aline Skrevet 29. april 2004 #21 Skrevet 29. april 2004 Er det stygt med tykke mennesker??? Jeg synes det er fint med folk som føler seg vel i sin egen kropp, da har størrelse mindre å si. Kunne ikke sagt det enklere og riktigere!!!! Det er ikke størrelsen det kommer an på, det er hvordan man trives med seg selv og sin størrelse!!
Gjest agurk Skrevet 29. april 2004 #22 Skrevet 29. april 2004 Derfor burde man heller oppfordre til å la være å kalle mennesker stygge' date=' istedefor å oppfordre til å forklare hvorfor. :-?[/quote'] Og i en ideel verden ville vel ingen blitt kalt stygge. Men man ser av blant annet tråden her inne på KG at slik er det ikke. Man komenterer vekt og utseende, og ofte blir overvekt og stygt brukt i samme setning. Kanskje noen burde sette seg ned og tenke over hvorfor det er slik, for ingen kan tydeligvis forklare hvorfor det er stygt. Det er bare en oppfatning vi har fått presentert og så har godtatt virker det som.
Diaz Skrevet 29. april 2004 #23 Skrevet 29. april 2004 Og i en ideel verden ville vel ingen blitt kalt stygge. Men man ser av blant annet tråden her inne på KG at slik er det ikke. Man komenterer vekt og utseende, og ofte blir overvekt og stygt brukt i samme setning. Kanskje noen burde sette seg ned og tenke over hvorfor det er slik, for ingen kan tydeligvis forklare hvorfor det er stygt. Det er bare en oppfatning vi har fått presentert og så har godtatt virker det som. Dette er jeg helt enig i, men man ser at slike type tråder ender med at folk kommer meg utsagn som" valkene henger utenfor"og" jeg synes det er stygt med tykke mennesker" osv, og da virker det mot sin hensikt. Jeg synes det er mye viktigere å oppforder folk generelt til og ikke komme med slike typer kallenavn på mennesker, men heller godta at alle er forskjellige. De vakreste menneskene jeg vet om er de med personlig utstråling, uavhengi av hvordan kropp de er pakket inn i. :blomst_opp:
Gjest Catwoman Skrevet 29. april 2004 #24 Skrevet 29. april 2004 Er buksa stor nok henger det jo ikke valker over uansett. Går man i veldig lave bukser og har litt valker på sidene, så vil det sannysnlig vis henge selv om buksa er i passe størrelse. Men litt på siden: de ekstreme hoftebuksene er på vei ut nå. Endelig... er de? Etter en stund så får man vil ikke ta i det i butikken heller da. Syns det er synd jeg, for jeg syns de buksene er mest behagelige å gå med. Men jeg så en reklameplakat for JC (tror jeg) i går. Der var buksene enda lavere enn det jeg noen gang har sett. Så lave at selv om de sto rett opp og ned på bildet så fikk de tydelig rørleggersprekk. Det er ikke pent
Laina Skrevet 29. april 2004 #25 Skrevet 29. april 2004 [Kanskje noen burde sette seg ned og tenke over hvorfor det er slik' date= for ingen kan tydeligvis forklare hvorfor det er stygt. Jeg syns ikke det er rart at folk har problemer med å forklare hvorfor de syns valker er stygt. Selv har jeg problemer med å forklare hvorfor jeg syns enkelte farger er stygge. Og enkelte klær. Det er liksom noe som ikke tiltaler meg, selv om jeg ikke kan sette fingeren på hva det er. Enkelte tykke mennesker er lite pene, enkelte tynne mennesker er lite pene. Stygge mennesker har jeg sett flere ganger. Det rare er at etterhvert som jeg finner ut mer om de, viser det seg at det jeg reagerer på kommer fra innsiden. Det blir nok feil å kalle de stygge. For de kan være ganske billedvakre, men jeg får en følelse av at jeg ikke klarer å se på de med et åpent sinn. Gremmes ved å være i nærheten av de. (Er veldig var for vibber fra personer...) Og at det er personer jeg ikke ønsker å ha særlig mye med å gjøre. Når jeg treffer mennesker er det denne magefølelsen jeg dømmer ut fra. (Ikke blindt, men jeg har det i bakhodet.) Dette har vist seg å fungere bra. Utseendet har lite å si. På tross av dette må jeg innrømme at det er mange ting jeg syns er lite flaterende. Bl.a Ekstremt trange, lave bukser med trange, korte topper på en stor kropp. Samtidig kan de samme klærne være like lite flaterende på en syltynn kropp, der hofteben og ribben står ut. Det er nok mange som kunne hatt godt av et lynkurs hos motepolitiet. Deriblant jeg.
Gjest Madam Felle Skrevet 29. april 2004 #26 Skrevet 29. april 2004 Er det stygt med tykke mennesker??? Jeg synes det er fint med folk som føler seg vel i sin egen kropp, da har størrelse mindre å si.
NullHull Skrevet 29. april 2004 #27 Skrevet 29. april 2004 Tykke mennesker er "stygge" fordi samfunnet vi lever forteller oss det. I den moderne vestlige verden har flate mager, stramme rumper, slanke lår, faste bryster, hvite tenner, plettfri hud osv. osv. blitt vårt bilde av det perfekte og vellykkede menneske. Og vår higen etter dette "perfekte" er blitt millionindustri for kosmetikk- og klesskjeder, og plastiske kirurger. Så hvorfor endre på det? Når jeg kan tjene meg søkkrik på å hjernevaske deg til å tro at det eneste som er viktig er å ha den fasaden som akkurat mitt produkt vil gi deg? Fett, valker og utrente kropper avspeiler i dette samfunnet ikke annet enn mislykkethet, latskap og mangel på selvdisiplin ("Herrgud! Gjør han/hun ikke annet enn å stappe i seg mat, eller?") Dessverre hjelper det ikke hvor vakkert dette mennesket egentlig er, hverken inni eller utenpå. Har man "feil" innpakning er man dømt! Jeg setter det litt på spissen her. Takk og lov er vi ikke alle så dømmende, men ufrivillig blir vi daglig matet med denne propagandaen og lar oss påvirke i større eller mindre grad. Det finnes jo fortsatt samfunn på denne planeten hvor det er motsatt. Hvor jo mer omfangsrik du er, jo vakrere er du. Men der kanskje de har tilsvarende fordommer mot tynne mennesker? Jeg vet ikke... Hva fremtiden bringer vites ikke. Jeg bygger kanskje luftslott når jeg håper at trenden vil snu. At vi kan kan bruke flere sanser enn kun øynene når vi skal finne skjønnhet og verdi hos et menneske. Klem til alle, uansett hvor på skiva vektnåla peker
*Lene* Skrevet 29. april 2004 #28 Skrevet 29. april 2004 Folk som ser sunne, friske og glade ut er vakre, uansett størrelse. Jeg synes veldig mange kler bedre å være litt tykke enn å være for tynne. Sykelig tynne eller sykelig tykke mennesker synes jeg det er vondt å se. Når folk har helseplager på grunn av vekten sin, og f. eks. får problemer med å bevege seg blir det bare trist, og ikke særlig vakkert... Denne henger jeg med med på :-) Heeeeeelt enig
Gjest Skrållan - ikke innlogget Skrevet 29. april 2004 #29 Skrevet 29. april 2004 [syns det er synd jeg, for jeg syns de buksene er mest behagelige å gå med. Jeg synes også bukser med lavt liv er mest behagelig å gå i, MEN jeg er 25 kg overvektig. Dersom man generaliserer veldig, vil det da si at er man slank kan man gå i klær man synes er behagelig, men er man overvektig må hensyn til hva andre måtte mene om utseendet mitt gå på bekostning av mitt velvære? (dette var ikke et spark til deg Catwoman, utsagnet ditt var bare så beskrivende for hva jeg oppfatter å være en generell oppfatning )
Rubina D Skrevet 29. april 2004 #30 Skrevet 29. april 2004 Bare en liten historie her. For noen år siden var jeg på en ekstrem slankekur fordi jeg var lei av å bli kalt fettberget etc. jeg var da 158 høy og veide 75 kg ( 14 ) år. Da sommeren kom var det frem med sykkelen, spise vanlig og målet var 60 kg. Men jeg mistet kontrollen. Jeg spiste som jeg pleide men forbrente alt for mye og vekta stanset på 52 kg. Plutselig begynte alle å si så tynn du har blitt, jeg skulle ønske jeg var like tynn som deg etc. Det var like slitsomt det. Men hva jeg enn gjorde klarte jeg ikke å gå opp igjen, og plutselig var kampen snudd til å kunne gå opp ihjen. Først da jeg var 19 og begynte på p-pillene stoppet vekta på det magiske 62. En fire år lang kamp med vekta var over. Så ble jeg gravid og var dårlig vekta raste ned til 58 kg på 8 mnd. Da gutten ble født veide jeg 54 kg, kampen var i gang igjen. Den evige slåsskampen mot vekta. Vekta var alt jeg kunne tenke på. Gravid igjen ett år etterpå vekta lå på 56 kg og raste nedover til 52 de tre første månedene, men så....... Jeg ble hekta på kebab, jeg spiste ikke noe annet jeg var desperat og da fødselen nærmet seg veide jeg 82 kg. Etter fødselen veide jeg 78 kg og kampen fortsatte. Jeg fikk depresjoner og sank inn i min egen lille verden. Bare meg og badevekta ingen andre. Så en dag finner jeg min 2 1/2 år gamle sønn livløs på badet med mine antidepresiva piller ved siden av seg. Jeg bråvåknet ut av hele situasjonen og slik endte det: Min sønn er i dag 4 år og lever i beste velgående. Badevekta ligger ett sted blandt masse søppel og ingen ny har blitt kjøpt inn. Jeg har ikke peiling på hvor mye jeg veier , men tipper at det er litt for mye. Men hvilken rolle spiller det? JEG ER LYKKELIG. Moralen er: La folk være som de er tykke eller tynne. Føler du at de er ubehagelig å se på??? Ja da får du dra til deg øya.
Diaz Skrevet 29. april 2004 #31 Skrevet 29. april 2004 Moralen er: La folk være som de er tykke eller tynne. Føler du at de er ubehagelig å se på??? Ja da får du dra til deg øya.
Gjest Fordi... Skrevet 29. april 2004 #32 Skrevet 29. april 2004 Innlegget er slettet Remyline Moderator
Gjest Gjesta Skrevet 29. april 2004 #33 Skrevet 29. april 2004 Det siste innlegget der var noe av det verre jeg har lest her på KG! :o Jeg er helt enig med dere som skriver at grunnen til at tykke mennesker oppfattes som stygge av mange, er at vi hele tiden blir proppa sansene fulle med propaganda som sier at sånn og sånn skal vi være, sånn og sånn skal klærne våre være, osv... Og dessverre er det sånn i dag at SVÆRT få kler moten som gjelder, lave bukser, korte, trange topper - og SVÆRT mange får komplekser for at de ikke passer inn i disse klærne... Hvorfor valker er stygt - fordi vi har blitt fortalt det! K, med valker både her og der...
Gjest agurk Skrevet 29. april 2004 #34 Skrevet 29. april 2004 Personlig synes jeg faktisk mennesker med valker både her og der er penere en de skinnflate. Det er en fæl verden vi lever i når mennesker ikke tør spise en sjokolade fordi de kan bli fete, mennesker får spiseforstyrrelser og livet sitt ødelagt fordi vi svelger det media forteller oss. Hvorfor er det slik at media forteller oss at alle skal være så tynne og slanke, og så tror vi på det og er enig? For ut av svarene her er det jo derfor tykke mennesker blir sett på som stygge, fordi media forteller oss det. Ingen kan sette fingeren på hva som er spesifikt stygt, bare at vi er opplært til å mene det.
Gjest gjesta Skrevet 29. april 2004 #35 Skrevet 29. april 2004 Det er vanskelig, for meg nesten umulig, å begrunne hvorfor jeg syntes noe er pent og noe mindre pent. Det bare er sånn. Mye mulig at vi blir påvirket av media, venner og holdninger i samfunnet - men vi blir utsatt for påvirkning i alle retninger - hele tiden. Personlig syntes jeg ikke at det går ann å avkreve noen en forklaring, en begrunnelse på hvorfor de oppfatter noe som stygt. Jeg liker rødt bedre enn blått, men å begrunne hvorfor? Klarer ikke... Når det gjelder overvekt er det faktisk et problem i samfunnet vårt at vi blir tykkere og tykkere, så alt snakk om slanking og kosthold handler ikke bare om å tilfredstille øyet som ser, men det handler om helse også. Og ja - jeg vet at en tynn kropp ikke automatisk er en sunn kropp. Overvekt kommer i like mange utgaver som det kommer tynne kropper. Noen kler noen kilo ekstra, andre har en sped kroppsbygning som gjør at de ser sunn og flott ut, selv om badevekten forteller at de er syltynn. Å henge ut de som er magre - å fortelle at det er ihvertfall ikke lekkert - virker det som er langt mer akseptert enn å si noe negativt om noen med overvekt. Utsagn som " å være radmager er ihvertfall ikke pent" vekker langt mindre harme enn om man sier " å være tykk er ihvertfall ikke pent". Personlig syntes jeg det flotteste er en sunn og sterk kropp. En kropp med et ansikt med sjarm og en fin personlighet inni. En kropp som duger som den skal og som den som eier den er fornøyd med!
Donnie Darko Skrevet 29. april 2004 #36 Skrevet 29. april 2004 Helt enig med innlegget over her.. Fedme er faktisk et stort problem i den vestlige verden. Folk som er veldig overvektige representerer en holdning som jeg ikke syns noe om. Derfor virker de "ekle" men da er det mest holdningen jeg bryr meg om, ikke utseende i seg selv. Jeg sier ikke at dette gjelder absolutt alle men de fleste.
Gjest gjest1 Skrevet 30. april 2004 #37 Skrevet 30. april 2004 Men hva er det som er så stygt med overvekten og valkene? Hvorfor er det så stygt med traktordekk hengende over buksekanten? Selv det med hva vi synes er vakkert er et motefenomen timien. Se på Rubens kvinneskikkelser, den gangen var det frodige og runde de skulle være for at det skulle være vakkert. Se på de magre brystløse fra tjuetallet, de snørte inn puppene for at de skulle bli minst mulig - da var det det som ble betegnet som pent. På femtitallet skulle man ha vepsefasong, sylsmal midje, brede hofter og fyldige bryster. Brystene skulle videre puttes inn i spisse bh'er, det var det som var pent. Så fikk vi sekstitallet med de magre igjen, ref. Twiggy. Nå har vi hatt et sykmagert ideal en god stund, men det kan se ut som om vi er på vei tilbake til femtitallsidealet igjen - vent å se. Hva som gjør at vi lar oss diktere hva som er pent eller ikke, er for meg en stor gåte....
Gjest Pterodactylkake Skrevet 30. april 2004 #38 Skrevet 30. april 2004 Tykke mennesker er ikke stygt. Enkelte tykke mennesker aner ikke hvilke klær de skal kle seg i' date=' og da kan det fort blir mindre pent. Enkelte tykke mennesker ser vanvittig bra ut. Og det kommer sikkert ikke bare fra klesstil. Og si at tykke mennesker er stygt, blir for dumt. Men samfunnet forherliger jo tynne mennesker. Frodige mennesker ser ofte friskere og sunnere ut enn tynne mennesker, syns jeg.[/quote'] Nei, nei, NEI! Når skal det bli slutt på at alltid de tynne blir kommentert som syke/ekle? Alltid i en feit diskusjon sniker noen inn en kommentar at tynne er noe negativt. Er ikke "vår" feil at vi passer på kostholdet, og ikke sitter hjemme foran tv med en sjokolade hver ukedag. Det er en like stor fornærmelse å bli kalt tynn som feit, og når jeg hører "Åååååååå du er så tyyyynn" og rett etter får vite at tynt er ekkelt blir jeg
Kosepia Skrevet 30. april 2004 #39 Skrevet 30. april 2004 Folk som er veldig overvektige representerer en holdning som jeg ikke syns noe om. Derfor virker de "ekle" men da er det mest holdningen jeg bryr meg om' date=' ikke utseende i seg selv. Jeg sier ikke at dette gjelder absolutt alle men de fleste.[/quote'] Jeg prøver ikke å være slem eller vanskelig, men hvilken holdning er det du prater om? I mine ører lyder det som at overvektige mennesker ikke vet hva de gjør, og at de dytter i seg mat i hytt og gevær og ikke gjør NOE for å bli kvitt det overflødige? Please correct me if I'm wrong mange overvektige har like store problemer med mat, som de som er anorektisk tynne... Synes det er vanskelig å sette fingeren på hva som gjør mennesker mer eller mindre attraktive, men jeg tror det har mye med utstråling å gjøre. Er man en liten grå mus, og tror på at man er dømt til å mislykkes i livet, da utstråler du ikke en lykke, eller en personlighet som gjør at inntrykket blir bra. Vanskelig å forklare... En selvsikker og utadvendt person er ofte (ikke alltid!!) mer attraktiv enn en med dårlig selvtillit... nei.. det er ikke lett å være menneske i verden... Alltid er det noen som skal rakke ned på hvordan andre ser ut, oppfører seg osv.. Er det rart at det finnes så mange med store psykiske problemer? Kall meg naiv, men jeg tror på at man må kunne trives med seg selv først, så kanskje man ser på andre mennesker på en mer positiv måte...
Gundel Gaukeley Skrevet 30. april 2004 #40 Skrevet 30. april 2004 Bare en liten historie her. For noen år siden var jeg på en ekstrem slankekur fordi jeg var lei av å bli kalt fettberget etc. jeg var da 158 høy og veide 75 kg ( 14 ) år. Da sommeren kom var det frem med sykkelen, spise vanlig og målet var 60 kg. Men jeg mistet kontrollen. Jeg spiste som jeg pleide men forbrente alt for mye og vekta stanset på 52 kg. Plutselig begynte alle å si så tynn du har blitt, jeg skulle ønske jeg var like tynn som deg etc. Det var like slitsomt det. Men hva jeg enn gjorde klarte jeg ikke å gå opp igjen, og plutselig var kampen snudd til å kunne gå opp ihjen. Først da jeg var 19 og begynte på p-pillene stoppet vekta på det magiske 62. En fire år lang kamp med vekta var over. Så ble jeg gravid og var dårlig vekta raste ned til 58 kg på 8 mnd. Da gutten ble født veide jeg 54 kg, kampen var i gang igjen. Den evige slåsskampen mot vekta. Vekta var alt jeg kunne tenke på. Gravid igjen ett år etterpå vekta lå på 56 kg og raste nedover til 52 de tre første månedene, men så....... Jeg ble hekta på kebab, jeg spiste ikke noe annet jeg var desperat og da fødselen nærmet seg veide jeg 82 kg. Etter fødselen veide jeg 78 kg og kampen fortsatte. Jeg fikk depresjoner og sank inn i min egen lille verden. Bare meg og badevekta ingen andre. Så en dag finner jeg min 2 1/2 år gamle sønn livløs på badet med mine antidepresiva piller ved siden av seg. Jeg bråvåknet ut av hele situasjonen og slik endte det: Min sønn er i dag 4 år og lever i beste velgående. Badevekta ligger ett sted blandt masse søppel og ingen ny har blitt kjøpt inn. Jeg har ikke peiling på hvor mye jeg veier , men tipper at det er litt for mye. Men hvilken rolle spiller det? JEG ER LYKKELIG. Moralen er: La folk være som de er tykke eller tynne. Føler du at de er ubehagelig å se på??? Ja da får du dra til deg øya. En sjelden gang leser man innlegg som man vet man ikke kommer til å glemme så fort. Dette var ett av dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå