Gjest Gjest Skrevet 22. september 2013 #1 Skrevet 22. september 2013 Hvordan skal man klare å bryte kontakten med den man elsker når man vet dette mennesket ikke fører til noe positivt i livet ens. Jeg har levd med noe tilsvarende psykisk terror i 5 år, der jeg for uten den første tiden har blitt kritisert og hakket ned på så og si daglig. Jeg prøver å komme meg bort nå, men han ønsker at vi skal fortsette "forholdet". Problemet er at jeg innerst inne elsker han og har en illusjon/drøm om hvordan det kan bli hvis bare......derfor er det så utrolig vanskelig å gi slipp på han eller kanskje det er drømmen om hvordan det kan bli dersom han endrer seg, det er vanskelig å gi slipp på.... Noen med erfaringer på denne problemstillingen? Hvordan kom DU deg vekk fra et usunt forhold, og ikke minst hvordan klarte du å holde deg unna?
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2013 #2 Skrevet 22. september 2013 Hvordan skal man klare å bryte kontakten med den man elsker når man vet dette mennesket ikke fører til noe positivt i livet ens. Jeg har levd med noe tilsvarende psykisk terror i 5 år, der jeg for uten den første tiden har blitt kritisert og hakket ned på så og si daglig. Jeg prøver å komme meg bort nå, men han ønsker at vi skal fortsette "forholdet". Problemet er at jeg innerst inne elsker han og har en illusjon/drøm om hvordan det kan bli hvis bare......derfor er det så utrolig vanskelig å gi slipp på han eller kanskje det er drømmen om hvordan det kan bli dersom han endrer seg, det er vanskelig å gi slipp på.... Noen med erfaringer på denne problemstillingen? Hvordan kom DU deg vekk fra et usunt forhold, og ikke minst hvordan klarte du å holde deg unna? Innse at han ikke kommer til å forandre seg. Jeg tror at det er svært viktig at du leser boken av Alv Dahl for å få mer kunnskap og forståelse av dette. Jeg forstår at det kan være vanskelig å gå. Det kan hjelpe å ha samtaler med noen på Krisesenteret. Du kan få tips angående å komme seg bort og å bygge seg opp, og holde seg unna ved å lese denne boken: Boka Sjarmør og tyrann av Alv Dahl kan leses gratis her: http://www.nb.no/nbs...cd2d5?index=4#0 Evt kan du lese om erfaringer av kvinner som har levd i psykisk mishandlende relasjoner her: http://kenneho.net/2010/08/01/a-vaere-et-tomt-skall-masteroppgave-av-marianne-notland-smogeli/ http://kenneho.net/wp-content/uploads/2010/08/masteroppgave_Marianne_Notland_Smogeli.pdf
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2013 #3 Skrevet 22. september 2013 Det kan være lurt av deg å få timer hos en psykolog for å få hjelp til å bygge deg opp etter det du har vært gjennom psykisk mishandling.
Gjest anonym Skrevet 22. september 2013 #4 Skrevet 22. september 2013 Kan du si litt om hvordan han har mishandlet deg psykisk?
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2013 #5 Skrevet 22. september 2013 Kan du si litt om hvordan han har mishandlet deg psykisk? Det kan jeg. Livet med han har stort sett bestått i daglige løgner - om både små og store ting. Jeg har blitt truet med forskjellige ting når jeg motsier ham. Han sier jeg er gal, syk i hodet, han snakker stygt om familien min og vennene mine i tillegg til meg, alt fra jobb, interesser dem har og utseende. Ingen er bra nok uansett.... Jeg får kjeft om ikke leiligheten og meg selv er 100 %støken. Manipulering er en stor del av hverdagen og jeg kan ikke huske sist vi egentlig hadde en normal samtale, slik jeg har med andre mennesker. Er kanskje å ta hardt i når jeg sier psykisk terror, men jeg er ikke den jenta jeg engang var og har så og si ikke noe selvtillit igjen, så noe har han gjort med meg psykisk....eller det er vel jeg som har godtatt det, så det er min feil også.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2013 #6 Skrevet 22. september 2013 Det kan jeg. Livet med han har stort sett bestått i daglige løgner - om både små og store ting. Jeg har blitt truet med forskjellige ting når jeg motsier ham. Han sier jeg er gal, syk i hodet, han snakker stygt om familien min og vennene mine i tillegg til meg, alt fra jobb, interesser dem har og utseende. Ingen er bra nok uansett.... Jeg får kjeft om ikke leiligheten og meg selv er 100 %støken. Manipulering er en stor del av hverdagen og jeg kan ikke huske sist vi egentlig hadde en normal samtale, slik jeg har med andre mennesker. Er kanskje å ta hardt i når jeg sier psykisk terror, men jeg er ikke den jenta jeg engang var og har så og si ikke noe selvtillit igjen, så noe har han gjort med meg psykisk....eller det er vel jeg som har godtatt det, så det er min feil også. Det du nevner opp er psykisk mishandling. Kanskje kjenner du også igjen flere ting herfra? http://psykologivirkeligheten.blogspot.no/2013/09/juridisk-terapi.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+Psykologivirkeligheten+%28psykolog%28i%29virkeligheten%29
Neket Skrevet 22. september 2013 #7 Skrevet 22. september 2013 Og hvorfor elsker du ham? Tror heller du elsker illusjonen og fantasien om hvordan det kunne ha vært? Du burde lese boken "hektet på et håp om kjærlighet" også. Historien der er forskjellig fra din situasjon, men den kan nok være nyttig fordet.
Suss81 Skrevet 22. september 2013 #8 Skrevet 22. september 2013 Jeg har vært der TS. Det du må gjøre er å innse at han ALDRI kommer til å forandre seg. Deretter må du pakke tingene dine og reise. Ikke gi han rom til å prate om å redde forholdet. Deretter må du overse alle samtaler og meldinger, jeg byttet nr. Man må avslutte forholdet på lik linje som man fjerner ett plaster, raskt og vondt. Tiden etter blir nok kjip, og man vil nok angre men bit tenna sammen og husk hvorfor du gikk. Deretter må man leve livet sitt. Jeg er utrolig glad nå for at jeg gikk skjønner ikke hvorfor jeg lot meg behandle sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå