Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har fått time til undersøkelse av egglederne med kontrastvæske, men er det egentlig noe poeng i det? Det vil jo ikke hjelpe meg å bli gravid, bare finne grunn til at vi ikke har klart det selv på 3 år. Vi må uansett ha prøverør sier legen. Kan jeg ikke bare droppe egglederundersøkelsen? Er så redd for at det skal gjøre vondt, også koster det jo nesten 3000 kr...

Anonymous poster hash: 4d810...050

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.....

Skrevet

Det er absolutt noe poeng i det. Kjedelig å gå gjennom hele prosessen, og finne ut at det ikke gikk pga. noe hos deg som kunne blitt avdekket på en relativt enkel undersøkelse. Ved enkelte fertilitetsklinikker er gjennomført laparoskopi et must for å få søknaden godkjent.

Vi fikk beskjed om at vi uansett måtte ha prøverør pga. dårlige svømmere hos mannen, men laparaskopi ble likevel anbefalt for å få bekreftet at alt var som det skulle hos meg.

Liten pris å betale i den store sammenhengen, og de fleste får ikke spesielt vondt. Jeg var litt støl og oppblåst et par dager etter inngrepet, men ikke nevneverdig plaget ut over det.

Anonymous poster hash: 80bec...27b
Skrevet

Jeg slapp både kontrast og lap fordi jeg ikke hadde eggløsning (PCOS). Da så ikke gynekologen noe poeng i å la meg gjennomgå disse undersøkelsene. Noe jeg var helt enig i.

Men hvorfor skal du betale 3000 kr? Er det privat?

Anonymous poster hash: 70973...f19
Skrevet

Ja, det er privat. Med ultralyd. Gjør det vondt?

TS

Skrevet

Jeg har hatt en slik undersøkelse, og det gjorde ikke vondt annet enn litt mensaktige murringer. Jeg fikk det gjort offentlig, bare en måneds ventetid så da giddet jeg ikke å se på private alternativer. Dette var på Rikshospitalet.

Anonymous poster hash: af1ec...970

Skrevet

Det gjorde ikke vondt i det hele tatt, fikk bare litt menssmerter og blødninger etterpå. Det er ingenting å være redd for :)

Skrevet

Så lenge det er andre forhold som gjør at man ikke kan bli gravid, som manglende eggløsning eller dårlig sædkvalitet hos mannen, har lap ingen hensikt. Det er feil som skrevet over at det er et krav før prøverør, det er det verken i det offentlige eller private. Men dersom man er uforklarbar barnløs eller det er misstanke om problemer på dette området, må man gjennom lap før prøverør. Og det er også noe man bør ønske selv da det er en mye enklere og mindre smertefull opplevelse enn et prøverørsforsøk.

Nå er ikke lap noe jeg kan mye om, i og med at jeg ikke har hatt det selv. Men jeg mener å ha hørt at det også blokker ut tette eggledere? Slik at dersom dette er problemet, kan en lap i seg selv føre til graviditet?

Skrevet

Har lest at denne undersøkelsen med kontrastvæske kan åpne egglederne og således føre til graviditet ja, men det er sikkert ikke så ofte det skjer.

Dette fordi kontrastvæsken sprøytes inn med et visst trykk, som kan åpne en eggleder som ikke er fullstendig sammenvokst.

Etter undersøkelsen var jeg litt bekymret over hvor mye væske som skulle ut igjen, siden det føltes så mye ut der inne, men det var veldig lite som kom ut. Et bind holdt i massevis.

Hva en lap går ut på vet jeg ikke, annet enn at det er en kikkhullsoperasjon..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...