taliee Skrevet 22. september 2013 #1 Skrevet 22. september 2013 Som topicen sier. Jeg og samboer skal på backpacking til neste år, og trenger tips. Har lest oss litt frem, men vil ha deres anbefalninger. I Afrika vil vi på safari iallefall, og har tenkt på både Tanzania og Namibia (mest pga Harnas). Har du vært på safari - hvor? Hva anbefaler du/ikke? Ang Asia synes jeg det er vanskelig å velge land, fordi jeg leser så mye positivt om de fleste, men vi må jo kutte ned litt. Har iallefall lyst til å dra til Thailand (tips?) og India, har også hørt at Vietnam er koselig. Ellers har vi tenkt å være borte i 4 mnd. Håper på all slags tips ...hvor mye penger vi bør ha, hva vi burde oppleve osv. Skal så klart lese oss frem litt selv også, men kjekt med innspill TUSEN TAKK
Gjest Ciegus Skrevet 23. september 2013 #2 Skrevet 23. september 2013 Mitt favorittland i sørøst-Asia er helt klart Indonesia (ikke Bali!), så vil jo så klart anbefale det... Med Vietnam er absolutt veldig flott det også, og skikkelig bra tilpasset til backpacking. Kan anbefale å starte i nord og bare reise gradvis sørover, og prøv å ha det fleksibelt. Vi endte opp med å tilbringe halve tiden i en kjip turistby fordi vi ble kjent med noen lokale vietnamesere som bare var SÅ greie og vi ikke ville dra fra dem. Jeg har ikke vært i India selv, men om dere drar dit ville jeg prøvd å hatt minst en måned der. I Vietnam kan 2-3 uker holde (man kan vel bare være der 2 uker uten å søke om visum). Thailand er jeg ikke så begeistra for så ingen tips der...
lashara Skrevet 24. september 2013 #3 Skrevet 24. september 2013 Hvorfor ikke bali? Bali har mye å by på. Jeg har selv bodd der. Vi snakker år.
Gjest Ciegus Skrevet 24. september 2013 #4 Skrevet 24. september 2013 Hvorfor ikke bali? Bali har mye å by på. Jeg har selv bodd der. Vi snakker år. Fordi jeg har bodd i Indonesia og synes Bali er en nedtur i forhold til mye annet. På Bali vasser man dessuten i turister og norske studenter. En fin plass, for all del, men landet har områder som er mye, mye vakrere som man heller bør prioritere med mindre man helst vil feste.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #5 Skrevet 24. september 2013 Hei, angående safari så kommer det litt an på hva mer dere har lyst til i tillegg. Jeg har vært et par steder og hadde litt forskjellige men fine opplevelser overalt: - Masai Mara i Kenya; Kan være vel så fint/same thing å dra inn fra Tanzania. Muligheter for å kombinere med Zanzibar (superfint sted!), eller Kilimanjaro hvis dere er spreke. - Etosha i Namibia: Hadde litt uflaks da jeg var der så vi så ikke sååå mye dyreliv. Men resten av Namibia er spennende, spesielt med det røde ørkenområdet lenger sør. - Okawanga og Chobe i Botswana: Desidert beste safariopplevelsen jeg har hatt. Okawanga er dyrt, men fantastisk opplevelse. Sumpområde der du kan dra på kano-safari, eller walking safari. Fredelig. Unikt. Fint! Og i Chobe var det enormt mye dyr å se. Gode muligheter for å kombinere med Victoria Falls også (fra Zimbabwe eller Zambia). Botswana og Namibia opplevde jeg på samme reise, en truck/busstur fra Cape Town i Sør-Afrika gjennom Namibia og Botswana til Vic Falls. Turen tok 3 uker, mye kjøring, men mange opplevelser på kort tid og absolutt en super tur som anbefales! For penger i Afrika er det lurt å ha litt av hver lokale valuta, men det som alltid er bankers er USD... :-) Malari-medisin er et must i aktuelle områder. Også lurt å ha med egen myggnetting, selv om mange steder har det er det ofte varierende kvalitet på renhold... Silkelakenposen er også en veldig god investering til backpacking. Lykke til med reiseplanlegging, og god eventyr-tur! :-) Anonymous poster hash: fcf2a...307
taliee Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter #6 Skrevet 8. oktober 2013 Tusen takk for svar, jeg skriver ned Vanskelig å velge kun en plass med best safari i Afrika føler jeg, når mange anbefaler så forskjellig Men kombinert med Zanzibar og Victoria Falls høres det perfekt ut iallefall Andre tips? Lakenpose er allerede kjøpt 1
amalie_n Skrevet 8. oktober 2013 #7 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg reiste med drifters på en 24 dagers tur fra johannesburg og havna igjen i johannesburg med Drifters. Det var FANTASTISK. Av nasjonalparker med safari får man se chobe, south luangwa og kruger og det var kjempebra. Samtidig inneholdt turen en tre dagers kanotur på zambezi river hvor vi hadde flodhest rett utenfor teltet, vi så masse elefanter mens vi padla nedover elva, og så masse krokodiller etc. Vi var også i malawi som var kjempebra og ikke minst strandliv i mosambique. Så man får sett litt av sør-afrika, botswana, zambia, zimbabwe, malawi og mosambik, for en billig penge. Anbefales på det sterkeste. Turen inkluderer det meste av mat og aktiviteter. Jeg har også vært i India i 2 mnd, og det er så stort at skal man dit bør man ha god tid. Jeg syns ikke New Dehli er en fin by, litt slitsom. Ellers er jo Agra et must, for å se taj mahal og the red fort. Ellers syns jeg Vrindavan og sør goa var veldig flott:) India er veldig spennende og anbefales på det sterkeste, gleder meg vilt til å dra tilbake:D Ellers gode backpacking tips: Pakk sekken en gang - ta ut halvparten og legg til side. DER har du det som trengs. Jeg hadde med meg alt for mye klær at det kan ikke engang beskrives. Det jeg brukte var tights, treningsbukser, enkle singletter, fleecejakke, tenk praktisk. Man trenger faktisk bare en kjole eller max 2 de gangene man vil kle seg fint. På den afrika turen hadde jeg 4 og jeg brukte kun 1, vi gikk på restaurant i tights og hettegenser. Komfort er stikkordet;) Jeg pakka alle klærne og utstyret mitt i ulike fordelingsposer. f.eks en pose for bukser, en pose for undertøy, en pose for gensere osv. Det sparte masse tid når man ville ha et spesielt plagg. Ha en liten sekk eller bag som du kan pakke f.eks morgendagens klær i, så slipper man å gå i den store sekken hver eneste dag Ha en ryddig mappe med alle papirer, kopi av flybilletter, reservasjoner, osv. Ta flere kopier av reiseforsirking, pass med visum etc og gi til noen der hjemme, og til reisepartneren din - i tilfelle bare en av deres sekk eller veske skulle bli stjålet. Det var et par tips. Kos deg med planleggingen og god tur:)
Lila Skrevet 9. oktober 2013 #8 Skrevet 9. oktober 2013 Har ingen anbefalinger selv, men vil anbefale å ta en titt på supermarie.net. Hun reiste jorden rundt helt alene, og har delt veldig mye på bloggen sin. Virker som hun er veldig behjelpelig med å svare på spørsmål også
taliee Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter #9 Skrevet 14. oktober 2013 Skal sjekke ut Lila Takk for tips! Det jeg er litt usikker på nå er om jeg skal dra på safaritur i Afrika, eller heller bruke pengene i Afrika på frivillighetsarbeid, har lenge ønsket å dra til Harnas f.eks. Tenker at da får man bedre kontakt med dyra, men får ikke sett de ute i det fri. Litt 50/50 her. Hva ville du gjort- hvorfor?
amalie_n Skrevet 14. oktober 2013 #10 Skrevet 14. oktober 2013 Jeg var en mnd i Antelope park - Zimbabwe, på et frivillighetsprogram som heter medical and lions, der jobbet jeg litt på klinikk og litt med løver. Men de har også rene program som er rettet mot arbeid med løver og de andre dyrene i parken som hester, elefanter etc. Jeg kan ikke si annet enn at det var fantastisk morsomt, en opplevelse jeg overhode ikke ville vært foruten. Vi gikk daglige turer med løver, var på rideturer, elefantrurer, men måtte også gjøre rent burene, bære vann etc som en del av oppgavene:) Opplegget var kjempebra, men den siste tiden har de økt antall med frivillige i parken og flere har bemerket seg at det blir rett og slett for mye folk og liten tid til å gjøre alt. Men det var virkelig fantastisk, og man får venner for livet. Safari slik som jeg gjorde det med overlanding gjennom botswana, zimbabwe, zambia, malawi og mosambik var jo en helt annen opplevelse. Man får se dyr i et naturlig miljø og drar på f.eks en slik overlanding tur bor man litt vilt og opplever mye forskjellig på kort tid. Skjønner godt at det er vanskelig å velge, for begge delene er fantastisk. Jeg ville ikke gjort frivillighetsarbeid visst man har under 1 mnd, for jeg syns 1 mnd også ble litt kort tid for å komme inn i ting. Hadde jeg måtte valgt ville jeg valgt overlanding. For på turen fikk vi gjøre aktiviteter som jeg også gjorde som frivillig, gå med løver, ri på elefanter, hilse på geparder osv. Lykke til med valget=)
Gjest Badabing Skrevet 14. oktober 2013 #11 Skrevet 14. oktober 2013 Jeg har ikke peiling på Afrika, men har reist mye rundt i Asia. Først og fremst - ha god tid. Det er kjedelig å ikke føle at man blir ferdig med steder, eller at man har en flybillett til en nært forestående dato og derfor må haste videre. Av andre backpackere har jeg fått anbefalt Filippinene og Myanmar. Her er det fortsatt ikke de samme hordene av turister. Selv ble jeg veldig glad i Kambodsja. Har veldig lyst til å reise tilbake. Ikke like fine strender som mange andre land, men det er enkelt å reise rundt, en vennlig befolkning og har generelt en spennende historie. Kan godt gi deg reisetips her om du tenker på Kambodsja. India har jeg bare rukket en liten del av, men landet har ekstremt mye å by på, samtidig som det også er ganske slitsomt. Med tanke på tid og penger er det gjerne lurt å finne land ved siden av hverandre så man slipper å fly så mye. Vi har blant annet tatt ruten Thailand-Kambodsja-Vietnam-Laos som er en ganske vanlig rute for backpackere.
Gjest Badabing Skrevet 14. oktober 2013 #12 Skrevet 14. oktober 2013 PS: har du ønske om å se elefanter, vil jeg anbefale deg å lese om forskjellige sanctuaries. Det er mange useriøse aktører som utnytter dyrene for å tjene penger. De har et bra sanctuary utenfor Chiang Mai i Thailand blant annet. Der lever dyrene på egne premisser og har det veldig bra. Elefantridning anbefaler jeg ikke da det er så mye vondt de kan utsettes for for å temmes og under ridningen.
taliee Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter #13 Skrevet 15. oktober 2013 Vi har landet litt på å velge frivillighetsarbeid i 3 uker, håper det ikke blir for lite. Så tenker vi heller ta bryllupsreise senere med safari kombinert med avslapping på zanzibar. Gifter oss etter vi kommer hjem fra backpacking men dette er noe vi har kommet frem til nå, og ikke fastbestemt
taliee Skrevet 2. januar 2014 Forfatter #14 Skrevet 2. januar 2014 Tusen takk for gode svar! Vil gjerne ha flere tips om noen sitter på noen gleder meg sånn!!
gladidag Skrevet 2. januar 2014 #15 Skrevet 2. januar 2014 (endret) Vil anbefale Fillipinene i Asia..litt utenfor denvanlige backpacker ruta..men etter flott land å reise i. Dykker dere? Eller planer om det? Fillipinene har fantastisk dykking. Fillipinere er lette å komme i kontakt med, snakker bra engelsk, er gjestfri og hyggelige. Det er flust m vakre strender, rimelig overnatting og flott natur:) Reiser til Fillipinene til sommeren....Siquijor skal utforskers...og forhåpentligvis Camiguin:) Endret 2. januar 2014 av gladidag
pinar Skrevet 4. januar 2014 #16 Skrevet 4. januar 2014 Vietnam er veldig geografisk praksis og reise. Start i den ene enden og reis nedover eller oppover. Spennende land med mye variasjonn. Ellers så er mitt backpacker tips og ikke rushe innom for mange land, men heller bruke mye tid på å reise rundt i ett land. Da får du virkelig oppleve det aktuelle landet fremfor å se 1-2 byer i mange land.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå