Gå til innhold

E-bay og toll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å kikker på E-bay, etter ting til bursdagfesten til lillegutt.

Fant en fantastisk pakke, med absolutt alt vi trenger + litt til...

Men den koster jo over 200 nok... Så kan noen fortelle meg hva som skjer, når man bestiller over toll grensa?? Hvor dyrt blir det?? mye styr??

Eller burde jeg bare la vær?

Takker for svar:)

Anonymous poster hash: 80e89...ed7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

25% moms!

Noen varer er tollfrie. Du finner oversikt over tollsatser på tollvesenets sider, toll.no

Posten tar også et gebyr for å behandle pakken for deg. Satsene finner du sikkert på postens sider. Kommer litt an på verdien av pakken.

Skrevet (endret)

Kostet den over 200 kr inkludert frakt? Kostet varen under 200 kr uten frakt iberegnet? Frakt skal nemlig ikke beregnes mer før selve tingen i seg selv koster 200 kr. Dvs at hvis en ting koster 180 kr + 40 kr i frakt skal man ikke betale mva (evt. moms), koster varen 230 kr + 40 kr i frakt så betaler man mva av hele summen. Viktig å merke seg.

Ellers er det riktig som det sies, det er stort sett merverdiavgift, moms, man betaler, ikke toll. Noen varer har derimot toll. Bøker er derimot ikke en del av denne grensen og du kan handle bøker for 1000 kr om du vil uten å betale noe ekstra for det. Det er kun toll på klær og matvarer. Hvor mye tollen er på er varierende.

Bruk denne for å finne ut mer eksakt hva du må betale.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Tusen takk for svar:)

Varen koster 302 kr + frakt, så da må jeg nok droppe det:(

Også krysse fingra for at en ny regering vil øke denne grensa litt!

Anonymous poster hash: 80e89...ed7
Skrevet

Det går an å spørre selger pent om de kan sette verdien lavere på "customs declaration form". Til ca 32$ om det er fra USA.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...