Gå til innhold

Negative reaksjoner på felling av bjørn.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde å skrive et innlegg om dette i stad, men det ble plutselig borte. Derfor blir dette noe kortfattet.

Etter å ha lest dette:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10143640

ble jeg veldig forundret over de negative kommentarene etter den artikkelen.

Hvorfor bryr så mange seg om noen bjørner? Jeg skjønner at alle dyr er en del av det evige kretsløpet, at noen dyr er avhengige av andre for å overleve. MEN fra begynnelsen av så var jo sannelig vi mennesker også avhengige av det man fant av dyr og planter for å overleve. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor mange faktisk skjemmes over at VG har dette som en sak?

Jeg kan godt forstå at jegeren var stolt. Det er ikke hver dag man skyter en bjørn. Jeg syntes også at det var et flott bilde.

Jeg er ingen SP'er, men jeg hadde ærlig talt ikke brydd meg fnatten om både all ulven og all bjørnen her i landet en dag hadde blitt borte. :filer:

Anonymous poster hash: 51c3d...daa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke sett saken før du linket til den, jeg synes også det er merkelig at VG har valgt å ha dette som toppsak. Forøvrig utrolig harry og usmakelig å posere med våpen, også med det døde dyret liggende. Jaja, tydeligvis hver sin smak.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært stor forskjell på å posere med våpen ift jakt, og ift andre "ting". Her kommer det jo tydelig frem at han er stolt av bjørnen han felte.

ts

Anonymous poster hash: 51c3d...daa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke at man skal være stolt over å ha drept noen?! Ikke har det vært en likeverdig "kamp" heller, for det er Ikke mange som har noe å stille opp med mot et skytevåpen... Syns bare det er fyrktelig merkelig at noen syns det er morsomt, kult, spennende el. å drepe et levende vesen..

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt ser at det er en stor sak, men lovlig lisensjakt ser jeg ikke noe problemer med. Når kjøttet i tillegg er solgt, og skinnet helt sikkert vil bli brukt, så ser jeg ikke at det er så stor forskjell på dette og annen jakt. Og jeg ser stadig jegere posere med andre dyr, og ha harelabber og diverse som "suvenirer", så hvorfor var dette så ille? :klo:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke problemet, men nå har jeg vokst opp med jakt og det er da helt vanlig å ta bilde av seg selv og dyret man har skutt. Er det selve bildet som er problemet, eller at det er lovlig å skyte bjørn?

Anonymous poster hash: d9945...859
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner virkelig ikke at man skal være stolt over å ha drept noen?! Ikke har det vært en likeverdig "kamp" heller, for det er Ikke mange som har noe å stille opp med mot et skytevåpen... Syns bare det er fyrktelig merkelig at noen syns det er morsomt, kult, spennende el. å drepe et levende vesen..

:klo:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare kommentarer fra folk som tror maten deres vokser i frysedisken på Rema og har null kontakt med naturen. Ikke no å bry seg om.

Anonymous poster hash: 17c56...39d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt klart for konservering av store rovdyr i Norge

jeg synes norsk rovdyrpolitikk er ganske på trynet på flere områder

men dette er IKKE jegeren som gikk på lisensjakt sin feil.

jeg klandrer ikke denne jegeren for noe som helst. Så lenge bjørnen ble felt på best mulig vis så holder det for meg i akkurat denne saken.

Poseringen med bjørnen har jeg overhodet ikke noe problem med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke at man skal være stolt over å ha drept noen?! Ikke har det vært en likeverdig "kamp" heller, for det er Ikke mange som har noe å stille opp med mot et skytevåpen...

Menneskers styrke ligger i hodet og evnen til å bruke redskaper, bjørnens styrke ligger i fysikken, hva mener du egentlig er en likeverdig kamp? Nevekamp? Spyd?

Jeg ser liksom ikke helt problemet, det var lisensjakt, dyret har levd i det fri og døde nærmest momentant, langt snillere enn kjøttfabrikker. Det å ha en masse lystdrepende bjørner vandrende rundt i det fri er problematisk, tro det eller ei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskers styrke ligger i hodet og evnen til å bruke redskaper, bjørnens styrke ligger i fysikken, hva mener du egentlig er en likeverdig kamp? Nevekamp? Spyd?

Jeg ser liksom ikke helt problemet, det var lisensjakt, dyret har levd i det fri og døde nærmest momentant, langt snillere enn kjøttfabrikker. Det å ha en masse lystdrepende bjørner vandrende rundt i det fri er problematisk, tro det eller ei.

Ja, herre min, absolutt noe å være stolt av. Fyre av et våpen er gull verdt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når sa jeg at det var noe å være spesielt stolt over?

Det gjorde du ikke, men siden du siterte mitt innlegg der jeg mente at det ikke var noe å være stolt av, følte jeg for å presisere det igjen ;) Jeg syns nemlig bare det er tragisk å drepe for sin egen underholdning skyld... Nå er vel ikke akkurat bjørn spesielt utbredt i Norge, og dreper for moro skyld, heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er veldig rart å være stolt av å ha felt et dyr. Ikke er det jegernes fortjeneste at dyret var stort heller.

Jakt er nyttig. Full respekt for jegere som sørger for en sterkere bestand og tar ut dyrene som lider og som ikke vil klare seg. Null respekt for jegere som tar ut de beste individene, poserer, og generelt viser null respekt ovenfor dyret.

Rovdyrjakt kommer vel også av at rovdyrene tar sauene bøndene setter ubeskyttet uti fjellene.

Jakt skal ikke dreie seg om hevn, bitterhet eller hat, men for å regulere bestanden for de naturlige dyrene som hører til i norsk villmark. Uten rovdyr vil utrolig mange dyr gå en smertefull tid i møte da de dør av årsaker som f.eks sult, skader, sykdom etc. uten at rovdyr er der for å ta ut de svakeste individene. Jakt er derfor viktig da vi har så få rovdyr i norske skoger, men jegere kan ikke være overalt. Derfor er det provoserende at det blir utsendt fellingstillatelser i hytt og pine, og alle tillatelsene som er sendt ut er basert på at rovdyr oppfører seg som rovdyr...

Mange jegere og bønder har en sterk forakt for bjørn. Jegere fordi rovdyr konkurrerer om jaktmarkedet, og er en trussel mot seg selv, og jakthunden som flyr løs. Sauebønder fordi de på mystisk vis ikke lenger kan slippe ihjelavlet dalasau i lengre perioder på fjellet uten oppsyn. Bønder er raske med å komme med utsagn som "Det var et forferdelig syn å møte søya med opprevne jur" Men hvor blir det av sympatien for alle de sauene som faller ned skrenter, setter seg fast, drukner, ryggvelter, blir plaget av sykdom, påkjørsel? Hvor mange tusen sau lider ikke hvert år?

Mange bønder og jegere har kun en tanke i hodet "Meg, meg, meg" og driter i ubalanse i naturen og hvor mange dyr som må lide, kun fordi de skal ha pengene og jakten for seg selv. Rovdyr dreper og torturerer ikke sauene, det gjør menneskene som slipper dem ut i et unaturlig miljø. Nordmenn er veldig flinke til å motarbeide naturen hele tiden, kanskje ikke så dumt å kanskje spille litt på lag og vise litt ydmykhet ovenfor evolusjonen og naturens gang innemellom..?

Endret av Nebel86
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er veldig flinke til å motarbeide naturen hele tiden, kanskje ikke så dumt å kanskje spille litt på lag og vise litt ydmykhet ovenfor evolusjonen og naturens gang innemellom..?

En gjennomsnittlig jeger har langt mer ydmykhet og respekt for naturen enn de fleste andre, siden de er langt mer intime med den og lever i den på en måte man ikke helt kan forstå uten å ha prøvd. Innlegget ditt virker helt fjernt på oss som faktisk har vokst opp på bygda, med gårdsdrift og jakt i blodet, for du skyter så langt fra blinken at jeg blir helt forundret av å lese dette.

Jeg synes det er trist å lese at så mange har beveget seg så langt vekk fra naturen, og mistet kontakten med hvor maten deres kommer fra.

Anonymous poster hash: 17c56...39d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bjørn må da få såpass respekt at den er en "noen" eller er du ute etter å degradere den til "noe"...?

Hva er det første du tenker på om du leser i avisa at "noen er drept"? Du bruker språket feil, det er bare det.

Synes også det er veldig rart å være stolt av å ha felt et dyr. Ikke er det jegernes fortjeneste at dyret var stort heller.

Jakt er nyttig. Full respekt for jegere som sørger for en sterkere bestand og tar ut dyrene som lider og som ikke vil klare seg. Null respekt for jegere som tar ut de beste individene, poserer, og generelt viser null respekt ovenfor dyret.

Du viser med all tydelighet at du ikke har lest artikkelen denne tråden handler om. Men du er et godt eksempel på de irrasjonelle reaksjonene som dukker i kommentarfeltet under den artikkelen. Slik sett bekrefter du poenget til ts.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rovdyrjakt kommer vel også av at rovdyrene tar sauene bøndene setter ubeskyttet uti fjellene.

Jakt skal ikke dreie seg om hevn, bitterhet eller hat, men for å regulere bestanden for de naturlige dyrene som hører til i norsk villmark. Uten rovdyr vil utrolig mange dyr gå en smertefull tid i møte da de dør av årsaker som f.eks sult, skader, sykdom etc. uten at rovdyr er der for å ta ut de svakeste individene. Jakt er derfor viktig da vi har så få rovdyr i norske skoger, men jegere kan ikke være overalt. Derfor er det provoserende at det blir utsendt fellingstillatelser i hytt og pine, og alle tillatelsene som er sendt ut er basert på at rovdyr oppfører seg som rovdyr...

Mange jegere og bønder har en sterk forakt for bjørn. Jegere fordi rovdyr konkurrerer om jaktmarkedet, og er en trussel mot seg selv, og jakthunden som flyr løs. Sauebønder fordi de på mystisk vis ikke lenger kan slippe ihjelavlet dalasau i lengre perioder på fjellet uten oppsyn. Bønder er raske med å komme med utsagn som "Det var et forferdelig syn å møte søya med opprevne jur" Men hvor blir det av sympatien for alle de sauene som faller ned skrenter, setter seg fast, drukner, ryggvelter, blir plaget av sykdom, påkjørsel? Hvor mange tusen sau lider ikke hvert år?

Mange bønder og jegere har kun en tanke i hodet "Meg, meg, meg" og driter i ubalanse i naturen og hvor mange dyr som må lide, kun fordi de skal ha pengene og jakten for seg selv. Rovdyr dreper og torturerer ikke sauene, det gjør menneskene som slipper dem ut i et unaturlig miljø. Nordmenn er veldig flinke til å motarbeide naturen hele tiden, kanskje ikke så dumt å kanskje spille litt på lag og vise litt ydmykhet ovenfor evolusjonen og naturens gang innemellom..?

Jeg håper du også mener at de som går på elgjakt, harejakt, revejakt eller fuglejakt også er mennesker som overhodet ikke har respekt for balansen i naturen og ikke har ydmykhet. Jeg er like overrasket hver eneste gang over slike reaksjoner, for jeg ser ikke slike reaksjoner når deg gjelder de nesten 40 000 elgene som blir skutt i Norge under jakta hvert år. Hvor er du da?

Anonymous poster hash: 83277...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bjørn må da få såpass respekt at den er en "noen" eller er du ute etter å degradere den til "noe"...?

På norsk er en bjørn ikke en noen, det er en noe. Akkurat som en hund og en katt.

Du må gjerne legge mer i det hvis du ønsker det, men fra et språklig ståsted tar du rett og slett feil.

Anonymous poster hash: 83277...f84

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor og er oppvokst på bygda, har vært med på jakt, og har flere nære familiemedlemmer som driver gårdsdrift. Jeg har gått på landbruksskole, jobbet i fjøs, drevet stall og er på ingen måte virkelighetsfjern når det kommer til denne type ting. Jeg har god kunnskap når det kommer til dyreliv og natur da jeg omtrent er vokst opp der, så slike hersketeknikker ber jeg meg frabedt.

Rovdyr er i naturen av en grunn, og det er for å opprettholde en balanse, ta ut skadde dyr, og holde en bærekraftig stamme. Der det er byttedyr som rådyr, elg og annet vilt så må det også være rovdyr for å opprettholde en balanse slik at sult, og sykdommer ikke sprer seg blant dyra der det er for mange av dem. I følge mange virker det som rovdyr er et skadedyr som ikke hører til norsk natur fordi de tar sau og rådyr (som visse jegere har satt krav på), og det er helt feil.

En god jeger, er en jeger som ser hele bildet, som også ser hvor viktig rolle rovdyr har, istedet for å motarbeide, og hate et rovdyr fordi den følger sine instinkter. En god jeger har respekt for dyret, og som jakter på deres premisser, istedet for å jage mot de største oksene med flest takker som kan få pris og henges på veggen, når disse dyrene kan føre sine gener videre til flotte avkom som har bedre forutsetninger for å klare seg. Kjenner mange jegere jeg har stor respekt for, som jakter fordi de skal bedre situasjonen der det ikke finnes rovdyr, de bryr seg døyten om gullokser, status, trofè eller penger...

Rovdyr-politikken i Norge er elendig! Fellings-tillatelser blir gitt ut over en lav sko pga noen har en irrasjonell frykt, at man serverer ihjelavlet sau som ikke har sjanse til å komme seg unna eller forsvare seg på sølvfat. Dette er ikke det beste for naturen i seg selv, langt i fra.

Anonymous poster hash: 1a450...274
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...