AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #1 Skrevet 22. september 2013 Hei, er det noen lærere her? Jeg er interessert i å vite hvordan dere syntes det er å forholde seg til barn og deres foreldre hvis de er skilt. Eksempelvis legger dere med info til begge eller tar dere for gitt at de voksne snakker sammen og informerer hverandre? Er det rart med foreldresamraler sammen/alene? Merker dere dere hvem som følger opp og ikke eller går foreldre 'under ett'? Konfliktnivå? Merker dere forskjell på barna fra når de er hos den andre foreldren ol? Masse spørsmål her. Takk! :-) Anonymous poster hash: 286c4...e33
Leanne Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 Er ikke lærer, men jobber i barnehage. Jeg sender ut all info på mail, til begge foreldre (også de som bor sammen). Klart man merker at Kari alltid har med matpakke og tøy når hun har vært hos far, men ofte glemmer når hun er hos mor hvis det er store forskjeller på oppfølging. Foreldresamtaler prøver jeg å ha sammen om det går, skal trossalt ha 18 stk 2 ganger i året.. Men om det er stor forskjell på oppfølging av barnet er det greit å ha to samtaler for å ikke henge ut den ene foreldren ovenfor den andre. Har foreldrene problem med å være på en samtale blir det også to, dette vurderes fra gang til gang.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #3 Skrevet 23. september 2013 Svarer som "elev". Mine foreldre var skilt og de pleide å gå på annenhvert foreldremøte fordi de klarte ikke være sammen. Det hadde vært mye bedre om de klarte å fokusere på barnas beste og møtt opp begge to. Heldigvis var de veldig flinke å ringe og informere hverandre. Begge klarte å følge opp med lekser og matpakke, men tror kanskje lærerne merket at gymtøy og turklær osv ble mer glemt da vi var hos Pappa. Mamma bodde nær skolen så vi fikk nesten alltid tid til å hente ting vi trengte, men måtte da løpe bort i friminuttene osv. VI var alle flinke skolebarn som alltid fikk til leksene, så mulig at forskjellene kunne blitt mer synlige dersom vi trengte mer hjelp.. Lykke til ! Vær sammen om dette så langt dere klarer. Hvis ikke, så følger du opp så godt du kan og prøver å mase på Pappaen dersom det trengs. Mitt siste råd: IKKE legg alt ansvaret på barnet. Trist å måtte huske gumtøy og pakke turmatpakken selv fordi den ene forelderen ikke vet hva som foregår på skolen Anonymous poster hash: f329d...f40 4
Dagoberta Skrevet 23. september 2013 #4 Skrevet 23. september 2013 Jeg kan svare fra et juridisk perspektiv. Skolen er ikke pliktig til å passe på å sende f.eks ukeplaner til hver av foreldrene, og heller ikke til å avholde to konferansetimer. Foreldrene har gjensidig plikt til å holde hverandre oppdatert på hva som skjer på skolen. Imidlertid er lærer pliktig til å gi begge foreldrene opplysninger om hvordan det går på skolen, både faglig og sosialt hvis foresatte ber om det, men lærer skal ikke gi foreldrene opplysninger om forhold i det andre hjemmet, sånn at han ikke nører opp under konflikter mellom foreldrene. 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #5 Skrevet 23. september 2013 Jeg har barn fra et tidligere forhold. Der spurte skolen om de skulle gi ut to stk informasjon. Men jeg sa det er nok med en, for jeg kan heller informere far videre. Men noen ting gir det to stk av likevel. Men nå har de begynt med sms tjenseste, så da får begge melding. Anonymous poster hash: 67bc3...1a6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #6 Skrevet 23. september 2013 Er skilsmissebarn selv. Verken mor eller far passet spesielt mye på, så glemt gymtøy og glemte lekser var en gjenganger. Når jeg kom over i storskolen og hadde mer bøker en jeg kunne ha plass til i sekken, ble problemet rett og slett at jeg ikke hadde med meg de rette bøkene på skolen, fordi de lå hos far, og jeg hadde vert hos mor den natten (På grunn av spesiell jobbsituasjon var vi to dager hos far, så to dager hos mor. Kunne vere hos mor natten, men skulle gå til far og spise middag etter skolen og så vere der to dager) Lærerene lurte på å gi meg to sett med bøker så jeg var bedre stilt, men innså at det ville jo bli samme greia, så min herlige kontaktlærer løste det ved at jeg fikk ha et sett med bøker fast liggende på skolen slik at om jeg manglet noe en dag kunne jeg bare finne boken i hyllen min Hun skjønte virkelig at en 4-klassing ikke klarte å passe på alt dette her selv og tok grep Foreldresamtaler og sånt husker jeg ikke hvordan de gjorde det, noen var de kanskje begge på, men de klarte å kommunisere om oss ungene så akkurat det gikk greit (Selv om ingen av dem fulgte oss opp noe spesiellt uansett...... MINE barn skal alltid ha en forelder tigjengelig etter skolen til å gjøre lekser i hvert fall! Jeg satt som regel med boken på fanget i en Stressless kl 21 på kvelden og rablet ned noe i boken for å i hvert fall ha gjort noe.....enkelte ganger satt jeg om morningen FØR skolen fordi jeg var flau over å ikke ha gjort leksene igjen. Jeg var svært glemsk og uten noen som minnet meg på det ble det ikke gjort) Kom også ofte for sent på skolen fordi ene forelderen mente vi var store nok til å klare oss selv. På grensen til omsorgssvikt, men vi har da klart oss noenlunde greit vi også her i livet Og man vet i hvert fall godt hvordan man IKKE vil ha det når man får barn selv! Anonymous poster hash: 842b7...26d
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #7 Skrevet 23. september 2013 Er skilsmissebarn selv. Verken mor eller far passet spesielt mye på, så glemt gymtøy og glemte lekser var en gjenganger. Når jeg kom over i storskolen og hadde mer bøker en jeg kunne ha plass til i sekken, ble problemet rett og slett at jeg ikke hadde med meg de rette bøkene på skolen, fordi de lå hos far, og jeg hadde vert hos mor den natten (På grunn av spesiell jobbsituasjon var vi to dager hos far, så to dager hos mor. Kunne vere hos mor natten, men skulle gå til far og spise middag etter skolen og så vere der to dager) Lærerene lurte på å gi meg to sett med bøker så jeg var bedre stilt, men innså at det ville jo bli samme greia, så min herlige kontaktlærer løste det ved at jeg fikk ha et sett med bøker fast liggende på skolen slik at om jeg manglet noe en dag kunne jeg bare finne boken i hyllen min Hun skjønte virkelig at en 4-klassing ikke klarte å passe på alt dette her selv og tok grep Foreldresamtaler og sånt husker jeg ikke hvordan de gjorde det, noen var de kanskje begge på, men de klarte å kommunisere om oss ungene så akkurat det gikk greit (Selv om ingen av dem fulgte oss opp noe spesiellt uansett...... MINE barn skal alltid ha en forelder tigjengelig etter skolen til å gjøre lekser i hvert fall! Jeg satt som regel med boken på fanget i en Stressless kl 21 på kvelden og rablet ned noe i boken for å i hvert fall ha gjort noe.....enkelte ganger satt jeg om morningen FØR skolen fordi jeg var flau over å ikke ha gjort leksene igjen. Jeg var svært glemsk og uten noen som minnet meg på det ble det ikke gjort) Kom også ofte for sent på skolen fordi ene forelderen mente vi var store nok til å klare oss selv. På grensen til omsorgssvikt, men vi har da klart oss noenlunde greit vi også her i livet Og man vet i hvert fall godt hvordan man IKKE vil ha det når man får barn selv! Anonymous poster hash: 842b7...26d uff dette minner litt om mine barn desverre. Ikke at de ikke blir følgt opp, men det å huske å ta med bøker hjem igjenn fra far. Han bor også 15min kjøring unna oss. Så de er med han i noen ukedager også. Så har de ikke husket bøker, så er det ikke bare å hente de på morgenen før skolestart.. Og klær. Plutselig så har de omtrent ingen klær med meg, for alt har havnet med faren. Jeg prøver å si de må ta med klærne hit igjenn så de har noe å ha på seg her også. Jeg har flere ganger endt opp med å må kjøpe mere klær fordi nesten alt har ligget igjenn med pappa, Ikke lett å være mor heller når det blir sånn. Hjelper det å si noe til han? Nei har prøvd.. Anonymous poster hash: 67bc3...1a6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #8 Skrevet 23. september 2013 Her har vi det motsatt dessverre.. Når jenta er hos mor mangler det ofte ting til skolen som skriveutstyr, gymtøy og meldingsbok... Lekser blir også ofte glemt. Hun gir heller ingen beskjed til oss om jenta feks har tur eller liknende dagen etter vi henter henne, noe som ofte resulterer i at vi må kaste oss til byen for å kjøpe nødvendig utstyr ol til dagen etter.. Jeg lurer på om læreren merker noe av dette.. Far kan noen ganger være oppgitt da jenta får med melding hjem om glemte lekser og blir engstelig for at læreren tror det er hos han det til stadighet glemmes. Ikke lett det der altså, men man kan kun passe på hva som skjer i eget hus. Anonymous poster hash: 286c4...e33
Sulosi Skrevet 23. september 2013 #9 Skrevet 23. september 2013 Problemet jeg har med skolen i fht at barna har to hjem er at læreren konsekvent alltid ringer meg når hun har noe å klage på. Hun forholder seg ikke til barnas far i det hele tatt. Feks fikk jeg telefon på torsdag fordi guttene ikke hadde gjort leksene mandag. Mandag var de hos far så jeg sa at det da var hans ansvar å følge opp det men tar hun det opp med han? Nei. Skulle virkelig ønske at læreren kunne ringe far også av og til når det er noe og ikke bare meg iom de har samvær på ukedager like mye som helger. 1
Gjest Vampen Skrevet 23. september 2013 #10 Skrevet 23. september 2013 Alt du spør om avhenger jo av hvor godt foreldrene samarbeider og kommuniserer. Ja, jeg har møtt elever hvor man ser tydelig hvilken forelder barnet har vært hos. Men jeg har møtt flere hvor begge følger opp, og man ikke merker forskjell på om barnet kommer fra mor eller far. Når det gjelder kommunikasjon skole-hjem, så lar jeg det bli litt opp til foreldrene. Jeg sender gjerne ut dobbel info, om jeg får beskjed om at det er ønskelig. Jeg synes det er flott om begge kommer på konferanser, uavhengig av om de er gift eller skilt. Forutsetningen er at foreldrene er komfortable med det, så det ikke blir en kjip opplevelse for alle parter. Separate konferanser.. Tja, jeg vet ikke helt? Det hadde isåfall blitt en vurderingssak mtp hvordan det hadde blitt for barnet. Sånn kort oppsummert, så synes jeg det er flott om foreldrene prater sammen og gir meg beskjed om hvordan de vil ha det. Så skal jeg gjøre det jeg kan for å møte dem og følge opp. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #11 Skrevet 23. september 2013 Jeg er lærer og vi bruker mobilskolemelding. Veldig greit. Da får begge parter informasjon. Vi kan jo ikke vite hvem eleven er hos til enhver tid. Ukeplaner ligger tilgjengelig på Fronter. Anonymous poster hash: b513d...4f5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #12 Skrevet 23. september 2013 Dumt at ikke alle skoler har mobilskolemelding :-/ Anonymous poster hash: 286c4...e33 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #13 Skrevet 23. september 2013 Problemet jeg har med skolen i fht at barna har to hjem er at læreren konsekvent alltid ringer meg når hun har noe å klage på. Hun forholder seg ikke til barnas far i det hele tatt. Feks fikk jeg telefon på torsdag fordi guttene ikke hadde gjort leksene mandag. Mandag var de hos far så jeg sa at det da var hans ansvar å følge opp det men tar hun det opp med han? Nei. Skulle virkelig ønske at læreren kunne ringe far også av og til når det er noe og ikke bare meg iom de har samvær på ukedager like mye som helger. Enig! Samme problemet her med unntak av at vi er på den andre siden - altså den som ikke får beskjed. Her er det også kun mor som får beskjeder til tross for at far har barnet 40%.. Det som er synd er at mor ikke gir infoen videre til far i tillegg til at hun ikke er så nøye med å følge opp barnet.. Det hjelper heller ikke at lærer legger dobbelt opp når mor tar det ut av sekken eller ikke gir beskjed om noe skjer samme dag far henter eller påfølgende dag.. Feks er det dumt når vi henter også ser at det ligger lapp om feks skoletur eller bursdag samme eller påfølgende dag.-.. Anonymous poster hash: 286c4...e33
Gjest Vampen Skrevet 23. september 2013 #14 Skrevet 23. september 2013 Dumt at ikke alle skoler har mobilskolemelding :-/ Anonymous poster hash: 286c4...e33 Spør skolen? Jeg har ikke hørt om mobilskolemelding, men de fleste skolene jeg har vært innom har kommunisert digitalt med foreldrene. Mail, sms, læringsplattform og til og med Facebook. Veldig greit for både lærer og foreldre. Da slipper man også situasjoner som den Sulosi skisserer. For "småtteri" som lekser liker jeg best å sende en mail i første omgang, og da er det veldig enkelt å sende mailen til begge.
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 23. september 2013 #15 Skrevet 23. september 2013 Eg leverar ut ein lekseplan. Dei ligg og på nettet. Gjennomfører ein vurderingssamtale.
Gjest Vampen Skrevet 23. september 2013 #16 Skrevet 23. september 2013 Enig! Samme problemet her med unntak av at vi er på den andre siden - altså den som ikke får beskjed. Her er det også kun mor som får beskjeder til tross for at far har barnet 40%.. Det som er synd er at mor ikke gir infoen videre til far i tillegg til at hun ikke er så nøye med å følge opp barnet.. Det hjelper heller ikke at lærer legger dobbelt opp når mor tar det ut av sekken eller ikke gir beskjed om noe skjer samme dag far henter eller påfølgende dag.. Feks er det dumt når vi henter også ser at det ligger lapp om feks skoletur eller bursdag samme eller påfølgende dag.-.. Anonymous poster hash: 286c4...e33 Hva med å foreslå for skolen at de innfører en rutine på ukesmail? En kort mail med feks noen ord om uka som kommer. Eventuelt med viktige beskjeder eller papirer (feks arbeidsplan) som vedlegg. Ryddig og enkel måte å sørge for at alle foreldrene får den infoen de trenger.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #17 Skrevet 24. september 2013 Hva med å foreslå for skolen at de innfører en rutine på ukesmail? En kort mail med feks noen ord om uka som kommer. Eventuelt med viktige beskjeder eller papirer (feks arbeidsplan) som vedlegg. Ryddig og enkel måte å sørge for at alle foreldrene får den infoen de trenger. Hva med å finne en løsning som ikke innebærer enda mer jobb for lærerne fordi foreldrene er skilt? Alvorlig talt. Foreldrene har tilgang på fronter og andre lignende læringsplattformer og om ikke de klarer å oppsøke informasjon der så kan de ikke forventet å få dettet matet inn med t-skje. Elevene får én arbeidsplan til seg selv og ett sett av papirer som er offentlige. Ofte kan ikke systemet på skolene skrive ut mer enn ett sett og kan ikke registrere mer enn ett. At skilte foreldre som sliter med å kommunisere ønsker seg dobbelt opp fordi de ikke utstår trynet på hverandre er ikke noe man skal drive å legge til rette for. Så at noen nevnte å bruke facebook over her for å si i fra om ting. Den skolen som gjør det bryter en rekke regler om personvern, så det er vel langt ifra heldig. Jeg vet at en del foreldre har konflikter som de bare ikke klarer å gi slipp på, og jeg er ikke ukjent med at disse plutselig skal bli lærerens problem også. Men disse konfliktene virker å bli alle rundt dem sitt problem for en del folk. Jeg har kolleger som har nektet å ha elever i sine klasser på grunn av foreldrenes konflikter rundt skilsmisse. Konfliktnivået ble for høyt og læreren brukte mange timer i uken kun på dette foreldreparet som brukte læreren som en slags mellommann. Folk må se forbi egne konflikter og heller prøve å samarbeide om egne barn. Da vil de også kanskje raskt se at det er ikke skolen som ikke tilrettelegger som er problemet men deres egen mangel på kommunikasjon og egne konflikter. Anonymous poster hash: 21bbe...915 1
skruf Skrevet 24. september 2013 #18 Skrevet 24. september 2013 Her er det veldig greit med Fronter synes jeg, både far og meg har innlogging og kan følge ukeplan og beskjeder der.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #19 Skrevet 24. september 2013 For et par år siden, hadde jeg et foreldrepar som overhode ikke klarte å samarbeide. Barna bodde hos dem 50/50. Jeg gjennomførte to ekstra utviklingssamtaler slik at barnet fikk fire samtaler i løpet av et skoleår. Det gjorde jeg egentlig mot min egen vilje, men ettersom foreldrene ikke klarte å sitte i 2x30 min i løpet av et år, var jeg grei. Dette reagerte andre foreldre på, som da lurte på om de også kunne få flere samtaler. Da ble dert slutt på "servicen" fra min side. Jeg hadde allerede 25 elever, og dersom dette skulle bli en vane, hadde jeg hatt samtaler "hele tiden". Ukeplanen ligger på fronter, og eleven får ukeplanen med hjem slik at den ligger fast i postmappa slik at den alltid er sammen med barnet. Anonymous poster hash: 1c7ef...72c 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #20 Skrevet 24. september 2013 For et par år siden, hadde jeg et foreldrepar som overhode ikke klarte å samarbeide. Barna bodde hos dem 50/50. Jeg gjennomførte to ekstra utviklingssamtaler slik at barnet fikk fire samtaler i løpet av et skoleår. Det gjorde jeg egentlig mot min egen vilje, men ettersom foreldrene ikke klarte å sitte i 2x30 min i løpet av et år, var jeg grei. Dette reagerte andre foreldre på, som da lurte på om de også kunne få flere samtaler. Da ble dert slutt på "servicen" fra min side. Jeg hadde allerede 25 elever, og dersom dette skulle bli en vane, hadde jeg hatt samtaler "hele tiden". Ukeplanen ligger på fronter, og eleven får ukeplanen med hjem slik at den ligger fast i postmappa slik at den alltid er sammen med barnet. Anonymous poster hash: 1c7ef...72c En liten presisering: Jeg har selvsagt ofte foreldresamtaler med barn som trenger litt ekstra oppfølging, men når det var noen som ønsket å ha flere utviklingssamtaler i løpet av 2-3mnd, ble det litt for mye. Anonymous poster hash: 1c7ef...72c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå