Gå til innhold

Negative reaksjoner på felling av bjørn.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

under 200kg på en brunbjørn er da virkelig ikke noe å være stolt over, en liten bjørn er det, er som å være stolt over å ha banket opp en 10åring når man selv er 40. hadde det vært en monster bjørn på 450kg kunne jeg skjønt han var "stolt"

hvorfor noen finner glede av å drepe ting skjønner jeg ikke, og hvorfor man må drepe 4 bjørner i år, når norge ikke har en eneste bjørn. syns jeg også er rart.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner virkelig ikke at man skal være stolt over å ha drept noen?! Ikke har det vært en likeverdig "kamp" heller, for det er Ikke mange som har noe å stille opp med mot et skytevåpen... Syns bare det er fyrktelig merkelig at noen syns det er morsomt, kult, spennende el. å drepe et levende vesen..

Noe. En bjørn=noe. Et menneske hadde vært noen. Rett skal være rett. Bjørner er underordnet oss mennesker. Hilse ts.

Anonymous poster hash: 51c3d...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg selvsagt om jegere som virkelig misliker rovdyr. Og flere jegere har jo innrømmet at de misliker ulv og bjørn fordi de senker bestanden på dyr de selv kan felle.

Det er jo rart at det stort sett er bønder og jegere som har så mye i mot rovdyr...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor og er oppvokst på bygda, har vært med på jakt, og har flere nære familiemedlemmer som driver gårdsdrift. Jeg har gått på landbruksskole, jobbet i fjøs, drevet stall og er på ingen måte virkelighetsfjern når det kommer til denne type ting. Jeg har god kunnskap når det kommer til dyreliv og natur da jeg omtrent er vokst opp der, så slike hersketeknikker ber jeg meg frabedt.

Rovdyr er i naturen av en grunn, og det er for å opprettholde en balanse, ta ut skadde dyr, og holde en bærekraftig stamme. Der det er byttedyr som rådyr, elg og annet vilt så må det også være rovdyr for å opprettholde en balanse slik at sult, og sykdommer ikke sprer seg blant dyra der det er for mange av dem. I følge mange virker det som rovdyr er et skadedyr som ikke hører til norsk natur fordi de tar sau og rådyr (som visse jegere har satt krav på), og det er helt feil.

En god jeger, er en jeger som ser hele bildet, som også ser hvor viktig rolle rovdyr har, istedet for å motarbeide, og hate et rovdyr fordi den følger sine instinkter. En god jeger har respekt for dyret, og som jakter på deres premisser, istedet for å jage mot de største oksene med flest takker som kan få pris og henges på veggen, når disse dyrene kan føre sine gener videre til flotte avkom som har bedre forutsetninger for å klare seg. Kjenner mange jegere jeg har stor respekt for, som jakter fordi de skal bedre situasjonen der det ikke finnes rovdyr, de bryr seg døyten om gullokser, status, trofè eller penger...

Rovdyr-politikken i Norge er elendig! Fellings-tillatelser blir gitt ut over en lav sko pga noen har en irrasjonell frykt, at man serverer ihjelavlet sau som ikke har sjanse til å komme seg unna eller forsvare seg på sølvfat. Dette er ikke det beste for naturen i seg selv, langt i fra.

Anonymous poster hash: 1a450...274

Så du skulle ønske at man bare spiste sauekjøtt her i Norge? Jeg tror ikke jegere hater dyra de skyter. Jeg tror de ser på det som mat + en god trim i naturen for egen del.

Hilsen ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe. En bjørn=noe. Et menneske hadde vært noen. Rett skal være rett. Bjørner er underordnet oss mennesker. Hilse ts.

Skummelt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du skulle ønske at man bare spiste sauekjøtt her i Norge? Jeg tror ikke jegere hater dyra de skyter. Jeg tror de ser på det som mat + en god trim i naturen for egen del.

Hilsen ts.

Så klart hater jegerne nok ikke dyra som går til mat som f.eks rådyr. Men når det nesten blir rekord i påmeldte til bjørn og ulvejakt så kan man lure. Man hører jo ofte om folk som roper "Norsk natur er herlig UTEN ulv" der man virkelig har et virkelighetsfjern oppfattelse og en virkelig egoistisk tankegang. Jeg visste ikke at det går an å rette et hat mot et dyr som gjør det som er naturlig for den, men det er tydeligvis godt mulig. Jeg tror det er mye hevngjerrighet ute å går når det kommer til jakt på rovdyr, og det går nok sport i forskjellige miljøer med det å jakte ulovlig på ulv. Tror nok det foregår mye mer enn det vi tror.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt

Det eneste som er skummelt er at jeg glemte en n i slutten av ordet hilsen i den meldingen du refererer til.

Mvh

ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er skummelt er at jeg glemte en n i slutten av ordet hilsen i den meldingen du refererer til.

Mvh

ts.

(Kanskje med litt overdrivelse når jeg tenker meg om..)

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart hater jegerne nok ikke dyra som går til mat som f.eks rådyr. Men når det nesten blir rekord i påmeldte til bjørn og ulvejakt så kan man lure. Man hører jo ofte om folk som roper "Norsk natur er herlig UTEN ulv" der man virkelig har et virkelighetsfjern oppfattelse og en virkelig egoistisk tankegang. Jeg visste ikke at det går an å rette et hat mot et dyr som gjør det som er naturlig for den, men det er tydeligvis godt mulig. Jeg tror det er mye hevngjerrighet ute å går når det kommer til jakt på rovdyr, og det går nok sport i forskjellige miljøer med det å jakte ulovlig på ulv. Tror nok det foregår mye mer enn det vi tror.

Men, jeg kunne levd et godt liv uten at man hadde ulv her i Norge i det hele tatt. Skjønner at det er egoistisk, men slik er det. Likevel må jeg si at jeg ikke hater ulven. Det bunner mer i frykt da jeg vet at den er et rovdyr.

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om solen, så skinner den. VG har lagt ut ny informasjon:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10143708

-ts

"Gikk til angrep" "Slo ihjel ammeku"... Den eneste som skal ha skylden her er bøndene som ikke setter sauene og kuene på et mindre inngjerdet område når det finnes rovdyr i nærheten. Hva forventer man? At en bjørn skal forstå rett fra galt når det går et byttedyr rett foran snuta på den? Så klart gjør den det den er skapt for, det er et rovdyr. At rovdyr blir straffet for noe som er helt naturlig for et slikt type dyr understreker vel egentlig hvor molbo rovdyrpolitikken er når det kommer til dette. Og nok et eksempel på at dyra skal tilpasse seg menneskene, og ikke omvendt, derav snakk om respekt for naturen som jeg skrev tidligere...

Hva blir det neste? "Gaupe tok rådyr" ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro denne grunneieren har nok mark til å gjerde inn dyrene sine. Men nå er det ingen som hater bjørn og ulv så mye som østerdøler heller. Så forstår hvorfor jegeren gliser så brett.

Anonymous poster hash: 7ad10...e66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, jeg kunne levd et godt liv uten at man hadde ulv her i Norge i det hele tatt. Skjønner at det er egoistisk, men slik er det. Likevel må jeg si at jeg ikke hater ulven. Det bunner mer i frykt da jeg vet at den er et rovdyr. -ts Anonymous poster hash: 51c3d...daa

Helt til bilen du sitter i blir totalsmadret fordi det er for mye elg i området... For min del er jeg mer redd for å komme brått på en elg enn en bjørn eller ulv, rovdyr er ikke synonymt med fare. Selv om man selv ikke bryr seg så betyr ikke det at det ikke er nødvendig...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro denne grunneieren har nok mark til å gjerde inn dyrene sine. Men nå er det ingen som hater bjørn og ulv så mye som østerdøler heller. Så forstår hvorfor jegeren gliser så brett.

Nå tviler jeg sterkt på at en ammeku har vært på utmarksbeite, det vil overraske meg veldig.

En ammeku går med kalver inngjerdet på innmarksbeite. Det er forøvrig påbudt å ha dyret ute om sommeren (noe jeg forøvrig er helt enig i) av dyrevernshensyn.

Så kan man spekulere i hvor langt fra bebyggelse dyret ble tatt, men min erfaring fra gårdsbruk er at innmarksbeite til dyr som ammeku ikke ligger særlig langt fra gårdstunet.

Skummelt

Nå er jeg ikke enig i konklusjonen til vedkommende, men det er faktisk slik i det norske språk at en bjørn = det. Det trenger ikke nødvendigvis å handle om en underordning, men det er en språklig regel.

At man reagerer så sterkt på det, synes jeg er merkelig.

Jeg synes forøvrig at det er flott av Naturvernforbundet å fremsette sin kritikk mot de rette personene, nemlig de som utdeler lisensene til jakt på bjørn, ikke personene som jakter.

Anonymous poster hash: 83277...f84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo rart at det stort sett er bønder og jegere som har så mye i mot rovdyr...

Det er jo fordi de lever i problemet, mens andre kan sitte og synse på trygg avstand i byen.

Anonymous poster hash: 17c56...39d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er noe som heter innmark også. Så da spørs det hvor i Stor Elvdal ammekua vandret, siden denne grunneieren eier en del dekar der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe som heter innmark også. Så da spørs det hvor i Stor Elvdal ammekua vandret, siden denne grunneieren eier en del dekar der oppe.

Og innmark, spesielt hos de som har dyr på bås mesteparten av året, er gjerne dyrket mark.

Og av erfaring, man kjører ikke dyr på innmarksbeite hvis man ikke må, ergo pleier innmarksbeiter å være ganske så nærme gårdstun.

Uansett, det er ikke noe poeng i å spekulere. Jeg reagerte på at noen så ut til å mene at dyret gikk fritt, og at det bare var å gjerde for å holde rovdyrene unna. Det vitner i beste fall om manglende kunnskap, i verste fall om manglende vilje til å sette seg inn i problemet. Jeg er for rovdyr i Norge, men jeg er mot den rovdyrpolitikken vi har. Den legger opp til et totalt urealistisk scenario som kun fører til økte konflikter mellom rovdyr og mennesker.

Anonymous poster hash: 83277...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bjørn er noe, til den har fått navn, det er den en noen.

Nei bjørner er ikke underordnet oss,

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke at man skal være stolt over å ha drept noen?! Ikke har det vært en likeverdig "kamp" heller, for det er Ikke mange som har noe å stille opp med mot et skytevåpen... Syns bare det er fyrktelig merkelig at noen syns det er morsomt, kult, spennende el. å drepe et levende vesen..

:skratte:

Anonymous poster hash: 0e2ef...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...