Gå til innhold

3 åring som spiser lite

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger tips til energitett sunn mat jeg kan gi henne.

Spennende matpakker.

Tips og råd mottas med stor takknemlighet :)

Anonymous poster hash: e190d...749

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter med det samme her, men har hatt suksess med oppskårne fiskekaker, fiskepinner, fiskeboller, kjøttboller, bær og sunne muffins. Baker ofte muffins med banan og hvor jeg bytter ut hvetemel med sammalt hvete, havremel og havregryn (alt etter hva jeg har i skapet). Kutter sukkermengden enten helt eller delvis iom at modne bananer er søte i seg selv, evt har oppi litt vaniljekesam også. Bruker å gå ned på høyakant. Ellers er polarbrød og kornmokjeks m brunost også ok. Nå skal det sies at vi alltid spiser frokost hjemme før bhg, så hun er ikke SÅ avhengig av hva som er i matpakken (de får lunch i bhg og da spiser hun ok). Matpakken blir bare en liten ekstra frokost og litt ekstra mat i tillegg til frukta de får i 14-tida. Men ville prøvd å lage noen gode, sunne muffins, for det er iallefall populært her! Du kan putte i eplesylteøy også.

• Liker 1
Skrevet

Dersom hun ikke er tynn og følger sin linje, så får hun nok i seg nok energi. Vi har nettopp vært hos klinisk ernæringsfysolog på sykehuset med vår datter som alltid har vært småspist. Dog er hun også svært ensidig i kostholdet, så vi bekymret oss for om hun fikk i seg nok av det hun trengte.

Er hun ensidig i spisingen, eller spiser hun bare lite?

• Liker 1
Skrevet

Dersom hun ikke er tynn og følger sin linje, så får hun nok i seg nok energi. Vi har nettopp vært hos klinisk ernæringsfysolog på sykehuset med vår datter som alltid har vært småspist. Dog er hun også svært ensidig i kostholdet, så vi bekymret oss for om hun fikk i seg nok av det hun trengte.

Er hun ensidig i spisingen, eller spiser hun bare lite?

Hun er blitt tynn, men hun har plenty med energi så jeg er ikke så bekymret :) Men hadde vært fint om hun spiste litt mer. Hun spiser egentlig det meste, fåretrekker så klart pasta osv, men spiser litt av det andre. Grønnsaker er hun glad i, fersk ukokt brokkoli går ned på høykant.

Er begynt å lage havregrøten med kokosmelk og hel melk, så hun får i seg en del der. Hun spiser en stor talerken til kvelds. Men det er så og si bare dette hun får i seg iløpet av dagen...

Skrevet

Sliter med det samme her, men har hatt suksess med oppskårne fiskekaker, fiskepinner, fiskeboller, kjøttboller, bær og sunne muffins. Baker ofte muffins med banan og hvor jeg bytter ut hvetemel med sammalt hvete, havremel og havregryn (alt etter hva jeg har i skapet). Kutter sukkermengden enten helt eller delvis iom at modne bananer er søte i seg selv, evt har oppi litt vaniljekesam også. Bruker å gå ned på høyakant. Ellers er polarbrød og kornmokjeks m brunost også ok. Nå skal det sies at vi alltid spiser frokost hjemme før bhg, så hun er ikke SÅ avhengig av hva som er i matpakken (de får lunch i bhg og da spiser hun ok). Matpakken blir bare en liten ekstra frokost og litt ekstra mat i tillegg til frukta de får i 14-tida. Men ville prøvd å lage noen gode, sunne muffins, for det er iallefall populært her! Du kan putte i eplesylteøy også.

Jeg vil gjerne ha oppskrifta på de sunne bananmuffinsene, helst med havregryn :)

Skrevet

Hun er blitt tynn, men hun har plenty med energi så jeg er ikke så bekymret :) Men hadde vært fint om hun spiste litt mer. Hun spiser egentlig det meste, fåretrekker så klart pasta osv, men spiser litt av det andre. Grønnsaker er hun glad i, fersk ukokt brokkoli går ned på høykant.

Er begynt å lage havregrøten med kokosmelk og hel melk, så hun får i seg en del der. Hun spiser en stor talerken til kvelds. Men det er så og si bare dette hun får i seg iløpet av dagen...

Barn spiser som regel det de trenger (så fremt det ikke er et medisinsk problem som ligger bak).

Vet at flere med prematurfødte benytter seg av olje i feks grøt eller yoghurt for å øke energitettheten. Bytter ut lettprodukter med helmelk o.l. som du allerede gjør.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil gjerne ha oppskrifta på de sunne bananmuffinsene, helst med havregryn :)Anonymous poster hash: e190d...749

Jeg bruker egentlig ingen fast oppskrift. Søker bare opp bananmuffins og prøver ulike hver gang, og så bytter jeg som sagt ut store deler av hvetemelet med grovere mel oghavregryn, og reduserer sukkeret. De smaker forskjellig fra gang t gang, men blir stortsett vellykkede, så bare å prøve seg fram.

Skrevet

Avocado er en slager her, i kyllingsalat, som tilbehør til andre middagsretter, eller bare som mellommåltid :-)

Skrevet

Bare husk at ikke alle barnehager har muligheten for å varme opp mat som barna har med seg. Vår har ikke det.

Anonymous poster hash: de6d8...dc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...