte forresten at du mente du hadde spist et lite kakestykke, men det er på ingen måte lite gluten i et lite kakestykke. For at noe skal klassifiseres som glutenfritt må det være mindre enn 20ppm (parts per million). Én brødsmule inneholder mer gluten enn 20ppm. Da kan du tenke deg hvor mye det er i selv et lite kakestykke. Det er ingenting ubetydelig med den mengden gluten du fikk i deg.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #17 Skrevet 23. september 2013 TS her http://gluten-celiaki.blogspot.no/2011/03/korsreaktioner-allergier-gluten.html fant egentlig bare den lille greia under grønnsaker om potet, så er nok ikke så vanlig å reagere på det, vet ikke om det stemmer en gang. Men jeg har merket at jeg ikke tåler karragenan, stabilisator som brukes i noen matvarer og drikker. Reagerer ikke veldig sterkt, men blir litt rar i magen av det. Var derfor jeg fant den siden der i første omgang. Og siden jeg reagerer på karragenan så begynte jeg å lure litt på de andre tingene på den siden. Anonymous poster hash: bb86a...c53
Gjest Blondie65 Skrevet 23. september 2013 #18 Skrevet 23. september 2013 En ting du kan tenke på er at det er veldig vanlig å få kryssallergi mot melk - enten laktosen eller proteinet. Den beste måten å teste på er å holde deg unna all ost, melk og yoghurt for å se om det gir utslag. Ja, du vet jo egentlig allerede godt hvordan du tester. Jeg er ikke testet for glutenintoleranse men har problemer med hvetemel og havre så disse unngår jeg. I tillegg er jeg laktoseintolerant. Fikk et nytt liv da jeg skjønte hva det var i melken jeg ikke tålte,
HvittHus Skrevet 23. september 2013 #19 Skrevet 23. september 2013 TS her http://gluten-celiaki.blogspot.no/2011/03/korsreaktioner-allergier-gluten.html fant egentlig bare den lille greia under grønnsaker om potet, så er nok ikke så vanlig å reagere på det, vet ikke om det stemmer en gang. Anonymous poster hash: bb86a...c53 Dette var veldig interessant. Mannen min fikk diagnosen cøliaki for noen måneder siden og blir ikke helt bra tross diett. Mange episoder med full diare, og spesielt etter inntak av feks pommes frites.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #20 Skrevet 23. september 2013 Med disse kan du riste brødet ditt i glutenbrødrister. Bare vær obs på at posene er veldig varme når du tar dem ut. De selges på Traktøren på Majorstua feks om du ikke vil handle på nett. Man må lære seg å tenke nytt matmessig. Jeg hadde ingen anelse hvordan jeg skulle kutte ut alt brød og knekkebrød, men nå tenker jeg ikke over det en gang. Og alt er jo veldig mye lettere i disse lavkarbo/ paleotider, mye godt som er glutenfritt, ikke begrense deg til den ekle allergihylla Aldri hørt om at proteinet til potet ligner gluten, men jeg spiser svært lite potet og føler de ligger tungt i magen. Aner ikke om det er noen sammenheng, er i allefall ikke spesielt glad i det. Helt enkelt, som gastrolegen min sier: føler du deg uggen eller uvel av å spise noe, la være å spise det. Er ikke verre enn det Skjønte forresten at du mente du hadde spist et lite kakestykke, men det er på ingen måte lite gluten i et lite kakestykke. For at noe skal klassifiseres som glutenfritt må det være mindre enn 20ppm (parts per million). Én brødsmule inneholder mer gluten enn 20ppm. Da kan du tenke deg hvor mye det er i selv et lite kakestykke. Det er ingenting ubetydelig med den mengden gluten du fikk i deg. Åh slike toastposer hørtes skikkelig smart ut. Men vil de ikke smelte etterhvert? Virker litt skummelt. Og vil de fungere i en toaster/smørbrødmaskin også, eller bare i rister? Var egentlig under utredning pga. en kronisk sykdom, vi har nå funnet ut hva det var, som vi ikke skjønte hva kunne være, fordi jeg trodde symptomene var til den sykdommen, men egentlig var det en blanding av det og gluten, men den ble også forsterket av gluten. Så hoved fokuset har egentlig ligget på den sykdommen, får vel begynne å sette meg litt mer ordentlig inn i ordentlig mat, istedenfor de ekle glutenfrie brødene. Men syntes det er så vanskelig når jeg alltid har vært en så stor brødspiser. Ja, har nok fått i meg alt for mye gluten, det er hvert fall kroppen min enig i, skulle jo egentlig vært ingenting. Tusen takk til alle som tar seg tid til å svare Anonymous poster hash: bb86a...c53
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå