AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #1 Skrevet 23. september 2013 Hei! Har havnet i en litt kinkig situasjon. En familie i nabolaget har så utrolig mange katter! Det er veldig tydelig at kattene ikke er kastrert, de hadde to nye kull med kattunger i sommer. Kattene er ville, så de gir dem ikke bort. Har flere katter selv (3), pluss to av deres som kommer og spiser mat hos oss. Dette er jo ett stort problem, da mange av kattene blir hjemløse, men det er også ett problem fordi kattene lager ett helsikke for resten av kattene i nabolaget. Kan jeg si på en fin måte at de burde kastrere/ gi kattene P piller? Eller må jeg bare se på i stillhet? Anonymous poster hash: 2e0c4...09a
breiflabb Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 Nei vet du hva! Jeg tror jeg ville ringt anonymt inn til Mattilsynet! De må jo gjøre tiltak, både for de gjeldende kattene men også for naboene og deres katter. Jeg ville nok ikke personlig ha blandet meg inn i det, de aller fleste vet at de bør kastrere kattene sine, og har de nå flere som ikke er fikset, så har de kanskje ikke råd til å fikse det uansett.. Så ring heller kommunen/Mattilsynet og la de ordne opp. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #3 Skrevet 23. september 2013 Men hva gjør Mattilsynet? De kommer fra en annen kultur, der det ikke er vanlig å kastrere katter, så er ikke sikkert de ser helt "vitsen" med det.. Vil jo aller helst slippe å si noe til de! Hadde selv blitt forbannet om noen kommenterte mitt dyrehold, og jeg har full respekt for at andre har andre meninger enn meg. Anonymous poster hash: 2e0c4...09a 1
breiflabb Skrevet 23. september 2013 #4 Skrevet 23. september 2013 Men hva gjør Mattilsynet? De kommer fra en annen kultur, der det ikke er vanlig å kastrere katter, så er ikke sikkert de ser helt "vitsen" med det.. Vil jo aller helst slippe å si noe til de! Hadde selv blitt forbannet om noen kommenterte mitt dyrehold, og jeg har full respekt for at andre har andre meninger enn meg. Anonymous poster hash: 2e0c4...09a Vel, de vil i bestefall hjelpe både katter og eiere. I verstefall blir de aller fleste (eller alle sammen) avlivet, men av og til er det bedre enn å gå rundt uten noen "verdi". Det er jo ikke et verdig katteliv om de ikke blir tatt vare på, da er det bedre å få slippe! Hvor mange katter er det snakk om? En hukatte kan få veldig mange unger i løpet av et år, tenk deg hvordan det vil bli... Jeg skjønner deg godt, men om ingen tar tak i "problemet" blir det jo bare værre, og taperne er jo kattene! Du kan også prøve dyrebekyttelsen, men de har nok mye å gjøre på denne tida. Prøv å snakk med de og finn ut hvor mange katter det dreier seg om, fortell de om hvor viktig det er å ta vare på dyra sine, kattene vil jo bli skadet i slåsskamper selv, og vil jo da også trenge dyrlegebehandling.. For dyra sitt beste tror jeg nok Mattilsynet er det eneste riktige, de har hvertfall plikt til å hjelpe dyrene! Godt at du bryr deg om de:klem:
Gjest BabyBlue Skrevet 24. september 2013 #5 Skrevet 24. september 2013 P-piller kan føre til jurkreft og svulster, så ville heller ha sterilisert/kastrert dyrene. P-piller på katter er etter min mening dyreplageri. Ring mattilsynet eller legg en anonym lapp i postkassen deres om at det blir konsekvenser hvis de ikke gjør noe.
Kiarapus Skrevet 24. september 2013 #6 Skrevet 24. september 2013 Jeg ville heller ha kontaktet dyrebeskyttelsen enn mattilsynet. Mattilsynet kan man faktisk ikke stole på. De avliver helt sikkert 99 av 100 katter. Og de DRITER i katters beste. Dyrebeskyttelsen er iallefall opptatt av dyrenes beste. Hvis de ikke har kapasitet til å hjelpe så går det iallefall an å lage avtaler med de. Kanskje kan eierne få kastrere kattene sine til dyrebeskyttelsen sine priser? Eller de vil kanskje ta kontakt med eierne å prate med de iallefall, så slipper du det
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #7 Skrevet 24. september 2013 Dyrebeskyttelsen har ikke lov til å blande seg inn så lenge det er ett privat hjem. Ikke har vi noen lokal avdeling her jeg bor heller, og nabokommunene er alltid kjempeopptatt :/ Det er snakk om snart 15+ katter. Seks kattunger til nå i år :/ Tror jeg legger en lapp i postkassa med litt info først, hvis jeg ikke ser noen bedring så kontakter jeg nok Mattilsynet. Syns det er veldig synd å kontakte Mattilsynet hvis det faktisk bare er uvitenhet fra deres side. De er på ingen måte stygge med de kattene de har. Anonymous poster hash: 2e0c4...09a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå