AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #1 Skrevet 23. september 2013 Jeg har spist havregrøt til frokost nesten hver eneste dag de siste par månedene. Det er litt av latskap og mangel på lyst til å lage noe annet, og litt fordi det er innmari billig. Jeg lager havregrøten på en blanding av vann og melk, har i litt honning og kanel, og av og til frukt som eple, fiken, appelsin, pære osv. Er det greit å spise havregrøt til frokost hver dag? Jeg synes det holder meg gående bra lenge og jeg har ikke blitt lei ennå. Jeg spiser en god del grønnsaker ellers. Lunsjen varierer, ofte et par knekkebrød med kjøttpålegg, kaviar, ost eller egg med agurk eller paprika eller lignende til. Til middag blir det gjerne en grønnsakssuppe til forrett og som oftest noe fisk eller kjøtt med grønnsaker og/eller pasta/ris til hovedrett, så kostholdet generelt er det ikke noe å si på skulle jeg tro. Anonymous poster hash: 47086...799 1
Gjest Funky Punk Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 Tja, svigerfar har spist havregrøt til frokost de siste 40 - 50 årene, og han klager ikke iallefall. Det har holdt han mett til langt på dag og gir han god energi, ifølge han 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #3 Skrevet 23. september 2013 Havregrøt er næringsrik mat, ikke noe galt med det ta en frukt ved siden av, eller som mellommåltid før lunch om du spiser litt lite frukt og grønt, men ikke noe galt med havregrøt som frokost nei Anonymous poster hash: e0510...331
Anciol Skrevet 23. september 2013 #4 Skrevet 23. september 2013 (endret) Ungene mine får havregrøt til frokost hver morgen:) selvsagt med litt frosne egenplukka blåbær:) Endret 23. september 2013 av Anciol 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #5 Skrevet 23. september 2013 Havregrøt er supermat! Anonymous poster hash: 4b1b3...9bb 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #6 Skrevet 23. september 2013 Direkte usunt er det vel ikke. Går sikkert fint, med mindre du fråtser i korn resten av dagen. Anonymous poster hash: 79bec...cff
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #7 Skrevet 23. september 2013 Det blir jo en fryktelig stor del av kaloriene du skal ha inn i løpet av en dag, om du spiser havregrøt til frokost HVER dag? Anonymous poster hash: de0f6...339
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #9 Skrevet 23. september 2013 Det blir jo en fryktelig stor del av kaloriene du skal ha inn i løpet av en dag, om du spiser havregrøt til frokost HVER dag? Anonymous poster hash: de0f6...339 Nei.Anonymous poster hash: b13a5...cbb 11
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #10 Skrevet 23. september 2013 Nei.Anonymous poster hash: b13a5...cbb Da trenger man fryktelig mange kalorier? Anonymous poster hash: de0f6...339
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #11 Skrevet 23. september 2013 Da trenger man fryktelig mange kalorier? Anonymous poster hash: de0f6...339 Det er ikke fryktelig mange kalorier i havregrøt. Anonymous poster hash: b13a5...cbb 12
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #12 Skrevet 23. september 2013 Det er max 200 kalorier i en god skål med havregrøt laget på vann. Så hvordan kan noen si at det inneholder fryktelig mange kalorier Anonymous poster hash: c5f0e...aae 3
Akacia Skrevet 23. september 2013 #13 Skrevet 23. september 2013 Jeg har spist havregrøt til frokost i flere år selv. Spiser en porsjon av Axa havregrøten, dvs 40g og det vil igjen si 150 kcal om den er kokt på vann. Er den kokt 50/50 på lett melk og vann blir det ca. 202,5 kcal. Så spørs det jo også på hva en tar oppå, jeg bruker sukrin og litt syltetøy uten sukker. Som de andre sier her, havregrøt er en super frokost! Holder deg mett lenge og er sunt. Havre inneholder fiber, litt protein og lite sukker. Inneholder også flere andre vitaminer og mineraler. Så jeg synes bare du skal spise havregrøten din til du blir dritlei! 4
Gjest Solsmil Skrevet 23. september 2013 #14 Skrevet 23. september 2013 Det blir jo en fryktelig stor del av kaloriene du skal ha inn i løpet av en dag, om du spiser havregrøt til frokost HVER dag? Anonymous poster hash: de0f6...339 Man skal spise fryktelig mye havregrøt for at det skal utgjøre en stor del av dagsbehovet. Eventuelt koke den på fløte
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #15 Skrevet 23. september 2013 Takk for svar alle sammen! Jeg skal sjekke i morgen tidlig hvor mange mg gryn jeg faktisk bruker. Koker den på vann/melk, hvis ikke frukten er søt nok har jeg i en stor teskje honning. Merkelig nok har jeg ikke blitt lei ennå. Jeg lurer på om jeg ikke har godt ned i vekt til og med. Jeg merker i hvert fall at jeg holder sulten unna bedre og klarer meg med lengre avstand mellom måltidene - vet det ikke er noe mål i seg selv, men i en hektisk hverdag blir det sånn. Har også mer lyst på skikkelig mat og mindre lyst på tullemat. Anonymous poster hash: 47086...799 3
Gjest Euforia Skrevet 23. september 2013 #16 Skrevet 23. september 2013 Du kan spise havregrøten din med god samvittighet!! 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #17 Skrevet 23. september 2013 Havregrøt, havrepannekaker, havrevaffler, havremel og ja, alt slikt går ned på høykant her i gården med god samvittighet! Får tross alt så mye energi av det at man kan svi av kaloriene på trening uansett. Anonymous poster hash: b157d...317
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #18 Skrevet 24. september 2013 Havregrøt, havrepannekaker, havrevaffler, havremel og ja, alt slikt går ned på høykant her i gården med god samvittighet! Får tross alt så mye energi av det at man kan svi av kaloriene på trening uansett. Anonymous poster hash: b157d...317 Det var ikke ment som noen havrehyllest-tråd eller bekymring for kalorier. Jeg var mer bekymret for variasjonen eller mangel på variasjon. Jeg tror ikke det er så lurt å bruke bare en type korn til alle de tingene du nevner. Anonymous poster hash: 47086...799 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #19 Skrevet 24. september 2013 Havre er et av de sunneste kornsortene og kan senke kolestrol, virker beroligende og er sunt og også godt. Jeg har i fersk frukt og tørket bær, litt honning, mandelflak eller usaltede nøtter (lar mandler og nøtter småkoke i par minutter før jeg har i havregryn) og masse kanel på toppen. Vet jeg at det er lenge til neste måltid har jeg også en rimelig klatt smør på toppen. Anonymous poster hash: d42d1...0c7
Banan Skrevet 25. september 2013 #20 Skrevet 25. september 2013 Spiser havregrøt hver dag Umulig å gå lei av det! Kan jo tilberedes og variere med så masse ulikt tilbehør. Mager kesam, cottage cheese, yoghurt, proteinpulver, smaksdråper, frukt, bær, kanel, syltetøy og lignende er kjempegodt å ha til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå