Gå til innhold

Keratosis pilaris - produkter som funker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er plaget med keratosis pilaris, og har derfor en del røde nupper på overarmene. Er det noen andre som har dette, og som har funnet produkter som blir kvitt det (eller i alle fall gjør det bedre)?

Det er så kjipt å gå med kortermede klær når overarmene ser ut som kjøttkaker! :fnise:

Anonymous poster hash: aceff...d84
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Locobase LPL-krem "filer" nuppene en del ned, og har for meg funket bra. Bruker den hver dag, om jeg går en stund uten så kommer de litt tilbake.

Anonymous poster hash: 36f92...ab6
Skrevet

En krempeeling som ikke har altfor skarpe korn 2 ganger i uken når du dusjer og en god, litt fet fuktighetskrem hver dag vil hjelpe, men ikke få det bort. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men som regel vokser man dette av seg.

Skrevet

En krempeeling som ikke har altfor skarpe korn 2 ganger i uken når du dusjer og en god, litt fet fuktighetskrem hver dag vil hjelpe, men ikke få det bort. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men som regel vokser man dette av seg.

Når bruker det å forsvinne da? Min samboer er 31 og har det fortsatt.

Jeg har lest om en bodylotion fra Elixir som kan hjelpe: http://www.elxr.no/treat-produktet-detaljer-12.html Vær obs på at dette produktet må ikke brukes i sol. Så ikke bruk det om du tar sol, skal på sydenferie, fjellferie med sol eller om sommeren.

Anonymous poster hash: 8821b...d25

Skrevet

Det vil nok aldri gå helt bort, men bli stadig mindre. Jeg hadde mye av det når jeg var yngre, men jeg er nå 24 og det er omtrent borte. Det kommer tilbake med jevne mellomrom, men da ikke så mye, kun noen nupper på overarmene. Jeg har brukt den metoden jeg skrev over siden jeg var ca 16, men var flink kun i noen år. Nå gjør jeg det når jeg ser det kommer tilbake.

Skrevet

Det er veldig forskjellig hvor hardt man er rammet! Noen har kun litt ru hud på overarmene, mens andre er dekket med røde nupper på armer, rumpe, lår og legger! Jeg tilhører den siste uheldige gruppa og har absolutt IKKE vokst det av meg, det har heller blitt verre. F.eks spredd seg til underarmene og skuldrene. Har også tendens til det i ansiktet. Fikk beskjed av hudlegen om at jeg nok ville voks det av meg, tull. Jeg takler ikke å vise fram armene eller gå i lårkorte skjørt/kjoler uten strømpebukse. Folk kan si hva de vil, men det er ikke fint med masse røde nupper. Kjempe synd for jeg har en flott kropp og får aldri vist noe hud. Sydenturer og sommer gererelt er jeg ikke glad i:( Hud har så mye å si for velvære og dette er en sykdom som er en ganske så sto psykisk påkjenning. Ja, den er vanlig, men det er så utrolig stor forskjell på i hvor stor grad folk er rammet. Til nå har jeg ikke funnet noe som hjelper. Ihvertfall ikke kjøp dyre kremer osv. En krem med syrer kan nok gjøre nytte og det er også et poeng å smøre kroppen innenfra med omega 3 og oljer.

Anonymous poster hash: a22b1...c8c
Skrevet

Eneste jeg har gjort er å dusje med peelinghansker, synes det er mer effektivt enn skrubb. Etter dusj smører jeg inn med en god bodylotion. Mine overarmer er nesten blitt helt bra!

Har også merket at sol har en positiv effekt på meg. :)

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig forskjellig hvor hardt man er rammet! Noen har kun litt ru hud på overarmene, mens andre er dekket med røde nupper på armer, rumpe, lår og legger! Jeg tilhører den siste uheldige gruppa og har absolutt IKKE vokst det av meg, det har heller blitt verre. F.eks spredd seg til underarmene og skuldrene. Har også tendens til det i ansiktet. Fikk beskjed av hudlegen om at jeg nok ville voks det av meg, tull. Jeg takler ikke å vise fram armene eller gå i lårkorte skjørt/kjoler uten strømpebukse. Folk kan si hva de vil, men det er ikke fint med masse røde nupper. Kjempe synd for jeg har en flott kropp og får aldri vist noe hud. Sydenturer og sommer gererelt er jeg ikke glad i:( Hud har så mye å si for velvære og dette er en sykdom som er en ganske så sto psykisk påkjenning. Ja, den er vanlig, men det er så utrolig stor forskjell på i hvor stor grad folk er rammet. Til nå har jeg ikke funnet noe som hjelper. Ihvertfall ikke kjøp dyre kremer osv. En krem med syrer kan nok gjøre nytte og det er også et poeng å smøre kroppen innenfra med omega 3 og oljer. Anonymous poster hash: a22b1...c8c

Ja, jeg kan dessverre også skrive under på dette. Fra håndledd til skulder og fra ankel til rumpe er jeg dekket av nuppete, ru hud. Det er lite moro.

Jeg blir heldigvis bedre av sol, av kremer og av et bra kosthold uten for mye kunstige tilsetningsstoffer. Etter noen dager i sola merker jeg stor forskjell, og mot slutten av sommeren er jeg til og med komfortabel i kort shorts.

For meg hjelper gode kremer. kerstosis pilaris kommer av for lite fett i huden, sånn at det lille fettet som er der samler seg rundt hårsekkene (har jeg blitt forklart), så tilføring av fuktighet hjelper for meg. Jeg forsøker å dusje så lite som mulig, og når jeg gjør det smører jeg inn kroppen med babyolje mens huden ennå er fuktig. Deretter bruker jeg Aderma body balm. Den er ikke veldig billig, men de har den ofte på tilbud på apoteket, så jeg hamstrer da. Jeg innbiller meg dessuten at huden er bedre om sommeren fordi jeg da generelt smører meg mer - med solkrem, med aftersun og med billigere kremer sånn at jeg ikke skal flasse. Jeg veit i hvert fall at jeg er sløvere om vinteren, og at huden er verre da. Samtidig kan jeg skrubbe og smøre meg så mye (om vinteren) at huden føles helt normal ut - den ser bare ikke like fin ut som hos andre. For selv etter mange omganger med kremer, ser man nuppene - evt "arrene" etter dem.

Veit ikke helt hva slags sammenheng det er her, men jeg merker altså også forskjell på når jeg spiser mye kunstige tilsetningsstoffer. Jeg elsker smågodt, men når jeg spiser det ser huden min ekstra ille ut. Nuppene blir ekstremt røde og klumpete da. Men med bare sjokolade går det bedre. Litt rart, og det gir kanskje bare utslag hos meg pga allergi?

Jeg prøver å si til meg selv at jeg må slutte å bry meg om dette - det kunne jo ha vært så mye verre. Men det er nå en gang ganske så kjipt å være født med klumpete hud på begge beina og armer.. Det føles svært lite sexy. Jeg er 30 år, og burde dermed ha vokst det av meg til nå hvis man noensinne skal gjøre det.

Anonymous poster hash: d1149...176

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...