Gå til innhold

Gå over til Halal-mat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kan tenke meg at kjøttet blir bedre om man får fjernet det meste av blodet. Mye kjøtt som jeg kjøper er fullt av blod(vann), og det stivner til en ekkel grå gugge (evt ekkel brent gugge) under tilberedning. Dessuten får man da mer kjøtt for pengene, om kiloprisen ellers er den samme, høhøh.

Oi, du hadde veldig gode poeng ja! Må nok få prøvd dette og se om det kan ha en gunstig helseeffekt.

Anonymous poster hash: cea36...e48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er helt feil.

"Strupen blir kuttet forfra, hvor halspulsårene, luftrøret og spiserøret blir rammet. Slakteren må kutte slik at dyrekroppen tømmes for blod så raskt som mulig. "

http://www.irn.no/siste-nytt-om-halalmat/entry/halalkjott-og-halalslakting-i-norge

Det at nortura velger å ikke ta med dette i sin beskrivelse viser at det enten gjøres på flere måter eller at de med vilje ikke vil nevne at man tapper dyret for blod.

Som sagt over, forskjellen mellom vanlig og halalslakt er at en person (helst muslim) skal kutte over strupen til dyret for å tappe det for blod mens man sier en bønn til allah.

Edit: skriveleif

http://www.nortura.no/dyrevelferd/halal-slakting/

Skrevet

Oi, du hadde veldig gode poeng ja! Må nok få prøvd dette og se om det kan ha en gunstig helseeffekt.

Med all verdens respekt (vel...): Du gjør meg kvalm. "Drit i fakta, jeg vil være barbar".

Anonymous poster hash: fa987...bc7

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg ser at du linker til akkurat samme sted som Binta Ba linket til tidligere og jeg har allerede nevnt noe rundt det. Altså at forskjellige halalslakterier i Norge kanskje driver forskjellig.

"Det at nortura velger å ikke ta med dette i sin beskrivelse viser at det enten gjøres på flere måter eller at de med vilje ikke vil nevne at man tapper dyret for blod."

Jeg kan tenke meg at kjøttet blir bedre om man får fjernet det meste av blodet. Mye kjøtt som jeg kjøper er fullt av blod(vann), og det stivner til en ekkel grå gugge (evt ekkel brent gugge) under tilberedning. Dessuten får man da mer kjøtt for pengene, om kiloprisen ellers er den samme, høhøh.

At kjøttet inneholdet litt blod er ubetydlig for kvaliteten til kjøttet :)

Endret av LoneWolf
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er muslim, kanskje en dårlig muslim. Men jeg spiser ikke halal slaktet eller vanlig ikke halal kjøtt, da jeg var i hjemmelandet mitt for noen år siden og så hvordan de slaktet et lam så forandret noe seg. Tror egentlig ikke det hadde spilt noen rolle om hvordan de hadde gjort det, når du ser at et dyr blir drept for å blir spist av oss mennesker med dine egene øyner, så er det noe som forandrer seg. Sånn var det for meg isåfall, siden den dagen har jeg ikke spist kjøtt, jeg er vel en stolt vegetarianer.

Anonymous poster hash: ee7cd...fc0
Skrevet (endret)

Også kjøtt slaktet på vanlig vis tømmes for blod, men man venter da til dyret er dødt. Det et ingen helseeffekt ved at dyret drepes via blodtømming kontra drepes først og tømmes etterpå.

Endret av Arch
  • Liker 4
Skrevet

Halalslakt:

Dyret blogges og dør av blodtapet.

Vanlig slakt:

Dyret drepes og blogges.

Blodet tømmes uansett ut. Det er ikke slik at det er mer blod i produktene som er slaktet på vanlig måte. Du får derfor ikke mer kjøtt for pengene.

I tillegg skulle jeg gjerne sett dokumentasjon på om de få minuttene i forskjell på når dyret blogges har noen effekt på kjøttet.

• Liker 1
Skrevet

Noe sier meg at dersom jeg forteller deg (eller enda bedre; dersom det står i VG), at det er bra for forbrenningen å drikke bensin i små mengder, så vil du gjøre det også...

Anonymous poster hash: f46eb...a9d

• Liker 5
Skrevet

Motbydelig behandling av dyr som burde vært forbudt. Jeg vil ikke støtte halalslakting.Det er dyreplageri på høyt nivå

Anonymous poster hash: c9d19...d5c
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er muslim, kanskje en dårlig muslim. Men jeg spiser ikke halal slaktet eller vanlig ikke halal kjøtt, da jeg var i hjemmelandet mitt for noen år siden og så hvordan de slaktet et lam så forandret noe seg. Tror egentlig ikke det hadde spilt noen rolle om hvordan de hadde gjort det, når du ser at et dyr blir drept for å blir spist av oss mennesker med dine egene øyner, så er det noe som forandrer seg. Sånn var det for meg isåfall, siden den dagen har jeg ikke spist kjøtt, jeg er vel en stolt vegetarianer.

Anonymous poster hash: ee7cd...fc0

Du er vel ikke en dårlig muslim bare for at du er en veggis :)

Men jeg er oppvokst med å slakte dyr, og vi gjør det på en veldig annerledes måte enn halal-slakting. Vi setter på en maske på sauen som har en kule i seg, og så slår man en hammer mot den maska, og så går kulen rett inn i hodet på sauen og den dør momentant.

Anonymous poster hash: 4cddd...736

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...