AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #1 Skrevet 22. september 2013 Fikk i går en nydelig orkide av svigermor. Vanligvis har jeg grønne fingre men orkideer kan heg ingenting om. Mens jeg bekymrer meg over om de resterende plantene skal gjøre stua til en jungel, sitter jeg nå å bekymrer meg over når orkudeen kommer til å visne... Kan ingenting om orkideer. Hjelp! Hvor skal den stå? Har 3 stire hovedvinduer i stuen a 2x2 meter, der står mine andre kjære planter som snart når vinduskarmen under taket, ja de er så store! Kan jeg ha orkudeen i vinduet? Eller på bordet? Skal jeg knipse bort døde blomster på den hvis de visner? Hvor mye vann? Hvor ofte? Trenger den plantenæring? Hjelp! Svigermor vet hvor flink jeg er med blimster, så innerst inne tror jeg hun venter på at jeg skal faile med orkideen. På en humoristisk måte altså hjeeelp! Anonymous poster hash: a8e11...112
Chord Skrevet 22. september 2013 #2 Skrevet 22. september 2013 Jeg vil gjerne anbefale Eva Solo sin selvvanningspotte. Har hørt flere som elsker denne, rett og slett fordi den tar vare på Orkideen din uten at du trenger å gjøre så mye. Du trenger ikke å tenke på hvor ofte og hvor mye, den tar seg av sånt selv. Jeg sørger for at det er vann i den, blander gjerne med litt orkidènæring (rosa flaske som fås på dagligvarebutikker og blomsterbutikker), så trekker den opp akkurat så mye vann som den trenger. Mine trives veldig godt. Jeg har de stående lyst, men holder de absolutt unna direkte sollys. Når det gjelder døde blomster må du bare få de bort, men jeg har aldri det problemet med den potten. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #3 Skrevet 22. september 2013 De fleste vanner orkideer feil. Du skal ikke vanne rett i potta, men ta den ut av potteskjuleren, sette den i vasken og la vann renne igjennom den i ca et minutt. Deretter lar du den stå litt så vannet får renne igjennom, før du setter den tilbake i potta Anonymous poster hash: 3fc26...931 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #4 Skrevet 22. september 2013 Vannet min orkide hver andre måned, den blomster hele året. Anonymous poster hash: 061e5...61f
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #5 Skrevet 22. september 2013 De fleste vanner orkideer feil. Du skal ikke vanne rett i potta, men ta den ut av potteskjuleren, sette den i vasken og la vann renne igjennom den i ca et minutt. Deretter lar du den stå litt så vannet får renne igjennom, før du setter den tilbake i potta Anonymous poster hash: 3fc26...931 Må bare legge til at dette skal du gjøre en gang i uka. Anonymous poster hash: 3fc26...931 4
Bolla! Skrevet 22. september 2013 #6 Skrevet 22. september 2013 Det er veldig forskjellige råd når det kommer til vanning av orkideer. Jeg fikk tips fra mamma om å la orkideer stå i vann. Altså står mine i vann hele tiden og de blomstrer som bare det og de blomster igjen og igjen Når jeg vannet mine under kranen og lot de renne fra seg en gang i uka stod de mange uker uten blomster når blomstene falt av, mens nå kommer det nye knupper før de andre rekker å falle av 1
Gjest iGirl Skrevet 22. september 2013 #7 Skrevet 22. september 2013 Jeg har mange orkideer i hus til enhver tid. Jeg tar dem ut av pottene og plasserer dem på gulvet i dusjen.. dusjer dem i lunkent vann i et par minutter. Lar dem stå der en times tid før jeg setter de tilbake i pottene. Dette gjør jeg en gang i uken. Blomstrer i en evighet 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #8 Skrevet 22. september 2013 Jeg har mange orkideer i hus til enhver tid. Jeg tar dem ut av pottene og plasserer dem på gulvet i dusjen.. dusjer dem i lunkent vann i et par minutter. Lar dem stå der en times tid før jeg setter de tilbake i pottene. Dette gjør jeg en gang i uken. Blomstrer i en evighet Vil de ikke drukne ??Anonymous poster hash: a8e11...112 1
Gjest iGirl Skrevet 22. september 2013 #9 Skrevet 22. september 2013 Vil de ikke drukne ??Anonymous poster hash: a8e11...112 absolutt ikke
Zzyzx Skrevet 22. september 2013 #10 Skrevet 22. september 2013 Når jeg vannet mine under kranen og lot de renne fra seg en gang i uka stod de mange uker uten blomster når blomstene falt av, mens nå kommer det nye knupper før de andre rekker å falle av Jeg har aldri hatt en orkide som ikke har forkasta stilken etter blomstring, men nå har jeg to som har like grønne stilker lenge etter at blomstene gikk. Kan jeg altså forvente å få blomster på samme stilk igjen? Aldri sett før, tror jeg.
Quasis Skrevet 22. september 2013 #11 Skrevet 22. september 2013 Jeg lar også mine stå i vann hele tiden. Da blomstrer de mye lengre og kommer oftere nye stilker. De står alle i vinduet. De liker sollys, men må skånes mot sterkt lys.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #12 Skrevet 22. september 2013 Jeg har aldri hatt en orkide som ikke har forkasta stilken etter blomstring, men nå har jeg to som har like grønne stilker lenge etter at blomstene gikk. Kan jeg altså forvente å få blomster på samme stilk igjen? Aldri sett før, tror jeg. Jada, slike kommer igjen og igjen! Bare smør deg med tålmodighet :-) Anonymous poster hash: 3f719...333
Zzyzx Skrevet 22. september 2013 #13 Skrevet 22. september 2013 Kult! Da smører jeg i vei. Jeg har en som kaster stilken hver gang den er ferdig, men den skyter ny stilk hver gang også. Og for hver gang får den at par blomster mer enn den hadde forrige gang. Og stilken blir kortere. Litt som om den sier "ohoi, det var tungt å lage stilk, jeg vil heller lage blomster, for det er gøyere"! Den flyter liksom litt utover vinduskarmen etter hvert. :/
Bolla! Skrevet 22. september 2013 #14 Skrevet 22. september 2013 Jeg har aldri hatt en orkide som ikke har forkasta stilken etter blomstring, men nå har jeg to som har like grønne stilker lenge etter at blomstene gikk. Kan jeg altså forvente å få blomster på samme stilk igjen? Aldri sett før, tror jeg. Plutselig kommer det nok nye blomster Kommer nye stilker noen ganger også, har en som har gått fra to til fire stilker. Av og til så visner stilken etter at blomstene har falt av, men da er det alltid en annen stilk som enten har knopper eller blomster Jeg har langt fra grønne fingre altså, orkidé er den eneste planten jeg får til, så det er litt morsomt!
Zzyzx Skrevet 23. september 2013 #15 Skrevet 23. september 2013 Kanskje jeg burde prøve å vanne mine slik som du gjør, da. nå vannes de under springen en gang i uken. Hvis jeg husker det...
Gjest Impreza Skrevet 23. september 2013 #16 Skrevet 23. september 2013 Jeg har en orkidè som jeg tror har blitt for liten for potten sin! Den er plantet i en glasspotte, som vannet renner ut i, beregnet for orkidèer. Røttene vokser utafor, og det ser lite pent ut. Kan jeg plante den over i en vanlig potte? Da blir det jo liggende vann i bunnen, tåler den det? Hvor mye og ofte skal jeg gi den da i så fall?
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #17 Skrevet 27. september 2013 Jeg har et spørsmål. Visner blomstene på orkideen, uansett hvor bra man steller med den? Den varer da ikke evig selv om man har aldri så grønne fingre? Anonymous poster hash: 098da...faf
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #18 Skrevet 27. september 2013 Har en orkide i et vestvendt vindu og en i et nordvendt. En dag i uken fyller jeg potten full med vann og lar den stå i vann en 5-10 min. Så lar jeg alt overflødig vann renne av. Har blomstret mange ganger, sist hadde de to stilker med blomster på hver plante. Anonymous poster hash: d640d...086
Zzyzx Skrevet 27. september 2013 #19 Skrevet 27. september 2013 Jeg har et spørsmål. Visner blomstene på orkideen, uansett hvor bra man steller med den? Den varer da ikke evig selv om man har aldri så grønne fingre? Anonymous poster hash: 098da...faf Ja, det gjør de. Noen ganger er man heldig og får en som beholder blomstene i månedsvis, men de visner til slutt.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #20 Skrevet 3. oktober 2013 De fleste vanner orkideer feil. Du skal ikke vanne rett i potta, men ta den ut av potteskjuleren, sette den i vasken og la vann renne igjennom den i ca et minutt. Deretter lar du den stå litt så vannet får renne igjennom, før du setter den tilbake i potta Anonymous poster hash: 3fc26...931 Dette skal jeg prøve ut. Anonymous poster hash: 51824...fc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå