Destruit Skrevet 23. september 2013 #1 Skrevet 23. september 2013 Hei! Jeg og min samboer har kommet til den konklusjonen at vi ønsker oss ett barn sammen . Kjærligheten er god og sterk , forholdet er godt og stabilt, og vi har begge nå like lyst til å begynne å prøve. Det passer godt med tanke på de fleste ting, MEN vi har litt økonomisk rot fra yngre dager som må ryddes opp i. Dvs en av oss har betalingsanmerkninger og en gjeld på ca. 100.000, og den andre har litt andre "småtterier" å ordne opp i. Samtidig begynner tiden å løpe litt ifra oss. Har noen vært gjennom å starte familie og ordnet opp i økonomien underveis? Noen som har tips, råd eller erfaringer rundt dette ? På forhånd takk!
Bamsemor80 Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 Nja, gifta meg med en som hadde en trang økonomi og aldeles ikke noe ktr. Ikke anmerkninger eller noe heldigvis. Men en gjeld på ca 100.000. Jeg hadde en ok jobb, men ikke allverdens inntekt. Helt ok. Da jeg ble gravid ble jeg også sykemeldt og kom på sikt aldri tilbake i jobb. Det viste vi ikke den gangen. Han ble arb.ledig i samme momentet. Men vi klarte oss. Ble flinke til å spare penger (jeg har alltid spart) og jeg tok over økonomien. I dager vi på fote, men det har vi vært i mange år. Tre barn på like mange år, hvorav et sett tvillinger. Det er klart barn koster, men det er også hva man gjør det til selv. Vi har vært heldige, salg og arving er gull verdt. Det å ha et budsjett har nok for oss vært veldig viktig. I dag har vi hus og biler (en med et lite lån, en annen uten lån) og tre hester, to hunder og tre barn. Og ennå har jeg penger igjen hver mnd (ser jeg lite til siden jeg lar de gå inn på sparekonto). Men poenget er at det går an, med en god planlegging. Og et godt budsjett. Det meste koster det man selv legger i det. Litt av hemmeligheten våres er vel også at vi handler det meste av maten i Sverige da vi bor på grensa. Har billig stallplass (betaler det samme for tre hester som andre gjør for en) og har orden på alt. Så sett deg ned, få oversikt, lag budsjett og så skal man se at dette går greit
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #3 Skrevet 23. september 2013 Det er jo ganske vanlig å være økonomisk sårbar i etableringsfasen. Rådet om å sette opp budsjett er det beste rådet å gi tror jeg, så sant det innebærer nedbetaling av gjelda... Håper dere har stabile jobber begge to. Det er ellers ikke mer man kan forlange. Håper dere har lært Lykke til!Anonymous poster hash: eb804...8fa 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #4 Skrevet 23. september 2013 Om dere er i slutten av 30årene og har en konkret realistisk plan for nedbetaling så er det jo helt OK å få barn nå. Er dere yngre så får dere heller ta et solid ansvar og jobbe r****va av dere i ett år eller to hvor alt prioriteres på å betale ned gjelden(jeg regner med dere mener forbrukslån eller private lån?). Alle småbarnsfamilier såogsi har trangere økonomi - men jeg mener det er en enorm forskjell på ordinære lån hvor det går rundt(bolig/studielån) og forbrukslån eller andre type lån og da spesielt betalingsanmerkninger. Sistnevnte bør man unngå som pesten og gjøre alt for å bli kvitt - jeg personlig synes ikke bør være noe man har "i skapet" når man starter familieplanlegging. Er man i en alder hvor det virkelig haster så bør man iallefall ha en plan på maksimalt 5 år - jeg synes det blir uansvarlig å gå bevisst inn i mange år med gjeld som er basert på tull/uansvarlige valg/tapsprosjekt. Anonymous poster hash: 51517...72c
Destruit Skrevet 23. september 2013 Forfatter #5 Skrevet 23. september 2013 Tusen takk for gode råd! Det hjelper langt på veien når man har kommet til punktet der man er mentalt klar for å planlegge ett nytt liv. Dere kommer med gode tips og råd, og ikke minst råd til ettertanke. Ett barns liv skal starte på best mulig måte, og alt man kan gjøre for å tilrettelegge og forberede er en investering i fremtiden. Man vil jo det aller beste for sitt fremtidige barn på alle måter 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #6 Skrevet 23. september 2013 Hadde tatt et beinhardt år og kvittet meg med gjelden før man satte i i gang med babylaging. Livet kan snu kjapt og jeg hadde ikke følt meg vel med så mye i gjeld uten at det er knyttet til bolig eller studier. Jeg snakker av erfaring.Anonymous poster hash: 1657c...c66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå