Gå til innhold

Lavkarbo best mot overvekt, ny svensk ekspertutredning.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Mat-vid-fetma-/

"En svensk ekspertutredning ble publisert i dag. Utredningen har funnet at lavkarbo-kosthold er mest effektivt for vektnedgang, og det gir ingen økt risiko for hjerte- og blodåresykdom. Videre får man bedre verdier av det sunne kolesterolet, ingen negativ effekt på det usunne kolesterolet og for diabetikere fører lavkarbo til bedret blodsukker-regulering.

Utredningen ble gjort av "Statens beredning för medicinsk utvärdering", SBU.
"

Endret av Løvetanten
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir interessant å se hva lavkarbomotstanderne sier om dette!

Anonymous poster hash: a2543...70c
  • Liker 1
Skrevet

Virker lovende. Lurer på hvordan VGs vektklubb skal klare å vri dette til sin fordel?

"VGs vektklubb lanserer lavkarboguide!"

• Liker 6
Skrevet

"En svensk ekspertutredning ble publisert i dag. Utredningen har funnet at lavkarbo-kosthold er mest effektivt for vektnedgang, og det gir ingen økt risiko for hjerte- og blodåresykdom. Videre får man bedre verdier av det sunne kolesterolet, ingen negativ effekt på det usunne kolesterolet og for diabetikere fører lavkarbo til bedret blodsukker-regulering.

Utredningen ble gjort av "Statens beredning för medicinsk utvärdering", SBU."

Du har lest publikasjonene?

Klipp:

• Underlaget ar otillrackligt for att bedoma om det foreligger

nagon skillnad mellan rad om mattlig lagkolhydratkost och rad

om lagfettkost for personer med fetma pa kroppsfett och fettfri

massa vid 6 manader (). For 12 och 24 manader saknas

studier.

• Liker 2
Skrevet

Du har lest publikasjonene?

Klipp:

• Underlaget ar otillrackligt for att bedoma om det foreligger

nagon skillnad mellan rad om mattlig lagkolhydratkost och rad

om lagfettkost for personer med fetma pa kroppsfett och fettfri

massa vid 6 manader (). For 12 och 24 manader saknas

studier.

Nå har ikke jeg lest hele rapporten, men jeg har sett innslaget fra SVT der det spørres om akkurat det.

Talsmannen fra SBU sier at de ikke vet sikkert, men de tror at grunnen til at det er likt, uansett diett, utover 6 måneder skyldes det at veldig mange vender tilbake til gamle vaner. Derfor er det også ganske vanskelig å få tak i gode data på store grupper.

Et annet spørsmål som dukket opp etter det var: Dersom lavkarbodietter er så fortreffelige, hvorfor slutter folk på dem etter i snitt 6 måneder?

Et tilsvar på det er at en ikke vet sikkert hvorfor folk gir opp en gitt diett selv om den gir dem det de vil ha av helsefordeler, vektnedgang osv. Man kan jo også stille seg det samme spørsmålet rundt røyking. Hvorfor er det så mange som begynner å røyke igjen etter de har sluttet selv om det er helt åpenbart at det forbedrer helsen ved å slutte?

• Liker 7
Skrevet

Utredningen ble gjort av "Statens beredning för medicinsk utvärdering", SBU."

Her må man skille "lavkarbo" som i low carb high fat fra ekte lavkarbo som også skal være lav på fett. Den ene er livsfarlig og kan føre til slag, noe jeg blant annet fikk se en kollega få på jobb som stod på denne kuren, han kommer aldri til å jobbe igjen.

Den ekte lavkarbo kuren, uten fettet er suveren og sunn hvis man følger den riktig.

VG og Dagbladet burde fått bøter for å proklamere low carb high fat slik de har gjort.

Anonymous poster hash: 307c4...1ef

• Liker 1
Skrevet

Her må man skille "lavkarbo" som i low carb high fat fra ekte lavkarbo som også skal være lav på fett. Den ene er livsfarlig og kan føre til slag, noe jeg blant annet fikk se en kollega få på jobb som stod på denne kuren, han kommer aldri til å jobbe igjen.

Den ekte lavkarbo kuren, uten fettet er suveren og sunn hvis man følger den riktig.

VG og Dagbladet burde fått bøter for å proklamere low carb high fat slik de har gjort.

Du kødder..

For det første, hvor har du det fra at "ekte lavkarbo" promoterer lavfett?

For det andre, er du ikke klar over at kroppen må ha enten karbohydrater eller fett, for å fungere skikkelig? Det er nemlig det som er hele poenget med lavkarbo, og grunnen til at det fungerer (og er sunt) på sikt. Når man reduserer karbohydratene, omstiller kroppen seg til å bruke fett som energi istedet.

Kutter man ut begge to, blir plutselig hjerne, hjerte og de fleste andre prosesser i kroppen uten drivstoff.

Det er farlig, det.

Lavkarbo som livsstil, inkluderer grønnsaker, kjøtt, egg, nøtter og andre naturlige matvarer, av den enkle grunn at vi er tilpasset den type mat, og dermed vil oppleve helsemessige fordeler av den.

Fett er en høyst viktig del av et naturlig og sunt kosthold, og må for all del ikke kuttes ut.

• Liker 7
Skrevet

Du kødder..

For det første, hvor har du det fra at "ekte lavkarbo" promoterer lavfett?

For det andre, er du ikke klar over at kroppen må ha enten karbohydrater eller fett, for å fungere skikkelig? Det er nemlig det som er hele poenget med lavkarbo, og grunnen til at det fungerer (og er sunt) på sikt. Når man reduserer karbohydratene, omstiller kroppen seg til å bruke fett som energi istedet.

Kutter man ut begge to, blir plutselig hjerne, hjerte og de fleste andre prosesser i kroppen uten drivstoff.

Det er farlig, det.

Lavkarbo som livsstil, inkluderer grønnsaker, kjøtt, egg, nøtter og andre naturlige matvarer, av den enkle grunn at vi er tilpasset den type mat, og dermed vil oppleve helsemessige fordeler av den.

Fett er en høyst viktig del av et naturlig og sunt kosthold, og må for all del ikke kuttes ut.

Jeg snakker ikke om lavkarbo som livvsstil, men som diett. Og når jeg sier uten fett mener jeg da selvsagt ikke 0 fett, men uten alt ekstra fettet low carb high fat inneholder.

Dette er den ekte og sunne lavkarbo: http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Med noen justeringer kan den ogaså være en livvsstil.

Om du mener overnevnte diett er farligere enn low carb high fat anbefaler jeg at du hører med en hjertelege hva han vil anbefale.

Skrevet

Jeg snakker ikke om lavkarbo som livvsstil, men som diett. Og når jeg sier uten fett mener jeg da selvsagt ikke 0 fett, men uten alt ekstra fettet low carb high fat inneholder.

Dette er den ekte og sunne lavkarbo: http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Om du mener overnevnte diett er farligere enn low carb high fat anbefaler jeg at du hører med en hjertelege hva han vil anbefale.

Ja, jeg vil gjerne se noen gode studier som faktisk beviser at fett er farlig for hjertet, så kanskje jeg skal ta meg en tur til en sånn en.. ;) Min jakt på slike bevis hittill, har nemlig vært meget fånyttes.

Igjen, hvor har du fått ideen om at "ekte lavkarbo" (hvem sitter med makten til å utforme den definisjonen, forøvrig) innebærer lavfett? Hvilken bok/forfatter/lege har du hengt deg opp i, som hevder å ha funnet opp "den ekte" versjonen av lavkarbo? Jeg skulle likt å vite hvor denne ideen din kommer fra, for dette er første gang jeg har støtt på den, etter flere år som lavkarber..

Det eneste som ligger i begrepet lavkarbo, isolert sett, er at det dreier seg om et kosthold lavt på karbohydrater. Av helsemessige årsaker følger det dog at andelen fett må være høy nok til at kroppens funksjoner kan opprettholdes på sikt.

Det er ironisk at du snakker om helserisiko i forbindelse med lavkarbo, når det du kaller "ekte lavkarbo" er nettopp den farligste dietten av kanskje alle.

• Liker 3
Skrevet

Proteinsparende modifisert faste kalles den dietten. PSMF. Denne dietten er ikke farlig på kortsikt, men den oppfordrer til en stor energirestriksjon som ikke er bærekraftig over tid. Og når kostholdet ikke er bærekraftig over tid, så kan en ikke si at det er sunt.

Hvis jeg får velge fritt tror jeg at jeg velger hjertelegen Espen Rostrup til å fortelle meg om mettet fett er farlig.

• Liker 5
Skrevet

Jesus lever. Nei, vent, Allah er stor. Lavkarbo er best. Alt er forgjengelig.

Religion er greit nok, men må dere mase så jævlig med den misjoneringen deres?

Man spør om en kakeoppskrift og får tips om en hel masse sukrin- og steviadrit, i tillegg til at man selvsagt ikke kan lage kake med vanlig hvetemel, nei. For det metter jo ikke. Og sier man at man vil ha en deilig, velsmakende, helt vanlig kakeoppskrift, kommer jammen noen og maser om dårlig kosthold.

Spis nok frukt og grønt, spis variert og sørg for å få nok bevegelse, og voila - sunn livsstil oppnådd. Selv uten religion.

Anonymous poster hash: 08891...a56
  • Liker 5
Skrevet

Jesus lever. Nei, vent, Allah er stor. Lavkarbo er best. Alt er forgjengelig.

Religion er greit nok, men må dere mase så jævlig med den misjoneringen deres?

Man spør om en kakeoppskrift og får tips om en hel masse sukrin- og steviadrit, i tillegg til at man selvsagt ikke kan lage kake med vanlig hvetemel, nei. For det metter jo ikke. Og sier man at man vil ha en deilig, velsmakende, helt vanlig kakeoppskrift, kommer jammen noen og maser om dårlig kosthold.

Spis nok frukt og grønt, spis variert og sørg for å få nok bevegelse, og voila - sunn livsstil oppnådd. Selv uten religion.

Vel du har klikket deg inn på en tråd som omhandler at svenske myndigheter har kommet frem til at lavkarbo er det beste dietten for overvektige å bruke når de vil ned i vekt på kort sikt.

Hva forventer du å finne her inne? Det kan vel knapt kalles religion når vitenskapen står bak. Det er vel heller opposisjonen som har religiøse tendenser.

• Liker 8
Skrevet

Vel du har klikket deg inn på en tråd som omhandler at svenske myndigheter har kommet frem til at lavkarbo er det beste dietten for overvektige å bruke når de vil ned i vekt på kort sikt.

Hva forventer du å finne her inne? Det kan vel knapt kalles religion når vitenskapen står bak. Det er vel heller opposisjonen som har religiøse tendenser.

Forventer intet annet enn lavkarbohallelujaer og blodsukkeravemarier.

Vitenskapen har jo ikke endret seg gjennom tidene, men fastsetter evigvarende sannheter, ikke sant? Særlig når det gjelder ernæring og kosthold, stemmer? Og et lite hint til: "For 12 och 24 manader saknas

studier."

Kult å kalle oss lavkarbohedninger for opposisjon, forresten. Krig blir vel det neste. Forventer en real dose fiberhusk i trynet når som helst.

• Liker 2
Skrevet
Viktnedgång hos vuxna. Flera olika råd om ändrade kost- och dryckesvanor kan minska vikt eller midjeomfång hos personer med fetma. På kort sikt (sex månader) är råd om strikt eller måttlig lågkolhydratkost mer effektivt för viktnedgång än råd om lågfettkost. På lång sikt finns inga skillnader i effekt på viktnedgång mellan råd om strikt och måttlig lågkolhydratkost, lågfettkost, högproteinkost, medelhavskost, kost inriktad på låg glykemisk belastning eller kost med hög andel enkelomättade fetter. Råd om högre intag av mejeriprodukter (i första hand mjölk) eller minskat intag av söta drycker kan också leda till viktnedgång.

Det er da ingenting nytt som kommer fram her. :klo:

En moderat lavkarbodiett gir raskere resultater enn andre dietter.

Bibehållande av lägre vikt. Efter att personer med fetma har gått ner i vikt kan de behålla sin vikt bättre med råd om lågfettkost med lågt glykemiskt index och/eller högt proteininnehåll än med lågfettkost med högt glykemiskt index och/eller lågt proteininnehåll. Det saknas underlag för att bedöma om även råd om t ex lågkolhydratkost och medelhavskost är effektiva för att förebygga viktuppgång efter viktminskning.

At de mangler underlag for langsiktige resultater - heller ikke noe nytt.

Insjuknande eller död i hjärt-kärlsjukdom. För personer med fetma leder intensiv rådgivning om medelhavskost (med extra olivolja eller nötter och mandel) till lägre risk för insjuknande eller död i hjärtkärlsjukdom jämfört med råd om lågfettkost. De som dricker mycket kaffe har också lägre dödlighet oavsett orsak.

Middelhavskosthold er moderat lavkarbo (Fedon), og det er ikke noe nytt at dette er et hjertevennlig kosthold.

Insjuknande i diabetes. Personer med fetma har kraftigt ökad risk för diabetes. Risken att insjukna i diabetes är lägre hos dem som dricker alkohol och hos dem som dricker mycket kaffe, men den är högre hos dem som dricker söta drycker. Däremot leder inte råd om lågfettkost till minskad risk att insjukna i diabetes jämfört med råd om en kost med standardinnehåll av fett, bland kvinnor med fetma som har passerat klimakteriet.

Dette var det eneste som var nytt for meg!

Anonymous poster hash: a51d2...536

• Liker 1
Skrevet

Morsomt hvordan folk hisser seg opp av lavkarbo... Hva er det med lavkarbo som treffer slike ømme punkter? :fnise: I diskusjoner er det alltid motstanderne som er den aggressive, usaklige part. Skulle tro det pirket ved noe i dem som vekket ubehagelige samvittighetskvaler. ;)

• Liker 7
Skrevet
Hva er det med lavkarbo som treffer slike ømme punkter?

This:

Skrevet (endret)

Forventer intet annet enn lavkarbohallelujaer og blodsukkeravemarier.

Vitenskapen har jo ikke endret seg gjennom tidene, men fastsetter evigvarende sannheter, ikke sant? Særlig når det gjelder ernæring og kosthold, stemmer? Og et lite hint til: "For 12 och 24 manader saknas

studier."

Kult å kalle oss lavkarbohedninger for opposisjon, forresten. Krig blir vel det neste. Forventer en real dose fiberhusk i trynet når som helst.

Vitenskapen endrer seg hele tiden og det er også poenget. Eller var dette ironi? Er ikke så lett å forstå sinte folk alltid.

Det er ikke noe nytt at det ikke finnes langtidsstudier. Det finnes det nemlig ikke for noe kosthold. Og nå mener jeg RCT. For det finnes en del observasjonsstudier på lang sikt. Men de gir ikke noe kausalitet slik de er designet.

Jeg synes det er bedre å kalle motstanderne i en debatt opposjon i forhold til sjargongen du velger å bruke. Som forøvrig er helt usmakelig og veldig barnslig.

Og fordi noen baker lavkarbokaker er vel ingen grunn til å bli sint. Det er jo ikke slik at et lavkarbokosthold kjennetegnes av at det bakes kaker med mandelmel og sukrin...

Endret av Supraspinatus
  • Liker 6
Skrevet

This:

Dårlig samvittighet da, med andre ord? Men da er det jo bare å ta tak i sitt eget kosthold, dersom man føler ubehag i den forbindelse, istedet for å angripe en gruppe mennesker som forsøker å leve så sunt de kan.

Man er selv ansvarlig for sin egen helse.

(Og du vet forhåpentligvis selv at ingen kan tvinge deg til å spise sukrin dersom du ikke vil det. Det er fremdeles tusenvis av tradisjonelle kakeoppskrifter å finne på nettet. Så den biten er jo ikke noe å bekymre seg over. )

Det blir for tullete at voksne mennesker føler behov for å lire av seg usakligheter fordi de selv ikke er så sunne som de selv føler de burde vært. Det er noe som heter folkeskikk. ;)

• Liker 6
Skrevet

Proteinsparende modifisert faste kalles den dietten. PSMF. Denne dietten er ikke farlig på kortsikt, men den oppfordrer til en stor energirestriksjon som ikke er bærekraftig over tid. Og når kostholdet ikke er bærekraftig over tid, så kan en ikke si at det er sunt.

Hvis jeg får velge fritt tror jeg at jeg velger hjertelegen Espen Rostrup til å fortelle meg om mettet fett er farlig.

Akkurat, det er en DIETT. Følger man rådene i linken jeg gav lenger opp er den overhodet ikke farlig. Det kan derimot fett-dietten være. Når overvektige folk med forhøyet risiko for både det ene og det andre plutselig kaster i seg "ubegrenset" med fett gjennom bacon, smør.. osv.. kan det gå galt. Mulig det er en tilfeldighet, men som ble fikk en kollega av meg slag etter et par mnd med denne dietten. 45 år.

PSMF har også en dobbeleffekt ved at man får i seg betydelig mindre kalorier relativt automatiskk, da man må spise enorme mengder mat for å oppnå det samme som man gjør gjennom f.eks low carb high fat.

• Liker 1
Skrevet

Akkurat, det er en DIETT. Følger man rådene i linken jeg gav lenger opp er den overhodet ikke farlig. Det kan derimot fett-dietten være. Når overvektige folk med forhøyet risiko for både det ene og det andre plutselig kaster i seg "ubegrenset" med fett gjennom bacon, smør.. osv.. kan det gå galt. Mulig det er en tilfeldighet, men som ble fikk en kollega av meg slag etter et par mnd med denne dietten. 45 år.

PSMF har også en dobbeleffekt ved at man får i seg betydelig mindre kalorier relativt automatiskk, da man må spise enorme mengder mat for å oppnå det samme som man gjør gjennom f.eks low carb high fat.

Men dette har ingenting med lavkarbo som livsstil å gjøre, så hvorfor blande inn ekstremdietter som på sikt vil være farlige?

Og jeg er fremdeles spent på å høre hvorfra du har det at "ekte lavkarbo" tilsvarer lavfett. ;)

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...