AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #1 Skrevet 22. september 2013 Jeg har hørt at halal-kjøtt er sunnere enn vanlig kjøtt, stemmer dette? Hvor kan jeg få kjøpt billig Halal-kjøtt i Oslo? Anonymous poster hash: cea36...e48
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #2 Skrevet 22. september 2013 hvorfor skulle det vert sunnere? er bare slaktet på en annen måte og "velsignet". Dessuten er det unødvendige lidelser for dyret, så hvorfor vil du begynne? Anonymous poster hash: 329d9...8f2 8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #3 Skrevet 22. september 2013 hvorfor skulle det vert sunnere? er bare slaktet på en annen måte og "velsignet". Dessuten er det unødvendige lidelser for dyret, så hvorfor vil du begynne? Anonymous poster hash: 329d9...8f2 Leste at kjøttet bøle bedre når man slaktet det slik. Og dyret er bedøvd, slik som det er for vanlig slakting, så det lider ikke. Anonymous poster hash: cea36...e48
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #4 Skrevet 22. september 2013 Det er overhodet ikke sunnere. Kjøttet er det samme, dyrene er de samme. Det eneste som er annerledes er at dyret har blødd i hjel fremfor å avlives på vanlig, mer effektivt vis. Så nei, det er selvsagt ikke sunnere. Ikke tro på sånt vissvass, det er rett og slett klin umulig at det stemmer. Det er ikke kun en personlig oppfatning, det er kalde, udiskutable fakta.Anonymous poster hash: fa987...bc7 14
Gjest meh Skrevet 22. september 2013 #5 Skrevet 22. september 2013 Mon tro om du har hørt det der fra en muslim? Kildekritikk? I Norge er forskjellen bare at dyret blir velsignet, tviler på at det har så mye å si for sunnhetsgraden. 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #6 Skrevet 22. september 2013 Mon tro om du har hørt det der fra en muslim? Kildekritikk? I Norge er forskjellen bare at dyret blir velsignet, tviler på at det har så mye å si for sunnhetsgraden. Ok, så den eneste forskjellen i den norske halal-mater er at det blir sagt en vellsignelse? Anonymous poster hash: cea36...e48
LoneWolf Skrevet 22. september 2013 #7 Skrevet 22. september 2013 (endret) Det stemmer helt det ab 3 hakk over her sier. Dyret er velsignet, hengt opp ned for så å få strupen kuttet over slik at alt blodet kan renne ut. Det er ikke noen sannhet på noen som helst måte at dette kjøttet er sunnere. Endret 22. september 2013 av LoneWolf
Binta Ba Skrevet 22. september 2013 #8 Skrevet 22. september 2013 Det er overhodet ikke sunnere. Kjøttet er det samme, dyrene er de samme. Det eneste som er annerledes er at dyret har blødd i hjel fremfor å avlives på vanlig, mer effektivt vis. Så nei, det er selvsagt ikke sunnere. Ikke tro på sånt vissvass, det er rett og slett klin umulig at det stemmer. Det er ikke kun en personlig oppfatning, det er kalde, udiskutable fakta.Anonymous poster hash: fa987...bc7 http://www.nortura.no/dyrevelferd/halal-slakting/ En av mange linker. Eneste forskjellen er bønnen. Halal-selgerne varierer like mye i pris som de norske, men den i tøyengata på grønland er god på pris. Husker ikke navnet.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #9 Skrevet 22. september 2013 Det stemmer helt det ab 3 hakk over her sier. Dyret er velsignet, hengt opp ned for så å få strupen kuttet over slik at alt blodet kan renne ut. Det er ikke noen sannhet på noen som helst måte at dette kjøttet er sunnere. Ok, jeg husker sikkert feil av det jeg leste. Anonymous poster hash: cea36...e48
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #10 Skrevet 22. september 2013 Leste at kjøttet bøle bedre når man slaktet det slik. Og dyret er bedøvd, slik som det er for vanlig slakting, så det lider ikke. Anonymous poster hash: cea36...e48 Lar dyret leve undøvendg lenge mens blodet tappes ut av kroppen dens istedenfor å bare gjøre slått på det hele med engang? Stygt gjort. Anonymous poster hash: 329d9...8f2 9
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #11 Skrevet 22. september 2013 Kan se for meg at de bedøver dyret når de skal ta dens pels også,men det er ikke OK for det. Samme med å henge den opp og vente på at nok blod har forlatt kroppen til at han endelig dør. Anonymous poster hash: 329d9...8f2 1
Gjest meh Skrevet 22. september 2013 #12 Skrevet 22. september 2013 Lar dyret leve undøvendg lenge mens blodet tappes ut av kroppen dens istedenfor å bare gjøre slått på det hele med engang? Stygt gjort. Anonymous poster hash: 329d9...8f2 Tradisjonell halalslakt er ikke lov i Norge. Eneste forskjellen på halal og vanlig kjøtt i Norge er at en imam har velsignet dyret. 1
Alice123 Skrevet 22. september 2013 #13 Skrevet 22. september 2013 Jeg mener å huske at de el-sjokker dyret før de kutter strupen, slik at dyret er så i ørska at de ikke merker noe.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #14 Skrevet 22. september 2013 Det er rett og slett brutalt. Forkastelig. Anonymous poster hash: 2eba9...b00 7
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #15 Skrevet 22. september 2013 Men kan det ha noe effekt på mørhet og kvalitet at blodet fjernes før dyret dør? Kan det være at dødt blod gjør kjøttet mindre bra? Anonymous poster hash: cea36...e48 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #16 Skrevet 22. september 2013 Tradisjonell halalslakt er ikke lov i Norge. Eneste forskjellen på halal og vanlig kjøtt i Norge er at en imam har velsignet dyret. Hmm, men hvis det er sånn hvorfor velsigner de ikke bare alt kjøttet i Norge da? Det har vært neon nyheter om vanskeligheter med å få halalkjøtt i noen fengsler osv.., men hvis det bare er velsignelse kan vel dette gjøres med alle dyrene? Anonymous poster hash: cea36...e48
Gjest meh Skrevet 22. september 2013 #17 Skrevet 22. september 2013 Hmm, men hvis det er sånn hvorfor velsigner de ikke bare alt kjøttet i Norge da? Det har vært neon nyheter om vanskeligheter med å få halalkjøtt i noen fengsler osv.., men hvis det bare er velsignelse kan vel dette gjøres med alle dyrene? Det gjøres med alle dyrene.
LoneWolf Skrevet 22. september 2013 #18 Skrevet 22. september 2013 (endret) Eneste forskjellen på halal og vanlig kjøtt i Norge er at en imam har velsignet dyret. Dette er helt feil. "Strupen blir kuttet forfra, hvor halspulsårene, luftrøret og spiserøret blir rammet. Slakteren må kutte slik at dyrekroppen tømmes for blod så raskt som mulig. "http://www.irn.no/siste-nytt-om-halalmat/entry/halalkjott-og-halalslakting-i-norge Det at nortura velger å ikke ta med dette i sin beskrivelse viser at det enten gjøres på flere måter eller at de med vilje ikke vil nevne at man tapper dyret for blod. Som sagt over, forskjellen mellom vanlig og halalslakt er at en person (helst muslim) skal kutte over strupen til dyret for å tappe det for blod mens man sier en bønn til allah. Edit: skriveleif Endret 22. september 2013 av LoneWolf 1
Pringle Skrevet 22. september 2013 #19 Skrevet 22. september 2013 Jeg kan tenke meg at kjøttet blir bedre om man får fjernet det meste av blodet. Mye kjøtt som jeg kjøper er fullt av blod(vann), og det stivner til en ekkel grå gugge (evt ekkel brent gugge) under tilberedning. Dessuten får man da mer kjøtt for pengene, om kiloprisen ellers er den samme, høhøh.
Tibbie Skrevet 22. september 2013 #20 Skrevet 22. september 2013 Har all respekt for Islam, men null respekt for slaktemetoden i Halal. Jeg adder at jeg heller ikke spiser kjøtt produsert på annet vis...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå