Gå til innhold

Havregrøt til frokost hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har spist havregrøt til frokost nesten hver eneste dag de siste par månedene. Det er litt av latskap og mangel på lyst til å lage noe annet, og litt fordi det er innmari billig.

Jeg lager havregrøten på en blanding av vann og melk, har i litt honning og kanel, og av og til frukt som eple, fiken, appelsin, pære osv.

Er det greit å spise havregrøt til frokost hver dag? Jeg synes det holder meg gående bra lenge og jeg har ikke blitt lei ennå. Jeg spiser en god del grønnsaker ellers. Lunsjen varierer, ofte et par knekkebrød med kjøttpålegg, kaviar, ost eller egg med agurk eller paprika eller lignende til. Til middag blir det gjerne en grønnsakssuppe til forrett og som oftest noe fisk eller kjøtt med grønnsaker og/eller pasta/ris til hovedrett, så kostholdet generelt er det ikke noe å si på skulle jeg tro.

Anonymous poster hash: 47086...799
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Funky Punk
Skrevet

Tja, svigerfar har spist havregrøt til frokost de siste 40 - 50 årene, og han klager ikke iallefall.

Det har holdt han mett til langt på dag og gir han god energi, ifølge han

• Liker 4
Skrevet

Havregrøt er næringsrik mat, ikke noe galt med det :) ta en frukt ved siden av, eller som mellommåltid før lunch om du spiser litt lite frukt og grønt, men ikke noe galt med havregrøt som frokost nei :)

Anonymous poster hash: e0510...331
Skrevet (endret)

Ungene mine får havregrøt til frokost hver morgen:) selvsagt med litt frosne egenplukka blåbær:)

Endret av Anciol
  • Liker 1
Skrevet

Havregrøt er supermat!

Anonymous poster hash: 4b1b3...9bb
  • Liker 1
Skrevet

Direkte usunt er det vel ikke. Går sikkert fint, med mindre du fråtser i korn resten av dagen. :)

Anonymous poster hash: 79bec...cff
Skrevet

Det blir jo en fryktelig stor del av kaloriene du skal ha inn i løpet av en dag, om du spiser havregrøt til frokost HVER dag?

Anonymous poster hash: de0f6...339
Skrevet

Det blir jo en fryktelig stor del av kaloriene du skal ha inn i løpet av en dag, om du spiser havregrøt til frokost HVER dag? Anonymous poster hash: de0f6...339

Nei.

Anonymous poster hash: b13a5...cbb

• Liker 11
Skrevet

Nei.

Da trenger man fryktelig mange kalorier?

Anonymous poster hash: de0f6...339

Skrevet

Da trenger man fryktelig mange kalorier? Anonymous poster hash: de0f6...339

Det er ikke fryktelig mange kalorier i havregrøt.

• Liker 12
Skrevet

Det er max 200 kalorier i en god skål med havregrøt laget på vann. Så hvordan kan noen si at det inneholder fryktelig mange kalorier :P

Anonymous poster hash: c5f0e...aae
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har spist havregrøt til frokost i flere år selv. Spiser en porsjon av Axa havregrøten, dvs 40g og det vil igjen si 150 kcal om den er kokt på vann. Er den kokt 50/50 på lett melk og vann blir det ca. 202,5 kcal. Så spørs det jo også på hva en tar oppå, jeg bruker sukrin og litt syltetøy uten sukker.

Som de andre sier her, havregrøt er en super frokost! Holder deg mett lenge og er sunt. Havre inneholder fiber, litt protein og lite sukker. Inneholder også flere andre vitaminer og mineraler. Så jeg synes bare du skal spise havregrøten din til du blir dritlei!

• Liker 4
Skrevet

Det blir jo en fryktelig stor del av kaloriene du skal ha inn i løpet av en dag, om du spiser havregrøt til frokost HVER dag? Anonymous poster hash: de0f6...339

Man skal spise fryktelig mye havregrøt for at det skal utgjøre en stor del av dagsbehovet. Eventuelt koke den på fløte

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Jeg skal sjekke i morgen tidlig hvor mange mg gryn jeg faktisk bruker. Koker den på vann/melk, hvis ikke frukten er søt nok har jeg i en stor teskje honning. Merkelig nok har jeg ikke blitt lei ennå. Jeg lurer på om jeg ikke har godt ned i vekt til og med. Jeg merker i hvert fall at jeg holder sulten unna bedre og klarer meg med lengre avstand mellom måltidene - vet det ikke er noe mål i seg selv, men i en hektisk hverdag blir det sånn. Har også mer lyst på skikkelig mat og mindre lyst på tullemat.

• Liker 3
Skrevet

Du kan spise havregrøten din med god samvittighet!! :)

• Liker 1
Skrevet

Havregrøt, havrepannekaker, havrevaffler, havremel og ja, alt slikt går ned på høykant her i gården med god samvittighet! :)

Får tross alt så mye energi av det at man kan svi av kaloriene på trening uansett.

Anonymous poster hash: b157d...317
Skrevet

Havregrøt, havrepannekaker, havrevaffler, havremel og ja, alt slikt går ned på høykant her i gården med god samvittighet! :)

Får tross alt så mye energi av det at man kan svi av kaloriene på trening uansett.

Anonymous poster hash: b157d...317

Det var ikke ment som noen havrehyllest-tråd eller bekymring for kalorier. Jeg var mer bekymret for variasjonen eller mangel på variasjon. Jeg tror ikke det er så lurt å bruke bare en type korn til alle de tingene du nevner.

• Liker 1
Skrevet

Havre er et av de sunneste kornsortene og kan senke kolestrol, virker beroligende og er sunt og også godt. Jeg har i fersk frukt og tørket bær, litt honning, mandelflak eller usaltede nøtter (lar mandler og nøtter småkoke i par minutter før jeg har i havregryn) og masse kanel på toppen. Vet jeg at det er lenge til neste måltid har jeg også en rimelig klatt smør på toppen.

Anonymous poster hash: d42d1...0c7
Skrevet

Spiser havregrøt hver dag :) Umulig å gå lei av det! Kan jo tilberedes og variere med så masse ulikt tilbehør. Mager kesam, cottage cheese, yoghurt, proteinpulver, smaksdråper, frukt, bær, kanel, syltetøy og lignende er kjempegodt å ha til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...