Gjest Sille4 Skrevet 22. september 2013 #1 Skrevet 22. september 2013 Hei Jeg er 20 år og leter etter bolig med min kjæreste. Derfor prøver jeg å sette opp ett budsjett for å se ca. utgifter. Men jeg sliter med å finne ut ca. pris for kommunale avgifter. Våre foreldre bor selv i borettslag, så derfor vet vi ikke alt som inngår og priser. Så tenkte kanskje noen kloke hoder her inne kunne hjelpe meg. Det jeg lurer på er hva som inngår i kommunale avgifter? Jeg vet om renovasjon, evt feiing og vann/kloakk. Så hva går under renovasjon, er det både tømming og beholdere og hvor mye blir det ca. i mnd.? Feiing, hvor mye og hvor ofte? Og vann/kloakk? Der vet jeg at det er mye forskjellig, som fastledd, vann inn og vann ut. Men sånn ca. hva blir alt samlet i mnd.? (Ca. 150 kvadrat og 2 personer. Vet også det er veldig individuelt, men bare sånn ca.) Også hva bør man beregne til strøm i mnd. og tv/internett? Håper noen kan hjelpe noen som er helt grønne på dette her, men veldig gjerne vil vite hva vi har råd til.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. september 2013 #2 Skrevet 22. september 2013 Kontakt kemneren i din kommune - det er den eneste som kan svare helt eksakt for dette er faktisk forskjellig i de forskjellige kommunene. Ellers kan du jo se på noen prospekter på Finn av aktuelle boliger - der vil ofte de kommunale avgiftene stå.
Gjest Sille4 Skrevet 22. september 2013 #3 Skrevet 22. september 2013 Kontakt kemneren i din kommune - det er den eneste som kan svare helt eksakt for dette er faktisk forskjellig i de forskjellige kommunene. Ellers kan du jo se på noen prospekter på Finn av aktuelle boliger - der vil ofte de kommunale avgiftene stå. Tusen takk
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #4 Skrevet 22. september 2013 Det står helt sikkert på kommunen din sin hjemmeside. Ellers betaler foreldrene dine kommunaleavgifter selvom de bor i borettslag.Anonymous poster hash: 2be29...ef2
Gjest Sille4 Skrevet 22. september 2013 #5 Skrevet 22. september 2013 Det står helt sikkert på kommunen din sin hjemmeside. Ellers betaler foreldrene dine kommunaleavgifter selvom de bor i borettslag.Anonymous poster hash: 2be29...ef2 Selvsagt gjør de det, men det er i husleia og det står ikke hva som er hva i prisen.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #6 Skrevet 22. september 2013 Hei Jeg er 20 år og leter etter bolig med min kjæreste. Derfor prøver jeg å sette opp ett budsjett for å se ca. utgifter. Men jeg sliter med å finne ut ca. pris for kommunale avgifter. Våre foreldre bor selv i borettslag, så derfor vet vi ikke alt som inngår og priser. Så tenkte kanskje noen kloke hoder her inne kunne hjelpe meg. Det jeg lurer på er hva som inngår i kommunale avgifter? Jeg vet om renovasjon, evt feiing og vann/kloakk. Så hva går under renovasjon, er det både tømming og beholdere og hvor mye blir det ca. i mnd.? Feiing, hvor mye og hvor ofte? Og vann/kloakk? Der vet jeg at det er mye forskjellig, som fastledd, vann inn og vann ut. Men sånn ca. hva blir alt samlet i mnd.? (Ca. 150 kvadrat og 2 personer. Vet også det er veldig individuelt, men bare sånn ca.) Også hva bør man beregne til strøm i mnd. og tv/internett? Håper noen kan hjelpe noen som er helt grønne på dette her, men veldig gjerne vil vite hva vi har råd til. betaler 3600 for vann og kloakk her, renovasjon ligger under fellesutgifter på 1200kr i måneden her. Strøm på 150kvm så tipper jeg dere havner rundt 1000-1500kr måneden litt avhengig av hvor varmt dere vil ha det. Tv og internet er veldig variabelt, alt fra 500kr måneden til 2-2500 spørs hvor raskt internet dere vil ha og hvor mange kanalpakker Anonymous poster hash: f9f7d...1a6
Pearl2.0 Skrevet 22. september 2013 #7 Skrevet 22. september 2013 Strømpriser varierer veldig over hele landet. Her jeg bor hadde det blitt mye mer med strøm for 150 kvm enn 1000-1500 i måneden.
Gjest Sille4 Skrevet 22. september 2013 #8 Skrevet 22. september 2013 betaler 3600 for vann og kloakk her, renovasjon ligger under fellesutgifter på 1200kr i måneden her. Strøm på 150kvm så tipper jeg dere havner rundt 1000-1500kr måneden litt avhengig av hvor varmt dere vil ha det. Tv og internet er veldig variabelt, alt fra 500kr måneden til 2-2500 spørs hvor raskt internet dere vil ha og hvor mange kanalpakker Anonymous poster hash: f9f7d...1a6 Er det 3600,-for vann og kloakk i mnd? er hver 3 mnd eller noe?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #9 Skrevet 22. september 2013 Skal dere kjøpe eller leie? Om dere leier skal kommunale utgifter være innlemmet i husleien. Anonymous poster hash: d2c6e...b5e 1
Gjest Sille4 Skrevet 22. september 2013 #10 Skrevet 22. september 2013 Skal dere kjøpe eller leie? Om dere leier skal kommunale utgifter være innlemmet i husleien. Anonymous poster hash: d2c6e...b5e Skal kjøpe Er jo mulig vi havner i ett borettslag og kommunale avgifter er inkludert i husleie, men prøver å finne ut ca. priser hvis vi kjøper enebolig
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #11 Skrevet 23. september 2013 Er det 3600,-for vann og kloakk i mnd? er hver 3 mnd eller noe? om jeg ikke tar helt feil så er det vel hver 6 måned Anonymous poster hash: f9f7d...1a6
Gjest Sille4 Skrevet 23. september 2013 #12 Skrevet 23. september 2013 om jeg ikke tar helt feil så er det vel hver 6 måned Anonymous poster hash: f9f7d...1a6 Ok Men da er det de faste prisene, og så kommer vann forbruket ved siden av? Føler meg litt dum her
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #13 Skrevet 23. september 2013 Ok Men da er det de faste prisene, og så kommer vann forbruket ved siden av? Føler meg litt dum her Spørs om du har vannmåler eller ikke, har du ikke vannmåler så betaler du fastavgift, lønner seg for de fleste å ha vannmåler, men koster noen kroner å få installert Anonymous poster hash: f9f7d...1a6 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #14 Skrevet 23. september 2013 Her har kommunen tatt kostnaden med å installere og bytte vannmåler.Anonymous poster hash: 74526...779
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #15 Skrevet 24. september 2013 Sjekk kommunens nettsider, der skal det være opplyst m3-pris for vann/avløp samt renovasjonsgebyr. De fleste steder går over til målt forbruk på vann/avløp, dersom du skal anta noe i forbruk så kan du regne 200 liter per person og døgn for å få et ca. årsforbruk (det vil si ca 146 m3 i året for dere begge to). Dersom det er faste avgifter er dette som regel knyttet til antall kvadratmeter i boligen. Her hvor jeg bor betaler vi 12 kr/m3 for vann og 23 kr/m3 for avløp, så med deres (antatte) forbruk hadde det blitt 5 110 kr/år. Men som sagt: sjekk din kommune - dette varierer (naturlig nok!) fra kommune til kommune! Anonymous poster hash: aca40...153
Gjest Sille4 Skrevet 24. september 2013 #16 Skrevet 24. september 2013 Sjekk kommunens nettsider, der skal det være opplyst m3-pris for vann/avløp samt renovasjonsgebyr. De fleste steder går over til målt forbruk på vann/avløp, dersom du skal anta noe i forbruk så kan du regne 200 liter per person og døgn for å få et ca. årsforbruk (det vil si ca 146 m3 i året for dere begge to). Dersom det er faste avgifter er dette som regel knyttet til antall kvadratmeter i boligen. Her hvor jeg bor betaler vi 12 kr/m3 for vann og 23 kr/m3 for avløp, så med deres (antatte) forbruk hadde det blitt 5 110 kr/år. Men som sagt: sjekk din kommune - dette varierer (naturlig nok!) fra kommune til kommune! Anonymous poster hash: aca40...153 Tusen hjertelig takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå