AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #1 Skrevet 23. september 2013 Hei, jeg er arbeidsledig og har vært det noen år. Har en gutt på 8år hvor jeg og far er i ferd med å gå ifra hverandre.. Jeg tenker en 40/60 fordeling.. Ferien er at jeg er spent og netvøs for hvordan det vil være å både være alene og å gå hjemme..? Noen med erfaring? Hva gjør dere? Føles det ensomt? Deilig å kunbe gjøre som man vil? Hva gjør dere når barna er hos far? Uff, mange spørsmål... Har heller ikke så stort netterverk, kun noen få venninner.. :-(Anonymous poster hash: 7656e...d37
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 Den største utfordringen må vel være hvordan du skal få det til å gå i hop økonomisk, ikke om det blir kjedelig? Hvis du ikke har mye penger i bakhånd, da. Hvis du har full økonomisk handlefrihet, stor gutt og ikke trenger å ta hensyn til en mann heller, så har du veldig store muligheter til å gjøre som du vil. Hadde det vært meg ville jeg studert, trent, tatt opp noen nye hobbyer, drevet med frivillig arbeid og gjort masse annet... Anonymous poster hash: 77037...09c 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #3 Skrevet 23. september 2013 Jeg får støtte fra NAV. Ikke store summene men tilsvarende en normal stilling rundt 15 000 samt dekket husleien og SFO pga arbeidsledighet. Har ikke VGs så kan ikke studere. Takk for innspill! :-) Anonymous poster hash: 7656e...d37
Gjest Skrevet 23. september 2013 #4 Skrevet 23. september 2013 Ta vgs da vel? Studiekompetanse er jo kjempekjekt å ha. Dessuten får du sikkert venner om du tar det gjennom voksenopplæring på kvelden isteden for over nett. Har du mulighet og lyst kunne du jo skaffet deg en hund. Hundemiljøene rundt om er flotte og det er mye sosialt. 9
chepooka Skrevet 23. september 2013 #5 Skrevet 23. september 2013 Er det en spesiell grunn til at du ikke jobber? Det merkes raskt på utgiftene når man går fra to til kun en inntekt, spesielt om inntekten din er lav. Nå som sønnen din er 8 år og du vil få barnefri annenhver uke, ville jeg enten ha tatt en jobb (dersom du har mulighet til det) eller tatt opp videregående, og siktet meg inn på en utdanning som som gir muligheter for jobb der du bor når du er ferdig. Å gå hjemme uten noe å gjøre og uten noe særlig nettverk er ikke bra for den psykiske helsen din. Ved å jobbe/studere vil du føle at du utvikler deg og lærer noe nytt samtidig som du utvider nettverket ditt. Lykke til! 5
Kontormus Skrevet 23. september 2013 #6 Skrevet 23. september 2013 Jeg får støtte fra NAV. Ikke store summene men tilsvarende en normal stilling rundt 15 000 samt dekket husleien og SFO pga arbeidsledighet. Har ikke VGs så kan ikke studere. Takk for innspill! :-)Anonymous poster hash: 7656e...d37 Nei, dette kan ikke stemme. NAV dekker ikke alt dette. Enten får du dagpenger, og det krever en viss aktivitet for å komme ut i arbeid. Eller du får sosialstønad som også krever en viss aktivitet for å bli selvforsørget, og det er ganske mye mindre enn de 15000 du får å rutte med. Dette må du forklare nærmere.... 6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #7 Skrevet 23. september 2013 Jeg har ikke fått utbetalt enda - kunn blitt forespeilet av NAV samt hva andre bekjente har sagt.. Jeg er liksom arbeidssøkende.. Og de har nevnt at de dekker husleie og SFO. TsAnonymous poster hash: 7656e...d37
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #8 Skrevet 23. september 2013 Det er ikke alltid lett å forstå seg på systemet, men slik heg har forstått det så er det flere småbeløp som blir utgjørede for meg. Alenemor, litt tidligere gjeld, ingen utdanning så ikke lett å få jobb, slitt litt psykisk tidligere.har også hatt litt med bv å gjøre så de betaler SFO fra før. :-) TsAnonymous poster hash: 7656e...d37
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #9 Skrevet 23. september 2013 Det du burde bruke tiden på er jo å søke jobb! Selv om NAV forsørger deg nå er det ikke slik at det skal bli en hvilepute for deg og at du kan belage deg på at det skal være slik resten av livet ditt. Anonymous poster hash: 60afa...0dd 7
Kontormus Skrevet 23. september 2013 #10 Skrevet 23. september 2013 Jeg tror at i Oslo så får dere max 8700 kr til å leve for etter at boutgifter (og sfo) er betalt. Og da må du betale eventuelle andre regninger med disse pengene også, (hvis det er sosialstønad det er snakk om, og det regner jeg med siden de dekker husleie). Dessuten kreves det at en må søke jobber (levere kopi til NAV), så et liv i full frihet blir det jo ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #11 Skrevet 23. september 2013 Nav dekke der da aldri leilighet om en ikke er sosialklient da? Du får OS ja, men bare til yngste er 10 år, det blir 2 år det om han er 8 nå. Nei, du må nok skaffe deg jobb slik alle andre må. Nav skal da vel ikke holde deg med lommepenger??? Anonymous poster hash: 6504b...842 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #12 Skrevet 23. september 2013 Hvis du blir alene med barnet på grunn av samlivsbrudd, separasjon eller skilsmisse etter at det yngste barnet fylte åtte år, kan du få overgangsstønad i opptil to år fram til det yngste barnet fyller ti år. Det første året må du fylle aktivitetskravet. Det andre året må du være under nødvendig utdanning. Sakset fra www.nav.no Skjønner heller ikke dette at det skal være så lukrativt å bli alene, her må du jo ta deg selv i nakken og komme deg ut i jobb/studier for du har vel ikke tenkt å "gå på nav" resten av ditt liv??? Anonymous poster hash: 3703b...3c9 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #13 Skrevet 23. september 2013 Her må du ta deg selv i nakken og komme i gang med noe. Å gå hjemme er deprimerende, og du må også huske på at du skal være ett forbilde for sønnen din. Du må sette deg mål og bestemme deg for å klare dem........ Anonymous poster hash: 85639...470 1
Wildy Skrevet 23. september 2013 #14 Skrevet 23. september 2013 Hvordan har du tenkt å overleve økonomisk etter at barnet fyller ti år? 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #15 Skrevet 23. september 2013 Nei, dette kan ikke stemme. NAV dekker ikke alt dette. Enten får du dagpenger, og det krever en viss aktivitet for å komme ut i arbeid. Eller du får sosialstønad som også krever en viss aktivitet for å bli selvforsørget, og det er ganske mye mindre enn de 15000 du får å rutte med. Dette må du forklare nærmere.... Dette er så absolutt ikke sant. Det er store forskjeller på hva hver enkelt får. En jeg vet om satte igjen med 19 tusen utbetalt under omskolering. Og det komme også an på hva hun ht tjent før, eller om hun ikke har vært i jobb og hatt inntekt. Og dagpenger er jo 63-66 % (?) av hva man har tjent før. Og min mann fikk dagpenger etter en konkurs og fikk inn 13. Tusen etter skatt. (Han trekte ekstra i skatt i tillegg). Så 15000 synes jeg ikke høres mye ut, heller uken at de støtter SFO og barnehage, for det gjør de gjerne til aleneforsørgere. At de dekker husleien kommer an på veldig mange ting, og det er ikke sånn at det er en regel for alle det heller. For ikke å snakke om store forskjeller fra kommune til kommune. Ei jeg vet om fikk ganske mye da hun gikk hjemme med sitt første barn (arbeidsledig), men hun fikk beskjed at dette ikke gjaldt hvis hun flyttet ut av kommunen. Anonymous poster hash: 666f8...b0b
Kontormus Skrevet 23. september 2013 #16 Skrevet 23. september 2013 Dette er så absolutt ikke sant. Det er store forskjeller på hva hver enkelt får. En jeg vet om satte igjen med 19 tusen utbetalt under omskolering. Og det komme også an på hva hun ht tjent før, eller om hun ikke har vært i jobb og hatt inntekt. Og dagpenger er jo 63-66 % (?) av hva man har tjent før. Og min mann fikk dagpenger etter en konkurs og fikk inn 13. Tusen etter skatt. (Han trekte ekstra i skatt i tillegg). Så 15000 synes jeg ikke høres mye ut, heller uken at de støtter SFO og barnehage, for det gjør de gjerne til aleneforsørgere. At de dekker husleien kommer an på veldig mange ting, og det er ikke sånn at det er en regel for alle det heller. For ikke å snakke om store forskjeller fra kommune til kommune. Ei jeg vet om fikk ganske mye da hun gikk hjemme med sitt første barn (arbeidsledig), men hun fikk beskjed at dette ikke gjaldt hvis hun flyttet ut av kommunen.Anonymous poster hash: 666f8...b0b Det er bare den kommunale sosialtjenesten som bryr seg om hva husleien er. Livsoppholdssatsene kan variere litt fra komune til kommune. Det er som sagt en kommunal tjeneste, derfor gjelder den ikke hvis en flytter ut av kommunen. Omskolering (AAP) er en ytelse gitt av Staten ved NAV, og avhenger hva en har tjent tidligere. Ofte rekker ikke de offentlige ytelsene, og man må derfor søke om supplerende fra sosialtjenesten. De suplerer som sagt det en mangler og bidrar bare med det en mangler under en en viss sum. 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #17 Skrevet 23. september 2013 Dette er så absolutt ikke sant. Det er store forskjeller på hva hver enkelt får. En jeg vet om satte igjen med 19 tusen utbetalt under omskolering. Og det komme også an på hva hun ht tjent før, eller om hun ikke har vært i jobb og hatt inntekt. Og dagpenger er jo 63-66 % (?) av hva man har tjent før. Og min mann fikk dagpenger etter en konkurs og fikk inn 13. Tusen etter skatt. (Han trekte ekstra i skatt i tillegg). Så 15000 synes jeg ikke høres mye ut, heller uken at de støtter SFO og barnehage, for det gjør de gjerne til aleneforsørgere. At de dekker husleien kommer an på veldig mange ting, og det er ikke sånn at det er en regel for alle det heller. For ikke å snakke om store forskjeller fra kommune til kommune. Ei jeg vet om fikk ganske mye da hun gikk hjemme med sitt første barn (arbeidsledig), men hun fikk beskjed at dette ikke gjaldt hvis hun flyttet ut av kommunen.Anonymous poster hash: 666f8...b0b Hi skriver jo at hun har vært arbeidsledig i mange år - man får maks 1 eller 2 år dagpenger så hun/han har vel neppe rett på dagpenger nå lenger. Da står alternativet mellom sosialstønad eller aap og begge deler stilles det også krav til..... Er ikke bare å velge å gå hjemme, kan man jobbe MÅ man jobbe.. Hi skriver ingenting som tilsier at hun ikke kan jobbe, så da må hun pent bite i det sure eplet og sette i gang med noe slags aktivitet asap.. Overgangsstønad varer jo bare i 2 år HVIS aktivitetskrav oppfylles - hva skjer etterpå???? Å leve et liv på sosialstønad er det neppe noen fremtid i... Anonymous poster hash: 3703b...3c9 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #18 Skrevet 23. september 2013 Jeg får støtte fra NAV. Ikke store summene men tilsvarende en normal stilling rundt 15 000 samt dekket husleien og SFO pga arbeidsledighet. Har ikke VGs så kan ikke studere. Takk for innspill! :-)Anonymous poster hash: 7656e...d37 15 000 + dekt husleie og SFO? så omtrent 25 000 i måneden? 10% mer enn jeg som jobber 100% som tømrer, herregud man har det fint som naver, heia blå regjering... Anonymous poster hash: eb4ca...4d5 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #19 Skrevet 23. september 2013 Hvor mye kan man få i sosialstønad egentlig? I oslo? Da tenker jeg på etter at SFO/Barnehage og husleie er betalt. Anonymous poster hash: 7656e...d37
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #20 Skrevet 23. september 2013 15 000 + dekt husleie og SFO? så omtrent 25 000 i måneden? 10% mer enn jeg som jobber 100% som tømrer, herregud man har det fint som naver, heia blå regjering... Anonymous poster hash: eb4ca...4d5 heia de blå?? dette er da gammelt nytt, laget av de røde!! de blå vil korte ned overgangsstønaden og kreve mer av sosialklienter, de vil senke skatten til lavlønna yrker og heve den til de som tjener mer. Ikke kjeft på de blå her, mr!!! Anonymous poster hash: 6504b...842 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå