AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #1 Skrevet 23. september 2013 Hjelp meg, noen! Håper ikke jeg er urimelig. Føler virkelig ikke det selv men dette må jeg bare lufte! Min svigermor er ei nokså vanskelig dame. Det aller verste med henne er at hun er glad i alkohol. Hun er sjeldent veldig synlig beruset men hun drikker øl hver eneste dag. Vi har en sønn på 16 mnd og venter baby i desember. Svigers er nærmeste nabo og egentlig ville det vært kjempelettvint om hun kunne spasere ned til oss og passe småen mens jeg føder. Greia er bare det at jeg stoler ikke på henne! Om fødselen begynner på natten så aner jo ikke jeg om hun har sittet og drukket hele kvelden.. Og om hun er kapabel til å være barnevakt....?! Hun respekterer ikke alltid det vi sier og kjører sitt eget løp. Hun har også en eller annen form for mat-greie med små barn og tror aldri de får nok. Hvis jeg sier han nettopp har spist middag så prøver hun allikevel å stappe innpå mer frukt eller annen mat. Heldigvis sier lillemann klart ifra hvis han ikke vil ha. Sitat svigermor: "Får de for mye så gulper de det jo bare opp igjen"! Stakkars små mager, tenker jeg. Denne dama er også sånn som ikke engasjerer seg i mer enn 10.minutter av gangen. Hun maser oss opp på besøk fordi hun vil treffe småen, men etter kort tid har hun fått metta si og setter seg ned for å strikke. Hun kommer ALDRI innom oss for å hilse på. Hun er ikke en bestemor i mine øyne.. Mine foreldre bor en time unna oss og vil gjerne være barnevakter. Greia er bare at jeg føler på at svigermor burde få slippe til. Men jeg greier bare ikke. Gutten vår er det mest verdifulle her i verden og jeg vil ikke slippe han til noen jeg ikke stoler på! Blir litt rart innlegg dette tror jeg.. Men hva ville dere gjort i denne situasjonen? Mannen min er ganske enig med meg og har aldri villet latt henne passe hvis vi skal ut på noe. Mine foreldre har alltid gjort det.. Anonymous poster hash: d7df4...645
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 Jeg ser ikke egentlig problemet her. Du har saklige grunner til å unngå svigermor som barnevakt, og mannen din er enig. Så da er vel saken grei? Hvis foreldrene dine hadde bodd flere timer unna hadde det blitt rart, men en time vekker ikke oppsikt.Anonymous poster hash: 98084...a3f 5
Stinelin Skrevet 23. september 2013 #3 Skrevet 23. september 2013 Følg magefølelsen din og bruk annen barnevakt enn svigermor. Det er viktig at du er trygg på at barnet har det bra mens du er på sykehuset. Har akkurat vært i samme situasjon, og det er virkelig ikke moro å reise fra de små, og spesielt ikke om man er usikker på om de har det bra. 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #4 Skrevet 23. september 2013 Dere er enige så saken er jo bare en ikke sak. Gjør derimot svigermor noe ut av det, ville jeg sagt det som det var. Kansje allerhelst at mannen din tar seg av det. Anonymous poster hash: 7067e...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #5 Skrevet 23. september 2013 Jeg ser ikke egentlig problemet her. Du har saklige grunner til å unngå svigermor som barnevakt, og mannen din er enig. Så da er vel saken grei? Hvis foreldrene dine hadde bodd flere timer unna hadde det blitt rart, men en time vekker ikke oppsikt.Anonymous poster hash: 98084...a3f Ja, saken er egentlig grei. Men kanskje svigermor burde få sjansen, tenker jeg.. Om jeg er for hønemor? Hun har jo oppdratt 3 barn selv og de to andre døtrene hennes har latt henne passe barnebarna flere ganger... Bare vi som ikke har tillatt det..Anonymous poster hash: d7df4...645
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #6 Skrevet 23. september 2013 Følg magefølelsen din og bruk annen barnevakt enn svigermor. Det er viktig at du er trygg på at barnet har det bra mens du er på sykehuset. Har akkurat vært i samme situasjon, og det er virkelig ikke moro å reise fra de små, og spesielt ikke om man er usikker på om de har det bra. Det er sant. Og jeg kommer ikke til å kunne slappe av mens jeg er borte når jeg vet at han er med henne.... Er vel bare litt redd for reaksjonen hennes når hun ikke får lov å være barnevakt... Men det problemet får vi evt ta som det kommer Anonymous poster hash: d7df4...645
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #7 Skrevet 23. september 2013 Ja, saken er egentlig grei. Men kanskje svigermor burde få sjansen, tenker jeg.. Om jeg er for hønemor? Hun har jo oppdratt 3 barn selv og de to andre døtrene hennes har latt henne passe barnebarna flere ganger... Bare vi som ikke har tillatt det..Anonymous poster hash: d7df4...645 Altså de fleste kan oppdra barn,men resultatene er varierende .(sier ikke det er noe galt med mannen din eller søsknene,men du ser jo hvordan verden er.) Er dere ikke trygg på henne så lar dere ikke hun passe på barnet deres. Så enkelt er det. vis dere skal noen steder må dere være trygge på at barnet blir tatt vare på tilstrekkelig. Skal du ligge å føde å Alt du tenker på er om det andre barnet har det bra? det høres ikke ut som en god fødsels opplevelse. Anonymous poster hash: 7067e...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #8 Skrevet 23. september 2013 Er det bare alkoholen som egentlig er problemet? Da kan dere jo ta det opp med henne, og si at hvis hun vil sitte barnevakt, må hun være edru. Anonymous poster hash: b1d43...3c8
Stinelin Skrevet 23. september 2013 #9 Skrevet 23. september 2013 Ja, saken er egentlig grei. Men kanskje svigermor burde få sjansen, tenker jeg.. Om jeg er for hønemor? Hun har jo oppdratt 3 barn selv og de to andre døtrene hennes har latt henne passe barnebarna flere ganger... Bare vi som ikke har tillatt det..Anonymous poster hash: d7df4...645 At hun har oppdratt unger selv betyr ikke at alt nødvendigvis har vært optimalt. Unger overlever det meste, men vi vil jo gjerne at barna våre skal ha det fint, ikke bare overleve. Jeg har selv overlevd, men ønsker at mine egne barn skal ha en bedre oppvekst. I føde- /barselsituasjonen er det veldig viktig for deg å kunne slappe av i forhold til hvordan den eldste har det. Og såpass små unger er etter min erfaring ganske avhengige av at ting går fint, spesielt når mamma og pappa blir borte over flere dager. Vår eldste gutt ble skikkelig stressa da vi fikk lillebror, enda han hadde det så bra som mulig utfra forutsetningene våre.
Schadenfreude Skrevet 23. september 2013 #10 Skrevet 23. september 2013 Man drikker ikke alkohol når man har ansvaret for små barn. Er man to, får en holde seg edru, men syns faktisk at det er helt unødvendig å drikke når det er barn i nærheten. Jeg hadde derfor med god samvittighet nektet svigermor å sitte barnevakt. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #11 Skrevet 24. september 2013 Takk for svar dere! Jeg er også imot alkohol i nærheten av barn. Det er totalt unødvendig. Blir nok mine foreldre som får passe gutten den dagen fødselen setter i gang. Trengte vel bare noen andres synspunkter på saken TSAnonymous poster hash: d7df4...645
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #12 Skrevet 24. september 2013 Svigermor kan vel få sjansen en gang når ikke du ligger og føder Blir litt mindre stressende da, og så er dere ikke låst i mange timer...Anonymous poster hash: 98084...a3f 5
Vera Vinge Skrevet 24. september 2013 #13 Skrevet 24. september 2013 Hvis dere mistenker at hun er beruset sånn på det jevne, er det jo åpenbart at hun ikke kan passe barn. Eller det kan være andre ting hun gjør som gjør henne lite egnet. Men det du nevner med at hun gir litt mye mat (som barnet takker nei til) eller at hun ikke leker med barnet hele tiden, er ikke ting jeg tenker i seg selv er grunn til at besteforeldre ikke skal få passe. Da må det være noe med helheten, at det er veldig mange små ting som til sammen kan gjøre barnet veldig utrygt f.eks. Men ellers mener jeg man som foreldre må godta at besteforeldre gjør en del ting vi ikke ville gjort selv. Min sønn får f.eks. for mye søtt når han er hos besteforeldrene sine, mens det er nærmest nulltoleranse for sånt hjemme. Men jeg legger meg ikke oppi det, altså. Som sagt, skjønner godt at dere ikke vil la henne passe, men ut fra det du skriver, er det alkoholen alene som bør være grunnen til det. 1
Yesterday Skrevet 24. september 2013 #14 Skrevet 24. september 2013 Jeg hadde sagt rett ut, du drikker daglig alkohol så vi vil ikke bruke deg som barnevakt, om hun spør.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2013 #15 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg hadde sagt rett ut, du drikker daglig alkohol så vi vil ikke bruke deg som barnevakt, om hun spør. Hadde jeg bare greid å være såpass rett fram med henne så! Men hun er så vanskelig å snakke med. Og jeg vet hun ville blitt dødsfornærma, men det er jo sannheten så hun burde egentlig tåle å høre det. Anonymous poster hash: d7df4...645
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå