Gå til innhold

"Psykososial vurdering"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min steriliserte seg for noen år tilbake, da han var i et annet forhold (hun ville ikke ha flere barn).

Vi har nå vært sammen i 3 år og ønsker oss barn. TESA er vel mest aktuelt; jeg er 40 år, så det begynner å haste...

Leser nå på siden til fertilitetsseksjonen at de foretar en "psykososial vurdering". Hva går dette ut på? Jeg er redd vi skal få avslag siden jeg hadde en tøff barndom og har slitt med periodevis depresjoner når jeg pga omstendigheter rundt meg har følt at livet har vært vanskelig (fysisk og psykisk sykdom, alkoholisme i familien).

Vil dette bli brukt mot meg/oss i en slik vurdering? Jeg går nå til psykolog for å lære meg å endre tankemønster/lære meg å takle utfordringer bedre.

Kan ellers nevne at jeg på tross av alt har klart å få meg en høyere utdannelse, vi er begge oppegående mennesker i full jobb, har eget hus, kontroll på økonomien og tar godt vare på hans barn fra tidligere av (50/50% fordeling).

Takknemlig for svar og gode råd! :-)

Anonymous poster hash: 7e15e...eaf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ting som vil bli tatt med i vurderingen, ja.

Men aller mest handler det jo om hvordan man håndterer motgang i livet, og om det er først nå i det siste at du har tatt tak i disse tingene vil det nok ikke gjenspeiles positivt - det burde det heller ikke.

Sånn generelt altså, jeg vet jo ikke hvordan dette har vært for deg.

Jeg har og hatt solide utfordringer fra barnsben av, men tok tak i det allerede i tidlig 20år - noe som jo gjenspeiler at man har stor grad av selvinnsikt og fighterevne - og disse tingene var ikke tunge lidelser av noe slag men mer "forebygging".

Så hva som gjelder for deg og dere to vil ha noe å si.

Anonymous poster hash: f7cd4...010
Skrevet

Kan ikke forestille meg at det skal ha noe å si for en slik prosess. Da vi var på forsamtale for IVF snakket vi med legen om løst og fast vedrørende vårt forhold og liv generelt. Det opplevdes på ingen måte som en analyse av oss, de vil vel bare ha bekreftet at man er normalt oppegående mennesker.

Diagnoser etc. har nok lite å si, med mindre man skal adoptere.

Dette går nok fint skal du se. De aller aller fleste menneskene vi har møtt på vår IVF-ferd har vært varme og hjelpsomme. Lykke til!

Anonymous poster hash: df9cb...b1f
Skrevet

Vi har aldri blitt spurt om noe privat, og vi har prøvd både privat og offentlig. Har aldri vært spørsmål om vår psykiske helse eller forholdet mellom oss. Tror man slipper spørsmål om dette så lenge man virker noenlunde oppegående.

Anonymous poster hash: b938e...62c

• Liker 1
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at dette er noe som i det hele tatt vil komme opp under samtalen. Vi ble aldri spurt om noe sånt. Det de er ute etter, er at dere er normalt oppegående mennesker med et stabilt forhold og at dere enten er gift eller har vært samboende i mer enn 2 år. De vi snakket med, spurte litt løst og fast om forskjellige ting, og om vi røykte eller drakk. Det var det.

Dere virker å ha kontroll på det meste her i livet, og det er det som teller. Fortiden din er fortid, og så lenge du ikke lar deg hemme av den i hverdagen, skal den ikke telle med i noen vurdering.

Lykke til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...