Drizzt Skrevet 26. september 2013 #121 Del Skrevet 26. september 2013 Nordmenn ofte uttaler utenlandske navn feil. Man retter og retter, så gir man opp. Bare la det ligge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 26. september 2013 #122 Del Skrevet 26. september 2013 Kan du ikke bare rette henne da? "Nei, ikke Krist-offer, men Kristoffer" Jeg heter Jeanette og HATER når folk sier Sjannett! Anonymous poster hash: 8ff5b...d1d Hvordan uttaler du det selv? Jeanette er et fransk navn, da er uttalen nettopp slik som du skriver. Sj-lyden er stemt, trykket ligger på siste stavelse. Jeanette er fransk. Noen uttaler Jeanette, andre Jeanett. Her er det snakk om fransk uttale, og ikke uttale S-j-anett. Skjønner? Jeg heter også Anette, og synes det er mye verre når folk sier Anætte:P Mitt uttales i alle fall med E, ikke Æ Anonymous poster hash: a6ece...7b6 Det kommer jo alltid an på hvilken dialekt man snakker. Her jeg bor vil det være helt naturlig for meg å uttale på den måten du vil, men i de to andre byene jeg har bodd i, og med de andre dialektene jeg snakker, ville jeg definitivt valgt æ-uttalen da e-uttalen faller meg helt unaturlig på de dialektene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jessica90 Skrevet 26. september 2013 #123 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Jeg kan ikke noe for det, dette irriterer meg skikkelig.. Vi har et barn og svigermor uttaler navnet feil! Det er så irriterende, og navnet høres stygt ut om man uttaler det sånn. Hun uttaler endel andre ord feil også. Hun er ikke Norsk, men har bodd i Norge i sikkert over 40 år. Hvordan kan vi rette på henne? Hvordan sier man sånt? Bare "du uttaler navnet feil, det skal uttales slik:"? Kun seriøse svar takk!Anonymous poster hash: 73a03...dc9 I steden for å pirke på din mor hvordan hun taler feil å irritere deg over det. Bare go ta det og kom åver det. Det er mange som uttaler mitt navn feil Mange tror Jessica uttales som amerikansk og det er rett, men når jeg kommer fra Brazil uttaler man navnet mitt Sesika og ikke jessica. Så jeg har gitt opp å forklare dem det på grunn av de ikke klarer å uttale sesika, får de kalle hva de vil om det er jessica,sesika. Endret 26. september 2013 av jessica90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #124 Del Skrevet 26. september 2013 Ja, tenk det var faktisk så vanskelig å forstå. Hvorfor skal hun krongle det til med å skrive at denne Sturla uttaler Emma med en veldig rar melodi? Kunne hun ikke like godt ha skrevet tonem 1 med én gang? Jeg spør om dette allerede i mitt innlegg nr. 71. Jeg synes dette var en ganske god beskrivelse, jeg. At du ikke forstod den, får du bare ta på din egen kappe. Årsaken til at hun ikke trakk inn tonem her, antar jeg at kommer av at hun, i likhet med de fleste, ikke kjenner til dette begrepet. Akkurat som når du og andre ikke-lingvister mangler begrepsapparat for å beskrive andre fenomener i språket, sånn at det hele blir veldig klønete og unøyaktig, noe jeg har observert veldig mange ganger. I min ikke-lingvist-verden, har bønder trykket på første stavelse, mens bønner har jamntrykk. Ingen dum observasjon! For det et faktisk slik at de faktorene som definerer trykk i språket, er mer like i første og andre stavelse i tonem 2-ord enn i tonem 1-ord. Men allikevel er det først og fremst selve ordmelodien som utgjør forskjellen, snarere enn betoningen.Anonymous poster hash: 198ca...56c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 26. september 2013 #125 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Jeg synes dette var en ganske god beskrivelse, jeg. At du ikke forstod den, får du bare ta på din egen kappe. Årsaken til at hun ikke trakk inn tonem her, antar jeg at kommer av at hun, i likhet med de fleste, ikke kjenner til dette begrepet. Akkurat som når du og andre ikke-lingvister mangler begrepsapparat for å beskrive andre fenomener i språket, sånn at det hele blir veldig klønete og unøyaktig, noe jeg har observert veldig mange ganger.Anonymous poster hash: 198ca...56c Du får opprette ditt eget ekspertforum da, Ludovie, så jeg og andre enfoldige kan lære av deg! For som ikke-lingvist har man visst ingenting på et språkforum å gjøre. Da kommer det ikke til å bli så mange igjen, men da har i hvert fall dere lingvister boltreplass. AB-funksjonen er vel grei, når du er for feig til å bruke nicknavnet ditt. Endret 26. september 2013 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #126 Del Skrevet 26. september 2013 Du får opprette ditt eget ekspertforum da, Ludovie, så jeg og andre enfoldige kan lære av deg! For som ikke-lingvist har man visst ingenting på et språkforum å gjøre. Da kommer det ikke til å bli så mange igjen, men da har i hvert fall dere lingvister boltreplass. AB-funksjonen er vel grei, når du er for feig til å bruke nicknavnet ditt. Hva i all verden et dette for no'? Her kommer man inn og forsvarer alle dem som ikke har begrepsapparatet helt på plass, og så blir man beskyldt for å ønske seg et ekspertforum??? Og hvem er denne " Ludovie", forresten? Det du skriver henger bare ikke på greip, ettersom det er DU som gjør narr av brukere som ikke er "eksperter", og ikke jeg og mine likesinnede.Anonymous poster hash: 198ca...56c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest crazycatlady Skrevet 27. september 2013 #127 Del Skrevet 27. september 2013 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #128 Del Skrevet 27. september 2013 Årsaken til at hun ikke trakk inn tonem her, antar jeg at kommer av at hun, i likhet med de fleste, ikke kjenner til dette begrepet. Akkurat som når du og andre ikke-lingvister mangler begrepsapparat for å beskrive andre fenomener i språket, sånn at det hele blir veldig klønete og unøyaktig, noe jeg har observert veldig mange ganger. Anonymous poster hash: 198ca...56c Det var da voldsomt. Det var jeg som skrev det med Sturla først, og jeg vet faktisk godt hva tonem er, men jeg antok det var tullete å nevne det ettersom de færreste vet hva det er. Poenget er jo bare at folk uttaler navn forskjellig, og vi vet jo ikke om det TS' svigermor tuller med er tonemer eller betoning eller fonemer. Anonymous poster hash: 8dd4d...b9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #129 Del Skrevet 28. september 2013 Det var da voldsomt. Det var jeg som skrev det med Sturla først, og jeg vet faktisk godt hva tonem er, men jeg antok det var tullete å nevne det ettersom de færreste vet hva det er. Poenget er jo bare at folk uttaler navn forskjellig, og vi vet jo ikke om det TS' svigermor tuller med er tonemer eller betoning eller fonemer. Anonymous poster hash: 8dd4d...b9d Det er litt ironisk at det virker som om du ble støtt over at noen tenkte nøyaktig det samme om deg, som du tenkte om andre. Jeg vet også hva tonem er, men jeg syntes likevel din sammenligning av uttale på "Emma" og "hemma" var mye enklere å forstå, enn om du hadde referert til tonembruk. Anonymous poster hash: fcdf7...5ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #130 Del Skrevet 28. september 2013 Jeg er overrasket over hvor mange det er som har en intens trang til å skrive at DE ikke ville rettet på noen. Hvem bryr seg? Jeg, TS har en trang til at hun sier navnet riktig. Spurte om seriøse svar på hvordan (!!!) jeg kan si det, jeg spurte ikke om hvem det er som ikke gidder å rette på folk At noen tror at det interesserer andre å vite det.. Men har i allefall fått noen gode tips, takk for det! Hater at KG la denne på den linja øverst en periode forresten. Anonymous poster hash: 899d5...05f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #131 Del Skrevet 28. september 2013 Har ei jente som heter Jessica. Vi uttaler det "norskt", altså med tynn J, rettet folk i starten da de sa det på engelsk, men nå er det ikke så nøye lenger, retter det på personer som er mye rundt henne, men ikke fremmede ol. Anonymous poster hash: df239...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #132 Del Skrevet 28. september 2013 Min svigermor kalte barnet vårt for "ungen" opptil flere ganger, til slutt sprakk jeg og sa at "han har ett navn veit du" Var litt irritert da, så vil bare rettet på henne når hun sier feil, og blir hun sur så jaja, du blir jo sur når hun sier det feil. Anonymous poster hash: 481f0...49d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #133 Del Skrevet 28. september 2013 Har ei jente som heter Jessica. Vi uttaler det "norskt", altså med tynn J, rettet folk i starten da de sa det på engelsk, men nå er det ikke så nøye lenger, retter det på personer som er mye rundt henne, men ikke fremmede ol. Anonymous poster hash: df239...458 Og så? Hva hjelper det meg?Anonymous poster hash: 899d5...05f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #134 Del Skrevet 28. september 2013 Min svigermor kalte barnet vårt for "ungen" opptil flere ganger, til slutt sprakk jeg og sa at "han har ett navn veit du" Var litt irritert da, så vil bare rettet på henne når hun sier feil, og blir hun sur så jaja, du blir jo sur når hun sier det feil. Anonymous poster hash: 481f0...49d Haha. Jg lar det fortsatt være opp til mannen tror jeg,. Så kan hun bli sur på ham Mn det er en teit timg å bli sur for i så fall. for det er ikke vondt ment. Anonymous poster hash: 899d5...05f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #135 Del Skrevet 28. september 2013 Det er litt ironisk at det virker som om du ble støtt over at noen tenkte nøyaktig det samme om deg, som du tenkte om andre. Jeg vet også hva tonem er, men jeg syntes likevel din sammenligning av uttale på "Emma" og "hemma" var mye enklere å forstå, enn om du hadde referert til tonembruk. Anonymous poster hash: fcdf7...5ce Jeg skrev det nettopp fordi det var enklere å forstå, men synes du ikke det er litt snodig å tillegge folk andre motiver, nemlig at de ikke vet det du vet, og anta at de er ikke-lingvister? Man behøver jo ikke å være belærende selv om man vet en del selv. Anonymous poster hash: 8dd4d...b9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #136 Del Skrevet 28. september 2013 Jeg er overrasket over hvor mange det er som har en intens trang til å skrive at DE ikke ville rettet på noen. Hvem bryr seg? Jeg, TS har en trang til at hun sier navnet riktig. Spurte om seriøse svar på hvordan (!!!) jeg kan si det, jeg spurte ikke om hvem det er som ikke gidder å rette på folk At noen tror at det interesserer andre å vite det.. Men har i allefall fått noen gode tips, takk for det! Hater at KG la denne på den linja øverst en periode forresten.Anonymous poster hash: 899d5...05f Og så? Hva hjelper det meg?Anonymous poster hash: 899d5...05f Du virker ikke som en veldig sympatisk person TS, stakkars svigermor.... Anonymous poster hash: 9bfb1...bf7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #137 Del Skrevet 28. september 2013 Du virker ikke som en veldig sympatisk person TS, stakkars svigermor.... Anonymous poster hash: 9bfb1...bf7 Ja. Huff, stakkars svigermor! Hun har det vondt.. Jeg er alltid så slem mot henne da barnet ble født f.eks, sa jeg at hun aldri får se barnet. Og hver ang hun sier et ord feil, ler jeg, hermer etter henne og peker! Lager hun mat til meg, kaster jeg det i ansiktt hennes Haha.. Følte du deg såret fordi jeg synes innleggene sine er unødvendige? For det er de Anonymous poster hash: 899d5...05f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #138 Del Skrevet 28. september 2013 Ja. Huff, stakkars svigermor! Hun har det vondt.. Jeg er alltid så slem mot henne da barnet ble født f.eks, sa jeg at hun aldri får se barnet. Og hver ang hun sier et ord feil, ler jeg, hermer etter henne og peker! Lager hun mat til meg, kaster jeg det i ansiktt hennes Haha.. Følte du deg såret fordi jeg synes innleggene sine er unødvendige? For det er de Anonymous poster hash: 899d5...05f Snakk om å understreke mitt poeng så til de grader. Anonymous poster hash: 9bfb1...bf7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #139 Del Skrevet 28. september 2013 Jeg skrev det nettopp fordi det var enklere å forstå, men synes du ikke det er litt snodig å tillegge folk andre motiver, nemlig at de ikke vet det du vet, og anta at de er ikke-lingvister? Man behøver jo ikke å være belærende selv om man vet en del selv. Anonymous poster hash: 8dd4d...b9d Jo det synes jeg, men ut i fra det du skrev, gjorde du nøyaktig det samme selv, og det var det jeg syntes var litt ironisk. Anonymous poster hash: fcdf7...5ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #140 Del Skrevet 28. september 2013 Denne tråden får meg til å lure på om jeg egentlig ikke er norsk. For jeg er født og oppvokst i Oslo, og uttaler Emma som "amerikanerne" gjør, dvs ikke som Hemma. Sånn har vi alltid gjort det i min familie når vi har snakket om og til bestemødre og oldemødre. Så nei, vi har ikke lært det av Jennifer i Friends. I tillegg uttaler jeg Erlend som Ærlend, og absolutt ikke som ÆLN. Og når folk sier at de uttaler Kristian med trykk på siste stavelse, begynner jeg virkelig å lure. Anonymous poster hash: bc7ff...3f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå