Gjest gjest1 Skrevet 3. mai 2004 #61 Skrevet 3. mai 2004 Jeg skrev kanskje litt uklart...jeg mente bare å si at det kanskje skal litt mer til for at noen som er tynne får ufine kommentarer fordi de enn noen som er tykke. For det å være tynn er jo i utgangspunktet mer legalt enn å være tykk... Jeg var dødstynn langt opp i åra og fikk stadig høre... vi hører deg lenge før du kommer fordi det skrangler i deg når du går. Det er rart at du ikke knekker så tynn som du er.... Hu eier jo ikke fasong da.... osv. Sånt er ikke noe bedre enn de kommentarene som tykke mennesker får, men det er liksom mer legitimt å slenge sånn til de tynne, det sårer liksom ikke like mye det. Nei sikkert ikke! :evil: Jeg veide da jeg ble gravid med førstemann førtini kilo, og jeg var like høy som nå, en sytti. Jeg var faktisk ikke syk eller anorektisk, jeg spiste som en hest men la bare ikke på meg. Da jeg ble gravid med nummer to var jeg kommet opp i femti kilo tror jeg, og femtito da jeg ble på vei med jentungen. Nå veier jeg sekstifem, men føler at jeg har altfor mye rundt livet. Solide pølser der, mens armer og ben er like tynne så folk fremdels kaller meg tynn..... Poenget er; det sårer ikke noe mindre og bli kalt anorektisk (selv om jeg var tynn før det ordet ble funnet opp), enn å bli kalt feit. Samme sak! Datteren min også; får stadig høre at hun har spiseforstyrrelser og er anorektisk. Det er hun ikke, men hun legger ikke på seg, og hun er på langt nær så knoklete som jeg var.
Gjest gjesta Skrevet 3. mai 2004 #62 Skrevet 3. mai 2004 Jeg er helt enig med Mysan her; det er da like ille å komme med nedsettende kommentarer om andres kropp enten man kritiserer den for å være for tynn eller for tjukk?! Jeg oppfatter det egentlig motsatt av deg, Kverula; Det virker for meg mer legitimt å bemerke negativ at folk er tynne, enn å bemerke overvekt. Tro meg - det er akkurat like sårende å høre negative bemerkninger om egen kropp selv om man er tynn.
Gjest Gjesta Skrevet 4. mai 2004 #64 Skrevet 4. mai 2004 Uff, nå har jeg blitt skikkelig misforstått her! :-( Jeg er jo enig med både mysan og mie her jeg! For å rette opp, vil jeg bare understreke: Jeg syns ikke det er bra å kritisere verken tynne eller tykke, og jeg skjønner godt at mange tynne syns det er feil at det å være tynn også til tider kan bli sett på som negativt. Litt tungvint sagt, men jeg mener altså at det er like ille at slanke/tynne mennesker får negative kommentarer som at tykke får det. INGEN burde få sånne kommentarer om kroppen sin i det hele tatt! jeg mente bare å si at det kanskje skal litt mer til for at de som er tynne får ufine kommentarer enn de som er tykke. For det å være tynn er jo i utgangspunktet mer legalt enn å være tykk... Må også presisere denne...Det å være tynn/slank er jo for veldig mange et ideal som ønskes å oppnås. Så er man slank, så er det jo en positiv ting. Mens det å være tykk i de aller fleste tilfeller bare negativt. Og det er derfor jeg tror at det er en lavere terskel for hvor tykk man kan få lov til å være før det er "greit" å si noe nedsettende om det...jeg tror at man må være ganske så slank/tynn før noen har noe negativt å si om det siden "tynn" er noe de fleste ønsker å være... Men misforstå meg ikke - det er ikke mer riktig at en som er tynn får kommentarer på det enn en som er tykk! Sitat fra mie: Jeg oppfatter det egentlig motsatt av deg, Kverula; Det virker for meg mer legitimt å bemerke negativ at folk er tynne, enn å bemerke overvekt. Det kan godt hende at det er det, mie, men det jeg mente da jeg brukte ordet legitimt, var at det for meg virker som om det er mer legitimt å være for tynn enn for tykk... Håper inderlig at jeg har oppklart uklarheter og misforståelser nå! K
Gjest gjesta Skrevet 4. mai 2004 #65 Skrevet 4. mai 2004 Håper inderlig at jeg har oppklart uklarheter og misforståelser nå! K
Mel-anie Skrevet 11. mai 2004 #67 Skrevet 11. mai 2004 Jeg har lært mine barn at ingen mennesker er stygge!! Derfor sier ikke jeg det heller...
Gjest Å lure seg selv Skrevet 12. mai 2004 #68 Skrevet 12. mai 2004 Vel, jeg lærer barna mine om dobbelt-maralister og folk som liker helst å leve på livsløgner, slik at de skal få det bedre med seg selv og ikke bli så forvirret. Jeg lærer dem om at idealet i vårt samfunn for kvinner er å være normalt slank (ikke radmager). Og det synes vi er helt greit. Barna har også lært om de tykke menneskene, og at det ikke er lett for dem å slanke seg. Barna sa helt av seg selv at de syntes "det ikke er noe fint når man er tykk". De er jeg enig med dem i. De sa også at "vi ønsker ikke å bli tykke!" Hvis noen er tykke pga. sykdom i genene, så er det jo ikke deres feil.
Nilma Skrevet 12. mai 2004 #69 Skrevet 12. mai 2004 Barna sa helt av seg selv at de syntes "det ikke er noe fint når man er tykk". Ja, det er jo sikkert en medfødt holdning, det er heeeeelt sikkert ikke noen som har lært dem til å synes det.....
Gjest 2 lag Skrevet 15. mai 2004 #71 Skrevet 15. mai 2004 Jeg vet ikke hvorfor jeg...men prøv selv å stille opp 2 "lag" i en skjønnhetskonkurranse: Lag 1: Moskva-Marit og Korrespondent-Jan-Otto Lag 2: Bryllups-Mona og Kronprinsens eks-Kathrine Knudsen Hvem vinner skjønnhetskonkurransen? Ifølge de fleste her på tråden vinner lag 1. Ifølge meg vinner lag 2. Hvorfor? nei...det tør vel ingen å si sikkert..
VesleBråka Skrevet 15. mai 2004 #72 Skrevet 15. mai 2004 Det er da forskjell på hvorvidt man synes folk er pene, og å si det til dem hvis de ikke er det.. Jeg synes at vekt ofte ødelegger for et ellers pent ansikt f.eks. hvis man har mye fett rundt hele ansiktet. En kropp kan også bli ulekker hvis fettdepositer ødelegger helhetsinntrykket. Men å si det til dem, det er ufint. Å behandle folk anderledes ut ifra utseende er også ufint. Og det er mange folk som har mer enn normalvekt som ser bra ut. Det skal en del til før jeg synes ansiktet blir upent av ekstra fett da..
Pusen Skrevet 30. juni 2004 #73 Skrevet 30. juni 2004 Men hva er det som er så stygt med overvekten og valkene? Hvorfor er det så stygt med traktordekk hengende over buksekanten? Hva er det som er så stilig og vakkert med det da? Har personlig ikke noe imot tykke mennesker, for all del. Blir bare litt oppgitt av og til at folk ikke tar bedre vare på helsen enn det de gjør... :-(
Gjest Ethereal Skrevet 30. juni 2004 #74 Skrevet 30. juni 2004 Jeg lærer dem om at idealet i vårt samfunn for kvinner er å være normalt slank (ikke radmager). Og det synes vi er helt greit. Barna har også lært om de tykke menneskene, og at det ikke er lett for dem å slanke seg. Barna sa helt av seg selv at de syntes "det ikke er noe fint når man er tykk". De er jeg enig med dem i. De sa også at "vi ønsker ikke å bli tykke!" . Snakk om å luer seg selv! Hvis du først snakker om idealet i samfunnet som slank, for så å tro at det kommer naturlig år barna likestiller tykk=stygg, DA lurer du deg selv...
LilleBille Skrevet 30. juni 2004 #75 Skrevet 30. juni 2004 Tror heller ikke det kommer natrulig.. Husker da barna mine gikk i barnehagen ... og der hadde de en tykk og en tynn "tante".. begge helt fantastiske.. men det var fanget til den tykke som var mest populært.. for det var så mykt og godt å sitte på... (og som en av jentene så - "når jeg blir stor skal jeg ha sånn mage som XX .. for det er så koselig for barna mine")
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #76 Skrevet 1. juli 2004 Jeg synes tynne mennesker er stygge. F.eks, måten Jennifer Aniston og Courtney Cox ser ut i senere episoder av friends. Det er kvalmende faktisk. At dette settes frem som et kvinneideal. Jeg er for at man ikke trenger å være overvektig (tenker ikke på folk som er lubben, eller småtykk, men tenker på de som har en unormalt høy bmi), men man trenger heller ikke være sykelig tynn. Ekstremt tynne folk, er like uappetittelig som ekstremt fete folk.
Pusen Skrevet 1. juli 2004 #77 Skrevet 1. juli 2004 Enig i at Jennifer og Courtney er for tynne i de siste episodene.M Men det er for dumt å si at tynne mennesker er stygge. Da snakker jeg om normalt tynne (ikke aneroksia eller den type spiseforstyrrelse, og ikke overvektige). Det er for en grunn at kroppen fungerer best og yter mest i en vekt som er "normalt slank" og god eller ok form. Fysiologisk sett.
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #78 Skrevet 1. juli 2004 Når jeg sier tynne mennesker mener jeg de som ikke har en normal kroppsvekt, altså, de er tynnere enn det de burde være. Hvis noen har en normal kroppsvekt/form, vil jeg si de er slanke, jeg vil ikke kalle de for tynne. Dermed blir for meg tynn et negativt ladet ord, på samme måte som mange opplever feit som et negativt ladet ord. Så, tynne mennesker er stygge. Like stygge som de som er for feite.
koldbruna Skrevet 3. juli 2004 #79 Skrevet 3. juli 2004 Jeg synes idet hele tatt å kalle mennesker stygge er en uting. Jeg er så enig med deg som det går ann og bli. Min mann er overvektig,det har han bestandig vært. Men alikevel jeg er glad i han for den han er. Han trives med de Kiloene han har for mye av og både trener og spiser sunt. Enn må være som en er når en ikke ble som en skulle. Koldbruna
Gjest Dixie i.i Skrevet 6. juli 2004 #80 Skrevet 6. juli 2004 Jeg synes ofte tykke mennesker er litt stygge og ekle. Ikke hovedsaklig fordi de er tykke i seg selv, men fordi jeg synes det sier noe om at de ikke tar ordenlitg vare på kroppen sin. Når man kan være så uforsiktig med noe som er så viktig, så tenker jeg at de sikkert ikke er så nøye med hygenen heller. Og når det gjelder å kle seg, det er ikke pent med valkene hengene over hoftebuksa eller strkkmerkene godt synlige under mini-mini skjørtet. Fett er vel ikke noe man er stolte av, hvorfor ialleverden skal man da vise det fram. Blir bare vulgært og ekkelt i mine øyne. Var ute på lørdag så så endel digre damer som absolutt skulle hatt på seg noen kvm mere med tøy. Både jeg og mine veninner satt å lo av de, og vi var ikke de eneste.. Det er vel ikke noe morsomt det heller?? Jeg skjønner at det ikke er kult å være feit, men å kle seg i små trange plagg virker bare mot sin hensikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå