Gå til innhold

Julegaveåpningstradisjon i din familie?

104 stemmer

1. 1. Får barna åpne gaver dagen før eller om morgenen julaften?

• Nei! Aldri hørt på makan!
      78
    • Ja, selvsagt! Synes det er en flott idé
      26
  2. 2. Når starter gaveoppakkingen?

• Før middag
      0
    • Etter middag men før dessert
      27
    • Etter middag og dessert, men før oppvask
      20
    • Etter middag, dessert og oppvask
      56
    • Om morgenen 1. juledag
      1
    • Vi har ikke gaver
      0
  3. 3. Hvordan åpnes gavene, i hvilken rekkefølge osv?

• Den yngste åpner først alle sine, deretter den nest yngste osv.
      2
    • Når sjefen i huset gir klarsignal, spurter alle bort til treet og åpner sine gaver, uten å bry seg om hva de andre gjør, "American style"
      4
    • Man henter én og én tilfeldig gave, passer på at ikke samme person får for mange på rad, og alle ser på mens vedkommende pakker opp, og ny gave blir så hentet
      80
    • Man sørger for at alle får gave i tur og orden for å gjøre det mest mulig rettferdig, selv om det til slutt da blir åpenbart hvem som har fått flest gaver
      18
    • Alternativ 3 eller 4, bare at man tar seg enda bedre tid. Når noen åpner en gave, skal gaven brukes først. Er det en barbermaskin, skal mottaker faktisk gå hen og barbere seg. Er det en bok, skal den leses, osv.
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert vært tråder om dette før, men likevel.

Anonymous poster hash: abdf6...e04
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var liten fikk jeg åpne en gave eller to på morgenen, men uansett så fikk jeg gave av nissen etter å ha hentet grøten vi satt ut til nissen, samt julestrømte, så som regel var det ikke nødvendig. ;)

Nå åpnet vi etter middag, men før desserten. Alle får en gave hver som de åpner.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

"American style" er veldig feil å si. Denne diskusjonen hadde vi i fjor.

Kall det "movie style" istedet.

• Liker 1
Skrevet

"American style" er veldig feil å si. Denne diskusjonen hadde vi i fjor.

Kall det "movie style" istedet.

Det stod i hermetegn, altså på ingen måte feil å si.

• Liker 1
Skrevet

Når vi barna var små åpnet vi gavene før middag, fikk aldri noen gaver tidligere. Nå som vi barna er voksne så åpner vi gavene samtidig som vi spiser dessert i sofaen :) Rekkefølgen er som i alternativ nr 3

Anonymous poster hash: dc446...e07
Skrevet

Det stod i hermetegn, altså på ingen måte feil å si.

Tillatt er det vel, jeg skjønner bare ikke hvorfor du skriver det i det hele tatt.

Jeg elsker å stå på ski. "Saudi Arabia-style."

Skrevet

Jeg elsker å stå på ski. "Saudi Arabia-style."

Liker du å stå på ski i ørkenen? Hva slags smurning må du bruke for å få god glid på sand?

• Liker 1
Skrevet

Liker du å stå på ski i ørkenen? Hva slags smurning må du bruke for å få god glid på sand?

Ser du? Like lite sammenheng.

Skrevet

Ser du? Like lite sammenheng.

La meg hente fra teskjeene. Det går ikke an å ha flere enn 5 alternativer. Så derfor må noen alternativer "slås sammen". Altså, om man følger amerikansk juletradisjon, så krysser man av for det aktuelle alternativet, selv om man rent faktisk ikke bare åpner gavene uten å bry seg om hva andre får.

For øvrig er det mange amerikanere som gjør det nettopp på den beskrevne måten, og også noen nordmenn. Jeg vet om noen som gjør det slik, og ikke kom her og fortell meg at ingen i USA gjør det samme, selv om det kanskje ikke er standarden overalt.

• Liker 2
Skrevet

La meg hente fra teskjeene. Det går ikke an å ha flere enn 5 alternativer. Så derfor må noen alternativer "slås sammen". Altså, om man følger amerikansk juletradisjon, så krysser man av for det aktuelle alternativet, selv om man rent faktisk ikke bare åpner gavene uten å bry seg om hva andre får.

For øvrig er det mange amerikanere som gjør det nettopp på den beskrevne måten, og også noen nordmenn. Jeg vet om noen som gjør det slik, og ikke kom her og fortell meg at ingen i USA gjør det samme, selv om det kanskje ikke er standarden overalt.

Men hva legger du i amerikansk juletradisjon da? For tingene du nevner i samme linje er jo helt urelaterte.

Du kan jo lese responsen i to tilfeldig valgte forum:

http://www.twopeasinabucket.com/mb.asp?cmd=display&thread_id=3139613

http://boards.hellobee.com/topic/does-your-family-take-turns-opening-gifts-at-christmas

Majoriteten driver hvertfall ikke med det du omtaler som "American style".

Skrevet

Men hva legger du i amerikansk juletradisjon da? For tingene du nevner i samme linje er jo helt urelaterte.

http://boards.hellobee.com/topic/does-your-family-take-turns-opening-gifts-at-christmas

Jeg skulle gjerne hatt "amerikansk jul med åpning om morgenen juledag" og "alle åpner sine gaver uten å bry seg om å følge med på hva de andre gjør" som to alternativer, men det var altså ikke plass.

• Liker 1
Skrevet

Det morsomme er jo at lenkene dine bekrefter at såkalt "free-for-all" slett ikke er uvanlig. Altså en bekreftelse på at å kalle det "american style" er minst like ok som jeg hadde i bakhodet da jeg skrev det.

På ingen måte helt urelatert, altså.

• Liker 2
Skrevet

Det morsomme er jo at lenkene dine bekrefter at såkalt "free-for-all" slett ikke er uvanlig. Altså en bekreftelse på at å kalle det "american style" er minst like ok som jeg hadde i bakhodet da jeg skrev det.

På ingen måte helt urelatert, altså.

Da tror jeg du må lese igjen. En LITEN brøkdel praktiserer free-for-all. En liten brøkdel praktiserer vel dette i Norge også.

Skrevet

Da tror jeg du må lese igjen. En LITEN brøkdel praktiserer free-for-all. En liten brøkdel praktiserer vel dette i Norge også.

For det første har de i USA et eget uttrykk for saken, free-for-all. Det forteller jo det meste. At det i stor grad er denne varianten som blir diskutert i lenkene dine beviser jo bare at dette er langt mer vanlig i USA enn i Norge.

• Liker 1
Skrevet

For det første har de i USA et eget uttrykk for saken, free-for-all. Det forteller jo det meste. At det i stor grad er denne varianten som blir diskutert i lenkene dine beviser jo bare at dette er langt mer vanlig i USA enn i Norge.

De to første spørsmålene dine går på tidspunkt, det tredje går på rekkefølge. Så det at du med "American style" også mener morgenåpning er bare ro-ro til fiskeskjær.

Som du ser av linkene praktiserer de færreste Amerikanere free-for-all, så jeg syns du bruker uttrykket "American style" helt feil.

Fortsett med de feiloppfattede stereotypene dine, eller lytt til andres innspill. Ditt valg.

For min del er denne diskusjonen over.

Skrevet

De to første spørsmålene dine går på tidspunkt, det tredje går på rekkefølge. Så det at du med "American style" også mener morgenåpning er bare ro-ro til fiskeskjær.

Du har rett i at det var en tabbe av meg å antyde noe annet enn at jeg hele tiden mente at "American style" i hovedsak dreier seg om free-for-all.

Som du ser av linkene praktiserer de færreste Amerikanere free-for-all, så jeg syns du bruker uttrykket "American style" helt feil.

Fortsett med de feiloppfattede stereotypene dine, eller lytt til andres innspill. Ditt valg.

Etter diskusjonen med deg er jeg mer overbevist om at free-for-all er nokså vanlig i USA enn hva jeg var fra før, i hvert fall der det er overvekt av barn til stede.

For min del er denne diskusjonen over.

Det store spørsmålet er hvorfor i all verden du startet diskusjonen. Skulle jeg gjerne likt og visst. Har du familie i USA, feiret jul der et år, eller studert der et år, eller har du amerikansk pass selv? Nei, hva?

• Liker 1
Skrevet

Ungene får åpne en gave om morgenen som vi legger i julestrømpen. Noe de kan aktivisere seg med. En leke eller et spill.

En person henter gaver fra under juletreet. Vi åpner ikke en og en, så flere åpner samtidig og vi ser litt rundt på hverandre hva andre åpner. Ihvertfall hvis vi er mange. Hvis vi bare er 7-8 stykker, tar vi gjerne én og én.

Skrevet

Jeg trykket på at gavene åpnes før oppvask, men i realiteten blir det gjort samtidig, for vi har noe som heter oppvaskmaskin :ironi: som går samtidig som vi åpner gavene. Men det som skjer er at min far tuller med at han skal sove middag, så det tar jo sin tid mellom middag og gaveåpning.

En og en får gave og åpner mens alle ser på, men vi er 4-5 stykker og alle er voksne, så da har vi tid til sånt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke stemme, for vår måte er ikke et alternativ.

Hos oss ble gavene delt ut etter desserten, men ingen ble åpnet før alle var delt ut.

Alle åpnet samtidig når gavene var fordelt. Veldig morsomt syntes jeg. Ble litt gave "overload" i stua.

Gjest Arbeider
Skrevet (endret)

Hos nabofamilien åpnet bestefaren alle gavene og delte dem ut ferdigåpna.noen som har lignende tradisjon?

Endret av Arbeider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...