Gå til innhold

Tips til gode og litt mer "uvanlige" grønnsaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt lei av de "vanlige" grønnsakene, som paprika, gulrot, løk, salat/kål, tomat, brokkoli, blomkål, avokado o.l. Det er godt, men merker at jeg vil prøve noe nytt. Det er jo egentlig så masse der ute! Har dere noen tips til hva jeg kan kjøpe inn, som man kan få i de fleste assorterte matbutikker?

På forhånd takk! :)

Anonymous poster hash: 98386...53f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvite neper synes jeg er godt i salat av og til, samme med oppkuttede sukkererter. Asparges, minimais, selleristenger, reddiker, rødbeter, aspargesbønner, kålrabi osv

Skrevet

Fennikelrot, okra, karela, sukkererter, squash, aubergine, grønne pepper, søtpotet.

Har du inncandrerbutikk i nærheten? Der er det ofte større utvalg.

Skrevet

Hvite neper synes jeg er godt i salat av og til, samme med oppkuttede sukkererter. Asparges, minimais, selleristenger, reddiker, rødbeter, aspargesbønner, kålrabi osv

Takk for tips! :) Spiser en del reddik og selleri, men skal hvert fall prøve neper og rødbeter!

Fennikelrot, okra, karela, sukkererter, squash, aubergine, grønne pepper, søtpotet.

Har du inncandrerbutikk i nærheten? Der er det ofte større utvalg.

Tusen takk for tips! Søtpotet og squash er jeg veldig glad i, og har alltid vært nysgjerrig på fenikkelrot! Aldri hørt om okra og karela, men det skal jeg google nå.. :fnise: Ja, det er et par innvadrerbutikker i nærheten. :)

-TS

Anonymous poster hash: e6348...b72

Skrevet

Takk for tips! :) Spiser en del reddik og selleri, men skal hvert fall prøve neper og rødbeter!

Tusen takk for tips! Søtpotet og squash er jeg veldig glad i, og har alltid vært nysgjerrig på fenikkelrot! Aldri hørt om okra og karela, men det skal jeg google nå.. :fnise:Ja, det er et par innvadrerbutikker i nærheten. :)

-TS

Anonymous poster hash: e6348...b72

Innvandrerbutikker har ofte helt andre grønnsaker enn standard matbutikker. Hva med å rett og slett kun handle grønnsaker på innvandrerbutikker den neste måneden? Få mere spenst i middagen.

Anonymous poster hash: febcc...5e8

Skrevet

- Soyabønner (man spiser ikke skallet, passer som snacks eller som tilbehør til sushi)

- Bok choy (kinesisk kål, passer i nesten all asiatisk mat)

- Fennikkel (passer oppi kremede supper)

- Spirer (oppå pålegget)

- Kirsebær eller appelsiner er fint å lage middagssausen på.

Skrevet

Gresskar - herlig til supper og gnocchi og rett og slett bakt i ovnen

Pastinakk - passer til supper, gjerne med blåskimmelost, som mos og bakt i ovnen

Rødbeter - bakt i ovnen med fetaost, passer også til supper - gjerne med steinsopp

Anonymous poster hash: 675d7...9d6
  • Liker 2
Skrevet

Artisjokk! Utrolig godt.

Anonymous poster hash: 34a89...966
Skrevet

Skriver under på fennikel, artisjokk, pastinakk og rødbeter! Alle er favoritter her i huset.

Ellers jordskokk, som er nydelig som suppe eller puré (sistnevnte som tilbehør til alt fra kylling, and, vilt, lam, torsk eller kveite). Grønnkål. Og diverse gresskar som jo kommer i sesong nå.

Anonymous poster hash: 2e210...f2b
Skrevet

Grønnkål. Selges vanligvis bare i sesong nå på høsten, innmari godt å steke, sammen med nøtter,løk og reddiker, pluss litt honning. Og veldig sunt.

Anonymous poster hash: 5e423...224
Skrevet

Grønnkål. Selges vanligvis bare i sesong nå på høsten, innmari godt å steke, sammen med nøtter,løk og reddiker, pluss litt honning. Og veldig sunt.

Anonymous poster hash: 5e423...224

Grønnkål høstes fra relativt tidlig om sommeren og til februar, omtrent - en av de få grønnsaksplantene (den eneste?) som tåler å stå ute i frost og altså kan høstes midt på vinteren.

Økologisk norskprodusert grønnkål er å få tak i fra juni og til over nyttår, med andre ord.

Anonymous poster hash: 2e210...f2b

Skrevet

Spirer er også godt i wok. :) Det er heller ikke vanskelig å spire selv av bønner eller frø.

Skrevet

Vannkastanjer! Brukes ofte i wok, men jeg kan gjerne spise de som snacks, med litt krydder på. :ler:

Skrevet

Jordskokk! Kan brukes til utrolig mye forskjellig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...