Gå til innhold

Har du brukt Silent treatment i forhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen dager siden så ante jeg ikke noe om hva det var for noe, men nå synest jeg det er flere tråder om det her inne. Jeg innser jo at jeg også har vært utsatt for det og det kjentes ikke bra nei. :-) Det kjentes som en straff ja.

Noen her som har brukt det mot partneren sin bevist ? Hvorfor og hvordan gikk det?

Hvor lenge varte silenten?

Anonymous poster hash: 17e97...b5e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har opplevd silent treatment som straff fra en skikkeling "dramaking" jeg datet. Det utilgivelige jeg hadde gjort var å skrive kort på en melding fordi jeg kjørte bil :fnise: Jeg synes igrunn det bare var deilig at det var stille fra den kanten, så for meg funket straffen slik at jeg fant ut at dette var en fyr jeg virkelig ikke ville ha som kjæreste. Jeg ga kjærester silent treatment når jeg var fjortis da, men da var det bare fjortis-problemer som var årsaken. Jeg kan ikke huske at det noengang fungerte.

Anonymous poster hash: 4fdf1...c66
Skrevet

Kan inrømme at jeg bruker det litt i blant, men ikke så ekstremt som mange dager! Det hadde jeg aldri klart. Er heller sånn om typen bare gjør seg selv utilgjenglig, ikke gidder å svare når jeg sender melding eller ringer, så får han tilbake med samme mynt. Da kan det gjerne gå et par timer før han får noe respons av meg. Haha, sikkert kjempeteit, men det fungerer for å "fordele" litt den følelsen av at han ikke har meg rundt lillefingeren og at jeg alltid skal være supertilgjenglig for han når han ikke er det for meg. :)

Anonymous poster hash: 7e21c...c53
Skrevet

Nei, men mannen kunne nok noen ganger tro det i førsten, for jeg er av typen som blir stille etter vi har hatt en utblåsning der jeg trenger å samle tankene og reflektere etter diskusjonen. Det samme om jeg har det vanskelig med noe inni meg. Da trenger jeg noen timers stillhet med mitt eget hode før jeg er klar for å åpne meg og be om råd/lytting.

• Liker 2
Skrevet

Ja, en gang han nekta å si hvilken vei vi skulle gå for å komme frem til dit vi skulle. (Han ville bare tulle men jeg ble lei til slutt) Jeg gadd ikke krangle så jeg satt meg på en benk og sa ingenting. Funka da, så han ga opp og viste meg veien

Skrevet

Ja jeg har gjort det mange ganger i tidligere forhold, fordi jeg var usikker som person og tenkte det verste om andre og spillte et spill selv.

Skrevet

Tydeligvis? Jeg vet ikke, men da eksen gjorde det slutt, tok jeg kontakt den første uken. Fant fort ut at det ikke var bra for meg, så bare kuttet han helt ut. Var tilslutt han som sprakk, etter en måneds tid. Er i "hva søren?"-modus nå.

Anonymous poster hash: 721eb...dd6
Skrevet

Det er forskjellige måter å bruke Silent treatment på, med forskjellige hensikter bak handlingen.

Noen bruker Silent treatment (ST) for å mishandle og bryte ned en person, og ST er da ofte kun en av mange andre metoder som denne personen bruker for å mishandle et annet menneske med.

Dette er jo noe helt annet enn å bruke ST for:

1)å slippe å ha kontakt med noen som er skadelig for deg,

eller

2)å bruke ST fordi du trenger tid alene.

I disse 2 tilfellene er det fint om man kan gi en klar beskjed om :

i tilfelle 1):at man ikke ønsker kontakt i det hele tatt,

eller gi klar beskjed om i tilfelle 2):at man trenger tid alene, og evt gi samtidig beskjed om når man kan snakkes.

Husk at Silence treatment ofte er psykisk mishandlende for de som blir utsatt for det!

"Before starting the silent treatment, ask yourself if you really want to do that. Giving silent treatment is a passive-aggressive behaviour, a form of emotional abuse. It is destructive to the relationship whether you want to distance yourself permanently or just temporarily. Like any punishment, it doesn't teach anything, only causes harm."

"Warnings

• This can be painful to the person you are ignoring, especially if it's your ex-boyfriend or your ex-girlfriend, your ex-best friend, or a family member of yours. Try to put yourself in their shoes and see how you would feel if you were to be given a silent treatment by someone you used to care about.
  • Silent treatment is a passive aggressive strategy and might constitute emotional abuse. It is not an assertive or a peaceful way to solve the conflict in most situations. Find an alternative to solving the conflict, but try not to go too far.
  • Behaving in this manner towards one person could also impact on your relationship with mutual friends. If your mutual friends are good friends with that person, they will try to avoid you.
  • Never expect to get away from doing this to someone. Doing this will likely follow you later on.
  • Giving someone the silent treatment often results in retaliation by that person. Doing this can eventually lead you to be the subject of harassment, stalking, or bullying.
  • If you are giving a silent treatment over something that might be trivial, you will need to reevaluate yourself.
  • In the case of intimate relationships silent treatment often leads to physical abuse."

http://www.wikihow.com/Give-Someone-the-Silent-Treatment

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Nei, aldri, foretrekker å kommunisere. Har derimot opplevd det og det var en av grunnene til at jeg avsluttet forholdet. Synes det er en barnslig reaksjonsmåte.

Skrevet

Har gjort det om vi krangler skikkelig. Ikke som straff, men for å prøve beherske meg selv og for å unngå å si noe jeg kanskje kunne angret på. Så da holder jeg kjeft til jeg får roet meg ned.

• Liker 2
Skrevet

Nei,har aldri brukt det. Liker å bli ferdig med problemet enn å gå rundt å leke primadonna. Har vært med en som brukte det mot meg da,men gadd ikke å bry meg fordi det blir for barnslig.

Skrevet

Ikke som manipulasjonsteknikk/for å oppnå noe/for å straffe, nei. Hater spill og strategier og annen uærlighet i forhold.

Iblant har det hendt at jeg har hatt et genuint ønske om å ikke snakke med vedkommede på en stund, og at jeg derfor kanskje har trukket meg litt tilbake. Men jeg forsøker generelt å løse problemer ved å snakke med dem, og det gjør han jeg er i forhold meg også, så det blir sjelden lengre stillepauser enn en 5 minutters tid etter iltre diskusjoner, hvor vi begge blir enige om å gjøre noe annet en liten stund for å roe gemyttene og hente frem logikken og den rasjonelle tankegangen vår igjen.

Anonymous poster hash: 8e78b...f6c
Skrevet

Nei, men eksen gjorde det. Furtet som ei 14 år gammel jente. Så skulle jeg liksom gjette meg til hva som var galt.

Hører med til historien at han ble hysterisk da jeg forlot leiligheten heller enn å sitte der når han furtet.

Anonymous poster hash: 45822...df2
Skrevet

Ja, men ikke direkte som noen straff. Jeg bruker det etter krangler fordi jeg kan bli urimelig, usaklig og noen ganger slem om jeg er sinna nok. Så for å ikke gjøre vondt verre, vil jeg være i fred fra samboeren etter en krangel. Da får jeg roet meg ned, og klarer å se diskusjonen litt mer nyansert. Han er klar over det, men det er ikke alltid han har forstått hvor sterkt jeg har reagert før det blir helt stille fra min kant :P

• Liker 1
Skrevet

Jepp, men jeg sprakk alltid etter en halvtimes tid. Metoden kan anbefales hvis du vil straffe deg selv skikkelig hardt og ikke har noe ønske om å ordne opp i det som er galt.

Skrevet

Nei, aldri, foretrekker å kommunisere. Har derimot opplevd det og det var en av grunnene til at jeg avsluttet forholdet. Synes det er en barnslig reaksjonsmåte.

Helt enig! Det er en utrolig feig og lite effektiv måte å kommunisere på. Mennesker som må bruke silent treatment før å hevde (eller hevne) seg, har jeg null respekt for.

Anonymous poster hash: 2179f...16c

Skrevet

Silent treatment = furting = feigt og umodent

Anonymous poster hash: 2179f...16c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...