Gå til innhold

Negative reaksjoner på felling av bjørn.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En bjørn er noe, til den har fått navn, det er den en noen.

Nei bjørner er ikke underordnet oss,

Så du ser på bjørnen som din likemann :)

Alltid morsomt når mennesker som spiser kjøtt forteller at dyr er like mye verdt som mennesker. Hvis bjørnen ikke hadde vært underordnet mennesker så burde jegeren vært dømt for overlagt drap.

Anonymous poster hash: 0e2ef...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du ser på bjørnen som din likemann :)

Alltid morsomt når mennesker som spiser kjøtt forteller at dyr er like mye verdt som mennesker. Hvis bjørnen ikke hadde vært underordnet mennesker så burde jegeren vært dømt for overlagt drap.

Anonymous poster hash: 0e2ef...9ca

Kommer an på hvordan du mener likemann, jeg regner med jeg er smartere enn de fleste bjørner, på den andre siden, kan bjørnen drepe meg på et slag. Så jeg er overmann på en måte, den på en annen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvordan du mener likemann, jeg regner med jeg er smartere enn de fleste bjørner, på den andre siden, kan bjørnen drepe meg på et slag. Så jeg er overmann på en måte, den på en annen.

Igrunnen har vi en veldig sentral del felles med bjørnen, vi er begge opportunister. Men vi kom lenger siden vi har større hjerne. Uheldigvis for bjørnen har vi brukt den ekstra hjernekapasiteten til å lage effektive våpen bl.annet.

Og ja, det er intelligensen som gjør at vi står over alt annet, det skal mye til å overvinne et dyr med så mange hjelpemidler.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igrunnen har vi en veldig sentral del felles med bjørnen, vi er begge opportunister. Men vi kom lenger siden vi har større hjerne. Uheldigvis for bjørnen har vi brukt den ekstra hjernekapasiteten til å lage effektive våpen bl.annet.

Det er ikke noe som heter lengre, i evolusjon og natur, om man skal se på de store vinneren av evolusjon er det insekter på jorda og krill i havet, 5500 pattedyr arter mot kanskje 3 millioner insektarter, krill har den største biomassen av noe dyr på jorda. insekter har også eksistert langt lengre enn oss.

Og når det kommer til bjørner, så er det fremdeles uvist hvem av oss eller bjørnen som kommer til å utleve den andre, mennesker er gode til å drepe, inkludert seg selv, og vi har flere muligheter til å utlsette oss alle. så godt mulig bjørnen var "smart" som ikke ble for smart, da vår smarthet godt kan føre til våres utryddesle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Det er trist at mennesker ikke tar innover seg at vi har ganske mye til felles med dyr.

De er også levende sosiale vesen, de føler frykt og smerte på lik linje med oss, jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at noen synes at og jakte på dem for sin egen fornøyelses skyld er greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at mennesker ikke tar innover seg at vi har ganske mye til felles med dyr.

De er også levende sosiale vesen, de føler frykt og smerte på lik linje med oss, jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at noen synes at og jakte på dem for sin egen fornøyelses skyld er greit.

Jeg håper du tenker det samme om katter og hunder som fanger smådyr og leker med dem også. Altså, de spiser dem jo ikke, så de har jo strengt tatt ingen grunn til å jakte.

Bjørnen i dette tilfellet skal dessuten brukes til mat. Og jeg skjønner godt at noen synes det er en fin måte å komme seg ut i naturen på, kanskje ha samspillet med hunden sin der man ser hva den er avlet for, spenningen rundt om man vil se dyret, om det er på skuddhold, om man kan være sikker nok på rask avlivning på det holdet, med vindretningen, at man faktisk kan ta skuddet.

Jeg synes faktisk tvert i mot at det er merkelig at noen ikke ser at det kan være en glede i dette, selvom jeg selv ikke jakter. Jeg spiser jo kjøtt, og jeg må ærlig talt si at jeg heller spiser kjøtt fra vilt (det være seg elg, villrein, rådyr eller bjørn) som har levd et liv i det fri, enn båsdyr og burhøns, hvis jeg kan velge.

Anonymous poster hash: 83277...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malanthor

Jeg håper du tenker det samme om katter og hunder som fanger smådyr og leker med dem også. Altså, de spiser dem jo ikke, så de har jo strengt tatt ingen grunn til å jakte.

Bjørnen i dette tilfellet skal dessuten brukes til mat. Og jeg skjønner godt at noen synes det er en fin måte å komme seg ut i naturen på, kanskje ha samspillet med hunden sin der man ser hva den er avlet for, spenningen rundt om man vil se dyret, om det er på skuddhold, om man kan være sikker nok på rask avlivning på det holdet, med vindretningen, at man faktisk kan ta skuddet.

Jeg synes faktisk tvert i mot at det er merkelig at noen ikke ser at det kan være en glede i dette, selvom jeg selv ikke jakter. Jeg spiser jo kjøtt, og jeg må ærlig talt si at jeg heller spiser kjøtt fra vilt (det være seg elg, villrein, rådyr eller bjørn) som har levd et liv i det fri, enn båsdyr og burhøns, hvis jeg kan velge.

Ja jeg synes ikke noe særlig om at pus dreper fugler for moro skyld heller, men den følger nå bare innstinktet sitt. Jeg har ikke noe problem med og jakte for matens skyld, men nå er det nå slik at vi ikke trenger og jakte i dagens samfunn. Så de aller fleste som jakter gjør det ikke for matens skyld, de gjør det fordi de synes det er moro eller spennende. De synes altså det er moro og skyte et levende vesen og påføre det både frykt og smerte for sin eges gledes skyld.

Joda, vi har slakterier, men jeg tror ikke så mange tar seg jobb på slakteriet fordi de liker det, ser du hvor jeg skal hen med dette?

Hvis en alien rase kom til jorden og de var oss fullstendig overlegne intellektuelt sett ville det vært greit at de hadde safari i stor byen og "bagga" seg et par flotte menneskeaper som de putta på veggen i romskipet sitt? :P Tror egentlig ingen synes dette hadde vært noe greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes ikke noe særlig om at pus dreper fugler for moro skyld heller, men den følger nå bare innstinktet sitt. Jeg har ikke noe problem med og jakte for matens skyld, men nå er det nå slik at vi ikke trenger og jakte i dagens samfunn. Så de aller fleste som jakter gjør det ikke for matens skyld, de gjør det fordi de synes det er moro eller spennende. De synes altså det er moro og skyte et levende vesen og påføre det både frykt og smerte for sin eges gledes skyld.

Joda, vi har slakterier, men jeg tror ikke så mange tar seg jobb på slakteriet fordi de liker det, ser du hvor jeg skal hen med dette?

Hvis en alien rase kom til jorden og de var oss fullstendig overlegne intellektuelt sett ville det vært greit at de hadde safari i stor byen og "bagga" seg et par flotte menneskeaper som de putta på veggen i romskipet sitt? :P Tror egentlig ingen synes dette hadde vært noe greit

Ah, det er mye bedre å jobbe på slakteri uten å like jobben sin, enn å gå på jakt å like det, selvom resultatet er kjøtt til mennesker. Og la oss drite i hvor kjøttet kommer fra, og hvordan dyret har hatt det, så lenge vi "ikke trenger" å jakte. Å ikke trenge å jakte betyr faktisk, hvis vi skal være realistiske, at mennesker må spise mindre kjøtt (noe jeg tviler på at vil skje) eller at flere dyr må oppdrettes og slaktes. Det er konsekvensen av ditt syn på dette, så hvis du har slik en omtanke for dyra ...

Og forskjellen på dyr og mennesker er bevisstheten rundt sin egen eksistens. Så om en alien hadde satt suvenirhoder av mennesker på veggene sine, hadde jeg selvsagt ikke likt det, fordi det minner meg om min egen sårbarhet og at min eksistens ikke varer evig. Mens et dyr lever i nuet, og har ikke denne bevisstheten rundt sin egen eksistens. Jeg vil at dyr skal være så lykkelige som mulig i nuet, enten de havner på mitt fat eller løper rundt i skogen til de styrter. Jeg ser ikke helt hvorfor denne bjørnen hadde det så fælt, og nå kjenner den ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Ah, det er mye bedre å jobbe på slakteri uten å like jobben sin, enn å gå på jakt å like det, selvom resultatet er kjøtt til mennesker. Og la oss drite i hvor kjøttet kommer fra, og hvordan dyret har hatt det, så lenge vi "ikke trenger" å jakte. Å ikke trenge å jakte betyr faktisk, hvis vi skal være realistiske, at mennesker må spise mindre kjøtt (noe jeg tviler på at vil skje) eller at flere dyr må oppdrettes og slaktes. Det er konsekvensen av ditt syn på dette, så hvis du har slik en omtanke for dyra ...

Og forskjellen på dyr og mennesker er bevisstheten rundt sin egen eksistens. Så om en alien hadde satt suvenirhoder av mennesker på veggene sine, hadde jeg selvsagt ikke likt det, fordi det minner meg om min egen sårbarhet og at min eksistens ikke varer evig. Mens et dyr lever i nuet, og har ikke denne bevisstheten rundt sin egen eksistens. Jeg vil at dyr skal være så lykkelige som mulig i nuet, enten de havner på mitt fat eller løper rundt i skogen til de styrter. Jeg ser ikke helt hvorfor denne bjørnen hadde det så fælt, og nå kjenner den ingenting.

Jeg har ikke sagt noe som helst om at jeg ikke ønsker gode forhold for alle dyr uavhengig hvor de befinner seg. Du tror vel virkerlig ikke at jeg kan si det jeg sier og drite i hvordan de har det på et slakteri?

Og jeg stiller meg tvilende til at vi ville måtte produsere stort mere mat bare fordi jegere ikke lenger jaktet. Vi har allerede en voldsom overproduksjon av mat og årlig kastes det mere mat enn noen jegere får inn.

Så hvis jeg forstår deg riktig så er altså den store forskjellen på oss og dyrene at de lever i nuet mens vi er beviste vår egen eksistens?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har misforstått hva jakt går ut på helt kapitalt. Det samme gjelder hva som skjer på et slakteri. Du tror i beine alvor at tortur er målet.

Anonymous poster hash: 65e9b...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt ofte at bjørnekjøtt spises? Enig i at jeg heller ville spist kjøtt fra dyr som har levd et naturlig liv fremfor et som lever sitt liv for å bli mat til meg! Nå spiser jeg riktignok ingen av dem, og syns det er ille at folk gjør sport i å drepe andre dyr (ja, mennesker er jo faktisk også dyr..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Du har misforstått hva jakt går ut på helt kapitalt. Det samme gjelder hva som skjer på et slakteri. Du tror i beine alvor at tortur er målet.

Nei jeg har ikke missforstått noe som helst. Det er du som misstolker meg.

Formålet med jakt fra samfunnets side er regulering av bestand. Formålet for den enkelte jeger er som oftest moro/spenning/sosialt/osv. Jeg har ikke noe problemer med og forstå samfunnets behov for og regulere dyrebestanden, men jeg har et problem med at noen frivillig ønsker og drepe et levende vesen når hovedformålet er grunner som moro/spenning/sosialt og lignende.

For all del det finns sikkert jegere der ute som faktisk ser på det som en plikt og forvalte nature, og har stor respekt for dyrene. Jeg tror bare ikke at de er i flertall.

Det blir litt som og sammenligne fyren som trykker på knappen når noen skal henrettes i statene kontra en lystmorder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, la oss repetere:

De synes altså det er moro og skyte et levende vesen og påføre det både frykt og smerte for sin eges gledes skyld.

Hadde du hatt det minste peiling på jakt, ville du visst at jegerne blir opplært til å skyte på en måte som gjør at dyret dør så fort som mulig. Dette minimerer dyrets frykt og smerte. Du fremstiller det som at de føler glede over å påføre et levende vesen frykt og smerte. Om det var målet, hvorfor gidde å bry seg med å skyte dyret i hjertet? Da kunne de heller skyte av dem beina, og skjære av dem ørene for eksempel. Det hadde logisk å pine dyret lengst mulig om målet var å "påføre det både frykt og smerte for sin eges gledes skyld". Det skjer riktignok skadeskyting, men det er uhell, og de aller fleste jegere prøver å unngå dette. Klossete jegere har heller ingen høy stjerne i miljøet, og har ingenting der å gjøre.

Formålet med jakt fra samfunnets side er regulering av bestand. Formålet for den enkelte jeger er som oftest moro/spenning/sosialt/osv. Jeg har ikke noe problemer med og forstå samfunnets behov for og regulere dyrebestanden, men jeg har et problem med at noen frivillig ønsker og drepe et levende vesen når hovedformålet er grunner som moro/spenning/sosialt og lignende.

For all del det finns sikkert jegere der ute som faktisk ser på det som en plikt og forvalte nature, og har stor respekt for dyrene. Jeg tror bare ikke at de er i flertall.

Det blir litt som og sammenligne fyren som trykker på knappen når noen skal henrettes i statene kontra en lystmorder.

Ja, det er vel ikke overraskende at du trekker en paralell med jegere og mordere. Det er vel ett fett for deg? Hva med folk som drar med seg den gamle syke hunden til dyrlegen for å avlive den med sprøyte? Dyrlegen driver vel med aktiv dødhjelp og bør sperres inne for mord?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malanthor

Jeg vet ingenting om jakt nei. Du liker åpenbart og tilegge meg diverse egenskaper. Er litt seriøsitet for mye og be om?

Jeg mener ikke på noen måte at jegere er sadister, og de fleste ønsker sikkert ikke at dyret skal lide noe mer enn nødvendig. Altså det jeg mente var jo følgende, de skyter dyret for sin egen fornøyelses skyld, som en følge av dette opplever dyret både smerte og frykt. Det er vel neppe noe de ønsker men det skjer som en følge av deres handlinger.

"ville du visst at jegerne blir opplært til å skyte på en måte som gjør at dyret dør så fort som mulig"

Ja jegerprøven gir deg jammen litt av en kompetanse! Etter det kurset er man nesten og regne som militær skarpskytter! host host.

Og som svar på sprm ditt, jeg har ikke noe problem med barmhjertighetsdrap. Jeg skjønner ikke hvorfor i all verden du skulle inbille deg at jeg skulle være imot det. Virker som om du ikke forstår perspektivet mitt i det hele tatt. Kanskje noe av feilen er min for og ikke skrive det tydelig nok. <shrugs>

In any case, hvis du ikke har mer og komme med enn og tilegge meg diverse tvilsomme moralske standpunkter og manglende kunnskap synes jeg vi kan avslutte det her nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt ofte at bjørnekjøtt spises? Enig i at jeg heller ville spist kjøtt fra dyr som har levd et naturlig liv fremfor et som lever sitt liv for å bli mat til meg! Nå spiser jeg riktignok ingen av dem, og syns det er ille at folk gjør sport i å drepe andre dyr (ja, mennesker er jo faktisk også dyr..)

Jeg vet om flere restauranter som serverer bjørnekjøtt, når det er mulig å få tak i. Skal visstnok være veldig godt, uten at jeg faktisk har prøvd det ;) Og i artikkelen som startet denne tråden, står det jo at kjøttet allerede var solgt til en restaurant.

(Hvis jeg leste deg riktig, og du mente dette ikke var vanlig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet om flere restauranter som serverer bjørnekjøtt, når det er mulig å få tak i. Skal visstnok være veldig godt, uten at jeg faktisk har prøvd det ;) Og i artikkelen som startet denne tråden, står det jo at kjøttet allerede var solgt til en restaurant.

(Hvis jeg leste deg riktig, og du mente dette ikke var vanlig?)

Jeg mente det jeg skrev at jeg ikke trodde det var spesielt vanlig, og det står jeg for fremdeles. Godt mulig at noen velger å spise carnivorer, men "vanlig" kan man vel ikke si at det er. Det er i utgangspunktet ikke grunnen til at man jakter og dreper bjørn (jf. elgjakt ol.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som sier sauen ikke har noe på fjellet og gjøre,

Vær så vennelig og studer hva som sauen gjør i naturen. Uten den så gror meget store deler av naturen igjenn.

Den er faktisk et av dem beste nyttedyra vi har ute i skog og mark.

Og jeg er ikke imot "naturlig ulv" men studer den ulverasen som flyr i norges land nå. Vi har ikke hatt ulv på 150år og plutselig er det 40-50 stk her???

Den ulvrasen vi har her blei masse slakta for 200-300 år siden pga den starta og angripe mennesker,

Må vi virkelig oppleve at et barn blir funnet drept av ulv før vi sier nok er nok?

Ulv er et veldig sky dyr som du så og si aldri ser, denna flyr rundt hus veggene til folk. Det er seriøst ikke bra!

Anonymous poster hash: 5c793...ab7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det er selve poseringen man reagerer på? Jeg hadde en gammel klassekamerat som gjerne hadde døde dyr som profilbilde på Facebook. Slikt synes jeg er helt usmakelig.

I teorien har jeg ingenting imot jakt så lenge jegeren har respekt for dyrene og det han/hun driver med. Det skal ikke være en lek eller en sport, og det var slik det blir fremstilt på dette bildet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i dette innlegget. Jeg har vokst opp med at jakt var matauk, ikke for moro skyld.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...